Kurita di pacah urang - Along_Putera

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by along_putera on Mon Jun 08, 2009 2:36 pm

salam sedih sedih sedih
satu kejadian yang banar2 membuat darah amarah mendidih/sarek pagi ahad masa handak tulak lautan/urang aroh labih kurang jam 7.oo pagi.
tingkap segitiga balakang sabalah kiri diungkap/dirakai/dipacah urang dan tingkap balakang belah kiri diturunkan habis..lawang kadak dibuka maka alarm stended kadak bailun...
maling tingkap rupanya..duit syiling habis dicuntan..habis bahamburan..
kaca iwak hanyar kada sampai sabulanm akai pun dicintan maling..memang tambuk bungngul kada alang2 maling ni..
dalam but belakang pun diselongkar dgn marabahkan tampat dudukan balakang tu..bungul...
tulak repot kat balai polis gedangsa, kurita tinggal di tampat kejadian.
JSJ datang maambil gambar tingkap pacah awan sample bekas makanan dalam kurita ku..
lepas ulah repot tarus menggantiik carmin baru..

modus operandi maling tingkap ni :

1. sasar kereta yang power tangan window
2. pacahkan tingkap yg segitiga tu awan mamusing tingkap turun
3. masuk ikot tingkap dan manyuntan apa2 saja yg berharga
4. salasai ulah gawian terkutuk tu tarus keluar ikot tingkap jua














along_putera
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 138
Points : 173
Join date : 23/05/2009
Age : 33
Location : Tg Malim-Teluk Intan-Sg Besar

http://www.alonglyen.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by CTNor on Mon Jun 08, 2009 6:21 pm

Innalillah...Baik jua kada dicuntannya wan matukah sakali..

Basabar mahadapi dugaan...tarima kasih jua bakungsi carita..insya-Allah ada gantinya tu ding ai....

CTNor
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I

Posts : 634
Points : 640
Join date : 22/05/2009
Age : 47
Location : Pasir Gudang

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by RATUDUYUNG on Mon Jun 08, 2009 6:38 pm

kurita RD nih .. lagi am.. banyak kali di pacah urang.. tireng ni dasyatttt... caramin hadapan lagi..
tolo sedih


RATUDUYUNG
Mejar
Mejar

Posts : 1320
Points : 1380
Join date : 25/05/2009
Age : 96
Location : Sentul W. Persukutuan KUALA LUMPUR/Asal BKT. MERAH TAIPING PERAK.

http://tagged.com/ratuduyung

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by walloh on Mon Jun 08, 2009 11:14 pm

Asanyak maling kayak ituk awaknyak haloi hajak,Pintar tagal kadak ba akal,Walloh gin suah kahilangan kandaraan dahulok motok yang sadihnya mutok hanyar ditukar hilangnyak pulang patang rayak,umai sakityak hatik.Patang raya tarus bulik ka ipoh baganak surangan di rumah sewa kadak sing kaluaran.Patang esok dangsanak gigir bacarik takutan kaluko walloh pulang kana cuntan.

Tahun 1992 motor RXZ plate no ACB 6410 tinggal kanangan
Hilang di Talok Insin hadapan supermarket Angsoka

sedih

walloh
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II

Posts : 546
Points : 555
Join date : 24/05/2009
Age : 35
Location : epoh,pirak

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by Auma on Mon Jun 08, 2009 11:29 pm

Jer Dr kamal penganalisa jenayah:

Jangan bagi peluang jenayah berlaku. Maksudnya amun kurita jgn diandak tmpt yang sunyi. Jangan di tampaikan barang yang baharga .

Maling ni dimana2 gin ada. Dimasjid wayah solat jgn diandak kunci kurita di higa dinding. Suah seorg kawan di cuntan maling kunci lapas tu dgn kurita2nya hilang.

Sanag haja mancarie kurita bila dah ada kunci. wayah ni ada alarm.

Sad

Auma
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1713
Points : 1739
Join date : 25/05/2009

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by along_putera on Fri Jun 12, 2009 2:13 pm

bujur lah tuh.. dalam kurita daidak barang baharga.. inya pantang nihat kurita nang harat2 lukuk.. inya mikir akan ada baisi napa apa ka nang baharga.. padahal daidak apa pun..

along_putera
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 138
Points : 173
Join date : 23/05/2009
Age : 33
Location : Tg Malim-Teluk Intan-Sg Besar

http://www.alonglyen.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by AJ on Fri Jun 12, 2009 3:40 pm

takziah atas musibah...namun banyak pengajaran di sebalik kejadian...

report polis ranya takat boleh report haja pang...tapi agak2 apa hasilnya....leh

AJ
Mejar
Mejar

Posts : 1479
Points : 1850
Join date : 22/05/2009
Age : 43
Location : serdang/putrajaya/enstek_nilai

http://www.kulaan-aj.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by waw on Fri Jun 12, 2009 3:47 pm

Lain kali kana makai carmin nang kada pacah bila di catuk.......

waw
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15974
Points : 16046
Join date : 23/05/2009
Location : di pinggir Selat Melaka

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by AJ on Fri Jun 12, 2009 4:01 pm

doa bermohon dgn allah agar kenderaan yg di tinggal di lindunginya...insya allah selamat

AJ
Mejar
Mejar

Posts : 1479
Points : 1850
Join date : 22/05/2009
Age : 43
Location : serdang/putrajaya/enstek_nilai

http://www.kulaan-aj.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by along_putera on Sat Jun 13, 2009 11:27 am

tu pang ujar neneku dipadahi amun handak guring berdoa moga dilindungi kaya guring dalam kaabah jar.. sipa nag taho dalam kaabah napakah isinya.. jar padah ka aku kaitok.. moga dilindugi jar sumaan anak cucu nya.. handak magar rumah kaya urang bahrik kada taho..amun baharik maling yang nyuntan harta kita jar kada hingkat kaluar amun kada tuannya bulik ka rumah.. amun handak malapaskan maling tu.. kita kana surungi inya makan hanyar inya lapas.. ada lagik carita jar.. maling nyuntan padi jar.. inya kadak hingkat lapas.. dilihatnya dihadapannya tu lautan.. bujurka kadak.. benanang behari2 jar dihalaman rumah.. handak malapaskan sama ai.. dijulungi makanan ka maling tu.. wahyahnik ada ka lagik kaya itok.. bolehlah berkongsian hagan pelajaran..

along_putera
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 138
Points : 173
Join date : 23/05/2009
Age : 33
Location : Tg Malim-Teluk Intan-Sg Besar

http://www.alonglyen.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by AJ on Sat Jun 13, 2009 2:07 pm

amun handak mamagari rumah, aritu ustad elbi ada melajari:

jar nya imbah maghrib dalam keadaan duduk tahiyat awal sambil bakijim membayang membina tembok pagar 4 penjuru sambil bebacaan ayat kursi setiap kali kita membayang memagari tembok depan belakang,kiri kanan iaitu 4 tembok kali 4 kali di ulang bacaan kursi tu...sambil memohaon di lindungi sebarang pencerobohan musuh2 dari manusia atau syaitan atau sihir....wallah huaklam

AJ
Mejar
Mejar

Posts : 1479
Points : 1850
Join date : 22/05/2009
Age : 43
Location : serdang/putrajaya/enstek_nilai

http://www.kulaan-aj.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by along_putera on Sat Jun 13, 2009 2:33 pm

terima kasih atas info tu mat.. insyaalah akan dicuba utk kebaikan dan kesalamatan saluruh saisi keluarga.. biar jadi pada kita hagar pengajaran berataan.. tu pang mat.. maling ni rumah sasarannya bila imbah aroh.. berhati2lah suma kulaan amun aroh awak uyoh jadi taguring kada ingat diri lagik.. urang masuk ka rumah gin kada tahok lagik.. tu pang kasilapannya.. insyaalah lain kali aku bahati2 takutan pisang babuah 2 kali..

along_putera
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 138
Points : 173
Join date : 23/05/2009
Age : 33
Location : Tg Malim-Teluk Intan-Sg Besar

http://www.alonglyen.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by CTNor on Sat Jun 13, 2009 2:33 pm

Abang ada ai balajar nu ustadnya, taga kada wani maamalakan..jar nya takutan kaina maling tu tih kada hingkat kaluar tarus bagana saumuran wan kami....

CTNor
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I

Posts : 634
Points : 640
Join date : 22/05/2009
Age : 47
Location : Pasir Gudang

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by along_putera on Sat Jun 13, 2009 2:39 pm

tu pang awak kada pate tahok kada pate wanik maulah.. baharik pendatoan jar suah maling di sg.manik jar baharik banyak maling.. jadi napakah dato ni pintar jar urang lain lawang batutupan jadi jar amun malam jar lawang dibuka diandak lampu kurup dihadapan lawang urg hiran jar.. napakah rmh urang lain dimasuki maling rumah dato kada dimasuki.. rupanya maling takutan.asaan jar urang kada guringan lagik..

along_putera
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 138
Points : 173
Join date : 23/05/2009
Age : 33
Location : Tg Malim-Teluk Intan-Sg Besar

http://www.alonglyen.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by AJ on Sat Jun 13, 2009 2:49 pm

lagi satu di amalkan ayat yasin "wajaalna min bai niaidihim.saddaw wamin halfihim saddam fa................la yub sirunnnn.

di lawang tiap kali mangunci lawas rumah atau mutukah...insya allah

AJ
Mejar
Mejar

Posts : 1479
Points : 1850
Join date : 22/05/2009
Age : 43
Location : serdang/putrajaya/enstek_nilai

http://www.kulaan-aj.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by along_putera on Sat Jun 13, 2009 2:52 pm

tq aj.. insyaalah akan dipraktikkan bismillah hittawakkkal alallah..

along_putera
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 138
Points : 173
Join date : 23/05/2009
Age : 33
Location : Tg Malim-Teluk Intan-Sg Besar

http://www.alonglyen.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by AJ on Sat Jun 13, 2009 3:06 pm

abahku melajari mape handak kasut kada di cuntan urang amun ka masjid. jadi dikda la alasan takutan kasut harat hilang amun kita ber belahan ka mana2 , sembayang di masjid.

di bacakan ' allah hum mak firlahum warhamhum ' bila di buka kasut tu di hadapan masijid.

abahku dilajari urang masa di mekah halam. kasut behantaian hajak di luar masijid di mekah kada suah di chuntan urng jar abah ku...wallah huaklam

AJ
Mejar
Mejar

Posts : 1479
Points : 1850
Join date : 22/05/2009
Age : 43
Location : serdang/putrajaya/enstek_nilai

http://www.kulaan-aj.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by waw on Sat Jun 13, 2009 7:13 pm

Tarima kasih A J.....

Mudah mudahan di berkati Allah.....

waw
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15974
Points : 16046
Join date : 23/05/2009
Location : di pinggir Selat Melaka

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by Atong on Sun Jun 14, 2009 9:28 pm

mudahan along putra salam kontek perdana reda saja ngan ujian

harta benda boleh dicarik, asal jangan cedera awak/hilang nyawa

mudahan diganti dengan rezeki yang lebih baekkk aminn



solat

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by *ROSMAH* on Mon Jun 15, 2009 12:12 am

Bahari wayah musim jepun, orang kg.kami balindung di kawasan sawah bandang di batu 3, jalan Air hitam ke Yong Peng..Kawasan tu dah di halat (pagar) oleh orang kg.intang situ jua, supaya askar2 jepun kadak kawak masuk ka situ..

Seluruh orang2 kg.kawasan mukim VII, bukahan wan bakumpulan di sawah yang dah di halat tu tih.. Amun siapa yang ada barumah wan kabun di situ, hibak awan orang umpat manumpang, bukan haja di dalam rumah tapi di barumahan gin bajajal-jajal jua jar..

Jepun memang tulak ka tampat tu mancari'ik orang2 yang basambunyian tapi bila sampai parak situ, walaupun mandangar orang riuh randah tapi palihatan jepun tampat tu lautan yang luas, kadang2 jepun malihat hutan tabal kadak talus manusia!!!

Abah kak ros bacarita, hidin wayah tu ba'umur dalam 9-10 tahun, tadudik bukahan wan kuitan lalaki hidin, ngiong2ngan jar paluru di atas kapala..Wayah tu jepun dah masuk ka kg.tu ikut jalan batu 6,jalan Air Hitam ke Yong Peng, jadi jepun tu pakai tembak rambang je lah!! nasib kada' baik kana' peluru.. Memang banyak nang mati wayah manyelamat'akan diri bukah ka sawah..Amun ada yang garing kadak hingkat bukah, di bakar jepun wan rumah nya..

Di sawah tu tih bukan nya hingkat basawah,wayah tu orang basawah sa tahun sa kali! jadi batanaman apa yang hingkat di makan,macam hubi,keledek,kamuna,jagung wan apa yang patut gasan hidup.. Bila akhir2 jepun handak kalah, wayah tu hidup makin taruk jar! baju dah tambal sa ribu,ada yang hudah batapih guni.. Panyakit macam2 yang datang sebab kadada uyah wan makanan nang cukup..

Bila jepun dah kalah hanyar masing2 bulikkan, luhai jar!!
Wahini tempat tu Perbadanan Johor dah ambil alih di tanami kalapa sawit.. Kak ros masih ingat lagi, abah suah ma'ambili pak aji nang bisa' ma'halat tu tih gasan mamagar kawasan rumah kami sa pakulaan di kabun arwah atuk.. Pak aji tu dah lawas maninggal, dalam tahun70'an tapi kak ros mandangar khabar anak bibini nya bisa' ma'halat jua!! tapi kami balum ta'cari'ik lagi,handakai batakun atau balajar kaya'apa mamagar atau ma'halat kawasan rumah..

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by Otoh Ganal on Mon Jun 15, 2009 12:30 am

gatal Amun handak mamagar kawasan umah kak ros ai aku hingkat ai. Aku ada lesen klas F. Amun handak ma'halat umah kasian ai aku abg ikam. Ngaran dua laki bini badiam bahalat umah. tolo guling

Otoh Ganal
Prebet

Posts : 49
Points : 50
Join date : 22/05/2009

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by *ROSMAH* on Mon Jun 15, 2009 1:55 am

Ayuhak halat wan pagar rumah pian sa'urang dahulu, imbah tu hanyar mamagar wan mahalat rumah kami..

Walau pun rumah kami bapagar wan bahalat tapi kami guring tatap di bilik nang sama!!



*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by waksab_bb on Mon Jun 15, 2009 8:27 pm

Salam,urangtuha ku bahari amun maulah rumah urang nang hanyar..setiap penjuru alang diandaki kain batulis doa pagar rumah..kaipa doanya kada katahuan..kada suwah dipadahikan..Alhamdulillah rumah yang urang tuha ku batukang kada suah kamalingan...Smile

waksab_bb
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 169
Points : 195
Join date : 29/05/2009
Age : 49
Location : Bkt Beruntung

http://kulaanbktberuntung-sentosa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by along_putera on Sat Jul 04, 2009 4:55 pm

waksab_bb wrote:Salam,urangtuha ku bahari amun maulah rumah urang nang hanyar..setiap penjuru alang diandaki kain batulis doa pagar rumah..kaipa doanya kada katahuan..kada suwah dipadahikan..Alhamdulillah rumah yang urang tuha ku batukang kada suah kamalingan...Smile

tu pang urang baharik jar byk yang berilmu.. urang deminik nang anum2 kaya aku ni datahok lagi dah handak batakun pendatuan hudah matian sumaan kaya apai leh...

along_putera
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 138
Points : 173
Join date : 23/05/2009
Age : 33
Location : Tg Malim-Teluk Intan-Sg Besar

http://www.alonglyen.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by dragon on Sun Jul 05, 2009 4:23 am

bawak basabar haja lah atas musibah tasabut.











repot polis? hampeh!!! Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad

dragon
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 4129
Points : 4147
Join date : 15/06/2009
Age : 38
Location : Batu Pahat

Back to top Go down

Re: Kurita di pacah urang - Along_Putera

Post by Sponsored content Today at 1:39 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum