pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by توڠكو جولق on Sat Jul 18, 2009 4:56 pm

Mun kaito Mat'ai andika kena mandi limau hulu. Limau lima jenis untuk mandi tiga senja. Imbahto pengerasnya 2 lago karaoke di Tasik Idaman beserta dinner untuk 2 orang (Tungko Julak wan Tungko Isteri)guling

توڠكو جولق
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 107
Points : 109
Join date : 25/06/2009
Age : 58
Location : Bangi, Selangor

http://aikonsarkon.tripod.com/

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by najib on Sat Jul 18, 2009 11:35 pm

asalamulaikum ..... kulaan

EM ....... semua kulaan surah itu dan ini .....
Walau apa pun, kita kana ada guru ... yang mengajar
barulah bujur jadinya ......

jangan syok sendiri .....
Urang itu .... tak sama dengan urang ini ....
Disitu ... ada kekurangan... Disinii ada kelebihan.

najib
Leftenen
Leftenen

Posts : 832
Points : 843
Join date : 03/06/2009
Location : shah alam

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by توڠكو جولق on Sun Jul 19, 2009 3:17 am

Najib.... ako kada syok sendiri.
Tahun 1992 Prof Dr. Teruo Higa dari University Ryukyus, Japan datang ka Malaysia melajari beberapa orang pensyarah di Univ. Pertanian Malaysia@Univ. Putra Malaysia, Fakulti Pertanian, kesan baktria baik keatas alam sekitar. Salah saeorang dari mereka adalah kawan baik ulun dari Jabatan Pengurusan Tanah (Satu jabatan wan Diang Malachong@Umi Khalthum di UPM). Masa itu mun ada kelapangan ulun umpat sidin maulah kajian berhubung dengan EM. Mulanya ulun tertarik kabila sidin maulah kajian kesan EM terhadap ternakan hayam. Hasilnya hayam wagas, ancap ganal, kandungan lemak kurang dan najisnya kada babau harok. Najis nya mun ditimbai kakulam, banyu kulam berseh dan iwak kada stress dll. Lepas itu banyak lagi kajian nang diulah sidin dan disitu jua ulan baulihi ilmu berhubung dengan EM. Dalam awak manusia gin ada EM terutama susu hagan bayi. Itusebabnya salah satu bahan-bahan handak maulah EM ialah susu segar (kami menggunakan susu haiwan seperti lambo).
Pada peringkat awal EM kada popular di Malaysia salah satu sebabnya ialah penggunaan haiwan BABI oleh negara-negara luar dalam menghasilkan EM. Disetengah-setengah negara mereka membawa unsur-unsur keagamaan dalam pembuatan EM. Mun kita urang islam sambil maulah tu kita barzikir kaitulah kira-kira.
Skop EM sangat luas, mun ako bacarita di sia kaluko'ha ada nang bapadah ako syok sendiri. Tapi itulah sejarahnya kaipa ulun baulihi pengetahuan berkenaan EM.
Dalam susu awal (lambo) ada EM, dalam minuman Vitagen ada EM, dalam Yaakut ada EM dan banyak lagi. Ianya baik untuk diminum supaya proses penghadaman kita baik. Kita kena selalu nginum minuman nang ada EM sebab banyu barklorin hingkat mambunuh EM nang ada diawak kita kaito jua Antibiotik.
Berhubung wan Fetagasi. Pada akhir tahun 70'an UPM khususnya Fakulti Pertanian diperkenalkan wan tanaman nang kada menggunakan tanah@Hidrophonik. Kemudian Fakulti Kejuruteraan Pertanian maulah teknik tanaman HidroKultraPasir dimana pasir digunakan sebahagian media mengantikan tanah (carie bukunya di perpustakaan UPM), wahini teknik Fetagasi (salah satu medianya sekam padi digunakan sebagai media mengantikan tanah), disini yang sangat mustahak ialah baja cecair. Mun kita taho ianya sangat murah mun handak maulah baja cecair, yang sangat mustahak kita taho campuran nisbah N, P dan K. Bagi ulun teknik Hidrokultur pasir adalah lebih murah dari fetagasi sebab medianya hanyalah pasir sungai (pasir lombong tidak sesuai) cara nyah penyakit atau membasmi unsur-unsur tidakbaik pada pasir hanya menggunakan klorin. Wahini dengan adanya campuran EM pokok lebih sihat dan kuat dengan adanya PSB yang dapat memberikan oxygen pada akar. Pada penanam-penanam padi EM dan campuran bahan-bahan lain dapat membantu petani dari serangan penyakit, siput gondang, tikus disamping dapat mengurangkan padi rebah dan padi angin, begitu juga hasil padi meningkat.
Mayu'am, ulun ni kadalah pandai bangat sekadar ilmu didada nang saikit jua sakadar berkongsi ilmu. Kepada penternak-penternak dan petani-petani (kelapa Bali) gunakan lah EM kerana ia dapat mengurangkan kos disamping mendapat hasil yang tinggi. Barilaan.

Tambahan:
Kepada ibu-ibu yang akan melahirkan bayi segerakan lah penyusuan kerana dalam susu awal ada EM, colestrum dan transfer factor. Jangan terlalu cepat penyusuan berpindah kesebelah payudara nang satu lagi kerana penyusuan awal mempunyi dua set susu. 1. warna yang agak cair. 2. Warna yang gak pekat. Setelah bayi mendapat kedua-dua set susu ini hanyar lah berpindah ke payudara nang satu lagi. Kaedah ini dapat menghindarkan bayi dari terkena sakit kuning. TQ

توڠكو جولق
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 107
Points : 109
Join date : 25/06/2009
Age : 58
Location : Bangi, Selangor

http://aikonsarkon.tripod.com/

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by hasbima@abe on Sun Jul 19, 2009 8:29 am

tarima kasih TJ
info hnang panjang lebar + jelas

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by AJ on Sun Jul 19, 2009 11:39 am

apa salahnya kita blajar di banyak tempat walaupun ilmu yg sama....

dikda masalah luko...

AJ
Mejar
Mejar

Posts : 1479
Points : 1850
Join date : 22/05/2009
Age : 43
Location : serdang/putrajaya/enstek_nilai

http://www.kulaan-aj.blogspot.com

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by hasbima@abe on Sun Jul 19, 2009 7:02 pm

AJ wrote:apa salahnya kita blajar di banyak tempat walaupun ilmu yg sama....

dikda masalah luko...

kada salah
lagi banyak kita balajar
lagi banyak nang kita kada tahu



786lav: ilmu bukan diwarisi seumpama harta

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by najib on Sun Jul 19, 2009 11:11 pm

assalamulaikum .... kulaan.

MINTA ... MAAF HULULAH .....

Panjang cerita EM, tu,
Bagus ada Kulaan, sudi bekongsi ilmu......
Tetapi setelah pendedahan waizk. com.
Baru ada, kulaan sudi berkongsi ....

Kada remailah kayaaitu....
ada ilmu disimpan-simpan.
Bila urang bercerita .... aku pun tahu ....
...........................................

Tujuan, Ulun membawa waik. com kadalam
KULAAN adalah handak menbantu kulaan
diluar sana .... Banyak kulaan tahu tapi buat
tahu ...

Ulun mengunakkan kaedah waiz K dlm tanaman Buah
Naga dan Tanaman Anggur. Ternyata berhasil...

En. Waiz Kashifi (waiz K ), pernah tinggal utk seketika
dNertland/Belanda, Jepun, Korea Selatan, Newzeland
Arab Saudi malahan di Thailand.
Bila tinggal di tempat urang tulah, beliau mempelajari
kaedah pertanian .... yang digunakan kini.
kemudian wujudlah Waiz K. Enterprise.

Bukan nak puji, melambung sangat ...
tapi biarlah Mentor tuu .... ada sesuatu.
yang dapat dibanggakan. Contohnya Pokok
Chili 12 kaki tinggi.

najib
Leftenen
Leftenen

Posts : 832
Points : 843
Join date : 03/06/2009
Location : shah alam

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by توڠكو جولق on Mon Jul 20, 2009 1:47 am

Alhamdulillah..... sasama kita barilaan. Mun ako ada silap inta rela.


Sedikit tip untuk pengguna dirumah.

Sesiapa nang menggunakan tangki najis dirumah, ambil EM aktif di curahkan didalam tandas kemudian pam, insyaallah dalam masa saminggu bau harok akan hilang. Kemungkinan tangki najis anda yang ada outlet tidak akan penuh kerana najis tadi akan terurai dan keluar melalui outlet dlam bentuk yang lain (hancur). Kemungkinan anda tidak perlu memanggil lori tangki menyedut najis (jimat kos). Sukatan EM aktif bolehlah anda tanya kepada yang menjual EM.

Ajukan soalan jika ada, insyaallah akan saya jawab jika perlu. TQ

توڠكو جولق
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 107
Points : 109
Join date : 25/06/2009
Age : 58
Location : Bangi, Selangor

http://aikonsarkon.tripod.com/

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by kurenggg on Mon Jul 20, 2009 2:40 pm

best ni..
umpat mainta saikit nih EM narai ..
amun malik mahal kah...?

alien

kurenggg
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 134
Points : 134
Join date : 18/06/2009
Location : Tg Karang

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by توڠكو جولق on Mon Jul 20, 2009 5:22 pm

Ako kada suah bajual EM. Ca takuni si Najib

Khasiat daun Durian Belanda.

ambil 50-100 helai daun durian belanda dihancurkan (Blender) dicampurkan dengan 5 lit air dibiarkan semalaman.

Kemudian ditapis. 1 lit astrak daun durian belanda ini dicampurkan dengan 16 lit air yang telah dibubuh EM aktif untuk disemburkan pada tanaman yang ianya akan bertindak sebagai racun serangga. Astrak Daun Durian Belanda ini juga boleh menjadi racun anai-anai. Selamat mencuba.

توڠكو جولق
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 107
Points : 109
Join date : 25/06/2009
Age : 58
Location : Bangi, Selangor

http://aikonsarkon.tripod.com/

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by najib on Mon Jul 20, 2009 8:05 pm

Terima kaseh ..... kulaan.

Berkongsi ide dan pandangan tentang EM ...
Skop luas ......

Kalau tak, keberatan hingkat kah kulaan datang
ka Shah Alam .... untuk berkongsi ide dan pandangan
tentang EM ... ini.

Pada kulaan .... yang berminat untuk dapatkan
EM si hubungi En. Waiz Kashifi 019 - 370648
atau layari Website : www.waizk.com.

Dan pada Kulaan .... diluar sana yang berminat
dgn kaedah tanaman Waiz K
Ulun ada berbincang, dengan beliau tentang potongan
bayaran istimewa pada kulaan ....

najib
Leftenen
Leftenen

Posts : 832
Points : 843
Join date : 03/06/2009
Location : shah alam

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by توڠكو جولق on Mon Jul 20, 2009 11:02 pm

Sedikit lagi tip untuk pengguna dirumah dlm penggunaan EM.

Kebanyakkan dirumah ada'ai maharago kucing. Biasanya najis kucing ni babau harok. Bagi yang memberi makan kucing jenis nang kaya biskut haloi to, semburkan EM aktif pada makanan dan keringkan (jemur). setelah kering bolehlah di bagi kucing makan dan bakinya simpan. Amun kulir maulah kaito campurkan EM aktif ke dalam minuman kucing. Ataupun kedua-dua keadah ini boleh digunakan.
Hasilnya kucing lebih sehat dan najisnya kada pang babau harok. Mun rajin ambil najis kucing tadi (yang dah kering la) dibuati dalam pasu bunga. Tak secara langsung anda telah maandaki baja bio-organik kedalam tanaman anda yang mana najis kucing tadi sudah bercampur dengan mikrob baik yang aktif. Selamat mencuba.

توڠكو جولق
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 107
Points : 109
Join date : 25/06/2009
Age : 58
Location : Bangi, Selangor

http://aikonsarkon.tripod.com/

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by waksab_bb on Tue Jul 21, 2009 9:38 am

Handak batakon..EM tu napanya leh...samakah .. dgn susu awal lembu..aku kada pati harat awan p'tanian walaupun bahari anak petani...tapi kaipa gin akhirnya kasitu jua..walau wayah nih sibuk haja dlm bidang ict...Jadiam tahu serba saikit ilmu dari TJ awan Najib..Trm ksh lah Very Happy

waksab_bb
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 169
Points : 195
Join date : 29/05/2009
Age : 49
Location : Bkt Beruntung

http://kulaanbktberuntung-sentosa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by Auma on Tue Jul 21, 2009 9:54 am

Umpat ma natak wan malakatakan ( cut n paste..hehe).

Kada bisa mantarjamah


EM ... Effective microorganism


Origins
The concept of ‘Effective Microorganisms’ was developed by Japanese horticulturist Teruo Higa, from the University of the Ryukyus in Okinawa, Japan. He reported in the 1970s that a combination of approximately 80 different microorganisms is capable of positively influencing decomposing organic matter such that it reverts into a ‘life promoting’ process. Higa invokes a ‘dominance principle’ to explain the effects of his ‘Effective Microorganisms’. He claims that there exist three groups of microorganisms: ‘positive microorganisms’ (regeneration), ‘negative microorganisms’ (decomposition, degeneration), ‘opportunist microorganisms’. In every medium (soil, water, air, the human intestine), the ratio of ‘positive’ and ‘negative’ microorganisms is critical, since the opportunist microorganisms follow the trend to regeneration or degeneration. Therefore, Higa believes that it is possible to positively influence the given media by supplementing positive microorganisms.


[edit] Validation
The Effective Microorganisms concept may be considered controversial in some quarters and there may not be scientific evidence to support all of its proponents' claims,[citation needed]. This is acknowledged by Higa in a 1994 paper co-authored by Higa and soil microbiologist Dr. James F Parr (USDA Agricultural Research) they conclude in their own words that, "the main limitation...is the problem of reproducibility and lack of consistent results."[2]. They go on to write,

...it is difficult to demonstrate conclusively which microorganisms are responsible for the observed effects, how the introduced microorganisms interact with the indigenous species, and how these new associations affect the soil plant environment. Thus, the use of mixed cultures of beneficial micro-organisms as soil inoculants to enhance the growth, health, yield, and quality of crops has not gained widespread acceptance by the agricultural research establishment because conclusive scientific proof is often lacking.[2]

In this same paper Parr and Higa also mention soil pH, shading and soil temperature, and flooding as factors affecting the interaction of 'EM's' with local microbiological organisms, as well as with each other. The philosophical approach that Higa and Parr invoke is the maintaining of pH and soil temperature within conditions known to be detrimental to negative microorganisms as well as the addition of EM's to favorably tip the balance of positive and negative microorganisms in favor of the positive microorganisms.

For these reasons the two proponents of the technology (Higa and Parr) dismiss 'silver bullet' EM's that are only a single microorganism as generally ineffective due to the host of uncertainty about the conditions a single microorganism would be effective in.[2]. They cite the scientific acknowledgment of the scientific community that multiple microorganisms (as in the case of Bokashi, invented and marketed by Higa) in coordination with good soil management practices positively influence soil microorganisms and plant growth and yield. They call for additional research to develop more information on soil microorganisms and their interactions.

At present, there are nearly 30 peer reviewed papers on various applications[citation needed] and secondary products that are available on the market today (EM•1 Microbial Inoculant and EM-X Rice Bran Supplement). These papers include applications in dioxin remediation, crude oil remediation, use in building materials, and various medical applications.[citation needed]

The use of EM in the bokashi intensive composting process for home kitchen waste has been in use in Christchurch, New Zealand for several years, backed by the local city council, and its use as a plant fertilizer is beginning to be researched locally.[3]


[edit] Applications
EM Technology is supposed to maintain sustainable practices such as farming and sustainable living, and also claims to support human health and hygiene, animal husbandry, compost and waste management, disaster clean-up (The Southeast Tsunami of 2004, the Kobe Earthquake, and Hurricane Katrina remediation projects), and generally used to promote functions in natural communities.

In Costa Rica, on the EARTH University model farm, effective microorganism technology has been used successfully to remove odor of manure and has thus solved the problem of flies in the cow pens. [4]

EM has been employed in many agricultural applications, but is also used in the production of several health products in South Africa and the USA.[citation needed] (fuel additive products are no longer available).

Smile

Auma
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1713
Points : 1739
Join date : 25/05/2009

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by kurenggg on Tue Jul 21, 2009 11:02 am

minik mahamkan auma ai...
adoiiii ai...

tarai am tarjamahkan ka bhasa banjar...

alien

kurenggg
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 134
Points : 134
Join date : 18/06/2009
Location : Tg Karang

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by Atong on Tue Jul 21, 2009 1:07 pm

ayo hak

berbudi pada tanah

projek buku hijau belakang rumah

kawak memjana ekonomi ja p ramlee

harat banar em kelihatannya


gua

kadak hiran cili 12 kaki

atau waloh 50kg

tangan pulang hangat

betanam kadak pati mau menjadik

buah kadak banyak kerucutan

lakas matik

kuceng kadak baingun

telihat kuceng humbang ngan capal nerai!!!!


~Atong~makan sayur tukaran
atong atong atong

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by توڠكو جولق on Tue Jul 21, 2009 3:24 pm

Kau Tong'ai mun kana capal kepala si Kucing Marau mau pang andika kana tolo

توڠكو جولق
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 107
Points : 109
Join date : 25/06/2009
Age : 58
Location : Bangi, Selangor

http://aikonsarkon.tripod.com/

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by Auma on Tue Jul 21, 2009 4:42 pm

Kucing marau khabarnya dah bacucu alih?

Auma
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1713
Points : 1739
Join date : 25/05/2009

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by Atong on Tue Jul 21, 2009 6:04 pm

kuceng betol wa humbang

kuceng marau wa tingas



~Atong~tengah pikir camner nak paksa kuceng jiran makan EM, supaya tahi nyak kadak harok!!!!
atong atong atong

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by najib on Tue Jul 21, 2009 8:43 pm

asasalamulaikum .... kulaan

Minda kita perlu ubah .....
Amun udah beranggapan .... tangan hangat,
kada kamana kulaan ....
Tuu.... zaman bahari kulaan,
Zaman berubah, Masa berlalu .....
amun handak belajar ....
kayaapa bertanam .....
ayuhak .....
datang kat BUBUHAN SHAH ALAM,
melalui Waiz K. Enterprise .....
ada menganjurkan Kursus dan latihan
Penanaman Fertigasi/Tanaman Kontan
Tulak kat Website; www. waizk. com.

najib
Leftenen
Leftenen

Posts : 832
Points : 843
Join date : 03/06/2009
Location : shah alam

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by Atong on Tue Jul 21, 2009 10:17 pm

adoila

gua kena pulok la

kena wat anjakan paradigma nei!!!



tangan wa nei hangat

menjapai ja keyboard

jadi duit

japai ja komputer

jadi duit heheheheh


wa kadak berminat jadik petani


~Atong~tangan hangat gasan mehangatkan forum
atong atong atong

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by najib on Tue Jul 21, 2009 10:31 pm

[img][/img]
PERTANIAN ADALAH PERNIAGAAN

najib
Leftenen
Leftenen

Posts : 832
Points : 843
Join date : 03/06/2009
Location : shah alam

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by hasbima@abe on Tue Jul 21, 2009 11:23 pm

moto masa TS Muhyiddin
wahani tahuam
banyak nang kada manjadi
projek sarai,ikan kali awan lambu




786lav:suah batanam banih

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by Auma on Tue Jul 21, 2009 11:44 pm

manteri yang hanyar

panya pulang motto hidin?


Last edited by Auma on Tue Jul 21, 2009 11:45 pm; edited 1 time in total (Reason for editing : mmbujurakn)

Auma
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1713
Points : 1739
Join date : 25/05/2009

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by توڠكو جولق on Tue Jul 21, 2009 11:51 pm

Kucing Marau menuai hasil pertanian


توڠكو جولق
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 107
Points : 109
Join date : 25/06/2009
Age : 58
Location : Bangi, Selangor

http://aikonsarkon.tripod.com/

Back to top Go down

Re: pokok cili 12 kaki tinggi~jom belajar tanam saurang

Post by Sponsored content Today at 1:37 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum