jom kita sokong perniagaan urg banjar

Page 2 of 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by hasbima@abe on Thu Oct 29, 2009 3:10 pm

ka itu pang urang kita
taga mun kada kita sapa lagi nang handak
suport....

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by Atong on Thu Oct 29, 2009 3:48 pm

kaito pang lei

bila janji kol 2

datang kol 3

janji isok jadik lusa pas lusa tulat pastu tejunggeng


~Atong~dingin hari hujan, katik keyboard sambel besapot!!!

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by hasbima@abe on Thu Oct 29, 2009 7:27 pm

urang kita sabanar pandai baniaga
taga pandai jua babalanja
kada banyak nang pandai ma-ambil hati
ada pelanggan habis bukahan

adakah manasabah
bini tokeh urang kita
mangumba minyak nyior malam-malam
lalu di sapukan ka tundun
hangan basangama awan tok laki
taga ada nang ma-intai di-lobang
imbaham tumbar saparitan
esuk kadai langgang
lapas sabulan kadai puang

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by Atong on Thu Oct 29, 2009 8:42 pm

ada gak banjar yg bisa meniaga

bisak amek hati pelanggan

macam gue ngeh ngeh ngeh

masuk dalam bakul hari ne


~Atong~sarik ngan janji melayu waktu melayu

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by hasbima@abe on Thu Oct 29, 2009 9:50 pm

masuk bakul angkat sendiri
naik lift takan butang
tu pang urang kita
mun disokong jangan sombong
mungkir janji kada amanah
sifat munafik jangan main-main
jar kada mancium baunya shorga

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by Atong on Fri Oct 30, 2009 9:41 am

ada lagik maklumat ushawan di kl terutama dalam bidang IT???

atau pembekal cctv/tv/smart home/smart office/digital punch card ayo kah padahkan



~Atong~low profile

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by hasbima@abe on Fri Oct 30, 2009 11:57 am

amun di Pahang ( Daerah Temerloh ) banyak haja kulaan banjar nang baniaga. terutama peniagaan kadai runcit, pomen , kadai komputer, manjual kereta terpakai, kadai makan, insuran, dan kejuteraan besi

hidup banjar
jangan pamalar

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by waw on Fri Oct 30, 2009 12:41 pm


Cucu Imoh........

Saya ni mimang dalam proses handak manukar laptop......



Cuba berikan quatation cucu imoh untuk laptop nang spesifikasi nya

kaini.......




TOSHIBA m900-s330

intel core 2 duo T6500 processor
(2.10ghz,2mbL2,800FSB,25w)
2 GB DDR@ RAM, 320 gb sata hdd

ATI 4570 1024 MB Graphic share
DVD-RW,MODEM< GBLAN< WIFI N
13.3" WXGA BRIGHT TFT LCD, WEBCAM
CARD READER< BLUETOOTH
LITHIUM ION BATTERY,BAG,2.35kg
with original min vista premium
harmon kardon speaker



waw
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15974
Points : 16046
Join date : 23/05/2009
Location : di pinggir Selat Melaka

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by Amat Abon on Fri Oct 30, 2009 12:45 pm

umai, canggih rumah atong, ada security system, kada wani manyuuk

Amat Abon
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1608
Points : 1635
Join date : 22/05/2009
Location : Bandar Bukit Mahkota

http://www.palmoilnursery.com

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by cucu imoh on Sat Oct 31, 2009 10:36 am

Kaina ulun rundingakan harganya' awan supplier... Kada hari ni, esok...

cucu imoh
Prebet

Posts : 47
Points : 49
Join date : 24/05/2009
Age : 30
Location : Batu Pahat, Unisel Bestari Jaya, Kuala terengganu

http://blazerzunlimited.blogspot.com

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by Amat Abon on Sat Oct 31, 2009 12:29 pm

mun handak supplier malayu, carie di kementerian kewangan

mun supplier cina, dlm buku panduan talipon gin banyak

mun supplier banjar, nah kana batakun di wadah portal banjar, develope business networks among kulaan, kulaan tulung kulaan

Amat Abon
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1608
Points : 1635
Join date : 22/05/2009
Location : Bandar Bukit Mahkota

http://www.palmoilnursery.com

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by Atong on Sat Oct 31, 2009 12:52 pm

apa kata kita banjar nei begabung tenaga dalam kokum

macam persatuan tokeh tokeh cinak to

atau macam al-arqam punya niaga pon boleh dijadikan model

torai sket dulu

kalu jadik tentu yg laen ikut

tapi orang kokum kena baek punya ler


~Atong~cetus idea dulu

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by Amat Abon on Sat Oct 31, 2009 1:25 pm

bujur sabujur bujur nya tong gai
kada ada nang salah, malainkan bujur balaka.

modus operandinya

manyatukan hati- hati ahli lambaga pengarahnya ( satu tujuan )
maandak arahtuju yang jelas.

majunya satu-satu kaum tu pasal semangat kekitaan yang kuat
runtuhnya sesuatu kaum tu pasal perpecahan
byk organisasi malayu pacah pasal pacah amanah, fitnah, hasad dengki.

samantara mahadang KOKUM bajalan, kita tinjau- tinjau budaya masyarakat nang sudah banyak berjaya, dari rumpun melayu urang kelantan, minang wan acheh bulih ditauladani.

adakah urang acheh ni hebat dlm ilmu pengurusan perniagaan nya ? hebat dlm ilmu yang formal ? jawapannya - tinjau lah sandiri.

taholah bahawa tukang ulah / supply kupiah ( songkok hitam ) , terbesar di Malaysia itu urang acheh ? ngarannya Pak Buyong badiam di Ampang.

Pengedar utama buku- buku agama / kitab / quran jua urang Padang berpusat di Wisma yakin.

Deen Wahab, tukang jahit baju melayu jua urang Padang

Pengimpot kain palikat Gajah Duduk dari Indonesia adalah urang kelantan, ada 6 bigi setor di Persiaran Gombak.

Kina awal tahun hadap angah tulak ka Tasik Malaya, Jakarta maninjau- ninjau barangan yang bulih dipasarkan di Malaysia. Habarnya di Tasik Malaya ni lah pusat pengedaran barangan / pakaian maikut citarasa urang malayu Malaysia. Pakaian pangantin nang di sini RM 1,800 rupanya dibawa dari sana dangan haraga RM 350.

Macamana amun KOKUM masuk tender / rundingan terus awan Tabung Haji hagan membekalkan telekong jamaah wanita. satiap jemaah dibagi 2 halai telekong percuma. macam tu jua beg pakaian, bulih di tinjau- tinjau di China. Org- org ganal TH habarnya banyak jua banjar.

So, do it proper way, daftar ngan kementerian kewangan sebagai pembekal, munkin bulih tubuhkan bidang trading

Amat Abon
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1608
Points : 1635
Join date : 22/05/2009
Location : Bandar Bukit Mahkota

http://www.palmoilnursery.com

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by hasbima@abe on Sat Oct 31, 2009 10:31 pm

sokong tatap sokong
jangan kada sokong
jangan sokong mambawa rabah
bukan di muntong haja

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by cucu imoh on Mon Nov 02, 2009 2:20 pm

Maaf lambat... supplier tu kada mangambil Laptop Toshiba M900-s330...

cucu imoh
Prebet

Posts : 47
Points : 49
Join date : 24/05/2009
Age : 30
Location : Batu Pahat, Unisel Bestari Jaya, Kuala terengganu

http://blazerzunlimited.blogspot.com

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by Atong on Mon Nov 02, 2009 4:36 pm

Amat Abon wrote:bujur sabujur bujur nya tong gai
kada ada nang salah, malainkan bujur balaka.

modus operandinya

manyatukan hati- hati ahli lambaga pengarahnya ( satu tujuan )
maandak arahtuju yang jelas.

majunya satu-satu kaum tu pasal semangat kekitaan yang kuat
runtuhnya sesuatu kaum tu pasal perpecahan
byk organisasi malayu pacah pasal pacah amanah, fitnah, hasad dengki.

samantara mahadang KOKUM bajalan, kita tinjau- tinjau budaya masyarakat nang sudah banyak berjaya, dari rumpun melayu urang kelantan, minang wan acheh bulih ditauladani.

adakah urang acheh ni hebat dlm ilmu pengurusan perniagaan nya ? hebat dlm ilmu yang formal ? jawapannya - tinjau lah sandiri.

taholah bahawa tukang ulah / supply kupiah ( songkok hitam ) , terbesar di Malaysia itu urang acheh ? ngarannya Pak Buyong badiam di Ampang.

Pengedar utama buku- buku agama / kitab / quran jua urang Padang berpusat di Wisma yakin.

Deen Wahab, tukang jahit baju melayu jua urang Padang

Pengimpot kain palikat Gajah Duduk dari Indonesia adalah urang kelantan, ada 6 bigi setor di Persiaran Gombak.

Kina awal tahun hadap angah tulak ka Tasik Malaya, Jakarta maninjau- ninjau barangan yang bulih dipasarkan di Malaysia. Habarnya di Tasik Malaya ni lah pusat pengedaran barangan / pakaian maikut citarasa urang malayu Malaysia. Pakaian pangantin nang di sini RM 1,800 rupanya dibawa dari sana dangan haraga RM 350.

Macamana amun KOKUM masuk tender / rundingan terus awan Tabung Haji hagan membekalkan telekong jamaah wanita. satiap jemaah dibagi 2 halai telekong percuma. macam tu jua beg pakaian, bulih di tinjau- tinjau di China. Org- org ganal TH habarnya banyak jua banjar.

So, do it proper way, daftar ngan kementerian kewangan sebagai pembekal, munkin bulih tubuhkan bidang trading


idea dah ader nampak!!!!bernas

cuma nak kasik jalan susah sket


~Atong~kadak bisak benar

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by TantadukHabang on Thu Nov 12, 2009 3:07 pm

Amat Abon wrote:
majunya satu-satu kaum tu pasal semangat kekitaan yang kuat
runtuhnya sesuatu kaum tu pasal perpecahan
byk organisasi malayu pacah pasal pacah amanah, fitnah, hasad dengki.

Kina awal tahun hadap angah tulak ka Tasik Malaya, Jakarta maninjau- ninjau barangan yang bulih dipasarkan di Malaysia. Habarnya di Tasik Malaya ni lah pusat pengedaran barangan / pakaian maikut citarasa urang malayu Malaysia. Pakaian pangantin nang di sini RM 1,800 rupanya dibawa dari sana dangan haraga RM 350.

Macamana amun KOKUM masuk tender / rundingan terus awan Tabung Haji hagan membekalkan telekong jamaah wanita. satiap jemaah dibagi 2 halai telekong percuma. macam tu jua beg pakaian, bulih di tinjau- tinjau di China. Org- org ganal TH habarnya banyak jua banjar.

So, do it proper way, daftar ngan kementerian kewangan sebagai pembekal, munkin bulih tubuhkan bidang trading

Bujur ai,majunya sesuatu kaum atas dasar bersatu. Dalam al-Quaran ada menyebut sendiri...
sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib
sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka….”
-Surah Ar-Ra’ad, Ayat 11-

Ulun di berniaga di tempat majoritinya orang cina. Ada 50-60 kedai disini, dari kedai2 tu hanya ada 4 kedai milik orang melayu (ulun sa-orang banjar). dari 4 tu ada sa-orang yang dengki,ulun di shir inyak la, di fitnah inyak macam2 cara mahu mengkhianat ulun, alhamdullilah ulun selamat lagi. Sedih sangat ulun tengok si-BUNGGOL nih,ada banyak lagi kedai cina yang jual benda2 sama tapi ulun dibuatinya.

Satu lagi mengenai hal barang2 dari lura yang dibawa ke malaysia tu sebenarnya orang melayu kita ni ada yang berpakat ma-ambil barang2 dari luar bawa satu kontena ke malaysia, tapi orang melayu tak banyak buat gitu. Geng2 Maidin, Borong Sakan, Jackal semunyaan ma-ambil cara itu.

Itulah caranya orang cina menguasai pasaran barangan it di malaysia ni,pakat bawak brg2 dalam kontena sampai bagi2 lah barang.

Orang melayu sampai sekarang susah handak buat gitu kerana tak boleh nak tgk orang lain senang. dengki memanjang. Nasib ada darah banjar amun sa-ikit....hehehehe.

TantadukHabang
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II

Posts : 577
Points : 595
Join date : 08/11/2009
Age : 38
Location : D'balik Kayangan,Melaka

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by Atong on Thu Nov 12, 2009 6:08 pm

meulah orang cinak kadak lut jar!!!

kayak itu juak orang putih

kayak itu juak orang yahudi

kadak lut


yg lut gasan sesama umat gak!!!!!juhara kampungan tuto!!!


yer yer jom kita sokong sesama kulaan

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by Amat Abon on Fri Nov 13, 2009 5:01 pm

Siapa yang harus mamulakan manulungi kulaan ?
jawapnya, kita

Dimana handak manukar barangan / pakaian / keperluan ?
Jawapnya, Cari hulu urajng kita

wajarkah manukar di kadai kulaan mainta diskaun ?
jawapnya, kada wajar
( ni kada, bila tulak ka kadai kulaan, balum apa- apa batakun diskaun )

Amat Abon
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1608
Points : 1635
Join date : 22/05/2009
Location : Bandar Bukit Mahkota

http://www.palmoilnursery.com

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by cucu imoh on Fri Nov 13, 2009 6:48 pm

Kelmarin ulun hantar wakil handak mambari'i tender masak gasan AGM PSSCM Unisel ka Cafe Mai Jam, UY punya kakak. Tp, inyak kada tahu handak mamasak apa, kada pernah mangambil tender untuk org banyak tuh ujarnya... Imbah'am ulun terpaksa bari'i ka orang lain...

cucu imoh
Prebet

Posts : 47
Points : 49
Join date : 24/05/2009
Age : 30
Location : Batu Pahat, Unisel Bestari Jaya, Kuala terengganu

http://blazerzunlimited.blogspot.com

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by Kacumbai on Fri Nov 13, 2009 9:21 pm

Amat Abon wrote:Siapa yang harus mamulakan manulungi kulaan ?
jawapnya, kita

Dimana handak manukar barangan / pakaian / keperluan ?
Jawapnya, Cari hulu urajng kita

wajarkah manukar di kadai kulaan mainta diskaun ?
jawapnya, kada wajar
( ni kada, bila tulak ka kadai kulaan, balum apa- apa batakun diskaun )




Kada wajar manukar di kadai kulaan mainta diskaun jar !!

Amun kaya itu.. inta mahap haja lah..
Ulun baampah ka kadai Cina !!

Dapat diskaun RM 4 - 5 gin jadiam.. alhamdulillah

Kacumbai
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 145
Points : 148
Join date : 17/09/2009

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by Amat Abon on Sat Nov 14, 2009 10:02 am

umai, RM 4 gin sanggup maninggalakan kadai kulaan !!!!

ni la banjarrrrrr.......hakon ka kadai cina inya kacumbai, kacumbai

Amat Abon
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1608
Points : 1635
Join date : 22/05/2009
Location : Bandar Bukit Mahkota

http://www.palmoilnursery.com

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by TantadukHabang on Sat Nov 14, 2009 10:36 am

Dari apa yang ulun nampak tabiat ma-inta diskaun nih hanya lekat kepada orang melayu Malaysia sahaja. Kedai ulun ni di datangi oleh orang melayu singapura, brunei, thailand ada sekali dari afrika selatan. Diaorang kadak ma-inta diskaun, suka cuba dulu kat fitting room terus beli.

Apa yang kelakarnya harga kedai ulun ni memang dah ditambah untuk bagi harga diskaun Smile

TantadukHabang
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II

Posts : 577
Points : 595
Join date : 08/11/2009
Age : 38
Location : D'balik Kayangan,Melaka

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by dragon on Sat Nov 14, 2009 12:05 pm

aku sukong haja mana nang baik
kada dpt diskaun kadapa
janji muha & hati baik
jangan la dtg ka kadai kulan
tagal muha kaya H4R4MJ4D4H!
dalam hatinya baucap "tu handak mainta murah la tu!"...

dragon
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 4129
Points : 4147
Join date : 15/06/2009
Age : 38
Location : Batu Pahat

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by Atong on Sat Nov 14, 2009 1:35 pm

kalu ada dua peniaga yg sama

sama harga sama bagus

pileh banjar dahuluk!!!!

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: jom kita sokong perniagaan urg banjar

Post by Sponsored content Today at 1:42 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum