Jutawan Kelisa atau Arowana

Page 1 of 12 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Next

View previous topic View next topic Go down

Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Don on Thu Aug 27, 2009 10:33 pm

Raya ni bulik kampong asanya nk mambari paluang pada kulaan yang sugih bertambah sugih yang simikin manjadi sugih mudahan dapat mambantu kulaan,dangsanak,urang tuha,paninian dan lain2 yang ada masalah keewangan,hanak tulak hajik dan lain2 maklumat lihat http://www.dapat.net/reddragonfish . Ading ipar ku sakarang talah maandak ikan yang matang ka kolam dibukit Merah .Dulu yang janis Red Arowana masa manukar kayanya 2 / 3 inci harga RM2500 .Dua tahun labih mambala harga labih RM10,000 saikung,tapi diandak ka kulam untuk penetasan.Kakadang kalau ada razakik saikung induk matang boleh bahintaluk labih dari 20 biji. Sabuting baharga RM1000 labih dibahagi 2 awan tuan punya kolam. Sakarang ada urang madahkan sudah ampat urang jutawan di tabuk pancur. Ako kadak pasti mungkin kabanyakannya urang banjar. Nanti kalau ada maklumat aku padahkan. Semasa aku bulik bulan 7 lapas ada anak angah madahkan saurang palabur malayu dalam masa 2 minggu yang mandapat 700 ikung labih anak ikan xRM1500 dibahagi 2 atau tuan punya kolam ikan hampir dapat RM500 ribu hasilnya.


Last edited by Don on Thu Aug 27, 2009 10:40 pm; edited 2 times in total (Reason for editing : mambujuri dan panambahan)

Don
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 133
Points : 145
Join date : 26/08/2009
Location : Puchong

http://www.dapat.net/beyondtrainingcenter

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by AJ on Thu Aug 27, 2009 10:54 pm

ni yg aku tereng raya thun lepas tu kan..Don

AJ
Mejar
Mejar

Posts : 1479
Points : 1850
Join date : 22/05/2009
Age : 43
Location : serdang/putrajaya/enstek_nilai

http://www.kulaan-aj.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Don on Thu Aug 27, 2009 11:53 pm

Ya AJ yang ikam tireng yang lawas punya.Ading ako udah maandak dalam kolam ternakan pada awal bulan 4 / 5, induknya dah matang. Ia maandak 11 ikung kalau ada razaki dalam 2 bulan-1 tahun bahintaluk lah. saikung /hintaluk RM1500 .Kalau banasib baik boleh dapat 100 ekor perinduk x RM1500 bahagi 2 awan tuan punya kolam = RM75000

Don
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 133
Points : 145
Join date : 26/08/2009
Location : Puchong

http://www.dapat.net/beyondtrainingcenter

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Don on Thu Aug 27, 2009 11:58 pm

Aku tangah baurusan awan urang yang ingin mancari palabur dalam ternakan ikan kelisa / arowana. masa aku bulik pada awal bulan 7 ,mantuha adingku malabur hampir RM200 untuk induk Red Dragon/kelisa emas yang berharga RM10000 seikung dengan mendapat 20 ikung yang talah matang . Paling awal bahintaluk 2 -6 bulan.Asa ku kadak sampai 2 tahun boleh habis bayar loan bank. Tapi untungnya urang kampong yang bertanah boleh cagarkan tanah untuk malabur ikan kelisa.

Don
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 133
Points : 145
Join date : 26/08/2009
Location : Puchong

http://www.dapat.net/beyondtrainingcenter

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by AJ on Fri Aug 28, 2009 2:44 am

Persatuan Peniaga dan Usahawan Melayu Malaysia PPUMM yg opisnya di sitiawan ada maanjurkan skin arowana ni. kolamnya di kuala kangsar.ada 26 buah kolam jar

AJ
Mejar
Mejar

Posts : 1479
Points : 1850
Join date : 22/05/2009
Age : 43
Location : serdang/putrajaya/enstek_nilai

http://www.kulaan-aj.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Don on Fri Aug 28, 2009 10:29 am

Asa ku satu tukeh ada yang sampai 600 kolam ,amun ada tanah dikawasan tabuk pancur memang sasuai airnya untuk ternakan ikan kelisa

Don
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 133
Points : 145
Join date : 26/08/2009
Location : Puchong

http://www.dapat.net/beyondtrainingcenter

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Don on Tue Sep 01, 2009 11:22 am

Patua mambala ikan kelisa setiap hari harga bertambah RM3, jadi makain lama harga makin mahal. Kalau hari ni membeli saikung RM2500 sabulan hadapan RM2590(lebih kurang kaito kiranya)

Don
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 133
Points : 145
Join date : 26/08/2009
Location : Puchong

http://www.dapat.net/beyondtrainingcenter

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Atong on Tue Sep 01, 2009 11:35 am

omak ai

kira riban riban jutan jutaan jer leiiii

ulon mengatik keyboard jadi am deh



~Atong~meulah apa yg tahu jer
atong atong atong

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by adikacu on Tue Sep 01, 2009 11:45 am

hui... harat banar meharagu ikan ni.
hingkat sugih... (minyak naik pulang kena cari duit labih la..)

adikacu
Koperal
Koperal

Posts : 215
Points : 240
Join date : 16/06/2009
Age : 37
Location : kedah

http://teratak5.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by hasbima@abe on Tue Sep 01, 2009 11:52 am

razaki kurnia allah
macam-macam...kiata ha nang ba-usaha
tu pang nag di sambat razaki dari sumber nang kada di katahui
atas kuasa Nya jua.

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by waw on Tue Sep 01, 2009 12:31 pm

ada nang sanang mandapat razaki ada nang ngaleh walaupun kuat bausaha.....

waw
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15974
Points : 16046
Join date : 23/05/2009
Location : di pinggir Selat Melaka

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Amat Abon on Tue Sep 01, 2009 4:19 pm

mun ada peluang di Bukit Merah tu, bagitau la waw

Amat Abon
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1608
Points : 1635
Join date : 22/05/2009
Location : Bandar Bukit Mahkota

http://www.palmoilnursery.com

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Atong on Tue Sep 01, 2009 4:25 pm

kesimpulannyak

kalu nak tanam pokok, tanamlah pokok yg mendatangkan hasil

contoh pokok cili, pokok naga, anggur, geharu dll

jangan bungol menanam pokok sena, dan pokok yang kadak bebuah

kalu nak bela ikan biaq ikan kelisa

kalu nak melaboq biaq emas

apa lagik tambahik



~Atong~hari hari belajaq

atong atong atong

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Don on Tue Sep 01, 2009 4:39 pm

bujur atong ai apa2 pun cari info sesuatu itu memang ada modal dan resiko, nanti abu bulik kampung raya ni ako dapat apa2 info manganai ikan kelisa ako madahkan

Don
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 133
Points : 145
Join date : 26/08/2009
Location : Puchong

http://www.dapat.net/beyondtrainingcenter

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Atong on Tue Sep 01, 2009 4:53 pm

ilmu kalu dikongsi maken bertambah

maken di simpanik maken bekurang

kadak sama ngan duit


~Atong~makasehhhhh jua
atong atong atong

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Auma on Tue Sep 01, 2009 5:15 pm

Hagan Don,

Ulun ada tanah pinggir taliayak di Selinsing

Tanah bandang tu water levelnya randah lagi dari ayak taliayak

Taliayak Tabuk Pancor mamanjang sampai ka Salinsing

Jom cubae mahago kalisa ka arowana ka!!

Hmmm.....jutawan kelisa
Smile

Auma
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1713
Points : 1739
Join date : 25/05/2009

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Amat Abon on Tue Sep 01, 2009 6:02 pm

cuba am imbah raya ni kita dudukan brainstorming pasal arowana ni, munkin kawan kawan ada idea bagus

aku ada ngaran / kontek saurang pensyarah pengkhususan pasal kelisa ni

Amat Abon
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1608
Points : 1635
Join date : 22/05/2009
Location : Bandar Bukit Mahkota

http://www.palmoilnursery.com

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Atong on Tue Sep 01, 2009 6:16 pm

teruskan teruskan


~Atong~umpat mendoakan jadi ler
atong atong atong

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Don on Wed Sep 02, 2009 6:55 am

Ya auma ,satangah urang bisa mambala ikan kalisa tapi kada baduit dan batanah, nanti ako cuba cari kalau ada urang yang ingin buat pelaburan. Tapi penjaagaan nya susah juga kalau tap betul2 mungkin ikan sakit atau mati.Teruk nak menanggung riseko tu. Mula2 memang kita kena maandaki ikan katampat mereka yang berpengalaman. Ading ko hari tu ikan mati dakat 17 ekor tapi anak jenis albanjari 17 x RM300 =RM5100 disebabkan power trip . Nasib baik yang ganal 11 ikung ada backup power , kalau tak tepangai matian 11 x RM5000(angaran masa tu saikung). Sekarang pun dah keluar arahan JPS(Jabatan Parit dan saliran) mengenai pengunaan air hanya untuk pertanian. Keselamatan dan penjagaan yang rapi perlu dari musuh utama (pencuri atau perosak).

Don
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 133
Points : 145
Join date : 26/08/2009
Location : Puchong

http://www.dapat.net/beyondtrainingcenter

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by waw on Wed Sep 02, 2009 8:13 am






Amun ada nang sabotash.....maracun banyunya........manangis pang........


atawa tajadi baah kaini



waw
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15974
Points : 16046
Join date : 23/05/2009
Location : di pinggir Selat Melaka

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Don on Wed Sep 02, 2009 9:54 am

Itu lah salah sato dari resiko yang mungkin kita tanggung,hanya orang yang wani dan baduit haja hingkat maumpat mambala ikan kalisa

Don
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 133
Points : 145
Join date : 26/08/2009
Location : Puchong

http://www.dapat.net/beyondtrainingcenter

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Atong on Wed Sep 02, 2009 10:43 am

betol to

risiko perniagaan nei banyak

kalu fikir untun juta juta memang ramik

kena kira gak kerugian

"orang yang berjaya ialah orang yang berjaya bangun bila jatuh"



~Atong~wanik becabur dengan 'carculated risks'
atong atong atong

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Don on Fri Sep 04, 2009 9:19 am

Ada saikung jutawam ako kalumpanan ngarannya dah 12 kali bangkarap hanyar jadi jutawan

Don
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 133
Points : 145
Join date : 26/08/2009
Location : Puchong

http://www.dapat.net/beyondtrainingcenter

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Don on Fri Sep 04, 2009 9:22 am

Amun hana jadi jutawan kana taho macamana surat khabar utusan malaysia RM1.50 nk diubah menjadi RM10, kita boleh gunakan sebagai lapik barang2 kering, diulah cenderahati yang boleh dijual sehelai RM0.50-RM2.00

Don
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 133
Points : 145
Join date : 26/08/2009
Location : Puchong

http://www.dapat.net/beyondtrainingcenter

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Don on Fri Sep 04, 2009 9:25 am

Ako bahari ada mantukar yang dah rakai , handak manjual awan kaling boyol kada hakun. Ako suruh potong dia ambil RM65. Tapi kalau kita ceraikan dan jual sparepart second hand tentu untung lebih dari tu antara RM200-RM1000,kaburetor , battery, starter, altenator dll.

Don
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 133
Points : 145
Join date : 26/08/2009
Location : Puchong

http://www.dapat.net/beyondtrainingcenter

Back to top Go down

Re: Jutawan Kelisa atau Arowana

Post by Sponsored content Today at 1:41 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 12 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum