minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by *ROSMAH* on Mon Oct 26, 2009 12:57 am

najib wrote:
najib wrote:sabuting .... lagi,

Kak Ros, cuba ambil kolagen ....
(kulit muda ... tubuh menawan)
jangan yang ada kacang soya - untuk gemuk
cari yang ada rumusan protein lengkap, ekstrak SOD
serat dietari ...
pasti mengancam nanti ....


...... antara kebaikan kolagen.

1. Anti-Radang, Kelegaan Sakit, Kesihatan Sendi.
2. Pengurusan Berat Badan.
3. Kuku & Rambut.
4. Kolagen untuk melawan penuaan.


Magan alih mancari Kolegan SOD serat dietari..
Nang utama nya gasan nang no.1 awan 2 nginto!
Dah tuhak2 nia sendi bilang kalitupan bila badiri..
Lagi pun awak lamak jadi batis awan lintuhut sakitan bila imbah ba jalan jauh.
Kasian batis awan lintuhut, tuhuk manampung awak kak ros nang lamak nia he..
Amun tuhak nginto kada paraya di lawan2, hudah banyak umur tantu'ai tuhak..
Amun salajuran gasan ma ubati penyakit tu tahuam alih..

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by najib on Mon Oct 26, 2009 10:48 am

asalamulaikum .... kak ros.

ulun kada handak .... umpat bat urang bercerita ....
colum minyak nyiur ...
ulah colum hanyar ... lah
kaina ...


najib
Leftenen
Leftenen

Posts : 832
Points : 843
Join date : 03/06/2009
Location : shah alam

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by *ROSMAH* on Mon Oct 26, 2009 1:08 pm

najib wrote:asalamulaikum .... kak ros.

ulun kada handak .... umpat bat urang bercerita ....
colum minyak nyiur ...
ulah colum hanyar ... lah
kaina ...


W'salam Najib..

Ayuhak!! thread hanyar ngapa nang pacang Najib olah, kak ros mahadangi!!

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by najib on Tue Oct 27, 2009 11:30 am

salamm ..... karindangan. ! (kaina hulu thread hanyar).


sedikit sambung fasal thyroid tuu ...

Pengarah kampus dan Pakar Endokrinologi, Universiti Sains Malaysia (USM), Caw. Kelantan, Prof. Dr. Mafauzy Mohamed berkata, pengambilan iodin yang tidak mencukupi dalam diet seharian boleh menimbulkan pelbagai kesan pada kesihatan, sosial dan produktiviti negara.
Menurut beliau, kesan kekurangan iodin yang dikenali sebagai Iodin Deficiency Disorders(IDD), boleh menyebabakan masalah goiter(beguk) dan penurunan penghasilan hormon untuk proses tumbesaran da perkembangan manusia.
Iodin merupakan salah satu komponen penting yang diperlukan untuk pertumbuhan manusia. Ia akan digunakan oleh kelenjer tiroid untuk menghasilkan homon tiroid. Kekurangan iodin menyebabkan hormon tiroid tidak dapat dihasilkan dan mengakibatkan tubuh akan merangsang bagi menghasilkan hormon tiroid. Hormon tiroid penting bagi sintesis protien untuk tumbesaran manusia termasuklah oran-orang penting seperti otak.
Goiter endemik atau beguk, kata Prof. mafauzy merupakan penyakit yang biasa berlaku akibat kekurangan iodin dalam diet seharian.
Hasil kajian, mendapati pesakit itu, mengalami masalah ini kerana pengambilan iodin kurang daripada 100ug sehari. " Beguk sering berlaku jika paras iodin kurang daripada 50ug/hari," katanya.

Mingguan Malaysia, Ahad 13 Mei 2001.
oleh Najibah Hassan.

najib
Leftenen
Leftenen

Posts : 832
Points : 843
Join date : 03/06/2009
Location : shah alam

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by UmaYani/UY on Tue Oct 27, 2009 12:20 pm

Makanan dari jenis hubi terutama kentang banyak Iodine luko...

UmaYani/UY
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3505
Points : 3508
Join date : 22/05/2009
Location : Meru, Klang

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by *ROSMAH* on Tue Oct 27, 2009 12:54 pm

najib wrote:salamm ..... karindangan. ! (kaina hulu thread hanyar).


sedikit sambung fasal thyroid tuu ...

Pengarah kampus dan Pakar Endokrinologi, Universiti Sains Malaysia (USM), Caw. Kelantan, Prof. Dr. Mafauzy Mohamed berkata, pengambilan iodin yang tidak mencukupi dalam diet seharian boleh menimbulkan pelbagai kesan pada kesihatan, sosial dan produktiviti negara.
Menurut beliau, kesan kekurangan iodin yang dikenali sebagai Iodin Deficiency Disorders(IDD), boleh menyebabakan masalah goiter(beguk) dan penurunan penghasilan hormon untuk proses tumbesaran da perkembangan manusia.
Iodin merupakan salah satu komponen penting yang diperlukan untuk pertumbuhan manusia. Ia akan digunakan oleh kelenjer tiroid untuk menghasilkan homon tiroid. Kekurangan iodin menyebabkan hormon tiroid tidak dapat dihasilkan dan mengakibatkan tubuh akan merangsang bagi menghasilkan hormon tiroid. Hormon tiroid penting bagi sintesis protien untuk tumbesaran manusia termasuklah oran-orang penting seperti otak.
Goiter endemik atau beguk, kata Prof. mafauzy merupakan penyakit yang biasa berlaku akibat kekurangan iodin dalam diet seharian.
Hasil kajian, mendapati pesakit itu, mengalami masalah ini kerana pengambilan iodin kurang daripada 100ug sehari. " Beguk sering berlaku jika paras iodin kurang daripada 50ug/hari," katanya.

Mingguan Malaysia, Ahad 13 Mei 2001.
oleh Najibah Hassan.


Kak ros hudah manggulagai di internet tentang penyakit thyroid goiter nih..
Hudah tahu sebab2 nya ta jadi thyroid goiter nih..
Nang baik nya kana banyak makan makanan laut..
Sayur2an jenis kobis, kobis bunga, bunga kobis, barkoli wan nang sa waktu awan nya, amun hingkat jangan di makan.
Kacang soya gin pantang jua..
Kak ros gin tulak ma ambil ubat homeopathy, kada magan mamakan makanan ba bungkah jar ( ba ubi).

Amun di bedah, kaina sa umuran kak ros kana makan ubat gasan mambujurakan hormon dalam awak!
Jadiam kak ros mancari wan manarai ubat kg.dahulu..
Sebab ada di internet orang ba habar, inya minum minyak kelapa dara bio-asli 2 botol jua, tarus kimpis thyroid nya..
Itu nang kak ros manarai tapi farmasi Kuala Terengganu kadada MKD bio-asli, jadi kak ros manukar MKD janis Virgin, tu nang ba sadinan thyroid kak ros ba kimpis dari kayak hintalo hayam jadi kayak hintalo puyuh jua lagi, tu hanyar manginum MKD masuk 3 minggu.

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by najib on Tue Oct 27, 2009 10:46 pm

UmaYani/UY wrote:Makanan dari jenis hubi terutama kentang banyak Iodine luko...

kada ta'buat .....


Makanan Untuk Kesihatan.

Nutrien.
Iodin.
Sayur-sayuran, Buah-buahan, Karangan laut, Susu, Telur dan Bijirin.

Fungsinya.
membentuk hormon tiroksin untuk membantu proses pertumbuhan,
mencegah penyakit beguk.

Kesan jika berlebihan/berkurangan.
a. penyakit beguk (goiter).
b. kelenjar tiroid tidak berfungsi.

najib
Leftenen
Leftenen

Posts : 832
Points : 843
Join date : 03/06/2009
Location : shah alam

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by *ROSMAH* on Wed Oct 28, 2009 3:51 pm

najib wrote:
UmaYani/UY wrote:Makanan dari jenis hubi terutama kentang banyak Iodine luko...

kada ta'buat .....


Makanan Untuk Kesihatan.

Nutrien.
Iodin.
Sayur-sayuran, Buah-buahan, Karangan laut, Susu, Telur dan Bijirin.

Fungsinya.
membentuk hormon tiroksin untuk membantu proses pertumbuhan,
mencegah penyakit beguk.

Kesan jika berlebihan/berkurangan.
a. penyakit beguk (goiter).
b. kelenjar tiroid tidak berfungsi.

Rasa nya kadada nang ka kurangan dalam makanan sahari2 kak ros..
Thyroid goiter kak ros terjadi dalam 2-3 tahun lapas tapi kak ros kada perasan..

Inya hudah handak jadi penyakit, handak di mapa'akan lagi!
Jadi ba usaha mancari ubat haja lah..

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by Atong on Wed Oct 28, 2009 4:05 pm

najib wrote:
UmaYani/UY wrote:Makanan dari jenis hubi terutama kentang banyak Iodine luko...

kada ta'buat .....


Makanan Untuk Kesihatan.

Nutrien.
Iodin.
Sayur-sayuran, Buah-buahan, Karangan laut, Susu, Telur dan Bijirin.

Fungsinya.
membentuk hormon tiroksin untuk membantu proses pertumbuhan,
mencegah penyakit beguk.

Kesan jika berlebihan/berkurangan.
a. penyakit beguk (goiter).
b. kelenjar tiroid tidak berfungsi.

tuan!!!

penyakit beguk dengan goiter kadak sama!!!!

beguk omputeh panggil mumps puncanya virus mumps bengkaknya dibawah kupeng telingak!!!!orang yg bungol mengasai nila hehehe

goiter to bengkaknya dihadapan guluk!!!sebabnya kureng iodin

makanan yg banyak iodin pulok: iodized salt(garam beriodin/laut), dan makanan laut kayak ikan laut dan laen2 seafoods



~Atong~pantang mon salah fakta

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by *ROSMAH* on Wed Oct 28, 2009 10:56 pm

Atong wrote:
najib wrote:
UmaYani/UY wrote:Makanan dari jenis hubi terutama kentang banyak Iodine luko...

kada ta'buat .....


Makanan Untuk Kesihatan.

Nutrien.
Iodin.
Sayur-sayuran, Buah-buahan, Karangan laut, Susu, Telur dan Bijirin.

Fungsinya.
membentuk hormon tiroksin untuk membantu proses pertumbuhan,
mencegah penyakit beguk.

Kesan jika berlebihan/berkurangan.
a. penyakit beguk (goiter).
b. kelenjar tiroid tidak berfungsi.

tuan!!!

penyakit beguk dengan goiter kadak sama!!!!

beguk omputeh panggil mumps puncanya virus mumps bengkaknya dibawah kupeng telingak!!!!orang yg bungol mengasai nila hehehe

goiter to bengkaknya dihadapan guluk!!!sebabnya kureng iodin

makanan yg banyak iodin pulok: iodized salt(garam beriodin/laut), dan makanan laut kayak ikan laut dan laen2 seafoods



~Atong~pantang mon salah fakta



Ada banyak jenis thyroid..
Thyroid kak ros nia ngaran nya THYROID GOITER..
Kak ros dah check di internet, dah tahu punca penyakit tu sebab musabab nya,apa nang patut di makan wan kada boleh di makan..



*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by najib on Wed Oct 28, 2009 11:01 pm

Terima kaseh .... KULAAN.

Bujurkan fakta .....
ala maklumlah .... sakulah kada habis..
kayaitu jadinya .... handak madahi urang ...
tapi kada bujur .....!

Bahan yang ulun ... tulis tuu ...
ulun ambil dari, bahan bacaan.
ada salinan je ...
Tajuk : Makanan Dan Pemakanan
Objektif Pembelajaran.
Tingkatan 1.
Tingkatan 2.
Tingkatan 3.

najib
Leftenen
Leftenen

Posts : 832
Points : 843
Join date : 03/06/2009
Location : shah alam

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by hasbima@abe on Thu Oct 29, 2009 3:24 am

nyiur gading puncak mahligai
anak sembilang di tapak tangan
minyak nyiur di olah lala
di ulah jua minyak balawa

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by Atong on Tue Nov 03, 2009 5:58 pm

najib wrote:Terima kaseh .... KULAAN.

Bujurkan fakta .....
ala maklumlah .... sakulah kada habis..
kayaitu jadinya .... handak madahi urang ...
tapi kada bujur .....!

Bahan yang ulun ... tulis tuu ...
ulun ambil dari, bahan bacaan.
ada salinan je ...
Tajuk : Makanan Dan Pemakanan
Objektif Pembelajaran.
Tingkatan 1.
Tingkatan 2.
Tingkatan 3.

mon dari buku teks bepalak!!!!

buku teks pon salah fakta

kayak apa kita nak maju?????


~Atong~ngeh ngeh ngeh

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by *ROSMAH* on Tue Nov 03, 2009 9:41 pm

Baik jua kak ros ni mancari fakta-fakta tentang penyakit thyroid goiter di internet, amun kada mau'ai jua di hantam macam-macam!!
Kada kisah lah Najib'ai apa orang handak sambat, nang nyata nya penyakit kak ros nia hudah ba ansur baik!
Alhamdulillah, tarima kasih anu Urang Bahari nang memperkenalakan MKD bio-asli, jua tarima kasih anu Najib nang mambari keterangan2 macam-macam.. Anu kawan-kawan nang ada ba takun habar penyakit kak ros gin tarima kasih jua..
Thyroid Goiter kak ros hudah ba kimpis, tinggal kayak kalikir jua lagi..
Memang ajaib! tapi itu lah kenyataan nya, khasiat Minyak Kelapa Dara Bio-Asli nang serba guna.. Amun kadak di cuba kada tahu, hudah mancuba hanyar tahu!!!

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by najib on Wed Nov 04, 2009 10:23 am

assalamulaikum .....

Salam karindangan ....
moga - moga kak Ros .. cepat sembuh

.........................................

najib
Leftenen
Leftenen

Posts : 832
Points : 843
Join date : 03/06/2009
Location : shah alam

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by *ROSMAH* on Wed Nov 04, 2009 12:03 pm

najib wrote:assalamulaikum .....

Salam karindangan ....
moga - moga kak Ros .. cepat sembuh

.........................................

W'salam Najib..
Alhamdulillah kak ros sigar..
Panambaiyan ma makan MKD bio-asli+sauda (kapsul), asa mambarangat sa awakkan, muha awan kapala gin asa marangkat bahang!! Asaan kak ros kana darah tinggi!!
Hudah 4-5 hari hanyar awak asa sigar, rajin ba gawian bilang limbui awan paloh hari2..
Sa balum makan MKD, awak kak ros bilang asa uyuh haja! bagawian saikit hudah panat, barabah dahulu ma hilangakan panat, bilang kada ba urat-urat handak ba gawian tih pang.. Wahini makaam! lingis simpun gawian rumah kak ros gawik, minggu hadapan mula handak ba jahit pulang..

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by Atong on Thu Nov 05, 2009 1:01 pm

alhamdulillah pang mon kayak itu

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by adikacu on Fri Nov 06, 2009 10:24 am

sapa suah guna minyak Brutal utk lelaki.

Bg la testimoni.

adikacu
Koperal
Koperal

Posts : 215
Points : 240
Join date : 16/06/2009
Age : 37
Location : kedah

http://teratak5.blogspot.com

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by *ROSMAH* on Sat Nov 07, 2009 12:12 pm

adikacu wrote:sapa suah guna minyak Brutal utk lelaki.

Bg la testimoni.

Takuni Urang Bahari, Adikacu'ai!!
Inya pang nang promote Minyak Kelapa Dara Bio-Asli nia..

Lagi pun mambari supan amun ba carita di sia hasil imbah manggunakan minyak brutal nginto ha..ha..

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by albanjary on Sun Nov 08, 2009 12:01 am

minyak kelapa bujang adakah...
alif vco kelapa dara gin tokehnya banjar jua..
bagana di batu pahat..

albanjary
Koperal
Koperal

Posts : 205
Points : 207
Join date : 01/11/2009

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by *ROSMAH* on Sun Nov 08, 2009 12:11 am

albanjary wrote:minyak kelapa bujang adakah...
alif vco kelapa dara gin tokehnya banjar jua..
bagana di batu pahat..

Ada Minyak kelapa dara Alif VCO pulang alih!
Amun orang Batu Pahat, sama sa kampung awan kak ros..

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by hasbima@abe on Sun Nov 08, 2009 11:38 am

minyak nyiur minyak lala
dari santan sa-kawah tuli
ditapi-tapis di andak dalam tin
tahi lala arum baunya
di Kampung Tangah masa bahari
ma-lala minyak di-kabun nenek

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by waksab_bb on Mon Nov 09, 2009 9:43 pm

Salam..amun malala bahri..mamakan ka tahi lala..dicampur awan nasik dgn lauk ikan karing sapat ..nyaman haja..baganal la anak2 batujuh ..samua jadi urang harat2 wayah nih..terima kasi ayah uamk yang tuhuk bagawik di bandang dan malala nyiur..amun disamabt ka anak sendiri wayah nih..kaipa malala gin minik..kada tahu apaan pang..jaman teknologi awan jaman jepun..imbah merdeka..hidup ngalih..makanan kadada banyak bajualan....samuan baulah surangan..pasal tu..anak2 samuan jadik uarang yang harat2..wayah nih..makanan banyak banar bacampur halal..haram..kada tahuk lagi dah..pasal tu anak jadi rempit la bohsia la..mudahan kita babalik ka asal..makanan ulah surangan dah tantu bersihdan halal..Smile

waksab_bb
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 169
Points : 195
Join date : 29/05/2009
Age : 49
Location : Bkt Beruntung

http://kulaanbktberuntung-sentosa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by *ROSMAH* on Tue Nov 10, 2009 8:28 am

Arwah nenek suah ba carita.. Bahari kaluarga hidin wayah di banua, minyak gasan ba masak kana ba olah sa urang! jadi kana banyak ba tanaman nyiur.. Di kukur sa urang nyuir nya, imbah tu hanyar di lala'..

Kak ros lagi haluiyan memang nenek olahakan minyak lala' gasan ma minyaki rambut, amun minyak tu hudah lawas pa' jadi MARAT ( bau tengik), kak ros kada rigik makai minyak tu lagi, mancipirai mambuang..

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by hasbima@abe on Tue Nov 10, 2009 8:57 am

taga mun pakai minyak nyior jar rambut labat.....hirang pulang kada bahuban.....bau tu kada kira lah...spray awan minyak arum
hindu lagi am mun nang babini pakai minyak ' madubala' mandingur sapanggungan mun masuk panggung wayang....

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: minyak Nyiur Oh minyak Nyiur!!!

Post by Sponsored content Today at 8:49 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum