Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Page 6 of 24 Previous  1 ... 5, 6, 7 ... 15 ... 24  Next

Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by mishaannur on Fri Jan 15, 2010 9:35 am

uitksss....bunga apa nang kada layo...bunga plastik lah...kan kan kan mekaseyyyyyyyy.....mmmm manakah gerangan maey kambo tulak...ke indon ka mencarik bunga nang kada layo...karindangannnn
avatar
mishaannur
Mejar
Mejar

Posts : 1371
Points : 1392
Join date : 22/05/2009
Age : 41
Location : Kuala Lumpur,Malaysia

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by Atong on Fri Jan 15, 2010 9:57 am

winduuu kat maey ley

maey oh maey

dimana kau berada
avatar
Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by mishaannur on Fri Jan 15, 2010 10:03 am

eleh eleh tong....

aku salao windu kat hang

tapi hang wat deeeekkkk jeh...

maklomla...urg sains...kada kawa ngn urg sastera...

mmmm...nak carik maey lah....

maey oooo maeyyy...hang dalam kelambu kaaa...
avatar
mishaannur
Mejar
Mejar

Posts : 1371
Points : 1392
Join date : 22/05/2009
Age : 41
Location : Kuala Lumpur,Malaysia

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by didin on Fri Jan 15, 2010 11:57 am

mishaannur wrote:uitksss....bunga apa nang kada layo...bunga plastik lah...kan kan kan mekaseyyyyyyyy.....mmmm manakah gerangan maey kambo tulak...ke indon ka mencarik bunga nang kada layo...karindangannnn

he' nah misha bunganya nah ngarannya bunga EDELWEIS
http://alamendah.files.wordpress.com/2009/07/edelweiss_011.jpg
http://alamendah.files.wordpress.com/2009/07/edelweiss_011.jpg
Edelweis (kadang ditulis eidelweis) atau Edelweis Jawa (Javanese edelweiss) juga dikenal sebagai Bunga Abadi yang mempunyai nama latin Anaphalis javanica, adalah tumbuhan endemik zona alpina/montana di berbagai pegunungan tinggi Indonesia. Tumbuhan ini dapat mencapai ketinggian maksimal 8 m dengan batang mencapai sebesar kaki manusia walaupun umumnya tidak melebihi 1 m. Tumbuhan yang bunganya sering dianggap sebagai perlambang cinta, ketulusan, pengorbanan, dan keabadian ini sekarang dikategorikan sebagai tanaman langka.

Saya teringat dengan Suzie, teman wanita saya yang dengan bangga memamerkan bunga edelweis yang diberikan oleh pacarnya. Katanya, edelwis merupakan perlambang cinta yang penuh ketulusan mengingat tekstur yang halus dan lembut dengan warnanya yang putih (walau ini sebenarnya tergantung kepada habitat di mana ia tumbuh yang menyebabkan warnanya agak kekuning-kuningan, keabu-abuan ataupun kebiru-biruan).

edelweis_2Edelweis juga melambangkan pengorbanan. Karena, kata Suzie, bunga ini hanya tumbuh di puncak-puncak atau lereng-lereng gunung yang tinggi sehingga untuk mendapatkannya membutuhkan perjuangan yang amat berat. Ditambah lagi dengan adanya larangan membawa pulang bunga ini, pemetik harus main petak umpet dengan petugas Jagawana. Dan jika kedapatan memetik bunga ini bisa-bisa seperti teman saya yang terpaksa harus berendam di Ranu Kumbolo malam-malam ketika ketahuan mengambil bunga ini di Gunung Semeru.

Yang paling dasyat menurut Suzie, meskipun dipetik bunga ini tidak akan berubah bentuk dan warnanya, selama disimpan di tempat yang kering dengan suhu ruangan. Karenanya, lanjut Suzie dengan antusias, edelweis adalah bunga keabadian. Bunga yang membuat cinta akan tetap abadi!

Saya hanya menggeleng-gelengkan kepala sambil berlalu tanpa sepatah katapun. Sikap Suzie tak berbeda dengan para (oknum) pecinta alam dan pendaki gunung yang merasa bangga jika bisa membawa edelweis pulang sebagai bukti bahwa ia telah menaklukkan sebuah gunung. Keserakahan dan mitos ini telah membuat edelweis sebagai bunga langka bahkan terancam kepunahan. Sebuah studi yang dilakukan oleh Hakim Luqman dalam Kasodo, Tourism, and Local People Perspectives for Tengger Highland Conservation, menyimpulkan bahwa tanaman ini telah punah dari Taman Nasional Bromo Tengger Semeru (TNBTS).

alun-alun suryakencanaPadahal Edelweis merupakan tumbuhan pelopor bagi tanah vulkanik muda di hutan pegunungan dan mampu mempertahankan kelangsungan hidupnya di atas tanah yang tandus, karena mampu membentuk mikoriza dengan jamur tanah tertentu yang secara efektif memperluas kawasan yang dijangkau oleh akar-akarnya dan meningkatkan efisiensi dalam mencari zat hara. Bunga-bunganya, yang biasanya muncul di antara bulan April dan Agustus, sangat disukai oleh serangga, lebih dari 300 jenis serangga seperti kutu, tirip, kupu-kupu, lalat, tabuhan, dan lebah terlihat mengunjunginya.

Kini Taman Nasional Gunung Gede Pangrango diklaim sebagai tempat perlindungan terakhir bunga abadi ini. Di sini terdapat hamparan bunga edelweis yang tumbuh subur di alun-alun Suryakencana sebuah lapangan seluas 50 hektar di ketinggian 2.750 meter di atas permukaan laut.

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3388
Points : 3399
Join date : 21/10/2009
Age : 50
Location : Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by mishaannur on Fri Jan 15, 2010 4:14 pm

....perghhhhhhhh....panjang nya carita...uyuh nak talahkan....nireng gamar jadi amm...tq didin 4 ur infoo....
avatar
mishaannur
Mejar
Mejar

Posts : 1371
Points : 1392
Join date : 22/05/2009
Age : 41
Location : Kuala Lumpur,Malaysia

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by didin on Fri Jan 15, 2010 4:19 pm

dibaca ceritanya sampai habis , nyaman tahu napa garang bunga abadi itu

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3388
Points : 3399
Join date : 21/10/2009
Age : 50
Location : Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by mishaannur on Fri Jan 15, 2010 4:21 pm

bab bunga2 ni yg pintar RD....RD taho kasukaan ku apa...antari ka ako bunga yg paruna..bakala kala...sigar mata...dingin hati manireng...

waw pon sama juak...terima kasih RD....waw...dan nang layin...saing ,maantar gamar yg paruna2...(bunga-bunga)...
avatar
mishaannur
Mejar
Mejar

Posts : 1371
Points : 1392
Join date : 22/05/2009
Age : 41
Location : Kuala Lumpur,Malaysia

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by Atong on Fri Jan 15, 2010 5:07 pm

biasak ler bunga

beputik

kambang

layu
avatar
Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by didin on Fri Jan 15, 2010 11:29 pm

Bunga itu kadanya lembut pang
banyak bunga nang kasar dan baduri

kalau indah mungkin la..... soalnya bunga itu dipandang akan menyedapkan rasa

sehingga ada yang namanya bunga sedap malam

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3388
Points : 3399
Join date : 21/10/2009
Age : 50
Location : Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by Atong on Sat Jan 16, 2010 9:25 am

kayak apa bunga sedap malam

malam hajak sedap leyyy

siang kadak!!
avatar
Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by dragon on Sun Jan 17, 2010 11:09 pm

malam babau harum luko...
avatar
dragon
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 4129
Points : 4147
Join date : 15/06/2009
Age : 39
Location : Batu Pahat

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by hasbima@abe on Sun Jan 17, 2010 11:53 pm

Bunga Raya

Bunga Kebangsaan Malaysia

avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 56
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by dragon on Mon Jan 18, 2010 12:07 am

jarnya
asalnya bunga kabangasaan kita sabalum bunga raya
adalah bunga popi...
avatar
dragon
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 4129
Points : 4147
Join date : 15/06/2009
Age : 39
Location : Batu Pahat

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by *ROSMAH* on Mon Jan 18, 2010 10:16 am

dragon wrote:jarnya
asalnya bunga kabangasaan kita sabalum bunga raya
adalah bunga popi...

Popi hagan ma olah candu ya'am luko jadi ampih bunga nya di jadiakan bunga kebangsaan, di ganti awan bunga raya..
avatar
*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 61

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by dragon on Mon Jan 18, 2010 12:57 pm

*ROSMAH* wrote:
dragon wrote:jarnya
asalnya bunga kabangasaan kita sabalum bunga raya
adalah bunga popi...

Popi hagan ma olah candu ya'am luko jadi ampih bunga nya di jadiakan bunga kebangsaan, di ganti awan bunga raya..

asalnya makai bunga popi pasal popi byk digunkan oleh askar hagan marawat kecederaan wayah baparang...
avatar
dragon
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 4129
Points : 4147
Join date : 15/06/2009
Age : 39
Location : Batu Pahat

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by hasbima@abe on Mon Jan 18, 2010 3:14 pm

satiap negara ada bunga kebangsaannya
avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 56
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by mishaannur on Mon Jan 18, 2010 3:29 pm

bunga urg tamaloh apa ya???
avatar
mishaannur
Mejar
Mejar

Posts : 1371
Points : 1392
Join date : 22/05/2009
Age : 41
Location : Kuala Lumpur,Malaysia

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by Atong on Mon Jan 18, 2010 4:26 pm

tulip??
avatar
Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by hasbima@abe on Mon Jan 18, 2010 4:28 pm

pandai atong

ni yang suka ka atong

pandai mananguhi

2lips yes..........
avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 56
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by mishaannur on Mon Jan 18, 2010 4:35 pm

2lips tu bunga kasukaan ako...di tamaloh ada lah....nak sapukukan hingkat kah be... ngeh ngeh ngeh...
avatar
mishaannur
Mejar
Mejar

Posts : 1371
Points : 1392
Join date : 22/05/2009
Age : 41
Location : Kuala Lumpur,Malaysia

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by mishaannur on Mon Jan 18, 2010 4:39 pm

atong ni kan kan kan....
atong!!!!...hg suka bunga pa!!aku nak antaq kat hang neh...

aku tauuuu.....BUNGA API....kui kui kui....stock raya aji pas ada g...ngeh ngeh ngeh
avatar
mishaannur
Mejar
Mejar

Posts : 1371
Points : 1392
Join date : 22/05/2009
Age : 41
Location : Kuala Lumpur,Malaysia

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by Atong on Mon Jan 18, 2010 4:44 pm

truttttttt

salah

bukan bunga api!!!!

tapi bunga cinta, misya umaq

ngeh ngeh ngeh
avatar
Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by hasbima@abe on Mon Jan 18, 2010 4:52 pm

mishaannur wrote: 2lips tu bunga kasukaan ako...di tamaloh ada lah....nak sapukukan hingkat kah be... ngeh ngeh ngeh...


babujur handak....ka misha

tulip abe kada hingkat dicabut
avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 56
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by mishaannur on Mon Jan 18, 2010 4:54 pm

alahhhhh....bunga cinta la plak.....dan2 jiwang mat sains nehhh....

anak pakji umaq kat umah aku nama isah....isah umaq..umor 34...stil single n available...cikgu tadika...banjar tutuk..mau ka.... ceh ceh ceh...atong kirip2 mata


kuikuikui
avatar
mishaannur
Mejar
Mejar

Posts : 1371
Points : 1392
Join date : 22/05/2009
Age : 41
Location : Kuala Lumpur,Malaysia

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by hasbima@abe on Mon Jan 18, 2010 4:57 pm

mat sains dah jadi mat angau
avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 56
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Kanapa Bunga Jadi pujaan........

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 6 of 24 Previous  1 ... 5, 6, 7 ... 15 ... 24  Next

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum