Salam Bapinanduan

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Salam Bapinanduan

Post by didin on Tue Oct 27, 2009 7:38 pm

Assalamu'alaikumwarahmatullahi wabarakatuh
Tumatan banjar ulun manulis disia nah,mudah2an dingsanak sabarataan nang ada di malaysia bakatahuanan wan ulun, kalupang tapintang ulun tulak kamalaysia, nyaman kada ngalih umpat bamalam barang samalam 2, atawa mun bubuhan pian kabalujuran ka Banjar pariannya, nyaman batamuan kita, ulun siap sadia jadi gaet atawa pamandu mancari'i kula di banjar atawa dihulusungai. bujur kalo liih.
jadi muhun dimaklumi mun ulun tasalah umpat bakajal bakungkuak disia, ulun minta rila wan dingsanak tuha sabarataan, wan ulun muhun patunjuknya nangkaya apa supaya kawa juha umpat batatawaan disia,
ulun tik tatawa banar imbah batamu lawan situs mypbm niti, napang macam2 forum wan activiti disia, ada forum batimpas dan lain sabagainya, bujur juha sakalinyati lah urang banjar tutik jagau banar sakalinya,
damikian salam kenal ulun
ngaran ulun : Didin Sa'aduddin, alamat : 1. Jl. Ayani Km. 7 Banjarmasin, kampung kuitan : Sungai paring,simpur, Kandangan, Hulusungai selatan. HP. 081349225678

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3388
Points : 3399
Join date : 21/10/2009
Age : 49
Location : Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by Atong on Tue Oct 27, 2009 8:19 pm

waalaikum salam warohmatullahi wa barakatuh!!!!!!!!!!!!!!

hehehehe panjang gak salam hang nei Didin Sa'aduddin tumatan banjar

haloi telapak tangan nyiru kami tadahkan

penyakkk pang mon ikam hendak umpat tetawa

umpat nangis tik kawa jer pang hehehehe

behhhh lei ikam nei berilaan ngan dingsanak tuha je tukohnya

yg anom kayak ulon nei perayak lei

nahamm rasuk benar ulon nei kena mengena ngan hulusungai selatan tutik


ikam nei berapa umur????




~Atong~selamat meramikkan forum & chat. tq

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by hasbima@abe on Tue Oct 27, 2009 9:22 pm

wa-alaikum salam hbw
salam kanalan jua dari ako hagan didin
salamat datang ka forum...ayuha silakan....

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by *ROSMAH* on Tue Oct 27, 2009 9:53 pm

Waalaikum salam Didin..
Ayuhaja dangsanakai amun handak umpat ba buat di sia gasan ma rame'akan foram..

Tagal amun ba buat di sia kana taguh talinga, kana tahan timpasan, ta kana nya hati jadi mambarangat, asa mambarangsang kapanasan!

Kak ros/ kak long ni rame' ba carita haja, amun ta kana nya rajin ada'ai ma andak carita2 bahari, misteri awan saraba nya..

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by utoh-Q8 on Tue Oct 27, 2009 10:01 pm

didin wrote:Assalamu'alaikumwarahmatullahi wabarakatuh
Tumatan banjar ulun manulis disia nah,mudah2an dingsanak sabarataan nang ada di malaysia bakatahuanan wan ulun, kalupang tapintang ulun tulak kamalaysia, nyaman kada ngalih umpat bamalam barang samalam 2, atawa mun bubuhan pian kabalujuran ka Banjar pariannya, nyaman batamuan kita, ulun siap sadia jadi gaet atawa pamandu mancari'i kula di banjar atawa dihulusungai. bujur kalo liih.
jadi muhun dimaklumi mun ulun tasalah umpat bakajal bakungkuak disia, ulun minta rila wan dingsanak tuha sabarataan, wan ulun muhun patunjuknya nangkaya apa supaya kawa juha umpat batatawaan disia,
ulun tik tatawa banar imbah batamu lawan situs mypbm niti, napang macam2 forum wan activiti disia, ada forum batimpas dan lain sabagainya, bujur juha sakalinyati lah urang banjar tutik jagau banar sakalinya,
damikian salam kenal ulun
ngaran ulun : Didin Sa'aduddin, alamat : 1. Jl. Ayani Km. 7 Banjarmasin, kampung kuitan : Sungai paring,simpur, Kandangan, Hulusungai selatan. HP. 081349225678

Salam jua awan Didin;

Ulun bangaran Malong @ Utoh-Q8 wahine bagana di Kuwait.
Asli Sungai Lehman Sakincan Selangor Malaysia.
Kulaan banyak haja di Bagan Sarai, Selangor, Kuala Tungkal,Sumatera Utara awan di Banjar. Ujar ada haja kulaan di Pantai Hambawang awan Banua Kupang.
Tagal Ulun suwah ka Sumatera Utara haja batamuan sapupuan.
InsyaAllah hajat tu ada ai handak ka Banua tagal ancaman tu limbah tuntung gawean di Q8 naya....sakitar 2012 insyaAllah.

ma-assalamah
Barelaan

Malong @ Utoh-Q8

utoh-Q8
Mejar
Mejar

Posts : 1350
Points : 1359
Join date : 16/08/2009
Location : Q8-->Turkmenistan-->Saudi Arabia--->Cambodia--->Miri Sarawak

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by waniyan on Tue Oct 27, 2009 10:03 pm

didin wrote:Assalamu'alaikumwarahmatullahi wabarakatuh
Tumatan banjar ulun manulis disia nah,mudah2an dingsanak sabarataan nang ada di malaysia bakatahuanan wan ulun, kalupang tapintang ulun tulak kamalaysia, nyaman kada ngalih umpat bamalam barang samalam 2, atawa mun bubuhan pian kabalujuran ka Banjar pariannya, nyaman batamuan kita, ulun siap sadia jadi gaet atawa pamandu mancari'i kula di banjar atawa dihulusungai. bujur kalo liih.
jadi muhun dimaklumi mun ulun tasalah umpat bakajal bakungkuak disia, ulun minta rila wan dingsanak tuha sabarataan, wan ulun muhun patunjuknya nangkaya apa supaya kawa juha umpat batatawaan disia,
ulun tik tatawa banar imbah batamu lawan situs mypbm niti, napang macam2 forum wan activiti disia, ada forum batimpas dan lain sabagainya, bujur juha sakalinyati lah urang banjar tutik jagau banar sakalinya,
damikian salam kenal ulun
ngaran ulun : Didin Sa'aduddin, alamat : 1. Jl. Ayani Km. 7 Banjarmasin, kampung kuitan : Sungai paring,simpur, Kandangan, Hulusungai selatan. HP. 081349225678

wa,,..kum salam ,din kita kawan lah...

waniyan
Staf Sarjan
Staf Sarjan

Posts : 452
Points : 458
Join date : 25/07/2009
Location : parak kuburan

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by angahmiji@AM on Tue Oct 27, 2009 10:51 pm

didin wrote:Assalamu'alaikumwarahmatullahi wabarakatuh
Tumatan banjar ulun manulis disia nah,mudah2an dingsanak sabarataan nang ada di malaysia bakatahuanan wan ulun, kalupang tapintang ulun tulak kamalaysia, nyaman kada ngalih umpat bamalam barang samalam 2, atawa mun bubuhan pian kabalujuran ka Banjar pariannya, nyaman batamuan kita, ulun siap sadia jadi gaet atawa pamandu mancari'i kula di banjar atawa dihulusungai. bujur kalo liih.
jadi muhun dimaklumi mun ulun tasalah umpat bakajal bakungkuak disia, ulun minta rila wan dingsanak tuha sabarataan, wan ulun muhun patunjuknya nangkaya apa supaya kawa juha umpat batatawaan disia,
ulun tik tatawa banar imbah batamu lawan situs mypbm niti, napang macam2 forum wan activiti disia, ada forum batimpas dan lain sabagainya, bujur juha sakalinyati lah urang banjar tutik jagau banar sakalinya,
damikian salam kenal ulun
ngaran ulun : Didin Sa'aduddin, alamat : 1. Jl. Ayani Km. 7 Banjarmasin, kampung kuitan : Sungai paring,simpur, Kandangan, Hulusungai selatan. HP. 081349225678

Waalaikumussalam,

salamat bapinanduan, semoga ada sinatulrahim antara kita Malaysia awan Banua.
Hj. Mohd Tarmidzi Hj. Jamhari (AM)

angahmiji@AM
Mejar
Mejar

Posts : 1182
Points : 1190
Join date : 22/05/2009
Location : AU 3/8, KERAMAT AU, HULU KELANG, KL

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by didin on Tue Oct 27, 2009 11:16 pm

Syukur Alhamdulillah, rupanya disambut dgn gambira kadatangan ulun laksana kembara banjar mancari kula, he2
mudah2an kita sabarataan disihatakan Allah ta'ala, dipanjangakan umur wan dibari'i hidin rajaki nang malimpah,amien, dipintangakan Din pulang kita batamuan,....han tia jaku. nang nyata disia pang dahulu,....
ulun lahir di Banjarmasin 8 juli 1967,@Kak Rosmah. Hormat ulun kpd Leftnan Kolonel, @Kak Hj.Mohd Tarmidzi,@Waniyan,@Utoh-Q8, dan@Kak Hasbima sbg Leftnan Jendral,

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3388
Points : 3399
Join date : 21/10/2009
Age : 49
Location : Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by waniyan on Tue Oct 27, 2009 11:22 pm

didin wrote:Syukur Alhamdulillah, rupanya disambut dgn gambira kadatangan ulun laksana kembara banjar mancari kula, he2
mudah2an kita sabarataan disihatakan Allah ta'ala, dipanjangakan umur wan dibari'i hidin rajaki nang malimpah,amien, dipintangakan Din pulang kita batamuan,....han tia jaku. nang nyata disia pang dahulu,....
ulun lahir di Banjarmasin 8 juli 1967,@Kak Rosmah. Hormat ulun kpd Leftnan Kolonel, @Kak Hj.Mohd Tarmidzi,@Waniyan,@Utoh-Q8, dan@Kak Hasbima sbg Leftnan Jendral,

andika binik barapa din...

waniyan
Staf Sarjan
Staf Sarjan

Posts : 452
Points : 458
Join date : 25/07/2009
Location : parak kuburan

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by *ROSMAH* on Tue Oct 27, 2009 11:29 pm

didin wrote:Syukur Alhamdulillah, rupanya disambut dgn gambira kadatangan ulun laksana kembara banjar mancari kula, he2
mudah2an kita sabarataan disihatakan Allah ta'ala, dipanjangakan umur wan dibari'i hidin rajaki nang malimpah,amien, dipintangakan Din pulang kita batamuan,....han tia jaku. nang nyata disia pang dahulu,....
ulun lahir di Banjarmasin 8 juli 1967,@Kak Rosmah. Hormat ulun kpd Leftnan Kolonel, @Kak Hj.Mohd Tarmidzi,@Waniyan,@Utoh-Q8, dan@Kak Hasbima sbg Leftnan Jendral,

Top poster ada di kiwa nang ba warna habang Didin'ai..
Banyak lagi nang tinggi pangkat nya dari kak ros..
Kak ros/kak long nia bahanu rajin haja hanyar rancak ma isi'ik foram, amun datang kulir manjangok gin kada..

Dangsanak kak ros si D2S tu di sia ngaran Kalikir..
Nang ading ngaran Tukaras..

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by didin on Tue Oct 27, 2009 11:30 pm

napang maka langsung batakun bini alih? ha ha ha....... ulun tik nang kaya urang juha, nang sasuai wan sari'at haja waniyanai, nang ngaran urang banjar tik, pa handakai babini banyak , nangkaya arwah kai ulun, 4 bini hidin, tapi tutik kadanya manyamani juha kalu lih,

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3388
Points : 3399
Join date : 21/10/2009
Age : 49
Location : Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by didin on Tue Oct 27, 2009 11:37 pm

nangkaya apa am maandaki gambar/poster ulun kak Rosmah?

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3388
Points : 3399
Join date : 21/10/2009
Age : 49
Location : Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by waniyan on Tue Oct 27, 2009 11:38 pm

saja narai batakon din,i luko ada balabihan bini..
handakai jua balajaran ka andika ha ha haa...

waniyan
Staf Sarjan
Staf Sarjan

Posts : 452
Points : 458
Join date : 25/07/2009
Location : parak kuburan

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by *ROSMAH* on Tue Oct 27, 2009 11:44 pm

didin wrote:nangkaya apa am maandaki gambar/poster ulun kak Rosmah?

Kak ros gin kada bisak jua Didinai..
Ari tuh anak nang mambuatakan, wahini dah kana buangi gambar tu!
Imbaham kada ba gambar andih kak ros, kainai manyuruh anak mambuati gambar pulang..

Kaina takuni Kalikir atau kawan2 Didinai..

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by Kacumbai on Wed Oct 28, 2009 12:25 am

Tadudi badatang nih..
Salamat datang ka Forum & Chat Mypbm, Salam bapinanduan juha matan Ulun Didin'..

Dirajani bapandir disia
Sasain banyak.. sasain lakas naik pangkat !!

Kacumbai
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 145
Points : 148
Join date : 17/09/2009

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by **ejaaj** on Wed Oct 28, 2009 12:35 am



salam Didin ai..salam bapindaduan dari ulun nang bujur2 jowo..

**ejaaj**
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I

Posts : 661
Points : 686
Join date : 27/05/2009
Age : 41
Location : serdang

Back to top Go down

ma-andaki gambar

Post by hasbima@abe on Wed Oct 28, 2009 8:28 am

didin wrote:nangkaya apa am maandaki gambar/poster ulun kak Rosmah?

salam didin

handak ma-andak gambar

klik view user profail ( bawah ngaran) - profile ( nang diatas....bawah logo PBM )
- avatar-browse (gambar )-save

gambar nang handak dibrowse.andak hulu di desktop

(butang mula tu - view user profail ) ( sabalah MP
Posts: 4668
Join date: 13/06/2009
Age: 48
Location: tamaloh



Last edited by hasbima on Wed Oct 28, 2009 8:32 am; edited 2 times in total (Reason for editing : 123)

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by didin on Wed Oct 28, 2009 8:51 am

Alhamdulillah, masti pangkat Gurkha, disukuri haja hudah, luku ai lakas naik pangkat jadiam manyubuh sudah bakawad nah, ha ha ha...
ayuha, salam hormat dahulu nah lawan pardana mantri @Waw, brigjen @Atong, "hormaaaaaaaaatttttt.....Grak....!"
ada haja kawan sa lighting Kacumbai jua , Salam juha wan staf sarjan @ejaaj, ulun do'akan samuga kita sehat dahulu sapanjang masa, tutik nang panting banar, ulun handak manyurung ayat dahulu nah
" Sahari sauntai kata, lama-lama manjadi berita"
manurut ajian serat jiwa jar urang jawa, "bardiri sama tinggi baduduk sama randah" akan tetapi pangkat dan kahormatan tatap juha manjadi bukti nyata bahwa manusia itu mimang barbida tarutama dimata Allah ta'ala bahwa siapa nang paling Taqwa, dialah nang paling tinggi darajatnya,..............
urang banjar berkata " Pisang Anum pisang Talas, Pisang tuha pisang mahuli" lawan nang anum jangan baculas, lawan nang tuha wajib mahargai,
(pinda musti liih, sigurkha nang saikung naya bakuak disia, luku ai pinda diangsul urang, pinda harat ha, hanyar jadi gurkha ,...)
yuuha, nang panting gurkha tidak akan parnah bisa kudita, bujur haja tugasnya tutik siap berperang haja.....
demikian hormat sang gurkha nang saikung naya,......

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3388
Points : 3399
Join date : 21/10/2009
Age : 49
Location : Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by mishaannur on Wed Oct 28, 2009 9:49 am

salam pinanduan didin...

salamat berkarya di forum banjar...mudahan kita dapat merapatkan silaturrahim antara banua......satinggi mana pun pangkat di carii,yg dibarumahan jgn di lupaiilah....bekakatlah bahimat2....


mishaannur
cucu Allahyarham Hj Gusti AHmad Zaini Albanjari
parit jawa peraks...

mishaannur
Mejar
Mejar

Posts : 1371
Points : 1392
Join date : 22/05/2009
Age : 40
Location : Kuala Lumpur,Malaysia

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by UmaYani/UY on Wed Oct 28, 2009 9:59 am

Salam pinanduan jua dari UmaYani....

Salamat datang ka wadah chat/ forum PBM....

UmaYani/UY
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3505
Points : 3508
Join date : 22/05/2009
Location : Meru, Klang

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by *ROSMAH* on Wed Oct 28, 2009 10:23 am

didin wrote:Alhamdulillah, masti pangkat Gurkha, disukuri haja hudah, luku ai lakas naik pangkat jadiam manyubuh sudah bakawad nah, ha ha ha...
ayuha, salam hormat dahulu nah lawan pardana mantri @Waw, brigjen @Atong, "hormaaaaaaaaatttttt.....Grak....!"
ada haja kawan sa lighting Kacumbai jua , Salam juha wan staf sarjan @ejaaj, ulun do'akan samuga kita sehat dahulu sapanjang masa, tutik nang panting banar, ulun handak manyurung ayat dahulu nah
" Sahari sauntai kata, lama-lama manjadi berita"
manurut ajian serat jiwa jar urang jawa, "bardiri sama tinggi baduduk sama randah" akan tetapi pangkat dan kahormatan tatap juha manjadi bukti nyata bahwa manusia itu mimang barbida tarutama dimata Allah ta'ala bahwa siapa nang paling Taqwa, dialah nang paling tinggi darajatnya,..............
urang banjar berkata " Pisang Anum pisang Talas, Pisang tuha pisang mahuli" lawan nang anum jangan baculas, lawan nang tuha wajib mahargai,
(pinda musti liih, sigurkha nang saikung naya bakuak disia, luku ai pinda diangsul urang, pinda harat ha, hanyar jadi gurkha ,...)
yuuha, nang panting gurkha tidak akan parnah bisa kudita, bujur haja tugasnya tutik siap berperang haja.....
demikian hormat sang gurkha nang saikung naya,......

Salam Didin..

Bisak ba madah, bisak ba pantun alih dangsanak nang saikung nia he..
Mambaca pandiran pian Didinai, kaganangan kak ros awan paninian nang ma ingok abah! Mamarina abah kak ros subalah bapak, sidin gin asal Sungai Paring jua bahari, hanyar haja 2 tahun lapas maninggal, umur 112 tahun.. Surah bahasanya iya bangat kayak Didin, ading kak ros si Kalikir (D2S) memang katuju bangat ba pandiran di chat kayaitu jua..
Ujar orang, bahasa banjar nya bahasa asal di banua! kak ros gin kana mandarasi bahasa banjar bahari jua di sia, banyak nang kada ingatan lagi.. Wayahni kami di Malaysia, bahasa banjar nya sudah ba kambuh awan bahasa melayu, bahasa melayu di banjarakan di tambahi "K" hujung nya..
Amun handak lakas naik pangkat, rajin2 ba kawad ding ai..
Dahulu Kalikir awan kak ros rajin ba kawad, kalikir dapat ba kawad sampai di bawah Waw! imbah tu kajadian ba titimpasan, imbaham kalikir marajuk, muyak jar hudah!
Jadi kak ros pulang ba himat ba kawad, dapat jua pangkat di bawah Waw!
Ada nang dangki sebab kak ros bibini tuhak, dapat mangalahakan nang anum! imbah tu tuhuk kak ros di hantam, di timpas, di tiwas saraba nya..
Kak ros handak pencen hudah tapi maguni haja ma ulur carita!
Ujar kakawanan, gasan napa di herani orang nang dangki kayaitu! orang tu ada agenda narai supaya kak ros ba ampih wan patah semangat!
Jadiam wahini kak ros ba mula pulang ba kawad, tapi bukan hagan mangapung pangkat tapi gasan ba rarame'an narai..

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by Atong on Wed Oct 28, 2009 4:43 pm

tupang tik

didin perayak menulis ngaran D2N!!!!kompius dengan D2S!!!!sepusat sepuseng asalnyak!!!andak Didin bagos

ayu hak terus memander

gue nei jangan dihiranik sahiber kayak papantolan orang aroh neraiii!!!!



~Atong~hari hari meuntal maggi kari latop

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by hasbima@abe on Wed Oct 28, 2009 5:05 pm

Sahari sauntai kata, lama-lama manjadi berita"
mula bermula sabagai gurhka
lama kalama bapangkat jua
salam

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by Dandan Setia on Wed Oct 28, 2009 6:00 pm



Mahap haja Didin'ai manchuntan matan album pian!
Ulun nia sahibar umpat di higa haja..
ilah nasi tambah tihpang!!

Nih ulun maandak'akan gambar pian
hagan dipinandue kakawanan.

Dandan Setia
Mejar
Mejar

Posts : 1116
Points : 1203
Join date : 23/05/2009
Location : Epoh, Pirak

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by angahmiji@AM on Wed Oct 28, 2009 9:53 pm

Umai Kalikir, manampaikan gambar ganal ngini.

angahmiji@AM
Mejar
Mejar

Posts : 1182
Points : 1190
Join date : 22/05/2009
Location : AU 3/8, KERAMAT AU, HULU KELANG, KL

Back to top Go down

Re: Salam Bapinanduan

Post by Sponsored content Today at 1:37 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum