Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by Atong on Tue Nov 17, 2009 10:00 am

Orang Banjar sudah terkenal kaum kuat bepingkot dan kuat meamalkan agama Islam, kadak tekecuali di Malaysia. Ulon yakin banyak orang Banjar yang terlibat dalam gerakan atau jemaah Islam. Gerakan Islam nayak berkonsepkan dakwah iaitu menyampaikan ajaran Islam secara berkumpulan.

Pada pendapat ulon, amon wayah ini, top 5 gerakan Islam jatuh ke PAS, ABIM, ARQAM, TABLIGH dan JIM (ikut turutan nombor, pada pendapat ulon). Ada banyak lagi gerakan Islam termasuk kumpulan kumpulan tarikat, persatuan/pertubuhan, badan-badan yang kawak dikira gerakan Islam tagal kadak pati menonjol.

Ulon mohon laluan gasan menampaikan maklumat dan pendapat mengenai 5 gerakan Islam nayak, seoting demi seoting. Tujuannya supaya kita Banjar nayak sentiasa updated dan mengambil tahu apa yang berlaku di sekeliling kita terutama yang berkaitan agama Islam. Mohon maaf dahuluk atas-apa apa kekurangan, kesilapan artikel ulon nayak dan atas apa-apa rahasia yang tepaksa ditampaikan.

Kulaan berataan dipersilakan membujurkan mana-mana fakta yang kadak bujur dan menambah apa-apa yang kurang. Kalu kadak setuju padahkan bedahulok sebelum ulon start enjin, hehehehehe.

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by dragon on Tue Nov 17, 2009 1:30 pm

ayuhak tong ai!

dragon
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 4129
Points : 4147
Join date : 15/06/2009
Age : 37
Location : Batu Pahat

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by hasbima@abe on Tue Nov 17, 2009 2:03 pm

Abe satuju Atong...demi kabaikkan+ pengatahuan+bakongsi pengalaman
silakan.....ayuha...abe satuju banar

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 54
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by albanjary on Tue Nov 17, 2009 3:26 pm

saya pun setuju juga...
Amun tuan Atong banyak maklumat tu
bagus haja di kongsi...
Demi Agama bangsa dan negara.
Lepas tu boleh bukak forum...
dapat pendapat ramai...
Orang banjar memang banyak pengikut PAS dari dahulu lagik...
yang UMNO banyak haja jua...
yang jadi mantri pun ade.

albanjary
Koperal
Koperal

Posts : 205
Points : 207
Join date : 01/11/2009

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by Atong on Tue Nov 17, 2009 5:53 pm

aduss

tekedu gak ulon setumat!!!!

takut intro macam baek punya tapi isi hampeh lak

albanjari to bukan calang-calang forumer to

asa supan gak kar abe dan dragon dll

dipa lebey arif kot


~Atong~kinak meambil hinak hulok lah!!!!

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by utoh-Q8 on Tue Nov 17, 2009 8:18 pm

Salam Atong;

Tahu am tong ako kada pati tahu....kakawalan ako ramai dalam JIM tagal kada suwah umpatan majlis depa !

utoh-Q8
Mejar
Mejar

Posts : 1350
Points : 1359
Join date : 16/08/2009
Location : Q8-->Turkmenistan-->Saudi Arabia--->Cambodia--->Miri Sarawak

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by Atong on Wed Nov 18, 2009 11:45 am

PAS (PARTI ISLAM SEMALAYSIA)

Idea penubuhan PAS mencangol pada 23 Ogos 1951 di Muktamar Ulama Ketiga UMNO di Bangunan Kelab UMNO Bagan, Butterworth (jangan tekipik hehehe), dan ditubuhkan secara rasmi pada 24 November 1951. Tetapi cuma didaftarkan sebagai sebuah organisasi pada 31hb. Mei 1955.

Matlamat

Matlamatnya ialah gasan memperjuangkan penubuhan negara, pemerintahan dan mewujudkan masyarakat yang mengikut hukum syariat Islam berpandukan AlQuran, Sunnah, Ijmak serta Qias. Tahukah ikam, bagi orang PAS yang tutok, Malaysia belum merdeka kerana kemerdekaan sebenarnya ialah bebas dari undang-undang peraturan dan ideologi ciptaaan manusia!

Ahli

Ahli terdiri dari pelbagai golongan, segenap lapisan masyarakat. Petani –peladang-nelayan, pegawai kerajaan-swasta, peniaga kecil-peniaga besar, professional, orang kampong-orang bandar, tuhak-anum, lelaki-bebinik, miskin-sugihsiapa hajaki orang Islam yang mau melihat Islam tertegak di Malaysia. Senang cakap orang yang baik-baik dan mau menuju kebaikan akan tertarik pada PAS. Orang Islam yang kaki bebini , kaki cong, kaki rasuah, maling dll tentu kadak selesa nak masuk dalam PAS!

Pengambilan ahli dilakukan mengikut tempat, sebagai contoh di universiti siswa siswi akan diajak dan dipujuk menyertai kumpulan2 usrah PAS. Di kampung2 gin ada jua aktiviti kayak itu gak lebih kurang.

Berapa ikong ahli PAS ngalih hendak mengira. Ada yg nyambat ahli 645 000 hajak, ada yg nyambat parak sejuta. Banyak juhak melaran lei!Amon ikam mendaftar Ahli Seumur Hidup hari ni, ikam akan dapat nombor siri 800 000 lebih, kadak cayak cubakan hak!

Organisasi

Majlis Syura Ulama merupakan majlis tertinggi mesyuarah yang menentukan fikrah dan arah tujuan parti. Presiden PAS sebagai ketua tertinggi bersama dengan JK yang dilantik/menang akan menjalankan tugas eksekutif dan kepimpinan resmi (dalam JKK PAS Pusat) yang dibawahnya ada dewan ulamak, pemuda, muslimat, perhubungan negeri dan lujnah2. Yang heran kadang2 dipa konfius siapa yang ketuhak,Mursyidul Am (penasihat) ker Presiden ker?

Keahlian dan Kepimpinan dibagi2 mengikut Ranting- > Bahagian->Negeri->- Pusat, secara dasarnya mengikut kawasan pilihanraya. Bahari dimulakan oleh ahli agama/ulama tutok, lepas itu beugah mengikut populariti/undi terutama dizaman Dr Burhanuddin dan Dato Asri. Mula diterajui oleh kepimpinan ulama dizaman Yusuf Rawa. Kini Kepimpinan PAS dipegang oleh Ulama/Tokoh Agama dan diperkuat oleh professional.

Modus Operandi

Halam kebanyakannya mengikut pemimpin setempat, biasanya ustaz atau tok guru. Walaupon secara kadak sistematik ahli2 dan orangramai yang bersimpati bergabung menjadi kekuatan yang kawa memenangi beberapa kawasan pilihanraya. Orang ramai yang tertarik dengan ceramah politik bantai dan retorik umpat sama mehurong. Kada banyak program penyatuan fikrah dan tarbiyah yang ada kecuali diperingkat pimpinan.

Selepas kemasukan Ustaz Fadil Noor dan Ustaz Hadi Awang (diistilahkan “blood transfusion” oleh ABIM), mereka membawa bersama cara pengkaderan dan system tarbiyah ABIM ke dalam PAS. Yang ketara ialah system usrah, bengkel, tamrin dan muktamar (kina ulon huraikan dalam siri ABIM).

Wayah ini PAS beisi system tarbiyah ahli yang bagus, tapi pagun ngalih melaksanakannya secara menyeluruh disebabkan banyaknya ahli behamburan dan banyaknya jugak tahap pemikiran ahli.

Ahli-ahli PAS akan difikrahkah dan ditarbiyah menjadi ahli gerakan/aktivis yang menggerakkan PAS merata tempat. Mereka ini akan mendakwah dan menambahkan ahli ahli PAS, seterusnya mengikhtiar dan memperjuangkan matlamat PAS.

Program-program yang dijalankan

Usrah adalah cara tarbiyah ahli yang paling asas. Beberapa ahli PAS yang sama hieraki akan dikumpulkan dalam satu unit usrah, yang diketuai oleh seorang naqib (atau naqibah bagi muslimah). Usrah ada banyak peringkat, dari usrah haloi kepada usrah pemimpin tertinggi. Usrah nayak meambil cara Jemaah Ikhwan Muslimin, di dalamnya ada perbincangan tafsir Quran Hadith, perbincang bab ilmu agama tebuat Aqidah, Syariah, Fiqah, dan tebuat gak perancangan program setempat dan semua yang berkaitan dengan perjuangan PAS. Tahap isi usrah menurut hieraki ahli dalam PAS. Mepa gin banyak ‘ahli’ yang kadak suah mengikuti usrah malahan kadak tahu sehama2 apa itu usrah!

PAS juga banyak mengadakan siri seminar , Bengkel Motivasi, Muktamar dan Pemilihan disemua peringkat. Disampig itu PAS juga ada menubuhkan institusi pendidikan seperti Pasti, smart learning schools, sekolah agama dan sekolah pondok.

Ceramah politik suatu kemestian! Ia kawak menarik minat beribu-ribu orang terutama jika penceramahnya harat (temasuk ceramah bantai dan maki hamun, hehehe)

Aktiviti yang paling penting ialah menyertai pilihanraya. PAS juga kini bekerjasama dengan kumpulan politik lain dalam politik menurut keadaan semasa. Yang terhanyar dan terngalih wayah ne ialah tugas mentadbir dan memerintah negeri.

Sacara umum, boleh dikatakan kebanyakan aktiviti PAS diulah secara terang-terang kada bepatak atau bekulim (sirri).

Sumber Kewangan

Yuran ahli ada tapi kadak seberapa banyaknya. Kebanyakan dana datangnya dari infak atau dijulong oleh ahli yang komited. Derma dan sumbangan! Ulon suah jumpa seorang engineer menginfakkan 20% gajihnya tiap bulan gasan PAS. Jugak dari kutipan derma majlis, beberapa aktiviti perniagaan yang menjana dana. Mungkin ada jugak dari sumber lain,contohnya sumbangan dari pertubuhan2 Islam dalam dan luar negara..

Kekurangan

PAS terlalu kepartian dan kepolitikan, maka orang2 yang muyak politik kadak akan bebuat.

Amon ditireng dari sudut dakwah, Islam yang dibawa oleh PAS kurang halus dan terlalu mengikut arus politik.

Politikus PAS pulak pagun banyak yang retorik, berfikir cara politik dan berdakwah cara politik, tetapi kadak berapa bisa mon diberikan tugas pentadbiran dan pengurusan.

Tarbiyah ahli belum menyeluruh dan system pengurusan banyak perlu pembaikan.

Kelebihan

Satu-satunya parti perjuangan Islam yang wanik becabur dalam politik dengan mengikut panduan AlQuran, Sunnah, Ijmak dan Qias yang nyata!

Berdakwah secara terang-terangan dan sasaran agak meluas.

Masa depan

Ada masa depan yang baik kalu ada pemimpin yang lebih harat dan lebih bijaksana , serta mengikut pendekatan dakwah yang lebih teratur dan sistematik.

Kesimpulan

PAS memang ada penarik kepada orang2 Islam yang suka kepada agama Islam. Jumlah memang banyak dan kawa bertambah dari hari kehari. Itulah sebabnya ulon memilih PAS sebagai ranking nombor wahid gerakan Islam. Andikak berataan boleh setuju atau kadak setuju dengan ulon!


~bersampuk lain kali~

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by Amat Abon on Wed Nov 18, 2009 12:14 pm

Ulun satuju !!!!!! takbir 3 x

Amat Abon
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1608
Points : 1635
Join date : 22/05/2009
Location : Bandar Bukit Mahkota

http://www.palmoilnursery.com

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by Kacumbai on Wed Nov 18, 2009 12:48 pm


Nahh kaluar hudah artikal pasal PAS

Pada pandapat ulun.. pamandir di Forum nia kada PAS sabaratan.. bujur kalo'..
Sako imbah nih ada pulang nang maungkai artikal pasal UMNO !!

Sapatutnya pasal politik nia jangan di bahas'akan di sia!!
siap awan takbir 3 x jar
Kaluku ada yang bamasam muha..
Kaayungannya takalahi !!

Napa'tuai ada yang katuju maliatakan urang banjar nia bapacah2 ya'am!

Ulun nia tukang tapuk tangan haja di pinjung!

Kacumbai
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 145
Points : 148
Join date : 17/09/2009

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by Atong on Wed Nov 18, 2009 12:50 pm

nehhei

ulon amon dah start kete

jalan terus pang!!!hehehehe

jer jah forum BETIMPAS!!!!

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by Kacumbai on Wed Nov 18, 2009 12:57 pm

Bujur ninto Tong'ai..
Amun batimpas awan cina kah.. kaling kah.. kada tapi rami!

Sasama banjar nia Rami.. sama2 harat ya'am!!

"Ulun nia tukang tapuk tangan haja di pinjung"

Kacumbai
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 145
Points : 148
Join date : 17/09/2009

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by Kacumbai on Wed Nov 18, 2009 12:59 pm

Lagi sauting..
Kawa ba kempen di sia alih !!

Kacumbai
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 145
Points : 148
Join date : 17/09/2009

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by Atong on Wed Nov 18, 2009 3:30 pm

baca betol betol

ulon kadak bekisah tentang politik

ulon bekisah tentang jemaah/gerakan Islam di Mesia!!!!



~Atong~bekempen supaya manusia jadi baik!!!

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by Kacumbai on Wed Nov 18, 2009 5:43 pm

PAS (PARTI ISLAM SEMALAYSIA)
Nia tajuk ganalnya!!

Napa maka kada di tulis
"jemaah/gerakan Islam di Mesia
"

Kacumbai
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 145
Points : 148
Join date : 17/09/2009

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by Atong on Wed Nov 18, 2009 7:39 pm

tajuk thread nayak yg biru

napa maka ikam tetireng yg hijau dahulu???


~Atong~dikde saper yg nak menganiik ulon, naseb naseb

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by Kacumbai on Wed Nov 18, 2009 8:13 pm

Atong wrote:PAS (PARTI ISLAM SEMALAYSIA)

Idea penubuhan PAS mencangol pada 23 Ogos 1951 di Muktamar Ulama Ketiga UMNO di Bangunan Kelab UMNO Bagan, Butterworth (jangan tekipik hehehe), dan ditubuhkan secara rasmi pada 24 November 1951. Tetapi cuma didaftarkan sebagai sebuah organisasi pada 31hb. Mei 1955.

Matlamat

Matlamatnya ialah gasan memperjuangkan penubuhan negara, pemerintahan dan mewujudkan masyarakat yang mengikut hukum syariat Islam berpandukan AlQuran, Sunnah, Ijmak serta Qias. Tahukah ikam, bagi orang PAS yang tutok, Malaysia belum merdeka kerana kemerdekaan sebenarnya ialah bebas dari undang-undang peraturan dan ideologi ciptaaan manusia!

Ahli

Ahli terdiri dari pelbagai golongan, segenap lapisan masyarakat. Petani –peladang-nelayan, pegawai kerajaan-swasta, peniaga kecil-peniaga besar, professional, orang kampong-orang bandar, tuhak-anum, lelaki-bebinik, miskin-sugihsiapa hajaki orang Islam yang mau melihat Islam tertegak di Malaysia. Senang cakap orang yang baik-baik dan mau menuju kebaikan akan tertarik pada PAS. Orang Islam yang kaki bebini , kaki cong, kaki rasuah, maling dll tentu kadak selesa nak masuk dalam PAS!

Pengambilan ahli dilakukan mengikut tempat, sebagai contoh di universiti siswa siswi akan diajak dan dipujuk menyertai kumpulan2 usrah PAS. Di kampung2 gin ada jua aktiviti kayak itu gak lebih kurang.

Berapa ikong ahli PAS ngalih hendak mengira. Ada yg nyambat ahli 645 000 hajak, ada yg nyambat parak sejuta. Banyak juhak melaran lei!Amon ikam mendaftar Ahli Seumur Hidup hari ni, ikam akan dapat nombor siri 800 000 lebih, kadak cayak cubakan hak!

Organisasi

Majlis Syura Ulama merupakan majlis tertinggi mesyuarah yang menentukan fikrah dan arah tujuan parti. Presiden PAS sebagai ketua tertinggi bersama dengan JK yang dilantik/menang akan menjalankan tugas eksekutif dan kepimpinan resmi (dalam JKK PAS Pusat) yang dibawahnya ada dewan ulamak, pemuda, muslimat, perhubungan negeri dan lujnah2. Yang heran kadang2 dipa konfius siapa yang ketuhak,Mursyidul Am (penasihat) ker Presiden ker?

Keahlian dan Kepimpinan dibagi2 mengikut Ranting- > Bahagian->Negeri->- Pusat, secara dasarnya mengikut kawasan pilihanraya. Bahari dimulakan oleh ahli agama/ulama tutok, lepas itu beugah mengikut populariti/undi terutama dizaman Dr Burhanuddin dan Dato Asri. Mula diterajui oleh kepimpinan ulama dizaman Yusuf Rawa. Kini Kepimpinan PAS dipegang oleh Ulama/Tokoh Agama dan diperkuat oleh professional.

Modus Operandi

Halam kebanyakannya mengikut pemimpin setempat, biasanya ustaz atau tok guru. Walaupon secara kadak sistematik ahli2 dan orangramai yang bersimpati bergabung menjadi kekuatan yang kawa memenangi beberapa kawasan pilihanraya. Orang ramai yang tertarik dengan ceramah politik bantai dan retorik umpat sama mehurong. Kada banyak program penyatuan fikrah dan tarbiyah yang ada kecuali diperingkat pimpinan.

Selepas kemasukan Ustaz Fadil Noor dan Ustaz Hadi Awang (diistilahkan “blood transfusion” oleh ABIM), mereka membawa bersama cara pengkaderan dan system tarbiyah ABIM ke dalam PAS. Yang ketara ialah system usrah, bengkel, tamrin dan muktamar (kina ulon huraikan dalam siri ABIM).

Wayah ini PAS beisi system tarbiyah ahli yang bagus, tapi pagun ngalih melaksanakannya secara menyeluruh disebabkan banyaknya ahli behamburan dan banyaknya jugak tahap pemikiran ahli.

Ahli-ahli PAS akan difikrahkah dan ditarbiyah menjadi ahli gerakan/aktivis yang menggerakkan PAS merata tempat. Mereka ini akan mendakwah dan menambahkan ahli ahli PAS, seterusnya mengikhtiar dan memperjuangkan matlamat PAS.

Program-program yang dijalankan

Usrah adalah cara tarbiyah ahli yang paling asas. Beberapa ahli PAS yang sama hieraki akan dikumpulkan dalam satu unit usrah, yang diketuai oleh seorang naqib (atau naqibah bagi muslimah). Usrah ada banyak peringkat, dari usrah haloi kepada usrah pemimpin tertinggi. Usrah nayak meambil cara Jemaah Ikhwan Muslimin, di dalamnya ada perbincangan tafsir Quran Hadith, perbincang bab ilmu agama tebuat Aqidah, Syariah, Fiqah, dan tebuat gak perancangan program setempat dan semua yang berkaitan dengan perjuangan PAS. Tahap isi usrah menurut hieraki ahli dalam PAS. Mepa gin banyak ‘ahli’ yang kadak suah mengikuti usrah malahan kadak tahu sehama2 apa itu usrah!

PAS juga banyak mengadakan siri seminar , Bengkel Motivasi, Muktamar dan Pemilihan disemua peringkat. Disampig itu PAS juga ada menubuhkan institusi pendidikan seperti Pasti, smart learning schools, sekolah agama dan sekolah pondok.

Ceramah politik suatu kemestian! Ia kawak menarik minat beribu-ribu orang terutama jika penceramahnya harat (temasuk ceramah bantai dan maki hamun, hehehe)

Aktiviti yang paling penting ialah menyertai pilihanraya. PAS juga kini bekerjasama dengan kumpulan politik lain dalam politik menurut keadaan semasa. Yang terhanyar dan terngalih wayah ne ialah tugas mentadbir dan memerintah negeri.

Sacara umum, boleh dikatakan kebanyakan aktiviti PAS diulah secara terang-terang kada bepatak atau bekulim (sirri).

Sumber Kewangan

Yuran ahli ada tapi kadak seberapa banyaknya. Kebanyakan dana datangnya dari infak atau dijulong oleh ahli yang komited. Derma dan sumbangan! Ulon suah jumpa seorang engineer menginfakkan 20% gajihnya tiap bulan gasan PAS. Jugak dari kutipan derma majlis, beberapa aktiviti perniagaan yang menjana dana. Mungkin ada jugak dari sumber lain,contohnya sumbangan dari pertubuhan2 Islam dalam dan luar negara..

Kekurangan

PAS terlalu kepartian dan kepolitikan, maka orang2 yang muyak politik kadak akan bebuat.

Amon ditireng dari sudut dakwah, Islam yang dibawa oleh PAS kurang halus dan terlalu mengikut arus politik.

Politikus PAS pulak pagun banyak yang retorik, berfikir cara politik dan berdakwah cara politik, tetapi kadak berapa bisa mon diberikan tugas pentadbiran dan pengurusan.

Tarbiyah ahli belum menyeluruh dan system pengurusan banyak perlu pembaikan.

Kelebihan

Satu-satunya parti perjuangan Islam yang wanik becabur dalam politik dengan mengikut panduan AlQuran, Sunnah, Ijmak dan Qias yang nyata!

Berdakwah secara terang-terangan dan sasaran agak meluas.

Masa depan

Ada masa depan yang baik kalu ada pemimpin yang lebih harat dan lebih bijaksana , serta mengikut pendekatan dakwah yang lebih teratur dan sistematik.

Kesimpulan

PAS memang ada penarik kepada orang2 Islam yang suka kepada agama Islam. Jumlah memang banyak dan kawa bertambah dari hari kehari. Itulah sebabnya ulon memilih PAS sebagai ranking nombor wahid gerakan Islam. Andikak berataan boleh setuju atau kadak setuju dengan ulon!


~bersampuk lain kali~



Tajuknya memang biru..

Isinya Ilah ma promo Parti pang!!

Kacumbai
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 145
Points : 148
Join date : 17/09/2009

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by albanjary on Wed Nov 18, 2009 10:36 pm

OK tuan Atong ai...
ayuhajak...maulas sauting sauting...
imbah PAS, ABIM, JIM ikut ranking...
kada kisah kada politik...
hijau ka biru ka..
yang panting demi agama bangsa dan negara.
amun handak batimpas pasal politik...
itu orang yang kada tapi bujur...
tarus haja tuan atong...

albanjary
Koperal
Koperal

Posts : 205
Points : 207
Join date : 01/11/2009

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by Kacumbai on Wed Nov 18, 2009 11:43 pm

Atong wrote:nehhei

ulon amon dah start kete

jalan terus pang!!!hehehehe

jer jah forum BETIMPAS!!!!

Kacumbai
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 145
Points : 148
Join date : 17/09/2009

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by maey kambu on Thu Nov 19, 2009 11:54 am

pendirian aku mudah. aku masih berharap Islam dapat tegak di tanah melayu nih. dan aku berpendapat hanya melayu yang boleh melakukannya. sebab itu dlm situasi apa pun buat masa ini aku masih akan bias. bagi aku keadilan yg sebenar hanya dengan Islam. dengan itu apa yg kita harapkan dengan keseimbangan sosial ini hanya akan berlaku apabila Islam menjadi landasan sebenar. kerna dalam Islam tiada perkauman hatta berlaku adil jua terhadap para kafirun. sedangkan sejarah telah tertulis zaman demi zaman bahawa para kafirun ini tidak akan dapat berlaku adil pada org Islam kerna sistem negara dan ekonominya tidak ada jiwa Tuhan.

kita tireng haja apa yg berlaku pada sekeliling kita, pada diri kita. bagaimanakah kita mahu berIslam secara total sedangkan sistem yg kita ikut dan yakin skrg ini bukan sistem Islam. kita bekerja mencari rezeki untuk menafkahi keluarga. tujuan asal cukup sekadar kita berdiri untuk beribadat. kita buat negara bukan untuk kekuasaan tapi kerana menubuhkan negara itu wajib. kita bersaing bukan untuk kenikmatan dunia tetapi apa yg kita cari ialah keredhaan Tuhan. ini jiwa Islam. ini yg semua dari kita cari.


~~~makaseyyyyyyyyyyyy afro

maey kambu
Sarjan
Sarjan

Posts : 369
Points : 371
Join date : 27/07/2009
Location : 1 malaysia

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by didin on Thu Nov 19, 2009 12:53 pm

Islam is the last, but not the least

Islam memang agama yang terakhir, akan tetapi tak ada yang kurang padanya

Islam is the way of life

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3388
Points : 3399
Join date : 21/10/2009
Age : 48
Location : Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by hasbima@abe on Thu Nov 19, 2009 1:29 pm

didin wrote:Islam is the last, but not the least

Islam memang agama yang terakhir, akan tetapi tak ada yang kurang padanya

Islam is the way of life

naam ya shaikh

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 54
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by Atong on Thu Nov 19, 2009 9:21 pm

mohon laluan menyambungi:


ABIM (ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA)

Suahkah andika mendengar ada yang menyambat ABIM to singkatan ngaran Anwar bin Ibrahim? Ulon suah, tagal sebujurnya kadak bujur.

Mengikut fakta sejarah, ABIM ditubuhkan pada 6 Ogos 1971 di Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia . Ustaz Razali Nawawi (sekarang Profesor Dr) adalah Presiden ABIM yang pertama manakala Anwar Ibrahim (sekarang Dato’ Seri) cuma Setiausaha Agung ABIM pada masa itu.

ABIM merupakan sebuah badan bukan kerajaan (NGO) Islam yang berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan pada 17 Ogos 1972 di bawah Akta Pertubuhan 1966.

Matlamat

Cuba hangpa baca dan fahamkan! Kalu ikam nyaman faham maknanya ikam setaraf ngan professor universiti, hehehehe :

ABIM adalah sebuah gerakan Islam yang bertunjangkan ilmu (knowledge-based) dan memilih untuk mengambil sikap terbuka serta sederhana (moderate) berasaskan realiti masyarakat setempat di samping memegang teguh prinsip-prinsip Islam serta kesepaduan ilmu, iman dan amal dalam rangka pembangunan manusia. Walaupun ABIM menangani isu-isu politik, namun ia sentiasa bersikap non-partisan; bebas dan tidak memihak atau tunduk kepada kepentingan mana-mana parti-parti politik.

Visi ABIM: 'Membina Dan Memimpin Tamadun Khayra Ummah' sementara Misi ABIM: 'Gerakan Islam Yang Komprehensif untuk Merealisasikan Cita-cita Islamiyyah'

Ahli

Hampir keseluruhan ahli direkrut dari university dan kolej. Biasanya pengkaderan diulah oleh PKPIM (Persatuan Kebangsaan Pelajar2 Islam Malaysia), pangkat ading pada ABIM. Biasanya depa memilihi siswa/i universiti yang harat/aktif barisan kepimpinan/AJK2 /peserta program university setiap peringkat di universiti, diajak menyertai lalu dikumpulkan untuk join Usrah dan Tamrin.

Wayah ini permohonan keahlian boleh dibuat melalui laman web (open), tagal realitinya masih ngaleh hendak bebuat jadi ahli ABIM kalu ikam kadak betul2 komited!.

Organisasi

Majlis Syura merupakan badan tertinggi. Keanggotaannya terdiri dari tokoh agama yang mempunyai kelayakan akademik tinggi dan tersohor keterampilannya serta mempunyai kedudukan yang tinggi dalam university atau organisasi rasmi/kerajaan. (tapi masyarakat umum kebanyakannya tidak mengenali depa sebagai ahli majlis syura ABIM!)

Jawatankuasa kerja Pusat menjalankan tugas eksekutif dan pengurusan, diketuai oleh Presiden. Dibahagikan kepada biro2 seperti Biro Dakwah, Biro Pendidikan, Biro Antarabangsa dll. Perhubungan Negeri-negeri pula mempunyai JK sendiri siap dengan pejabat urusan disetiap negeri. Negeri2 pula dibahagikan mengikut daerah2. Daerah2 pulak terdiri dari unit2.


Modus operandi.

ABIM mempunyai budaya kerja yang berasaskan:

(a) Menghayati Budaya Ilmu,
(b) Menghayati Amalan Kerohanian,
(c) Menghayati Amal Shura dan Amal Jama’iyy,
(d) Memahami dan Melibatkan Diri Pada Isu Semasa, dan
(e) Menghayati Ruh - Jihad fi Sabilillah.

Setiap ahli ABIM diwajibkan menjalani proses tarbiyah asas di dalam institusi Usrah (pengkajian Islam).

Usrah ABIM sangat teratur, kena ‘ikut buku’! Usrah nayak diambil dari cara Ikhwan Muslimin pimpinan Hassan Al-Banna. Tiap minggu ada usrah asas, belum kira lagi usrah naqib/naqibah, usrah pimpinan yang bermacam-macam peringkat. Isi usrah ini padat dengan ilmu asas Islam, ilmu pengurusan dan pentadbiran, perbincangan hal semasa, perbincangan camner nak score periksa, camner nak jadi pekerja/peniaga yang harat, perancangan program dan lain-lain.

Bab aqidah, tafsir dan tahfiz Quran/Hadith, fiqh sunnah, dan lain2 depa pulun semacam jer! Dalam usrah juga dibuat amalan kerohanian seperti membaca Al-Mathurat, sembahyang berjemaah, sembahyang hajat , zikir munajat dll. Ahli sangat digalakkan membaca Al-Mathurat lepas Subuh dan Asar, maka bila sampai saja ke peringkat Naqib(ketua unit usrah), biasanya dipa dah hafal Al-Mathurat Qubra!

Latihan kepimpinan diolah dalam program Tamrin, didalamnya ceramah dan bengkel segala macam. Kayak apa nak berhujah, kayak apa nak menulis kertas kerja dan esei, kayak apa nak jadi pendengar yang baik, jadi motivator dll dimasukkan. Program kerohaniannya gin padat, ada zikirnya, bebacaan yasin, solat tahajud/tasbih bilang kepanjangan sampai kator lintuhot!

Setiap ahli ABIM ditarbiyah untuk menjadi pemimpin yang kawa menjadi pemidato, pengurus serta pemimpin aktiviti dakwah yang efisien.

ABIM ni ada gaya bahasa penulisan dan surahannyak tersendiri, iaitu Bahasa Melayu biasa dikambuhi perkataan Arab, Inggeris dan Indonesia yang dasat-dasat bunyinya! (Dasat tapi bahanuk bombastic, hehehehe!)

Ahli juga digalakkan kahwin sesama ahli dan membentuk unit keluarga ABIM. Sistem sosialnya untuk menegakkan Islam kayak ini: Ahli->keluarga->masyarakat->negara->global.

Program

Selain Usrah, Tamrin, Seminar dan Muktamar gasan ahli, ABIM juga aktif meolah penerbitan-penerbitan, ceramah-ceramah, forum-forum, simposium-simposium dan seminar-seminar gasan umum.

ABIM juga aktif meolah pelbagai aktiviti diperingkat negeri, nasional dan global. Contoh yang ketara ialah Progran Islamic Outreach gasan berdakwah kepada yang belum Islam dan Misi Kemanusiaan membantu mangsa bencana alam di dalam dan di luar negeri. Di peringkat dunia pula ABIM banyak menyertai sidang2 antarabangsadan menganjurkan Seminar dll. (senarai aktiviti sangat panjang mon hendak ditulis)

Memang’ World!’ jer Mawi!

Sumber kewangan

Sumbangan ahli2 sedikit sebanyak menjadi sumber kewangan ABIM . Tagal ada yg mengatakan ABIM dapat dana yang banyak hasil hubungan baik dengan badan2 dakwah dari seluruh dunia. ABIM juga ada mengadakan aktiviti perniagaan, dan dana didapati dari untung menguruskan Taski, sekolah2 ,kolej2 dll.

Kekurangan

Terlalu elit, diperanakkan di U, aktivitinya cara orang U, orang2nya berkelulusan berataan U pang! Mepa orang yg kadak U nak join?

Kadak jelas: matlamat, cara begawi, surahan gin banyak yang bombastic! Contohnya pada masa dasar Rakan Membangunkan Islam diolah, orang ABIM boleh meolah dan menjayakan program Rakan Muda anjuran kerajaan (mon di PAS pamalik ganal jar!)

Terlalu low profile

Kelebihan

Budaya ilmu dan system tarbiyah yang berkesan dan sistematik melahirkan individu2 pendakwah yang harat/seraba kawak.

Orang2 ABIM berada hampir disemua peringkat baik pegawai kerajaan, Universiti, parti2 politik, NGOs, entiti2 perniagaan, sektor swasta (kada terpisah dengan reality semasa)

Pendekatan dakwah ABIM agak halus, terperinci, agak terbuka serta dapat diterima oleh banyak pihak.

ABIM banyak melahirkan tokoh2 dipelbagai bidang. Dari Tokoh Maal Hijrah kepada tokoh saintis dan tokoh usahawan, ABIM sapu habis! Itu belum kira berapa banyak Datuk2, Tan Sri2 yang dilahirkan oleh ABIM. Ada orang ABIM dengan cakahnya nyambat ABIM ler yang paling harat, apa tidaknya pimpinan PAS, pimpinan PKR, waima orang no.2 negara gin hasil tarbiyah ABIM!

Jaringan meluas dan hubungan luar negara yang bagus

Masa depan

ABIM sudah mempunyai ahli yang terlatih di hampir semua bidang dan peringkat, tagal wayah ni ABIM agak low-profile/ kadap sebab ketiadaan pemimpin yang menyerlah. Bagaimanapun ABIM ada potensi berkembang dan menjadi badan dakwah lebih perkasa.

Kesimpulan

Ulon meandak ABIM ditempat first runner-up sebab kekuatan dan pengaruh ABIM di Malaysia dan di dunia Islam wayah ini, dan juga potensinya berkembang sebagai wadah dakwah yang lebih ganal.


~bersambong~

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by didin on Fri Nov 20, 2009 2:39 am

tarusakan dingsanak lah
ulun tertarik manyimaknya

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3388
Points : 3399
Join date : 21/10/2009
Age : 48
Location : Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by hasbima@abe on Fri Nov 20, 2009 12:35 pm

Atong wrote:mohon laluan menyambungi:


ABIM (ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA)

Suahkah andika mendengar ada yang menyambat ABIM to singkatan ngaran Anwar bin Ibrahim? Ulon suah, tagal sebujurnya kadak bujur.

Mengikut fakta sejarah, ABIM ditubuhkan pada 6 Ogos 1971 di Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia . Ustaz Razali Nawawi (sekarang Profesor Dr) adalah Presiden ABIM yang pertama manakala Anwar Ibrahim (sekarang Dato’ Seri) cuma Setiausaha Agung ABIM pada masa itu.

ABIM merupakan sebuah badan bukan kerajaan (NGO) Islam yang berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan pada 17 Ogos 1972 di bawah Akta Pertubuhan 1966.

Matlamat

Cuba hangpa baca dan fahamkan! Kalu ikam nyaman faham maknanya ikam setaraf ngan professor universiti, hehehehe :

ABIM adalah sebuah gerakan Islam yang bertunjangkan ilmu (knowledge-based) dan memilih untuk mengambil sikap terbuka serta sederhana (moderate) berasaskan realiti masyarakat setempat di samping memegang teguh prinsip-prinsip Islam serta kesepaduan ilmu, iman dan amal dalam rangka pembangunan manusia. Walaupun ABIM menangani isu-isu politik, namun ia sentiasa bersikap non-partisan; bebas dan tidak memihak atau tunduk kepada kepentingan mana-mana parti-parti politik.

Visi ABIM: 'Membina Dan Memimpin Tamadun Khayra Ummah' sementara Misi ABIM: 'Gerakan Islam Yang Komprehensif untuk Merealisasikan Cita-cita Islamiyyah'

Ahli

Hampir keseluruhan ahli direkrut dari university dan kolej. Biasanya pengkaderan diulah oleh PKPIM (Persatuan Kebangsaan Pelajar2 Islam Malaysia), pangkat ading pada ABIM. Biasanya depa memilihi siswa/i universiti yang harat/aktif barisan kepimpinan/AJK2 /peserta program university setiap peringkat di universiti, diajak menyertai lalu dikumpulkan untuk join Usrah dan Tamrin.

Wayah ini permohonan keahlian boleh dibuat melalui laman web (open), tagal realitinya masih ngaleh hendak bebuat jadi ahli ABIM kalu ikam kadak betul2 komited!.

Organisasi

Majlis Syura merupakan badan tertinggi. Keanggotaannya terdiri dari tokoh agama yang mempunyai kelayakan akademik tinggi dan tersohor keterampilannya serta mempunyai kedudukan yang tinggi dalam university atau organisasi rasmi/kerajaan. (tapi masyarakat umum kebanyakannya tidak mengenali depa sebagai ahli majlis syura ABIM!)

Jawatankuasa kerja Pusat menjalankan tugas eksekutif dan pengurusan, diketuai oleh Presiden. Dibahagikan kepada biro2 seperti Biro Dakwah, Biro Pendidikan, Biro Antarabangsa dll. Perhubungan Negeri-negeri pula mempunyai JK sendiri siap dengan pejabat urusan disetiap negeri. Negeri2 pula dibahagikan mengikut daerah2. Daerah2 pulak terdiri dari unit2.


Modus operandi.

ABIM mempunyai budaya kerja yang berasaskan:

(a) Menghayati Budaya Ilmu,
(b) Menghayati Amalan Kerohanian,
(c) Menghayati Amal Shura dan Amal Jama’iyy,
(d) Memahami dan Melibatkan Diri Pada Isu Semasa, dan
(e) Menghayati Ruh - Jihad fi Sabilillah.

Setiap ahli ABIM diwajibkan menjalani proses tarbiyah asas di dalam institusi Usrah (pengkajian Islam).

Usrah ABIM sangat teratur, kena ‘ikut buku’! Usrah nayak diambil dari cara Ikhwan Muslimin pimpinan Hassan Al-Banna. Tiap minggu ada usrah asas, belum kira lagi usrah naqib/naqibah, usrah pimpinan yang bermacam-macam peringkat. Isi usrah ini padat dengan ilmu asas Islam, ilmu pengurusan dan pentadbiran, perbincangan hal semasa, perbincangan camner nak score periksa, camner nak jadi pekerja/peniaga yang harat, perancangan program dan lain-lain.

Bab aqidah, tafsir dan tahfiz Quran/Hadith, fiqh sunnah, dan lain2 depa pulun semacam jer! Dalam usrah juga dibuat amalan kerohanian seperti membaca Al-Mathurat, sembahyang berjemaah, sembahyang hajat , zikir munajat dll. Ahli sangat digalakkan membaca Al-Mathurat lepas Subuh dan Asar, maka bila sampai saja ke peringkat Naqib(ketua unit usrah), biasanya dipa dah hafal Al-Mathurat Qubra!

Latihan kepimpinan diolah dalam program Tamrin, didalamnya ceramah dan bengkel segala macam. Kayak apa nak berhujah, kayak apa nak menulis kertas kerja dan esei, kayak apa nak jadi pendengar yang baik, jadi motivator dll dimasukkan. Program kerohaniannya gin padat, ada zikirnya, bebacaan yasin, solat tahajud/tasbih bilang kepanjangan sampai kator lintuhot!

Setiap ahli ABIM ditarbiyah untuk menjadi pemimpin yang kawa menjadi pemidato, pengurus serta pemimpin aktiviti dakwah yang efisien.

ABIM ni ada gaya bahasa penulisan dan surahannyak tersendiri, iaitu Bahasa Melayu biasa dikambuhi perkataan Arab, Inggeris dan Indonesia yang dasat-dasat bunyinya! (Dasat tapi bahanuk bombastic, hehehehe!)

Ahli juga digalakkan kahwin sesama ahli dan membentuk unit keluarga ABIM. Sistem sosialnya untuk menegakkan Islam kayak ini: Ahli->keluarga->masyarakat->negara->global.

Program

Selain Usrah, Tamrin, Seminar dan Muktamar gasan ahli, ABIM juga aktif meolah penerbitan-penerbitan, ceramah-ceramah, forum-forum, simposium-simposium dan seminar-seminar gasan umum.

ABIM juga aktif meolah pelbagai aktiviti diperingkat negeri, nasional dan global. Contoh yang ketara ialah Progran Islamic Outreach gasan berdakwah kepada yang belum Islam dan Misi Kemanusiaan membantu mangsa bencana alam di dalam dan di luar negeri. Di peringkat dunia pula ABIM banyak menyertai sidang2 antarabangsadan menganjurkan Seminar dll. (senarai aktiviti sangat panjang mon hendak ditulis)

Memang’ World!’ jer Mawi!

Sumber kewangan

Sumbangan ahli2 sedikit sebanyak menjadi sumber kewangan ABIM . Tagal ada yg mengatakan ABIM dapat dana yang banyak hasil hubungan baik dengan badan2 dakwah dari seluruh dunia. ABIM juga ada mengadakan aktiviti perniagaan, dan dana didapati dari untung menguruskan Taski, sekolah2 ,kolej2 dll.

Kekurangan

Terlalu elit, diperanakkan di U, aktivitinya cara orang U, orang2nya berkelulusan berataan U pang! Mepa orang yg kadak U nak join?

Kadak jelas: matlamat, cara begawi, surahan gin banyak yang bombastic! Contohnya pada masa dasar Rakan Membangunkan Islam diolah, orang ABIM boleh meolah dan menjayakan program Rakan Muda anjuran kerajaan (mon di PAS pamalik ganal jar!)

Terlalu low profile

Kelebihan

Budaya ilmu dan system tarbiyah yang berkesan dan sistematik melahirkan individu2 pendakwah yang harat/seraba kawak.

Orang2 ABIM berada hampir disemua peringkat baik pegawai kerajaan, Universiti, parti2 politik, NGOs, entiti2 perniagaan, sektor swasta (kada terpisah dengan reality semasa)

Pendekatan dakwah ABIM agak halus, terperinci, agak terbuka serta dapat diterima oleh banyak pihak.

ABIM banyak melahirkan tokoh2 dipelbagai bidang. Dari Tokoh Maal Hijrah kepada tokoh saintis dan tokoh usahawan, ABIM sapu habis! Itu belum kira berapa banyak Datuk2, Tan Sri2 yang dilahirkan oleh ABIM. Ada orang ABIM dengan cakahnya nyambat ABIM ler yang paling harat, apa tidaknya pimpinan PAS, pimpinan PKR, waima orang no.2 negara gin hasil tarbiyah ABIM!

Jaringan meluas dan hubungan luar negara yang bagus

Masa depan

ABIM sudah mempunyai ahli yang terlatih di hampir semua bidang dan peringkat, tagal wayah ni ABIM agak low-profile/ kadap sebab ketiadaan pemimpin yang menyerlah. Bagaimanapun ABIM ada potensi berkembang dan menjadi badan dakwah lebih perkasa.

Kesimpulan

Ulon meandak ABIM ditempat first runner-up sebab kekuatan dan pengaruh ABIM di Malaysia dan di dunia Islam wayah ini, dan juga potensinya berkembang sebagai wadah dakwah yang lebih ganal.


~bersambong~

Taruskan tuan....
kami maanalasi
siapa YDP ABIM terkini dan
syaf kepimpinannya

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 54
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by Atong on Fri Nov 20, 2009 8:41 pm

umai leiii!!!

bapak didin menyimak ker

rait ke pangkah pak???

silakan analisa

analisa analasi

artikel gin panjang

sepurnama baru habes membaca kot

sawat ler ulon menarik hinak dulu hehehehe


~Atong~minat gak nak tahu gerakan Islam di Indonesia, first-hand!

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Top 5 Gerakan Islam di Malaysia

Post by Sponsored content Today at 11:46 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum