wadai-wadai banjar

Page 4 of 21 Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 12 ... 21  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by mishaannur on Thu Jan 14, 2010 12:31 pm

baru perfect waw...apa hajak nang diulah sabujurnya diaandak KPI nya sandiri....hehehe

mishaannur
Mejar
Mejar

Posts: 1371
Points: 1392
Join date: 22/05/2009
Age: 37
Location: Kuala Lumpur,Malaysia

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by waw on Thu Jan 14, 2010 1:05 pm

mamastikan wadai banjar bakualiti


dan manarik minat pelancong untuk manukari nya

waw
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts: 15974
Points: 16046
Join date: 23/05/2009
Location: di pinggir Selat Melaka

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by didin on Thu Jan 14, 2010 1:16 pm

mishaannur wrote:yg harat wadai ni mun di bukak daunnya awaqnya hingkat maliuk ka kiwa kanan...tuh mimang hibat...mun kajung hajak...faileddd!!!...heheh tu jar guru ku!!!

kaya apa garang maksudnya nang kajung tu,
asa tatawa aku mandangar kajung failed tu, ha ha ha...
barilaan ...

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts: 3388
Points: 3399
Join date: 21/10/2009
Age: 46
Location: Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by waw on Thu Jan 14, 2010 1:19 pm

wadai tu sapatut nya lambut haja.......



amun karas....makna nya talabih tapong......

waw
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts: 15974
Points: 16046
Join date: 23/05/2009
Location: di pinggir Selat Melaka

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by hasbima@abe on Thu Jan 14, 2010 1:21 pm

tu pang istilah si misha..kajung failed

wadainya kajung...karas..kejenng jar jawa

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts: 15609
Points: 15721
Join date: 13/06/2009
Age: 52
Location: tamaloh

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by waw on Thu Jan 14, 2010 1:33 pm

wadai tu sapatut nya lembut ......taga kada patah!

waw
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts: 15974
Points: 16046
Join date: 23/05/2009
Location: di pinggir Selat Melaka

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by didin on Thu Jan 14, 2010 2:04 pm

oooh dinto kah kisahnya
tuti lah nang ngaran papudak , damhati ulun ti pupudak pandan nang harum itu, he he
amun manyambat "kajung" dibanua, balalu ha urang banjar cagat talinga mandangar asaan ti nang mana kah nang kajung, sakalinya wadai tasalah maadun galapung lih,

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts: 3388
Points: 3399
Join date: 21/10/2009
Age: 46
Location: Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by AJ on Thu Jan 14, 2010 2:17 pm

habarnya mun urang ka banua kada magan kalumpanan ba tukar kalalopon .

ada lah gambar nya didin?

mun kawa di pos kawa hajak kina kami bubuhan bangi bajual di bazar wadai banjar

AJ
Mejar
Mejar

Posts: 1479
Points: 1850
Join date: 22/05/2009
Age: 41
Location: serdang/putrajaya/enstek_nilai

http://www.kulaan-aj.blogspot.com

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by didin on Thu Jan 14, 2010 2:46 pm

ada ai tapi kisahnya haja dahulu lah

kalelepon ba asuransi

KAMARIAN
sumalam Julak Dudun talihat pina kujuk-kujuk di tangah pasar. Hakun
haja tapaluh lihir bakuliling pasar. Sabujurnya sidin gagaringan mantuk
kahujanan, cucuk haja harian ngitu putih kalas muha sidin.
Pas
bakunjang di tangah pasar, sidin batamu wan Nanang Klelepon nang handak
ka pasar wadai. ”Handak kamana pian Lak,” jar Nanang Klelepon batakun.
“Bakunjangan banar-ai,” jar Julak Dudun. “Hau, ujar habar pian
gagaringan mantuk kahujanan, kanapa bakunjang,” jar Nanang Klelepon.
“Lamun
cagar bakuhum di rumah haja, babangat banar-ai saurang,” jar Julak
Dudun. “Lamun bapikir kaya itu, tasalah pian. Mustinya baranai haja,”
jar Nanang Klelepon. “Mauk nah, kada usah banyak pandir. Nyawa pang
ba-apa ka pasar sini,” jar Julak Dudun batakun. “Ulun dasar saban hari
ka pasar ngini. Lamun kada ka pasar, cagar ditapak kuwitan ulun
banar-ai muha wan sandal. Ulun disuruh ma-atari wadai kelelepon kalu
wan urang nang bajualan,” jar Nanang Klelepon.
“Uh…mintu
kah, mana kelelepon nya?” jar Julak Dudun. “Kanapa garang,” jar Nanang
Klelepon. “Uma..nyawa ngini kada kasihan kah wan unda. Unda garing
kalu,“ jar Julak Dudun minta marasi.
“Nangapa
kahandak pian. Handak minta kelelepon kah, bih...tahi kucing. Limbah
garing hanyar minta marasi, waktu baduit pian jangan tahu-tahu lawan
ulun. Tahinya gin kada kawa diculit,“ jar Nanang Klelepon mahapak.
“Bujuran
Nang-ai. Nyawa tahu-lah, kanapa unda garing,“ jar Julak Dudun. “Kada
tahu, kanapa pian garing. Ujar mantuk kahujanan kalu,“ jar Nanang.
“Kahada Nang-ai. Unda kapuhunan kada tamakan kelelepon, makanya
garing,“ jar Julak Dudun.
“Hah, kapuhunan??? Ujar kahujanan, kapuhunan datang di mana,“ jar Nanang Klelepon. “Sumalam
unda kahandakan makan kelelepon, limbah itu tulak ka pasar, pas hujan.
Iya nang kahujanan,“ jar Julak Dudun. “Ngitu kada kapuhunan Lak-ai.
Ngitu kapintaran, tahu haja hujan kada banaung. Kadanya kapuhunan
kelelepon pang,“ jar Nanang Klelepon.
“Lamun
kada handak mambari jangan ba-alasan macam-macam Nang-ai,“ jar Julak
rangut-rangut muha. “Ulun dasar kada handak jua mambari,“ jar Nanang
batarus bajalan.

Kada
jauh Nanang bajalan, sakalinya talingsir. Iya nang kelelepon –nya
tahambur ka licak. ”Hapus, lakas jara. Kajadian ingkin, timbul nyawa
nang kapuhunan, hahaha...” jar Julak mahuluti. ”Jar siapa kapuhunan,
biar kelelepon ulun tahambur, kadapapa jua, kada rugi jua,” jar Julak.
”Tahi palat, kadada akalnya kada rugi,” jar Julak. ”Bujuran jua,
kelelepon ulun ngini sudah ba-asuransi,” jar Nanang kada mau kalah.

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts: 3388
Points: 3399
Join date: 21/10/2009
Age: 46
Location: Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by Atong on Thu Jan 14, 2010 5:30 pm

mishaannur wrote:yg harat wadai ni mun di bukak daunnya awaqnya hingkat maliuk ka kiwa kanan...tuh mimang hibat...mun kajung hajak...faileddd!!!...heheh tu jar guru ku!!!

hehehehe

kajong malatoi kadak boleh

kajong meliuk kekiwa kekanan keatas kebawah jah

umayyyy

harat misya beolah wadai

hehehehe

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts: 8268
Points: 8310
Join date: 22/05/2009
Location: Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by mishaannur on Thu Jan 14, 2010 11:32 pm

yalah tong....mun kada harat,kada paruna,kada nyaman...jgn maulah wadai banjar...kada jadikkk...faillleddd!!!!!.....

tekniknya 44 cara...walaupon rasapinya pimai2 tangtu....basicnya samahajak...tapong,santan,gula,talok,pandan...mun nak layin ingoh buati pisang...jadi pais...mun basic atas...dah jadik pangko..(bingkang ijau)...mun banam dlm acuan bahulu...jadi kacara...mun di andak dlm luyang disumap...jaditapong talam...huhuhu....
tu yg adventurenya tong...

mun tapong pulut,bahinti nior gula mirah...di ulah bulat2.jadi kalalapon...di timbai dlm banyu bajarang,imbah timbul di timbai dlm nior anom baparut,mun di lipat dlmdaun pisang disumap jd balungan hayam,mun di buati pandan,di uli bujur,karik dgn garpu awaqnya,buati inti dalam..di sumap jadik wadai papari...

hanapa...betapa indahnya rasapi banjar tong aiii...rajin ngan kulir hajak lah,hawat maulah,pelbagai teknik,manguji kasabaran,ingoh pulang nyaman...satu kepuasan...tupang yg ako katujuk balajar maulahnya....biar hawat..janji hibat...perghhhh...mencabar kasabaranko...mon kada sabar...ditimbai kukusan...huhuhuhu...bahalulung gurukuk...(sorryyy pakji nyak)...ahakkksss

mishaannur
Mejar
Mejar

Posts: 1371
Points: 1392
Join date: 22/05/2009
Age: 37
Location: Kuala Lumpur,Malaysia

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by waw on Thu Jan 14, 2010 11:36 pm

o oo o o kaitu lih

hanyar tahooo basic nya


ya am kada suah ka dapur

waw
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts: 15974
Points: 16046
Join date: 23/05/2009
Location: di pinggir Selat Melaka

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by mishaannur on Thu Jan 14, 2010 11:45 pm

indah budaya kita waw ii...tupang jgn ditinggalkan sabujurnya,,,,hagan anak cucu.....arwah ninikko dah maninggal....pakar wadai 44 janis...arwah atok kayah bt 5....pakar no 1...yg sawat ako nireng...waradi warangen...fuhhhhh...bapaloh maulah....teknik cukup byk....wadai urg kayangan jah ....lagi satu cengkarok batu...harat waw ii...wadainya badiam dalam pundut daun niur...dianyam huluk ilah bakul..imbah di masak pulut sanga wan gula mirah,dibuati dlm bakul tadik....paruna waw ii...taga karas wadainyak..ilah batu...tupang digalari cengkarok batu...rugi kada sawat balajar lagik....huhhhhh....

mishaannur
Mejar
Mejar

Posts: 1371
Points: 1392
Join date: 22/05/2009
Age: 37
Location: Kuala Lumpur,Malaysia

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by waw on Thu Jan 14, 2010 11:47 pm

Sabujur nya.....amun di minta ma ulah 44 janis wadai tu....misha kawa lah ma ulah

waw
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts: 15974
Points: 16046
Join date: 23/05/2009
Location: di pinggir Selat Melaka

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by didin on Fri Jan 15, 2010 8:30 am

hagan misha nang menjadi pakar wadai nah

Baiklah, untuk menutup (kalau saya malas menulis lagi sesudah ini)
tahun ini, saya akan menampilkan……. JENG JENG JENG (orkestra pengiring,
bukan situs jalan-jalan dan makan-makan yang itu)….. kue Banjar! Endah
bilang, di tangan (atau mungkin maksudnya, di mulut) saya, topik apa
saja selalu berubah menjadi topik tentang makanan. Apakah ini sebuah
keinginan tersembunyi di lubuk hati untuk menjadi gemuk? Itu analisis
dia. Menurut saya sih tidak. Saya suka makanan enak, seperti orang
normal lainnya, itu saja.
OK, kembali ke topik.
Kalau bulan Ramadhan, di Banjarmasin ada sebuah agenda rutin berkaitan dengan makanan, yaitu Pasar Wadai. Wadai itu bahasa Banjar untuk kue. Untuk tujuan pariwisata, diterjemahkan juga ke Bahasa Inggris menjadi Ramadhan Cake Fair.
Walau saya kok tidak pernah bertemu turis asing di sana. Tapi jangan
percaya saya, ya, karena setiap tahun, saya pernah menginjakkan kaki ke
Pasar ini cuma sekali, padahal jaraknya dengan rumah saya tidak sampai
5 menit naik sepeda motor. Kenapa? Bukankah Pasar Wadai ini sama dengan
pesta makanan atau sama dengan surga belanja buat saya? Karena, eh,
karena kue-kue dan makanan (walau namanya Pasar Kue, Pasar ini juga
jualan makanan dan seabrek benda lain) di sana harganya agak tinggi
dibanding banyak “Pasar Wadai” berskala lebih kecil lainnya dan tentu
saja lebih tinggi dari warung pinggir jalan yang kagetan jualan kue
Banjar dengan rasa yang tidak kalah enaknya (kalau kita tahu yang
mana). Kenapa kok lebih mahal? Karena stand-nya disewakan dengan harga
mahal. Foto di atas itu diambil dari blognya Khairil.
Nah, tahun ini tadi, awal Oktober, saya terpaksa melangkah ke Pasar Wadai ini karena teman saya ini titip dibelikan Ipau.
Ipau? Terdengar seperti nama khas orang Banjar. Di tempat saya, semua
nama (terutama jaman dulu) yang bagus-bagus itu akan berubah menjadi
begitu Banjar dengan menambahkan awalan I pada suku kata depan atau
suku kata belakang nama itu. Misalnya: Juhriah akan dipanggil Ijuh,
Murni menjadi Imur, Badaruddin menjadi Ibad, Helmi menjadi Imi, dan,
tentu saja, Fauziah menjadi Ipau. Apakah teman saya minta carikan
perempuan? Oho, tidak. Yang dia maksud adalah sejenis makanan sejenis
schotel atau pizza bertingkat yang di Banjar bernama Ipau.
Ipau
terbuat dari campuran tepung terigu dan telur, wortel, bawang bombay,
sayur, kentang dan daging yang dibuat berlapis-lapis (bisa sampai 10
lapis). Biasa disajikan dengan kari kambing plus kuahnya (my mom
bilang, makanan ini sebenarnya berasal dari Arab, karena yang jualan
memang yang juga menjual masakan kambing), bisa juga disajikan dengan
kuah santan (ada yang mencampurnya dengan susu) plus taburan daun sop
dan bawang goreng, ada juga yang menjual hanya dengan taburan daun sop
dan bawang goreng. Sedangkan saya, saya lebih suka memakannya dengan
saus tomat dan sambel Bangkok. Enaaaak banget. Manis bercampur gurih.
Harganya untuk ukuran kota besar cukup murah, Rp 7.000 seperempat
loyang, tapi menurut ukuran urang banjar, itu mahal.
Omong-omong, ada yang bilang, kue ini disebut juga Petah Asia.
Apa itu Petah? Kue dari tepung beras yang dimakan dengan tahi lala.
Ups, jangan antipati dulu. Tahi lala hanya jorok di nama (dan mungkin
agak mengerikan kalau dilihat) tapi enak banget di lidah: suatu saos
yang dibuat dari kepala santan (santan yang direbus lalu diambil bagian
atasnya saja yang kental) yang digarami. Kalau Petah berbentuk padat
dan sering diberi warna dengan pandan, kalau Ipau kenyal, putih dan
berlapis-lapis.
Kue-kue
lainnya yang dijual bisa dilihat pada gambar di samping. Di latar
depan, kalian tentu sudah kenal, berbagai jenis agar campur bolu. Yang
paling depan sebelah kanan, itu namanya Sari Mokka. Bagian
atasnya yang coklat itu terbuat dari tepung, santan, telur dan gula
merah (atau mokka ya? aku lupa nanya tadi), rasanya manis sekali.
Bagian bawahnya yang putih itu (kata nenekku: “kasar burit”, saya lebih
baik tidak usah menerjemahkannya hehehe) terdiri dari kelapa parut,
tepung dan garam. Jadi atasnya manis banget, bawahnya asin. Perpaduan
yang sempurna Di belakang Sari Mokka, yang putih itu, namanya Amparan Tatak.
Mengingatkan pada lagu Ampar-ampar Pisang ya? Ya, Amparan Tatak ini
terdiri dari tepung dan pisang. Bagian atasnya itu agak lembek, terdiri
dari santan kental dan garam, bagian bawah lebih padat terdiri dari
tepung, santan dan pisang yang diiris-iris melintang. Jadi, bagian atas
asin, bagian bawah manis. Sedap banget kalo yang bikin pinter. Paling
ujung belakang kiri yang berbentuk seperti bunga itu adalah kue Bingka. Beberapa blogger beruntung
saya bawakan kue ini. Almarhum Kang Bebek bilang, seperti kue lumpur,
tapi lebih enak. Saya tidak pernah bertemu kue lumpur, jadi tidak bisa
berkomentar.
Kue
bingka di Banjarmasin terenak adalah buatan nenek saya. Tapi nenek saya
kan tidak jualan. Dan sudah males bikin, karena kalau beliau bikin
berlemaknya dan manisnya gak ketulungan, sehingga para cucunya pun
tidak sanggup menghabiskan lebih dari satu potong. Bahan dasarnya
adalah dari gula, tepung, santan masak dan telur. Secara komersial,
paling enak (dan mahal) adalah Bingka Bunda. Default type-nya
adalah Bingka Kentang. Kalau mau rasa tertentu, mesti pesan jauh-jauh
hari: rasa durian, nangka, keju, gula merah, tape ketan hijau (ini
favorit saya, anak-anak Sari Mulia kalau buka bersama saya selalu ingat
membelikan saya ini), dan lain-lain.
Ini
kue lapis biasa. Yang depan itu coklat karena cacao, yang belakang
(hijau) itu diberi pandan. Ada kue lain yang tidak bisa saya berikan
fotonya di sini. Namanya Kueh Lam. Ini kue super enak dan cukup
mahal, sering jadi oleh-oleh. Dan kalau diingat-ingat, cuma 2 orang
yang pernah saya bawakan kue ini, 1 untuk yang jaga kos saya di Jogja
dulu. Satu loyang ukuran kotak kue ukuran sedang itu minimal Rp 75.000.
Membuatnya sulit. Ada 2 jenis sebenarnya, yang dikukus dan dibakar.
Yang dikukus, ini hanya tahan 3 hari, itu pun dalam kulkas. Dengan
harga yang cukup mahal, serta rasa yang super manis dan berlemak
sehingga cepat kenyang, rugi juga beli yang kukus, karena 3 hari belum
cukup waktu untuk menghabiskannya. Lagipula kalau untuk oleh-oleh, yang
kukus begitu fragile sehingga kalo dibawa di pesawat (pengalaman si
Yudha waktu membawakan dosennya dan ehem-ehem-nya) bisa megal-megol
bentuknya, dan waktu tiba di tempat tujuan bentuknya sudah gak keruan,
walau rasa masih yahud. Biasanya untuk oleh-oleh kita bawa yang bakar.
Oya, sebenarnya, dalam istilah Banjar, yang kukus saja yang disebut
Kueh Lam, sedang yang bakar disebut kue lapis, tapi sebenarnya bahannya
kan sama dan mahalnya sama hohoho…. Belakangan, semua disebut Kueh Lam
saja.
Kueh Lam. Bahan dasarnya adalah tepung, gula, santan, susu, telur
sebanyak mungkin (kurangi putih telurnya), cacao. Kueh Lam ini
berlapis-lapis seperti lapis coklat di atas, jadi bagian coklatnya dari
cacao. Biasanya lapisannya sangat tipis, dan untuk yang model bakar,
itu bukan dibakar. Lah, terus diapain? Ditaruh aja di atas meja
(nenekku bilang: “kue masak di lantai”) selapis, lalu ditutupi dengan
tutup dari “panai” (gerabah dari tanah) yang sudah dipanaskan di atas
api dapur (yang disebut dapur ini adalah tungku terbuka dengan bahan
bakar kayu). Tutup dibiarkan sampai lapisan itu masak. Lalu kalau sudah
masak, dikasih satu lapisan lagi, lalu ditutup lagi. Terbayang tidak
berapa lama kue ini jadi kalau lapisannya saja minimal 10 lapis? Satu
malam mungkin hanya jadi 1 kue. Pembuat Kueh Lam yang paling ahli
adalah urang Barabai, ibukota Kabupaten Hulu Sungai Tengah, Kalimantan
Selatan. Kalau mau membawa yang bikinan urang Barabai, mesti pesan 3
hari sebelumnya. Saya dulu pesan di warung oleh-oleh Banjar yang kecil
di sebelah Depdiknas Jalan S. Parman. Sayang, dia kadang mau, kadang
enggak (orang yang aneh, mau jualan gak sih?). Akhirnya saya beli saja
di Warung Makan Cendrawasih dekat Bundaran Bank Panin dulu. Di sana
juga jual Bingka Bunda.
Sebenarnya mau cerita satu kue lagi, yaitu Lapis India. Saya
pernah melihat proses pembuatannya. Lagi-lagi yang bikin nenek saya.
Haduh…. bikinnya lama banget, selapis-selapis seperti Kueh Lam, tapi
bentuknya bergelombang, karena setiap jadi, dilipat, jadi, dilipat,
capek deh. Mana pake tangan lagi melipatnya, di atas kuali besar dan
agak datar tengahnya. Lama-lama eneg dan pas kue jadi, gak ada yang
kepingin lagi saking bosennya melihatnya dibuat. Mana manis banget.
Orang diabetes pasti langsung koma hiperglikemik. Nanti lah kapan-kapan
saya tulis tentang yang ini ya. Sebenarnya banyak sekali lo kue Banjar,
semua manis banget, berlemak banget, selalu bersantan, gak heran aku
jadi hiperkolesterolemia. Banyakan sudah lupa, dan dari tadi nenekku
sudah sebal padaku karena nanya-nanya bahan kue terus, padahal beliau
mau mengaji hehehe…

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts: 3388
Points: 3399
Join date: 21/10/2009
Age: 46
Location: Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by UmaYani/UY on Fri Jan 15, 2010 8:46 am

Umai panjangnya kisah wadai-wadai di banjar....

Asa kada kawa macae...kin ha mun lapang2 manyawatkan mambaca....

UmaYani/UY
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts: 3505
Points: 3508
Join date: 22/05/2009
Location: Meru, Klang

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by didin on Fri Jan 15, 2010 8:49 am

UmaYani/UY wrote:Umai panjangnya kisah wadai-wadai di banjar....

Asa kada kawa macae...kin ha mun lapang2 manyawatkan mambaca....

mun asa kada sampat atawa masih kulir mambaca di simpan hulu, kaina haja mun wayah lapang handak baulah wadai, hanyar dibuka

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts: 3388
Points: 3399
Join date: 21/10/2009
Age: 46
Location: Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by mishaannur on Fri Jan 15, 2010 9:03 am

waw wrote:Sabujur nya.....amun di minta ma ulah 44 janis wadai tu....misha kawa lah ma ulah


ishhh...kada kawalah waw...ako balum layak lagi...ujar arwah ninik...nak maulah wadai kayangan nih..awaq kana barsih,santiasa bawuduk,kada kawa basurah2 masa maulah....ilah maulah tapai hak...byk pantang larang....waktu maulah gin imbah subuh..mun matahari dah cagat...wadai nya limpir...kada malingit ilah juruh...ada doa2nya.... fuhhhhh....kada tuntung lagik...

mishaannur
Mejar
Mejar

Posts: 1371
Points: 1392
Join date: 22/05/2009
Age: 37
Location: Kuala Lumpur,Malaysia

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by mishaannur on Fri Jan 15, 2010 9:31 am

hagan misha nang menjadi pakar wadai nah.....


opppssss....maaf ya pak didin...rasanya....balum layak dujuluk gelaran pakar....aku gin masih batatih.....ada lagi yg labih layak dari ko....

**juz remind u 4 the next time *...

mishaannur
Mejar
Mejar

Posts: 1371
Points: 1392
Join date: 22/05/2009
Age: 37
Location: Kuala Lumpur,Malaysia

Back to top Go down

Re: wadai-wadai banjar

Post by Atong on Fri Jan 15, 2010 9:52 am

mon ada karnival wadai dan masakan banjar

jangan lupa jemput misya



peeeeweeeetttt

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts: 8268
Points: 8310
Join date: 22/05/2009
Location: Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Page 4 of 21 Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 12 ... 21  Next

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum