Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Page 5 of 17 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11 ... 17  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by ~Tukaras~ on Thu Jan 14, 2010 6:23 pm

Ulun umpat mambarie markah sunyaan 6 carita tuti ulun julungi 5

~Tukaras~
Prebet

Posts : 37
Points : 37
Join date : 16/06/2009

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by Kacumbai on Thu Jan 14, 2010 7:00 pm

Msj wrote:Assalamualaikum...
Umpat mangaradau jua... kada kisahai amun kada bamarkah.. F9 ujer kami bahari SPM
asal umpatan jadiam.. manyuirung surah banjar jua...

kisah ni kada manguya sapa2 ah.. sahibar talintas di pikiran imbah ditulis.. ranai garutuk

Pangantin baru

Bahari di sauting Taman parumahan bagana dua laki bini nang hanyar kawin.. uma ai maka bahagianya amun ditiring kada hingkat di kuya2 lagi..
Saraba nya panglihatan bubuhan higa mahiga ramik pang.. bakikibitan, galahakan kaaraian amun patang2 di ambin rumah, ka upis samatukah, bulik sasamaan.. pariannya bahagia tu pang.Lawas jua kaitu nang laki ni rajinan haja manginie napa haja nang ulahan bini.. adat laki bini ujer.. bamasak sasamaan.. sampai lah batatapas, mandadai tatapasan tu tih di halaman.

Adai jua kakawanan managur kaanu nang laki.. kada supan kah ikam manginie bini sarabanya, sampai mandadai tatapasan dihalaman.. ditiringgi urang. Napa jawap hidin "kada ujer.. kan manginie bini ni baik haja.. disuruh Agama haja tolong manolong.. hehe
Kakawanan nang managur tu gin paasian haja.. surah hidin tu.. kaya malajari lah jua.. kamandakan pulang hidin tu suka haja kasurau masigit mandangar caramah agama.. tantu ai banyak ilmu.Nang bini gin karapai jua managur si laki tu kada payah ha ujer mandadai baju,salawar,tapih sarabanya amun imbah batatapas.. supan aku anu bubuhan higa mahiga ujer.. kaya mahulunakan laki ujer.
Kada jua maasi nang laki tu tih...

Kajadian tuhuk ditagur bini kada jua maasi.. ampih managur hijaakan haja.. sampai lah anak hudah badua batalo.. ganal ganal.. amun tatapasan ni sasain banyak.
Nang laki masihai kaitu rajinan haja.. kada baubah ubah.
Taparukui banar ujer kukulaan nang lain inya badua nih....
Umur nang laki hudah malima puluh.. nang bini kaitu ai jua parak lima puluh.. anak hudah ganalan tapi masihai kaitu.. nang laki tu rajin haja lagi.. amun cuti papagian hudah bangun basisimpun, basasapu ratik, manangar banyu,kapasar badua,sampai batatapas man dua jidar ayu ha...
Nang bini arai haja lakinya kaitu kada asa hirann lagi.. dah salawasan kaitu.. pariannya dari hanyar kawin sampai wahini ganalan hudah anak2.. ada nang hudah bagawe bujangan.. kada lawas baminantu sako.
Tapi arini imbah batatapas tu tih di hijaakan haja tatapasan kada badadai.. ai lain macam laki ku ni dalam hati bini.. kanapaan. Kada apalah mandadai ai bini tuh talah.
Sampai minggu hadap ari cuti pulang talah sarabanya nang laki tuh manginie macam2.. batatapas imbah jua tapi kada mandadai jua.. hiran bini.. asa mandirau darah ujer.

Dua talo kaitu bagagah hai nang bini tuh batakun anu nag laki...
"Napa bang ujer.. abang ni rajinan tarima kasih haja manginie aku dari halam sampai wahini.. kita dah tuha2 nih,anak hudah ganalan tapi aku asa hirannai napa wahini andika kadahandak lagi mandadai tatapasan di halaman, bubuhan karap batakun mana laki ikam ujer kada lagi kaluar mandadai tatapasan" garing kah
Nang laki ni ranai garutuk.. kada sing bunyian..
Nang bini asa muar jua luko.. asa panat jua napa mandadai tatapas nang bajidar2 tu.. tantan haja hari2.. bamamai gagarunum handak tahu napa jua sababnya.
Takajut nang bini sakali lakinya mambihau bakajutan...
Aku supan anu bubuhan sabalah manyubalah tu amun aku mandadai tatapasan wahini tahulah.. kurihingan kaya mawadada.. bapala banar
Napaan bang.. ujer nang bini
Napangada ah.. pasal nang sauting tu jua " sapinda ikam tuh samakin gubir"
Uma ai nang bini bilang taguling2 tatawa.. sampai babanyuan mata.. hanyar taingat awak samakin lamak.

mangaradau narai ah... barilaan

Msj



Ulun nia handak mambarie markah..
Tagal kada tahu kayaapa urang lain manilai!

Ulun manilai kasaluruhannya.
Tamasuk parkataan yang sapatutnya kada dibuat (warna hijau)
Kayaitu juha simbul panutup n pambuka kata kada tabuat (warna biru)

Pada kasaluruhan cardau memang bagus n rami.

Ulun mambari Msj markah:-

4

Barilaan.

Kacumbai
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 145
Points : 148
Join date : 17/09/2009

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by Atong on Thu Jan 14, 2010 8:19 pm

no problemo

janji bagi markah

mon ulon merait kinak ada pulang yang sarek hehehehe

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by TantadukHabang on Thu Jan 14, 2010 8:31 pm

Markah telah di-update Smile

TantadukHabang
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II

Posts : 577
Points : 595
Join date : 08/11/2009
Age : 38
Location : D'balik Kayangan,Melaka

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by Atong on Thu Jan 14, 2010 8:49 pm

Tq Tq

sentiasa updated

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by waksab_bb on Thu Jan 14, 2010 9:44 pm

Ramei haja mambaca cardap..(cerita handap)..amun ciptaan surang kaitu bisa hingkat tai maulah cerpen dan novel banjar..he..he..
lawati haja blog bubuhan kami amun handak membaca cardap..
http://kulaanbktberuntung-sentosa.blogspot.com/

waksab_bb
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 169
Points : 195
Join date : 29/05/2009
Age : 49
Location : Bkt Beruntung

http://kulaanbktberuntung-sentosa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by *ROSMAH* on Thu Jan 14, 2010 9:48 pm

Hann! bisak haja alih MSJ ba carita..
Kak ros bari'ik MSJ markah..

4

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by Msj on Thu Jan 14, 2010 10:25 pm

Assalamualaikum...
T Kasih kulaan nang mambarie markah kisah mangaradau ku...
Ni aku handak manjulungi markah jua.. sawat mambaca talo jua, jadi ngintu dahulu nang lain kaina Ulun mambacaei hulu lah..

UL 5 markah
Kak Long/Ros 4 markah
Kacumbai 4 markah


makasih Msj

Msj
Leftenen Muda
Leftenen Muda

Posts : 776
Points : 808
Join date : 22/05/2009
Age : 53
Location : Ampang, Selangor

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by Msj on Thu Jan 14, 2010 10:36 pm

Markah hagan Abe.. Hasbina 4 markah
makasih

Msj
Leftenen Muda
Leftenen Muda

Posts : 776
Points : 808
Join date : 22/05/2009
Age : 53
Location : Ampang, Selangor

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by Kacumbai on Thu Jan 14, 2010 10:41 pm

Nih Msj'ai..
Ulun kada tahaga Cardap antaran si UL !!

Andika kana bujur'akan samula..
Siapa yang di maksud'akan UL ninto'

Barilaan.




Kacumbai
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 145
Points : 148
Join date : 17/09/2009

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by *ROSMAH* on Thu Jan 14, 2010 10:58 pm

Kacumbai wrote:
Nih Msj'ai..
Ulun kada tahaga Cardap antaran si UL !!

Andika kana bujur'akan samula..
Siapa yang di maksud'akan UL ninto'

Barilaan.




UL tu Dandan Setia leh MSJ?

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by Kacumbai on Thu Jan 14, 2010 11:04 pm

Satahu ulun si Dandan Setia gin kada maantar cerdap!!

Napa ngaran Cardap yang di maksud'akan Msj..
Sako bat Kalikir.. bujurlah!!


"Hundang Laki Hundang Bini"



Kacumbai
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 145
Points : 148
Join date : 17/09/2009

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by Msj on Thu Jan 14, 2010 11:51 pm

Hahahaha...
maap kulaan ai... hiih maksud ku Kalikir... tu am banyak banar Ngaran tutih...

Kalikir ...4+1= 5 markah

barilaan

Msj
Leftenen Muda
Leftenen Muda

Posts : 776
Points : 808
Join date : 22/05/2009
Age : 53
Location : Ampang, Selangor

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by waw on Fri Jan 15, 2010 12:02 am

aku kada maundi.......


habar nya handak di lantik sa bagai auditor he he he

waw
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15974
Points : 16046
Join date : 23/05/2009
Location : di pinggir Selat Melaka

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by TantadukHabang on Fri Jan 15, 2010 10:35 am

waw wrote:aku kada maundi.......


habar nya handak di lantik sa bagai auditor he he he

Markah telah di-update Smile

Bukan habarnya, memang auditor pun hehehehehe Smile . Malangnya achik waw memang tak boleh mengundi kerana jika ada hal-hal berkaitan pertandingan yang ulun tak boleh nak selesaikan atau ulun tersalah buat, ulun minta tolong achik waw lah. Juga ulun ni orang baru dalam hal2 ni, minta achik waw old timer jar, 'guide' pertandingan ni jadi pertandingan yang baik untuk forum ni. Secara ringkasnya pemantau pertandingan lah, seperti yang kita telah bincangkan di kedai ulun tempoh hari. Terima kasih badahuluan.

lol!

TantadukHabang
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II

Posts : 577
Points : 595
Join date : 08/11/2009
Age : 38
Location : D'balik Kayangan,Melaka

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by Dandan Setia on Fri Jan 15, 2010 5:27 pm

Wayah di AB
Ulun suah dapat hadiah matan "JENTAYU"

TQ Tuan Waw

Dandan Setia
Mejar
Mejar

Posts : 1116
Points : 1203
Join date : 23/05/2009
Location : Epoh, Pirak

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by Atong on Fri Jan 15, 2010 7:50 pm

kih kih sampai tepahurop ngaran

mepeeee toh???

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by hasbima@abe on Fri Jan 15, 2010 10:43 pm

abe mohon maandak semua cerdap hagan sanang kulaan mambaca dan mambari markah

cerdap 1.

Kak ros ba carita ba dahulu lah..
Tajuk nya....Bisul Pacah..
Carita nya..

Ada ujar, orang dua laki bini nia ba ganak di unjut pa hujung nya kampung.. Hidup kada'ah pati susah bangat, cukup makan pakai haja..
Nang bini mangidam anak pugaan.. Maka handak bangat makan di orang aruh! tuhuk mahadangi tapi kadada orang nang aruh2 jua..
Amun ada gin jauh di pahuluan sana, tia kada di saruani orang pulang..

Bilang asa ba liuran bangat hudah si Diang tutih handak bangat mangidam ampal hayam orang aruh. Bilang asa ta mimpi2, balelehan liur bila ta guring!!
"Mambari maras nya anak ulun di dalam parut nia alih, handak bangat makan hayam orang aruh" jar Diang sambil mamusut parut, ba lelehan banyu mata..

Bukan nya kada ta makan hayam ba kari olahan nang laki tapi handak nang di orang aruh jua ya'am, ngapatu'ai ngaran nya gin mangidam!!
Si Utoh laki nya Diang, bilang maras bangat malihat bini ungut2 di palatar hari2, bahanuk inda mamusut ka parut sambil mangasat ka mata! asa kikiliran banyu mata si Utoh malihat bini nang kaya'itu..

Bukan nya kada di masakakan hayam di rumah, paluh li'iran Utoh nginto mangari hayam gasan bini, kaluko bini handak masakkan orang lain sa lain masakkan saurang.. Tapi "kada sama awan masakkan di orang aruh jua" jar Diang..

Takutan jua si Utoh, maka jar orang tuhak2 amun bini mangidam handak makan ngapa nang di idamakan tapi kada dapat jua hampai baranak, kaina anak balelehan pang liur kada kakasatan, bajarujuhan di dagu hampai ka dada2, jimus baju! ujar haja'ah.. Maka anak pugaan, Utoh kadada pangalaman lagi pasal orang mangidam awan batianan nia, suah manalinga mandangar nang tuhak2 nya ba cacaritaan narai..

"Ngapa fikiran?" ujar Utoh dalam hati..
Kilip2 mata kada hingkat ta guring!!
Bini tih kada'ah ba tagih bangat tapi mambari maras banarai..
Amun idaman nang lain dapat haja Utoh cari'akan tapi nang sa uting nia ngalih bangat! amun kada mahadangi ada orang aruh makaam hanya ta dapat ampal hayam orang aruh!!

Suah jua Diang ba tagih burung balatuk kijang nang ba jambul habang jar!
Sa harianan Utoh ta indap2 di mana ada ta dangar burung balatuk ba bunyi lituk2 ba olah sarang, ka situ Utoh ma indap!
Tamadakkan nya ada ta itihi burung balatuk kijang ba jambul habang di hujung turehan Patuhak Adanan, bila burung tu mantipur tarabang mancari makanan, sadangai kakayukut Utoh manaiki pokok gatah tuhak, purakad nya haja bilang dua paragap ganal nya! pulut gatah hagan mamulut ada haja intang pinggang, di buat ka dalam ruasan buluh, di tali'ik di ikat ka pinggang..

Bilang ma hingngal jua Utoh manaiki hanyar sampai ka cikang gatah nang japuk, tampat burung balatuk nginto handak ba olah sarang! di itihi ka bawah bilang asa marawanai tapi kahandak bini kasayangan ninto, paksai di turutakan jua! Maka bini tutih tuhuk bangat manggariti huluk hanyar dapat di olah bini, anak dara pingitan idaman bujang sa kampungan jar..
Tagal inya ka ba untungan awan jodoh Utoh narai, maka di tampani Busu Anggut para'an Utoh! lagian Utoh ninto rajin ba gawik, rupa pulang lawa awan puputih nya.. Diang gin amun tatamu di orang ba karasminan bilang kada pajah mata ka anu Utoh pang jua! Jadi bila wakil bubuhan Utoh ba para', bilang ba tilambung Diang ka ungahan, lakas manyuruh nang bapa manampani he..

Di sambung carita tadi pulang..
Jadi di andaki oleh Utoh'ai pupulut burung nginto ba kulilingan cikang gatah japuk tadi! di lindungakan saikit di sasala daun2 gatah nang ba juntai dari dahan nang di atas..
Imbah luhur sadangai Utoh ma rukui ka sana pulang..
Ungah bangat Utoh bila malihat kakalupuk burung balatuk kijang ba jambul habang kana pulut nya, bilang asa kada purun kada jua manangkap tapi bini mangidam ya'am, di turutakani jua..
Sampai di rumah di siangi wan di masakiakan Utoh'ai, di sanga ( randang) haja jar Diang.. imbah tu di kilau Diang lingis hampai awan kakapala nya..
Tatawa Utoh bila Diang ba habar pada burung tutih kanangah sadap!
"Mahung inguh anai2" ujar Diang, burung balatuk memang makan anai2 wan serangga lain nya ya'am..

Suah jua Diang mangidam handak buburak awan hayam hutan laki, nginto nyaman haja utoh mancariakan! di higa rumah banyak haja buburak kura'akan ba bunyi, hayam hutan ada haja kadangaran ca'ru'utan ba bunyi di hujung kampung nya! pasang haja jarat tampat kalaluan buburak di tanah, amun bingkas ta jarinting pang! Hayam hutan di jarat awan di puluti haja jua, lagiam dapat dua laki bini..

Tapi nang sa uting nia pang nang ngalih bangat handak di ada'akan..
Tamadakkan nya patang ari khamis ada orang datang ba saruan, orang aruh ma haul jar di rumah nya Tukacil Amit, imbah maghrib panjang!!
Maka patang tu hujan haja sa patangan, imbah Isya' sadangai Utoh turun dari rumah mambawa payung, hujan paguni haja ba rebesan saikit.. Orang kada pati banyak nang datang, inya hujan luko! lagian ada orang aruh jua di kampung subalah tapi Utoh kada dapat saruan di situ, jauh dari rumah nya..

Utoh manggini'ik orang ba susurung, jadi lambat saikit makan. Sampai intang anu inya, imbaham kadada ba kawan makan sa idang! tu gin ada nang makan sa idang ba dua jua, hidangan labihan pada orang nang di anggar datang jar!
Jadi makanani Utoh saurangan sa idang, babaya' handak manyuap ka ganangan kilip2 mata bini, kaganangan pasan bini sa balum turun di tangga tadi " bawa'akan sa rihit barang ampal hayam orang aruh kaina" jar bini nya..
Jadi bila di itihi orang datang saruan inda lengah, sibuk manyuap nasi! Utoh "cupp'ai" ampal hayam masak habang ka dalam kupiah di atas kapala! Nahh!! luhai jar Utoh di dalam hati," pacang dapat mambawa'akan bulik ampal hagan bini".. Jadi imbah tu Utoh makanai nasi awan lauk2 lain nang ada..

Imbah tuntung orang aruh, utoh ba dadadasai ba salaman, ma ucapakan tarima kasih anu Tukacil Amit, handak lakas bulik ka rumah!
Sa kali nya Tukacil Amit ma rawa' " Nangapa nang ba lelehan di dahi pian tu Toh?" jar Din..
Ka ganangan ampal nang ada di atas kapala ta lindung di dalam kupiah nginto, "tantu nya kuah ampal nginto nang ba lelehan sako" jar hati Utoh!!
Daripada ba supanan baik cari ikhtiar manggaradauwik Pakacil Amit, fikir Utoh!!
Jadi lakasai Utoh manapuk ka dahi sambil piragan ta kajut " Nahikamam!! imbaham.. bisul ulun pacah Pakacil'ai" ujar Utoh sambil ba tikapan haja tangan di dahi, ba dadadas turun ka tangga, mangincang! ma ngunyur ba ampah bulik ka rumah.. Kada kaganangan lagi payung nang ba sangkut di higa palatar Pakacil Amit..
Uling2 kapala Pakacil Amit malihat Utoh, " Mambari maras nya! rinyut2 tai sako kapala Utoh nginto" ujar hiden di dalam hati..

cerdap 2.

Ngaran Cardap....
HUNDANG LAKI HUNDANG BINI

Ijam ngaran bujurnya Masjam mambawa nang bini awan anaknya bagana di rumah puga di panghujung kampong Pt. Hj. Dullah. Nang bini bangaran Sapiah. Anak lalaki tunggal ulihan laki bini nia bangaran Sani hudah baumur sawalas tahun. Kurus pancau tapi pintar.

Satidanya baulah rumah hanyar ya'am, kada tapi samparaka'ai. Jalan baampah karumah Ijam nia basubalah awan parit. Jalan babatu habang, magun kada tapi rata bilang papak awan lulupakan.


Hari ini hari Sabtu 23/12/1059.
Ijam laki bini kada kawa manureh. Hujan magun haja garabakan. Bapandiran dimuhara lawang kalikikan tatawa sambil bakikibitan. Si Sani umpat juha barabah disubalah. Talalu bahimat bapusut bakikibitan tutih imbaham asa mandalinding. Babisik Ijam kanu yang bini...

Ijam: "Abang asa lain macam nih, ayupang ka katilan"

Saripah: "Nang saikung nintu pang dimapaam" sambil curing muntung maampah'akan kanu yang anak.

Taranai satumat Ijam. 'dimapaam handak mahandar si Sani nia' jar dalam hati. Kada lawas bangun Ijam baampah ka lamari maambil duit lima kupang balaluan manjulung kanu nang anak, manyuruh kakadai haraguan ikan dll. Jauh juha andaknya kadai tutih. Tulak awan bulik sako labih manangah jam.. malaran juha.

Ijam: "tukar'akan abah hundang hidup dua ikung, laki awan bini, pilih nang ganalnya kakaya ibu jariji"

Sani: "magun hujan nih bah'ai"

Mangunyur laju Saripah maambil tupi kulit 'koboi' intang tawing. Tupi nia tupi kasayangan Ijam. Tagal tutih pina ranai haja.

Saripah: "jin hak, wayah bulik kayina.. taduh'akan hulu ari" jar sambil mamurukakan tupi ka kapala sani.

Babaya turun haja Sani tutih ka palatar. Badadas'ai Ijam laki bini masuk ka bilik baampah kapaguringan. Bilang kada bapantang lagi pang. Bakarasmin bahimat. Ninto gin Sawat haja si Ijam bapandir batakun kanu yang bini.

Ijam: "Urang babini nia pariannya kanyamanan kayaapa alih muhanya"

Saripah
: "tahu juha, sako kapalanya tauling kakiwa kakanan pang" tarus manyambungi..

Saripah: "amun urang lalakian pang kaya apa" jar pina supan.

Ijam: "itihi sasingutnya gagarujut" jar

Imbaham kalikikan tatawaan. Pina kalalawasan marandam tutih Asa uyuh hudah Saripah balaluan manyambat..

Saripah: "lawas hudah barandaman.. hudah-hudah hak lagi"

Ijam: "bah maraha tarandam dilupak, kada pacang japuk juaha" sambil batungkas baasa.

Proputt tutt tut kadangaran kantot sang hangkuian di higa lawang bilik. Badadas Sani bukah ampah kalawang balaluan turun kapalatar.. badiri intang parak tangga. Pina habang miar'an muha Ijam awan nang bini mamaraki Sani.

Ijam: "Oohhhh bisa maindap pang hudah alih"

Sani: "Kada Bah'ai.. nih hanyaram sampai"

Kaatas kabawah Ijam maniring nang anak tutih. Diliat tupi kada basah. Baju silawar karing haja. 'bisa badusta pang hudah' jar dalam hati.

Ijam: "amun tulak manukar.. mana hundangnya" pina hangkoi suwara.

Sani: "wayah bukah hundang dalam plastik tadih kalapasan.. balaluan mancapil ka parit" jar takarucut bigi mata katakutanan.

Saripah: "amun bujar ikam manukar.. kayaapa kalakun hundang bini"

Sani: ranai satumat..imbahtu manyambat "kapalanya tauling kakiwa kakanan pang"

Nah hikamam asa mandirau, galudupan baancap jantung, asa sasak hinak Ijam laki bini. Balaluan manahapi batakun Ijam kanu nang anak.

Ijam: "hundang laki pang kaya'apa kalakunnya tih"

Sani: "sasingutnya gagarujut" jar pina gamat.

Basadinan habang muha Ijam. Kada karasaan mailai tangan sing kuatan manampar Sani. Madakannya Sani batunduk saikit. 'Kalapokk" Kana tupi 'koboi' malayang mancapir ka tanah tabuat ka lulupakan. Asa sayang ka tupi tutih.. bakuriak Saripah manyuruh nang anak manjatu.

Saripah: "Jin lakasi turun ambil kayina tarandam"

Sani: "bah maraha tarandam dilupak, kada pacang japuk juaha" sambil mangunyur masuk ka biliknya balaluan mangunci tumatan dalam.


Ijam & Saripah: kilip-kilip bigi mata %$*&^@$%^


Tammat.


cerdap ke 3.

Ni.. giliran Abe pulang ma andak cardap
Umpat maadu nasip.

* Cardap nia hanyalah karadau awan karamput jua am. Kada tarait awan siapa-siapa samada nang masih hidup atawa nang hudah meninggal dunia. Ngaran dan tampat nang disambat gin rekaan nai jua..mun barsamaan tu hanya sakadar kabatulan.....

NGARAN CARDAP

UNTOI
Sambatan nang ampunya kisah....adalah saikung pamuda bangaran Untoi bagana di kampung Pulai Batabuk. Untoi nia bagana baduan jua awan nang umak. Urang-urang Kampong Pulai Batabuk manyambati nang umak Diyang Kirip.

Untoi tutih dingarani ka ito, tumatan halui kada suah mamakai saluar....mun dipakaikan saluar oleh nang umak dipaculnya....suka balanging ..pului-pului ..amun bajalan atawa babukahan tauntai-antoi pang 'anu' nya tu nang lakat dikiau Untoi. Nang umak pulang dikiau Diang Kirip sabab amun bapandiran awan urang atawa mandangar urang bapandiran kirip-kirip mata kaya urang kalimpanan...tu pang disambati urang Diang Kirip. Nang ayah di kiau urang Julak Aban hudah lawas maninggal dunia.



Maka Untoi pun samakin meningkat umur...kada suah sakolah, kada bisa mambaca, kada bisa manulis, kabatulan pulang si Untoi nia kurang incian" babungulan " saikit. Taga ada jua baiknya si Untoi nia, parajinan. Pantang disuruh basadinan pang balakas maulahi napa nang disuruhi urang. Jadi mudah jualah razaki dua baranak tutih. Ada lagi baiknya si Untoi nia rajin banar kaSurau basambahyang jamaah awan urang-urang kampong. Tagal ka itu pang manurut awan maniru-niru napa nang di parbuat urang...matan kada suah baistilah balajar.

Salalunya mun imbah sambahyang...Untoi pang dihahulut urang tuha atawa kakanak. Kaitu jua mun masa sambahyang barjamaah...acap pang kakanakan mahahulut Untoi...dijantik hintaluk kawan tu masa sajud, di tampar dikupiah samasa rukuk dan macam-macam lagi, tagal kada suah Untoi malawan...takurihing banarai si Untoi manampaikan giginya nang kuning...sabar-sabar jar Untoi dalam hati.



Imbah sambahyang maghrib ari tu,
Imam Haji Dolah managur Untoi..




" Ikam Untoi-ai mun rahat sambahyang tutih dituruti pang napa nang di ulah urang....urang takbir, ikam takbir, urang rukuk ikam rukuk , urang sujud ikam sujud...babacaan kaina andudi ako malajari " jar Imam Dolah
" He..ih Untoi maikut haja napa nang diulah urang " jar Untoi sambil maangok-angok..mujurnya kada tagugur kupiah hapak paninggalan arwah Julak Aban.




Kada lawas Bilal Asad gin bang macaluhung...tanda hudah masuk waktu Isyak. Ada nang masuk kasurau babaris disaf...ada nang ba-air kuluku hudah batal takantut. Untoi gin maambil jua air sambahyang. Manuruti..maniru pang parbuatan urang, urang mambasuh muha, ianya mambasuh muha, urang mambasuh tangan ianya mambasuh tangan, urang manyapu banyu dikapala, ianya manyapu jua..taga kupiah kada di pacul.....tu pang nang kupiah sasian hapak...dah lah hapak kuning pulang warnanya.
Bilal Asad gin qamat...Imam Dolah kahadap, nang lain babaris disaf...nang tuha-tuha di saf hadapan, Untoi disaf kadua...kakanakan disaf katiga.


Imam Dolah batakbir. mamabaca fatihah mambaca surah, rukuk, sujud...nang makmun gin maikut, manurut barataan..masa sujud ada kakanakan nang macal di balakang Untoi..dijapainya hintaluk Untoi, Untoi gin manjapai hintaluk urang nang dihadap, dijantik pulang hintaluk Untoi...dijantik jua hintaluk urang nang sujud dihadapan oleh Untoi....bah bilang kada karuan rasa urang nang di hadap..ditinjak nya kapala si Untoi..Untoi gin maninjak kapala kakanakan dibalakangnya saling kuatan...tadangsar kawan tu...pahau kuciak..tahalulung manangis...napang kana tinjak Untoi awan batis nang batumbal.




Bilang tumbar sasurauan..Sarik banar Imam Dolah awan Angah Laham nang kana jantik hantaluknya ka Untoi.

" Napa ikam bungul banar maodak urang tangah sumbahyang " jar Imam Dolah.




" Hintadik Imam manyambat..turuti haja napa nang diolah urang...dah kakanakan di balakang tu manjapai, manjantik hantaluk Untoi....Untoi gin maulah jua ka ito..ka urang dihadap" jar Untoi sambil takurihing....

Imam Dolah ranai kada sing ucapan, Angah Laham mandam kasarikan napang masih asa sangal hintaluk kana jantik si Untoi..jamaah lain barataan


Sakian haja.........

Abe...11. 01.2010


hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by Atong on Sat Jan 16, 2010 9:30 am

tiga hajak kah bey??

saantih mon kadak lima, anam!!!!

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by Auma on Sat Jan 16, 2010 9:50 am

MSJ 5

Kacumbai 5

Auma
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1713
Points : 1739
Join date : 25/05/2009

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by TantadukHabang on Sat Jan 16, 2010 12:57 pm

Markah sudah di update Smile

Persaingan semakin sengit, hanya beza 1 markah Smile

TantadukHabang
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II

Posts : 577
Points : 595
Join date : 08/11/2009
Age : 38
Location : D'balik Kayangan,Melaka

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by waw on Sat Jan 16, 2010 1:28 pm

he he he kaya akademi fantasia pulang.....

waw
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15974
Points : 16046
Join date : 23/05/2009
Location : di pinggir Selat Melaka

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by *ROSMAH* on Sat Jan 16, 2010 6:54 pm

TantadukHabang wrote:Markah sudah di update Smile

Persaingan semakin sengit, hanya beza 1 markah Smile

Ayu'haja!!
Kita ba rarame'yan he..

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by TantadukHabang on Sat Jan 16, 2010 8:43 pm

waw wrote:he he he kaya akademi fantasia pulang.....

Handak warm up untuk AF nih...ujibakat sudah dimulai...nanti bila dah mula jari dah biasa menjadi juri Smile hehehehehe

lol! Hafiz afro

TantadukHabang
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II

Posts : 577
Points : 595
Join date : 08/11/2009
Age : 38
Location : D'balik Kayangan,Melaka

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by Atong on Sun Jan 17, 2010 4:09 pm

siapa yang diatas

kadak sawatan nak meantar citer

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Banjar Kreatif : Cerita Jenaka - Jan 2010

Post by Sponsored content Today at 6:08 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 5 of 17 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11 ... 17  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum