Asal usul ngaran sesuatu tempat

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by hasbima@abe on Wed Feb 17, 2010 10:52 am

jangan misha
kina dikawin kan urang bunian
ba naka saikong hanyar diantar bulik
kayapa ikam handak bapadah ka urang
anak siapa tutih
mau tumbar sakampongan

alam kita berbaza
avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 56
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by dragon on Wed Feb 17, 2010 11:11 am

mayu hajalah wan alam nang kita ada ni...
avatar
dragon
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 4129
Points : 4147
Join date : 15/06/2009
Age : 39
Location : Batu Pahat

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by hasbima@abe on Wed Feb 17, 2010 11:15 am

banaran jar dragon

mayu dah alam kita

kada sarana bacari alam nang lain

nang ngini gin kada bahabisan lagi
avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 56
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by UmaYani/UY on Wed Feb 17, 2010 1:37 pm

hasbima@abe wrote:ari ahad 14 .02. 10 abe tulak bakawinan sapupu di Meru kelang. Pangantin lelaki dari Lorong Nenas Meru...tantu tampat tu banyak kanas...bujurlah UY


Bujurai kat situ banyak kabun nanas...

banyak jua urang bajualan buah nanas...

kada jauh dari rumah kami...

kami kat Jalan Kassim...
avatar
UmaYani/UY
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3505
Points : 3508
Join date : 22/05/2009
Location : Meru, Klang

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by hasbima@abe on Wed Feb 17, 2010 3:22 pm

Jalan Kasim
ngaran urang nang membuka tempat tu luko
avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 56
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by UmaYani/UY on Wed Feb 17, 2010 3:30 pm

Dari jalan ganal nak ka Jalan Nanas akan tajumpa Jalan Limau...

dari Jalan Limau mun tarus ka selatan akan jumpa Jalan Kassim...kat Jalan Kassim tu la kawasan rumah kami...

Parak rumah kami tu banyak jalan guna nama urang...ada Jalan Jabar, Jln Hj Saleh, Jalan Hj Abd Rahman, Jalan Kasban...

Parak Jalan Nanas tu banyak ngaran buah-buahan...Jln Kopi, Jln Limau, Jln Belimbing....
avatar
UmaYani/UY
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3505
Points : 3508
Join date : 22/05/2009
Location : Meru, Klang

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by UmaYani/UY on Wed Feb 17, 2010 3:34 pm

waw wrote:
UmaYani/UY wrote:
hasbima@abe wrote:ari ahad 14 .02. 10 abe tulak bakawinan sapupu di Meru kelang. Pangantin lelaki dari Lorong Nenas Meru...tantu tampat tu banyak kanas...bujurlah UY


Bujurai kat situ banyak kabun nanas...

banyak jua urang bajualan buah nanas...

kada jauh dari rumah kami...

kami kat Jalan Kassim...

umai Tuan Waw parak dangan rumah kami...labih kurang 10 minit dari rumah nak ka Bus station Kelang tu....

mun bahabar hingkat batahabaan aritu...semalam kami maantar kak long kat Bus station tu...ia naik bas ka Sabak...bulik ka asramanya...



Ari ahad tu aku barada di Teminal Bas hanyar Kelang.....
avatar
UmaYani/UY
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3505
Points : 3508
Join date : 22/05/2009
Location : Meru, Klang

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by hasbima@abe on Wed Feb 17, 2010 3:39 pm

Sabak Bernam

asal nya ada 6 urang Sabah nang membuka penempatan

sabah jadi Sabak
avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 56
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by UmaYani/UY on Wed Feb 17, 2010 3:43 pm

Bukan Sahabat Berenam kah?

jadi Sabak Bernam...
avatar
UmaYani/UY
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3505
Points : 3508
Join date : 22/05/2009
Location : Meru, Klang

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by hasbima@abe on Wed Feb 17, 2010 3:47 pm

banyak versinya...

sabak + sebak --banyuk penuh hibak

bernam = memang ada sungai nang bangaran bernam....hulunya di banjaran titiwangsa...mengalir melalui perak ( tg. Malim ) hampai keselangor.....Sungai Bernam

dikuala selalu sebak = jadi dingarani = sabak bernam
avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 56
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by dragon on Wed Feb 17, 2010 5:09 pm

hasbima@abe wrote:Sabak Bernam

asal nya ada 6 urang Sabah nang membuka penempatan

sabah jadi Sabak


ilonnya kaya mangarampot haja ni...
avatar
dragon
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 4129
Points : 4147
Join date : 15/06/2009
Age : 39
Location : Batu Pahat

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by Atong on Thu Feb 18, 2010 12:27 pm

asalnya nak mengarampot

jadik ilonnya kaya mgarampot
avatar
Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by Auma on Sat Feb 20, 2010 7:07 pm

dragon wrote:
hasbima@abe wrote:Sabak Bernam

asal nya ada 6 urang Sabah nang membuka penempatan

sabah jadi Sabak


ilonnya kaya mangarampot haja ni...

Bahri di situ banyak sampan ulang alik mayubarang sungai

serajinnya 4 atawa lima urang jua panumpang

Sekali tu sampai baanam penumpang yang naik sampan

Karam di tangah sungai

Bila di takoni kanapa karam ?

Sabab ber enam

Bercampur baur sambatan tu.bahasa kaling Cina, orang asali , Banjra , jawa

kalawasannya jadi Sabak Bernam

Napa kureheng...kada pacaya kah?

Auma
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1713
Points : 1739
Join date : 25/05/2009

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by UmaYani/UY on Sat Feb 20, 2010 8:00 pm

yang ngini masuk akal....

kada mangarampot luko...
avatar
UmaYani/UY
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3505
Points : 3508
Join date : 22/05/2009
Location : Meru, Klang

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by ~lampuyang~ on Sat Feb 20, 2010 10:11 pm

umpat jua disia...hehe..ohh kaito leh nama sabak bernam bauleh
avatar
~lampuyang~
Kolonel
Kolonel

Posts : 2228
Points : 2238
Join date : 22/05/2009
Age : 46
Location : shah alam

http://http:/www.tagged.com/joreezhanna

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by hasbima@abe on Sat Feb 20, 2010 10:52 pm

Sabak Bernam


Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.




Sabak Bernam merupakan sebuah daerah yang terletak di barat laut negeri Selangor, Malaysia. Daerah ini bersempadan dengan negeri Perak di utara dan Sungai Bernam membentuk garis sempadan tersebut. Selain itu, Hulu Selangor terletak di timur, Kuala Selangor di selatan serta Selat Melaka di barat. Bandar utama di sini adalah pekan Sabak, Sungai Besar dan Sekinchan.

Sabak Bernam dikatakan dibuka oleh enam orang yang bersahabat. Dari situlah munculnya nama "sabak bernam' yakni 'sahabat berenam'.

Kegiatan ekonomi kawasan ini bersangkut-paut dengan penanaman padi, kelapa dan kelapa sawit. Sabak Bernam merupakan kawasan penanaman padi yang penting di Selangor, yang tertumpu di sekitar Sungai Besar. Suatu masa dahulu (1970an), terdapat banyak kebun koko diusahakan oleh pekebun kecil di daerah ini.

Tempat menarik

  • Bagan Nakhoda Omar ialah sebuah pantai yang terpencil di daerah Sabak Bernam.
  • Kelong Paradise Waterfront Resort
  • Muzium Sabak Bernam
  • Masjid Jin
  • Ladang Mangga
  • Lubuk Pusing



jadi versi UY nang bujur
avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 56
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by Auma on Sat Feb 20, 2010 11:00 pm

Sauting Fakta sauting lagi fantasia



Auma
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1713
Points : 1739
Join date : 25/05/2009

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by hasbima@abe on Sat Feb 20, 2010 11:03 pm

dua-duanya boleh pakai

kadadak fakta mun kadadak fantasia

kadadak Search mun kadadak Fantasia Bulan Madu
avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 56
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by *ROSMAH* on Sat Feb 20, 2010 11:52 pm

Umpat mambaca jua asal Sabak Bernam..
Ba tambah lagi pengatahuan..
avatar
*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 61

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by *ROSMAH* on Sun Feb 21, 2010 10:49 am

waw wrote:
hasbima@abe wrote:Sabak Bernam


Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.




Sabak Bernam merupakan sebuah daerah yang terletak di barat laut negeri Selangor, Malaysia. Daerah ini bersempadan dengan negeri Perak di utara dan Sungai Bernam membentuk garis sempadan tersebut. Selain itu, Hulu Selangor terletak di timur, Kuala Selangor di selatan serta Selat Melaka di barat. Bandar utama di sini adalah pekan Sabak, Sungai Besar dan Sekinchan.

Sabak Bernam dikatakan dibuka oleh enam orang yang bersahabat. Dari situlah munculnya nama "sabak bernam' yakni 'sahabat berenam'.

Kegiatan ekonomi kawasan ini bersangkut-paut dengan penanaman padi, kelapa dan kelapa sawit. Sabak Bernam merupakan kawasan penanaman padi yang penting di Selangor, yang tertumpu di sekitar Sungai Besar. Suatu masa dahulu (1970an), terdapat banyak kebun koko diusahakan oleh pekebun kecil di daerah ini.

Tempat menarik

  • Bagan Nakhoda Omar ialah sebuah pantai yang terpencil di daerah Sabak Bernam.
  • Kelong Paradise Waterfront Resort
  • Muzium Sabak Bernam
  • Masjid Jin
  • Ladang Mangga
  • Lubuk Pusing



jadi versi UY nang bujur


Masjid JIN tu kat mana..........

Lubuk Pusing tu asa suah mandangar!
Napa maka di ngarani Lubuk Pusing, ada lubuk nang ba pusar kah di situ?
avatar
*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 61

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by didin on Sun Feb 21, 2010 10:53 am

mun sabak bahasa banjar artinya Ratik bahambur pang
mun lubuk pusing itu tantu haja nang bagana disitu umpat tapusing

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3388
Points : 3399
Join date : 21/10/2009
Age : 50
Location : Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by hasbima@abe on Tue Feb 23, 2010 12:23 pm

dari cerita mulut arwah paninian abe...

Lubuk Pusing andaknya di Sungai Bernam....
dihulu Bagan Terap
asalnya didasar sungai tu ada gua..dan didiami oleh saikung buaya putih
jadi dipermukaanya banyu bapusar / bepusing
ada suah sampan-sampan halui tabalik talingkup
jadi tampat tu macam berpuaka. Pada awal abad ke 20 datang seurang mualim dari Jawa bangaran Hj. Marzuki...membuka penempatan disitu...baulah kampung dan mesjid. Semenjak kedatangan Hj. Marzuki pusaran ditangah sungai hudah berkurangan dan buhaya putih tutih kada suah lagi timbul. Sampai wahini ada lagi mesjid tersebut dan kubur arwah Haji marzuki ada di kawasan mesjid. Di kalambui kuning apa sebab kada tahu..jar keramat...Mesjid lubuk pusing di jaga oleh keturunan Hj. Marzuki dan manjadi tampat urang besuluf hampai wahini. Pusingan banyuk di tangah sungai hudah kadadak lagi sabab perubahan eko sistem dsb.
avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 56
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by UmaYani/UY on Tue Feb 23, 2010 4:02 pm

ooo kaito kisahnya...

manambah pangatahuan am...
avatar
UmaYani/UY
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3505
Points : 3508
Join date : 22/05/2009
Location : Meru, Klang

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by *ROSMAH* on Tue Feb 23, 2010 9:04 pm

hasbima@abe wrote:dari cerita mulut arwah paninian abe...

Lubuk Pusing andaknya di Sungai Bernam....
dihulu Bagan Terap
asalnya didasar sungai tu ada gua..dan didiami oleh saikung buaya putih
jadi dipermukaanya banyu bapusar / bepusing
ada suah sampan-sampan halui tabalik talingkup
jadi tampat tu macam berpuaka. Pada awal abad ke 20 datang seurang mualim dari Jawa bangaran Hj. Marzuki...membuka penempatan disitu...baulah kampung dan mesjid. Semenjak kedatangan Hj. Marzuki pusaran ditangah sungai hudah berkurangan dan buhaya putih tutih kada suah lagi timbul. Sampai wahini ada lagi mesjid tersebut dan kubur arwah Haji marzuki ada di kawasan mesjid. Di kalambui kuning apa sebab kada tahu..jar keramat...Mesjid lubuk pusing di jaga oleh keturunan Hj. Marzuki dan manjadi tampat urang besuluf hampai wahini. Pusingan banyuk di tangah sungai hudah kadadak lagi sabab perubahan eko sistem dsb.

Terima kasih Hasbima..
Amun kada di padahakan, mau kami kada tahu asal usul ngaran Lubuk Pusing nginto..
Misteri jua carita nya..
avatar
*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 61

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by waksab_bb on Tue Feb 23, 2010 10:59 pm

waw wrote:
hasbima@abe wrote:Sabak Bernam


Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.




Sabak Bernam merupakan sebuah daerah yang terletak di barat laut negeri Selangor, Malaysia. Daerah ini bersempadan dengan negeri Perak di utara dan Sungai Bernam membentuk garis sempadan tersebut. Selain itu, Hulu Selangor terletak di timur, Kuala Selangor di selatan serta Selat Melaka di barat. Bandar utama di sini adalah pekan Sabak, Sungai Besar dan Sekinchan.

Sabak Bernam dikatakan dibuka oleh enam orang yang bersahabat. Dari situlah munculnya nama "sabak bernam' yakni 'sahabat berenam'.

Kegiatan ekonomi kawasan ini bersangkut-paut dengan penanaman padi, kelapa dan kelapa sawit. Sabak Bernam merupakan kawasan penanaman padi yang penting di Selangor, yang tertumpu di sekitar Sungai Besar. Suatu masa dahulu (1970an), terdapat banyak kebun koko diusahakan oleh pekebun kecil di daerah ini.

Tempat menarik

  • Bagan Nakhoda Omar ialah sebuah pantai yang terpencil di daerah Sabak Bernam.
  • Kelong Paradise Waterfront Resort
  • Muzium Sabak Bernam
  • Masjid Jin
  • Ladang Mangga
  • Lubuk Pusing



jadi versi UY nang bujur


Masjid JIN tu kat mana..........

Babinian ku asal dari BNO tuh..amun ditakuni ka urang tuha tahu pang asal usul ngaran BNO..Bagan Nakhoda Omar..bahari urang tu yang paling alim,pintar dan nelayan yang handal luko..Kada sawat menyelidiki lebih lanjut..banyak urang tuha di kg tu dah daida lagi..Jadi cerita2 yang tinggal hanya lanjutan surah haja..



avatar
waksab_bb
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 169
Points : 195
Join date : 29/05/2009
Age : 51
Location : Bkt Beruntung

http://kulaanbktberuntung-sentosa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Asal usul ngaran sesuatu tempat

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum