Buang Anak + Buang Mak Bapak

View previous topic View next topic Go down

Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by adikacu on Mon Mar 22, 2010 10:50 pm

Sekarang ni di malaysia ada macam2 berita. kisah buang anak ada kisah buang mak bapak pun ada.


Last edited by adikacu on Mon Mar 22, 2010 10:54 pm; edited 1 time in total

adikacu
Koperal
Koperal

Posts : 215
Points : 240
Join date : 16/06/2009
Age : 38
Location : kedah

http://teratak5.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by adikacu on Mon Mar 22, 2010 10:51 pm

Anak ‘buang’ bapa di pusat dialisis Perlis

15/01/2010 4:39pm

KANGAR 15 Jan. – Seorang lelaki berusia 60 tahun yang menghidap sakit buah pinggang mengadu ditinggalkan oleh anaknya di sebuah pusat haemodialisis di sini semalam tanpa dijemput pulang selepas menjalani rawatan.

Lelaki yang berasal dari Kodiang, Kedah itu menunggu untuk dijemput oleh anaknya selepas selesai rawatan, tetapi sehingga pusat tersebut menutup operasinya lewat petang, tiada siapa yang datang menjemputnya.

Kerana bimbangkan keselamatan lelaki itu, kakitangan pusat haemodialisis berkenaan telah menghubungi anaknya tetapi anak tersebut tidak datang.

Timbalan Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Perlis, Ku Chik Ku Mat Esa ketika ditemui pemberita hari ini berkata, hasil temu bual mendapati lelaki itu menerima rawatan di pusat itu setiap tiga minggu dengan dibiayai seorang anak perempuannya.

Lelaki itu juga dikatakan pernah kecil hati terhadap tindakan tertentu anaknya sebelum ini dan mahu ditempatkan di rumah kebajikan.

- Bernama

adikacu
Koperal
Koperal

Posts : 215
Points : 240
Join date : 16/06/2009
Age : 38
Location : kedah

http://teratak5.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by hasbima@abe on Mon Mar 22, 2010 11:24 pm

kayapa sianak malayan ayanya bahari

kaitupang anaknya akan malayan siayah wahini

sama-sama rasa

amun sianak menzalimi uma ayahnya

kaina anak-anaknya akan menzaliminya pulang

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by *ROSMAH* on Tue Mar 23, 2010 3:21 am

Wahini balasan nya di bayar tunai di dunia, kada mahadang di akhirat lagi..

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by hasbima@abe on Tue Mar 23, 2010 9:30 am

jadinya mun handak khidmat pada uma ayah masa kuitan lagi hidupan

amun hudah matian manyasal kada guna

bujur banar jar bidalan " Buat Baik Dibalas Baik "


Last edited by hasbima@abe on Tue Mar 23, 2010 11:15 am; edited 1 time in total

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by Atong on Tue Mar 23, 2010 10:23 am

orang yang membuang kewitan nayak

kadak merasa meolah silap

jernyak meantar kewitan ke rumah orang tuhak

supaya ada yg meuruskan

supaya ada kekawanan

hang ingat murah ka bayaran nyak???

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by hasbima@abe on Tue Mar 23, 2010 11:17 am

nang maantar kuitan mamonduk tu kayapa pulang ?

taga ada urang tuha sandiri nang suka rela handak kasitu

masalahnya anak cucu pulang kada mailangi

.....ulah baik kakuitan....

.....kaina anak-anak maulah baik ka ikam ....

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by Lotus on Tue Mar 23, 2010 3:34 pm

kainak ulun mehantar kuitan ulun ka rumah orang tuhak

Lotus
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 137
Points : 143
Join date : 04/02/2010
Location : Alor Gajah

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by mishaannur on Tue Mar 23, 2010 3:53 pm

bah alih lotus...

asapnya pang.....

jgn kaito yangai.....kacik hati mama mun maca...

heheheh...taga bagayaan haja lah....

jgn bujur2 maolah kaito...badusa/pamalik yangai....

mishaannur
Mejar
Mejar

Posts : 1371
Points : 1392
Join date : 22/05/2009
Age : 40
Location : Kuala Lumpur,Malaysia

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by Lotus on Tue Mar 23, 2010 4:19 pm

umak ulun kada kecik hati..


sarik tarus

Lotus
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts : 137
Points : 143
Join date : 04/02/2010
Location : Alor Gajah

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by Atong on Tue Mar 23, 2010 9:17 pm

ulon nirengkan hajak

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by adikacu on Tue Mar 23, 2010 10:50 pm



Aku ibarat kain buruk
disimpan tak guna dibuang sayang..

adikacu
Koperal
Koperal

Posts : 215
Points : 240
Join date : 16/06/2009
Age : 38
Location : kedah

http://teratak5.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by hasbima@abe on Wed Mar 24, 2010 1:20 pm

Lotus wrote:umak ulun kada kecik hati..


sarik tarus


mau singet sabalah muha kana panampar umak

napang tapak tangan gin ganal kaya nyiru

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by mishaannur on Wed Mar 24, 2010 11:11 pm

adikacu wrote:

Aku ibarat kain buruk
disimpan tak guna dibuang sayang..

alahai....
sadihnya ako nireng....:-(((
kiapa pulang nasib ko tuha nanti...
sabatang kara juakah kainik????...

mishaannur
Mejar
Mejar

Posts : 1371
Points : 1392
Join date : 22/05/2009
Age : 40
Location : Kuala Lumpur,Malaysia

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by waw on Wed Mar 24, 2010 11:12 pm

oh tidak !



misha kan ramai anak buah

waw
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15974
Points : 16046
Join date : 23/05/2009
Location : di pinggir Selat Melaka

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by hasbima@abe on Thu Mar 25, 2010 12:29 am

badoa haja

barang dijauh sagala narkoba

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by maey kambu on Thu Mar 25, 2010 10:05 am

IBU bapa mempunyai kedudukan tinggi di sisi Allah sehingga Allah memerintahkan kita berbuat baik kepada mereka selepas perintah mengabdikan diri kepada-Nya.

Allah berfirman yang bermaksud: “Dan Tuhanmu memerintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa.” (Surah al-Isra’, ayat 23)

Firman Allah bermaksud: “Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa. Ibunya mengandung dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun. (Dengan demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada ibu bapamu. Hanya kepada-Ku tempat kembalimu.” (Surah Luqman, ayat 14)

Sifat ArRahman, ArRahim, AsSobur diberikan oleh Allah kepada kedua ibu bapa untuk dicurahkan kepada anak-anak. Oleh itu mengasihi kedua ibu bapa juga mengasihi Allah.

makaseyyy~~~~ afro

maey kambu
Sarjan
Sarjan

Posts : 369
Points : 371
Join date : 27/07/2009
Location : 1 malaysia

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by Atong on Thu Mar 25, 2010 4:48 pm

mon keluaran ayat kaya ne

surender pang ulon

sadaqallahul'azimmmm

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by hasbima@abe on Thu Mar 25, 2010 4:51 pm

Atong wrote:mon keluaran ayat kaya ne

surender pang ulon

sadaqallahul'azimmmm

ULON GIN DAMINTU JUAK

bujur pang firman allah

ca kada wane manidak akan

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by JimmousE on Thu Mar 25, 2010 4:57 pm

manbuang kucing gen asa asap dah......

JimmousE
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I

Posts : 609
Points : 611
Join date : 03/01/2010
Age : 51
Location : sumbasar

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by hasbima@abe on Thu Mar 25, 2010 5:16 pm

JimmousE wrote:manbuang kucing gen asa asap dah......

asap ka kadak asap

jangan balalain haja ikam nih jimus-ai

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by adikacu on Sun Mar 28, 2010 12:23 am

Seksanya mayat bayi ini

Oleh ASSIM HASSAN
jenayah@utusan.com.my

Bahagian sebelah tangan mayat bayi lelaki (dalam bulatan) yang ditemui berhampiran sebuah kilang simen di Jalan Padang Tembak, Kampung Melayu Subang, semalam.

KUALA LUMPUR 26 Mac - Belum pun cukup seminggu kes seorang bayi perempuan ditemui di tempat pembuangan sampah di Ipoh, Perak, negara sekali lagi digemparkan dengan penemuan mayat seorang bayi lelaki dalam keadaan yang tragis hari ini.

Jika bayi perempuan yang ditemui itu selamat dan diberikan nama Mahsya Kurnea, nasib yang dilalui bayi lelaki ini tidak sama.

Sebaik sahaja dilahirkan, bayi yang masih bertali pusat itu diisi dalam plastik lalu dibuang di tepi jalan berhampiran sebuah kilang simen di Jalan Padang Tembak, Kampung Melayu Subang.

Sebelah tangan bayi malang yang telah bercerai dari badan itu kemudiannya digonggong oleh salah seekor daripada sekumpulan anjing yang menyelongkar bungkusan plastik itu.

Sukar untuk digambarkan betapa seksanya mayat bayi tidak berdosa itu diperlakukan.

Mujurlah ada seorang insan yang prihatin, kebetulan melalui jalan tempat kejadian kira-kira pukul 4 petang, ternampak kejadian menyayat hati itu.

Lelaki itu pada mulanya ternampak seekor anjing sedang menggonggong sesuatu berhampiran sebuah kilang simen.

Setelah dihampiri, alangkah terkejutnya dia apabila mendapati apa yang digonggong oleh anjing itu adalah tangan kecil bayi.

Dia juga berasa pelik apabila ternampak sekumpulan anjing sedang mengerumuni satu bungkusan plastik.

Lelaki itu kemudian menghalau anjing-anjing tersebut dan apa yang menimbulkan kebimbangan dalam hatinya terjawab - bungkusan plastik itu berisi mayat seorang bayi.

Dia kemudiannya segera memaklumkan penemuan itu kepada polis yang bingkas datang ke lokasi mayat bayi tersebut ditemui.

Sabtu lalu, Mahsya Kurnea ditemui dalam kawasan semak berhampiran tempat pembuangan sampah di Jalan Medan Ipoh Satu di Ipoh.

Malah, tidak tahan dengan isu pembuangan bayi ini - Utusan Malaysia menganjurkan kempen 'Kami Prihatin' bagi membangkitkan kesedaran masyarakat terhadap gejala tidak berperikemanusiaan ini.

Melalui program amal itu, barisan artis terkenal tanah air akan bergabung merakamkan sebuah lagu khas 'Harapan Tanpa Suara'.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, siasatan awal pihaknya mendapati, bayi malang itu dibuang sebaik sahaja dilahirkan kerana masih terdapat tali pusat.

Beliau mengesahkan hanya tangan bayi itu yang terputus manakala anggota lain masih lengkap.

"Terdapat kecederaan pada anggota badan bayi berkenaan dipercayai akibat gigitan anjing liar. Mayat bayi itu dihantar ke Hospital Sungai Buloh untuk bedah siasat," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Masih terlalu awal, katanya, untuk mengenal pasti bila bayi itu dilahirkan tetapi polis tidak menolak kemungkinan ia dibuang pagi ini.

Sehubungan itu, Arjunaidi meminta orang awam yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu supaya menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya di talian 03-79662222 bagi membantu siasatan.

Kes itu disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan iaitu menyembunyikan kelahiran.

adikacu
Koperal
Koperal

Posts : 215
Points : 240
Join date : 16/06/2009
Age : 38
Location : kedah

http://teratak5.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by *ROSMAH* on Sun Mar 28, 2010 12:30 am

Purun bangat mambuang anak nang di ranakkan kada cukup bulan di tampat pembuangan sampah, imbah tu tangan bayi tu putus pulang di igut anjing..

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by adikacu on Sun Mar 28, 2010 12:33 am

Mencari jawapan di sebalik gejala seksual

Oleh NORAINI ABD. RAZAK
noraini.razak@utusan.com.my
SEKS dan manusia sememangnya tidak dapat dipisahkan. Begitu juga seks dan haiwan. Namun seks haiwan tiada garis panduan. Sebab itu seks melampau dikaitkan dengan nafsu kebinatangan. Tetapi dalam dunia moden, sering dipaparkan naluri seks manusia lebih binatang dari haiwan.

Itu realiti dunia siber. Di mana seks sejenis menjadi halal. Itu mungkin tidak berlaku dalam dunia haiwan. Haiwan akur pada tabie, maka kitaran seks haiwan mengikut putaran tabie, tiada yang di luar tabie.

Nafsu haiwan tidak berkembang. Tiada juga halal atau haram. Haiwan tidak belajar daripada manusia tentang kegilaan seks.. Selalunya manusia yang meniru perilaku seks haiwan. Ini kerana perilaku haiwan terbatas dek kekosongan fikiran. Manakala manusia menggunakan kelebihan akal dan fikiran untuk mencuba sesuatu yang di luar jangkauan. Maka terciptalah perilaku songsang yang menyanggah putaran alam.

Itu perbezaan dan persamaan antara naluri seks manusia dengan haiwan.

Mungkin disebabkan naluri seks manusia yang semakin tidak terbimbing maka timbul cadangan supaya pendidikan seks diperkenalkan di sekolah. Maknanya, seks mesti dididik. Jika tidak dididik dikhuatiri seks semulajadi akan menyimpang sehingga menjadi punca runtuhnya masyarakat. Apabila masyarakat runtuh maka akan huru-haralah dunia. Yang haram dihalalkan di sisi undang-undang, manakala yang songsang dijadikan resam.

Tetapi sejauh mana relevannya pendidikan seks di sekolah dengan kawalan kewarasan manusia dalam mendepani kemaruk seks? Mampukah pendidikan berlawan dengan aliran deras dunia tanpa sempadan yang membawa masuk segala porno dan idea gila tentang seks biar pun di ceruk pedalaman sekali pun?

Adakah trend seks bebas, jenayah pembuangan bayi, seks sesama jenis dan seks terlampau dapat dibendung menerusi pendidikan seks secara formal di sekolah?

Atau pendidikan seks mesti dilangsungkan secara tidak rasmi - oleh ibu bapa di rumah atau menerusi bimbingan agama. Kemudian digabung pula dengan peringatan serta pendidikan secara tidak langsung menerusi subjek tertentu seperti pendidikan agama, moral, sains, kesihatan, biologi, sains rumahtangga dan kemahiran hidup.

Terbukti berkesan

Pendekatan konvensional (tanpa slot khas atau matapelajaran khas seks) terbukti berkesan puluhan tahun lalu. Bukan tiada langsung jenayah berkaitan seks berlaku pada zaman nenek moyang kita. Ada, tetapi parasnya amat minimum. Kegilaannya tidak sampai ke tahap menamatkan nyawa tidak berdosa di dalam longkang atau tong sampah. Atau dibakar supaya jejak dan susur galur si pembuat dosa tidak dapat dikesan.

Peringkat pertama pendidikan seks bermula di tangan ibu bapa. Dahulu ibu bapa tegas mengingatkan anak-anak tentang apa yang tidak boleh dan apa yang boleh dilakukan. Sejak kecil anak-anak diingatkan supaya menjaga kehormatan. Jangan dibenar sesiapa menyentuh kehormatan diri hatta keluarga terdekat.

Anak-anak tidak dibenar keluar malam kecuali untuk mengaji, belajar agama atau menghadiri tusiyen. Itu pun dengan penuh kebimbangan. Bukan seperti zaman sekarang, tuisyen menjadi 'senjata' utama untuk melepaskan diri dari pandangan ibu bapa. Manakala pendidikan seks di sekolah diajar secara tidak rasmi kebanyakannya menerusi subjek agama. Ustaz mengajar tentang halal dan haram. Para pelajar diberi tunjuk ajar tentang akil dan baligh yang membawa perubahan fizikal lelaki dan wanita.

Mereka membimbing tentang perlunya mandi hadas, apabila didatangi haid atau mengalami mimpi. Istilah-istilah seperti persetubuhan disentuh sejak usia tujuh tahun. Paling penting semua nilai yang boleh menjadi benteng pertahanan diri daripada terjebak dalam 'jenayah' seks atau jenayah-jenayah lain ditekankan secara tidak lansung di rumah dan di sekolah. Ingatan tentang dosa dan pahala memagari keterujaan untuk mengetahui lebih banyak tentang seks..

Selepas nikah

Biar pun tidak diajar mengenai seks selamat atau penggunaan alat pencegah kehamilan, namun sering ditekankan, seks hanya boleh berlangsung selepas nikah. Terbukti ajaran dan pendekatan yang berlangsung sejak turun temurun itu sedang galak digunapakai di Barat. Anak-anak muda diingatkan tentang seks selamat. Salah satu elemen dalam seks selamat adalah seks selepas berkahwin. Kepercayaan itu semakin mendapat tempat lantaran menyedari bahawa pendidikan seks di sekolah bukan jawapan kepada pelbagai masalah akibat seks yang semakin membimbangkan dunia.

Sebab itu dalam dunia moden, kesedaran mengenai akibat seks tidak terkawal seperti dijangkiti penyakit kelamin, AIDS dan krisis moral bukan menuntut satu jawapan. Kesemua gejala itu tidak boleh ditangani hanya dengan memperkenalkan pendidikan seks di sekolah.

Tanggungjawabnya besar. Ibu bapa, guru- guru, masyarakat dan individu itu sendiri. Jika ibu bapa memainkan peranan tetapi guru-guru memandang lewa, maka kesedaran tidak akan mampu dipupuk. Jika ibu bapa dan guru-guru melaksanakan fungsi masing-masing tetapi masyarakat tidak peduli, tidak ada gunanya. Manakala jika ketiga-tiga pihak berjaya dalam peranan masing-masing tetapi pengaruh dunia tanpa sempadan gagal dibentengi oleh individu, maknanya kita kena kembali kepada asas kehidupan - menjadikan agama sebagai panduan. Lantaran di situ jawapan yang sebenar.

Menjauhi seks terlarang yang membawa kepada pelbagai penyakit masyarakat dalam dunia serba canggih sememangnya tidak mudah. Ia tidak semudah anak kecil penulis menghafal perkara yang membatalkan air sembahyang antaranya 'keluar sesuatu dari qubul dan dubur'. Apabila ditanya maksud dua perkataan, lancar dia menjelaskan - jalan belakang dan depan.

Lantaran pada usia itu dia tidak tahu mana satu jalan yang halal dan haram. Tanggungjawab ibu bapa dan guru memberi kefahaman lanjut. Selebihnya terpulang kepada bentuk masyarakat dia membesar kelak. Manakala pendidikan seks di sekolah bukan jalan penyelesaian.

Sumber: Mingguan M'sia (7/3/2010)

adikacu
Koperal
Koperal

Posts : 215
Points : 240
Join date : 16/06/2009
Age : 38
Location : kedah

http://teratak5.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by *ROSMAH* on Sun Mar 28, 2010 12:37 am

Umaii panjang nya Adikacu!!
Mata kada pati hawas dah handak mambaca malam2 nia, mangantuk bangat hudah nah..
Sambung esok mambaca pulang..

Tarima kasih mamposting info nginto, hingkat gasan pengetahuan kulaan di sia..

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 59

Back to top Go down

Re: Buang Anak + Buang Mak Bapak

Post by Sponsored content Today at 7:51 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum