kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Mon Jun 04, 2012 5:15 am

okey..siapak yg ada idea blh kita bincang

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Tue Jun 05, 2012 10:53 am

kadidak lgi kah siapa2 yg pintar handak berkongsi pendapat?atau pun handak di ubah tajuk?KAYAK APAK HANDAK MENJADI BUNGUL????hehehe....

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Wed Jun 06, 2012 1:36 am

urg wahinik samuan handak jadi pandai,pintar .cerdik...samuan belumba2 mangaji manuntut ilmu baik dlm negeri mahu pun luar negeri..wahinik pula mcm2 makanan tambahan supayak kita atau ank kita jdi urg pandai....

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Wed Jun 06, 2012 5:13 pm

maka banyak urang berhabis masa tenaga bahkan ringgit yg bkn sedikit.semata2 untuk jadi pandai...kalau secara fitrah semula jadi memang samuan urang handak menjadi pandai..kadidak urg yg handak jadi bungul..sabda Rassullulah S.A.W "TUNTUTLAH ILMU DARI BUAIAN HINGGA KE LIANG LAHAD"....sabdanya lagi "TUNTUTLAH ILMU WALAUPUN HINGGA KE NEGERI CHINA" bahkan didalam kitab suci alquran juga banyak surah2 yg menyuruh kita umat islam berlajar...

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Wed Jun 06, 2012 9:36 pm

maknanya belajar ilmu itu hukumnya wajib.wajib utk jadi pandai.berdosa kalau xbelajar atau biarkan diri jadi bungul...kalau ikut sabda nabi.."tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad"..maknanya proses pendidikan itu berjalan terus dari mula cilik biji mata hingga tutup biji mata.dari sehari ke sehari manusia itu manjadi pandai..pandai...pandai dan terus menjadi pandai..tapai cukupkah hanya utk menjadi pandai sahaja????


Last edited by UTUH HALUI on Mon Jun 11, 2012 4:47 am; edited 1 time in total

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Thu Jun 07, 2012 4:08 am

habis amon pandai haja kada cukup...napayak lagi yg handak diulah?okey kulaan..narannya forum jadi mesti ada perbincangan..manusia itu asalnya kada tahuk apa2.maknanya bunggul(buduh)tatapi amon inyak balajar maka inyak menjadi pandai.disini kita tahuk asal buduh bila belajar jadi pandai.samuan manusia buleh jadi pandai tapi kada samuan bleh jadi cerdik.kanapaan pulang kayak itok??kerana pandai awan cerdik itu dua perkataan yg berbeza dan x sama maksudnya.untuk mudah faham mari lihat perkataan ini... 1.PANDAI ada 3 ketegori.yg pertama pandai.yg kedua pandai biasa.yg ketiga pandai luar biasa.ketegori yg pertama kada payah di terangkan,sebab urang kampung semua dah tahu...ialah handak ditarangkan kayak apa lagi??celik haja biji mata dah pandai nyusu,nangis,makan,bersurah,katawa.bila dah ganal pandai pulang kawin.beranak gin bisak...pandai yg biasa ialah urang yg belajar dri tadika hinggalah ke sekolah rendah kemudian sekolah menengah..pengajian tinggi.ijazah,master kemudian phd.pencapaian ini bleh atau mudah oleh kebanyakan urang yg berusaha bersungguh2.tetapi ianya masih di anggap pandai biasa.dah ijazah,dah ambik master,bahkan dah dpt phd(dokter falsafah)pun masih dianggap pandai biasa!!!??? pelik benaran???habis yg pandai luar biasa tuh kayak apak pulang???siapa urangnya??okey yg pandai luar biasa itu kada ramai yg bisa dpt mungkin dalam 10juta umat cuma ada 1 atau 2 urang.. mereka itu ialah urang yg genius(pandainya luar biasa)mereka ialah ilmuan yg dpt mancipta satu penemuan baru yg sebelum ini kada ada yg menciptanya.bidang mereka juga berbeza.ada yg dpt menyelesaikan masalah matematik.sains,perubatan,dan lain2.naran mereka kada payah la ulun sambat.samuan dah tahu..siapa yg mencipta lampu.siapa yg mencipta telepon..,dan lain2...nah disini hajak kah tahap pandai??....habis cerdik itu kayak apa pulang????esuk haja lah sambung';ulun handak guring.nih...


Last edited by UTUH HALUI on Mon Jun 11, 2012 4:49 am; edited 1 time in total

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Thu Jun 07, 2012 9:34 pm

salam kulaan....samuan wagas kah?alhamdulilah...handak nyambung semalam.seperti yg dijanjikan ulun handak manghabarkan pasal cerdik nih..cerdik terbahagi 2 ketegori.yang pertama cerdik biasa dan yang kedua cerdik luar biasa.disini handak ulun ingatkan bahawasanya cerdik ini hanya urang islam hajak yang buleh dapat, mampu untuk mencapainya..amon urang bukan islam mereka pasti tidak mampu untuk dapatkanya.kerana apa??kerana jalan kita kadak sama...sakulahnya gin kadak sama.,,lagilah universitinya,censelornya,profesornya,para pensyarahnya kadak sama...lagi2lah MAHAGURUNYA..kadak sama..aduhai...minik2 kapala..kadak suah mandangar....sabarlah..kainak ulun tarangkan satu2 supaya jelas..ampih dahulu,handak solat isyak nih..

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Fri Jun 08, 2012 12:03 am

amon handak jadi pandai biasa., perlu masuk sakulah tadika satahun(wahinik 2 tahun)sakulah rendah 6 tahun skulah menangah 5 atau 7 tahun,kemudian universiti ambil ijazah 4,master 2 tahun.,kalau total dah berapa tahun dah..20 tahun.itu belum masuk ambil phd..entah berapa tahun lg...kalau umurnya 50 tahun,separuh umurnya dihabiskan hanya untuk pandai biasa!!!dah tu kena ikut silibus pendidikan.setiap negara kadak sama silibusnya.,belum lg ko kurikulumnya.tampat sakulah,universiti pun kadak sama.dan yang paling penting ongkosnya pak!!kada samuan sakulah percuma.walaupun ada setengah2 negara menyediakan pendidikan secara percuma.bila dah berhabisan masa ,tenaga dan wang ringgit,,tamat belajar dapat ijazah..tapi hasilnya hanyalah pandai biasa..disini ulun bukan handak mengecil2kan pendidkan itu.yang dah dapat ijazah master phd,tahniah ulun ucapkan.cuma ulun handak menyeru samuan kulaan berataan untuk mencapai yang lebih tinggi dari itu..iaitu dapat cerdik biasa ataupun cerdik luar biasa..kerana hanya ini sahaja yang tuhan terima ataupun ada nilainya di sisi tuhan...mungkin post ni ada urang kadak sanang,,tapi sabarlah sebab ulun belum habis menghabarkan lagi...

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Fri Jun 08, 2012 2:34 am

ayuahak kulaan kita kita sama2 untuk mencapai ke tahap cerdik biasa atau cerdik luar biasa..bagaimana caranya??sakulah dimana??universitinya dimana??berapa ongkosnya??siapa censelornya??profesornya??pensyarahnya??siapa mahagurunya???

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Sat Jun 09, 2012 2:06 am

salam kualan...mari ulun terangkan siapa urang yang cerdik itu...mari kita lihat satu hadis Rasululah S.A.W yang jarang2 kita baca ataupun kita baca tapi kurang faham apa kehendak hadis tersebut.sabda Rasullulah S.A.W "orang yang paling cerdik ialah orang yang paling banyak mengingati mati"..rupa2nya nak jadi cerdik kena ingat mati..makin banyak ingat mati makin cerdik..tapi macamana pulak dengan urang yang nak sangat mati..iatu urang yang putus asa,yang hutang banyak,yang putus cinta..dah kada tahan menangung azab derita maka inyak memikirkan mati jalan mudah,,dan sentiasa memmikirkan untuk mati..adakah ini juga di anggap sebagai urang yang cerdik??jawapanya sudah tentu TIDAK!!!ulun ulangi lagi sekali....TIDAK SAMA SEKALI...kalau begitu apa sebenarnya yang rasul mahu? yang sebenarnya Rasullulah mahu kita banyak ingat mati kerana dengan ingat matilah hati atau roh kita terhubung dengan Allah,dengan Rasululah,dengan hari akhirat,dengan syurga neraka,azab kubur,dosa dan pahala dan macam2 perasaan lagi..waktu itu baru kita terfikir kalaulah aku mati waktu ini,kemana agaknya aku.adakah ke syurga atau ke neraka?adakah waktu ini tuhan redha padaku atau sebaliknya.hasil dari tersentaknya perasaan kita itu.,pasti kita mahukan perubahan dari yang negetif kepada yang lebih positf.maknanya dari jahat kepada baik.dari baik kepada yang lebih baik.jadi untuk ke arah yang lebih baik,mesti ada caranya,mesti ada kaedahnya,mesti ada ilmunya..jadi masing2 bulehlah cek diri masing2,adakah apa yang aku buat selama ini tepat kaedahnya,tepat mengikut ilmunya.jika rasa masih kurang tepat atau kada tepat,makanya kena masuk sakulah dulu....walaupun kita dah habis sakulah..ijazah dah berjela2.tetap kana masuk sakulah,sakali pun umur dah tuha.semasa kita sakulah dari tadika,sakulah randah,sakulah manangah atau universiti tuh,itu proses kita handak jadi pandai..bukan untuk jadi cerdik.sebab Rasululah kada suah menyambat "masuklah ka sakulah atau universiti sampai dapat ijazah nescaya kamu akan cerdik"kadak suah kan.tapi yang di sabdakan uleh Rasululah ialah "urang yang paling cerdik itu ialah urang yang paling banyak mengingati mati"jadi bujurlah apa yang ulun sambat tadi,proses kita sakulah itu untuk pandai semata....

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Sat Jun 09, 2012 2:21 am

kalau begitu untuk jdi cerdik kita nih samuan kana skulah..handak kah kada hindakkah,suka kah kada suka kah.tatap kana sukalah amon handak jadi cerdik.hukumnya disini wajib untuk jadi cerdik.amon buduh wajib belajar jadi pandai.supaya kada bulih di buduhik urang,awan musuh.tapi cerdik untuk selamat di dunia dan akhirat.jadi ulun menyeru kepada samuan kulaan...ayuh kita masuk ka sakulah untuk jadi cerdik!!!!!tapi mana sakulahnya?mana universitinya?mana mahagurunya?mana censelornya?mana profesornya?mana pensyarahnya?.............esuk sambung lagik..

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Sat Jun 09, 2012 9:00 am

askm..wagaskah??dah sembahyang subuhkah?jangan malalur kainak rezeki lari...pamalik jar banjar...okey kita sambung lagi..ini handak manghabarkan pasal sakulah tuh..kayak apa sakulahnyak...amon handak masuk sakulah toh ada syarat2nya..syarat yang pertama mesti islam...yang kedua,akil bahglih(cukup umur)bagi urang bebinik sudah datang haid amon bagi lalaki mimpi basah yang pertama.ulun ulangi lagi mimpi basah yang pertama bukan mimpi yang kali keseratus!!hehehe.yang ketiganya mestilah berakal(kadak gila)okey syarat sudah cukup..tapi dimana handak mendaftar?diman handak mangambil burangnya?berapa yurannya?

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Sat Jun 09, 2012 10:09 am

maaflah tadi ada kwn bru bulik dari haramain tel..jadi ulun terlupa la pulak apa yang handak diitulis nih...ya Allah berilah hambamu ini ingatan yang kuat...ok tadi kita bincang pasal syarat..sakulah ni kadak payah mendaftar..kada payah isi burang..kada payah bayar yuran..samuan percuma.dimanakah sakulahnya?...tahukah andika sakulahnya tu ganal bangat...luas bangat.saluas mata memandang.tapi kada kalihatan pun!!!kayak apa handak malihat!!sakulahnya kada berbumbung,kada berhatap,kada berdinding,kada berlantai,kada bertingkat,kada berlawang,kada bertawing,kada bertihang!!!!umaaii sakulah kayak apa gituk?itulah ulun handak menghabarkan yang narannya sakulah atau universiti kehidupan.alam ini dunia ini itulah sakulahnya,itulah bilik darjahnya...habis toh siapa pulang gurunyak??okey kita mulaakan dari yang atas sakali

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Sat Jun 09, 2012 11:38 am

mahagurunya ialah "ALLAH S.W.T" censelornya ialah "RASULLULAH S.A.W" profesornya ialah "PARA SAHABAT R.A" pansyarahnya ialah "PARA MUJADDID" guru-gurunya ialah "ULAMA YANG HAQ" mari kita huraikan satu persatu tentang kehebatan para pendidik kita.. Allah s.w.t kada payah handak di ragui kerana ALLAH MAHA HEBAT,ALLAH MAHA MENGETAHUI..amon kita ragu sedikit pun dgn kehebatan Allah maka kita kada buleh masuk ka sakulah ini.sabab tu ulun ada bagitahu awal2 lagi urang bukan islam kada buleh masuk ka sakulah ini,maknanya urang bukan islam memang kada buleh dapat cerdik itu.tahap yang paling tinggi urang kafir dapat ialah pandai luar biasa atau genius.jadi kita sebagai umat islam sangat2 bersyukur kerana disamping kita buleh jadi pandai biasa atau pandai luar biasa(genius)kita juga boleh dapat cerdik biasa atau cerdik luar biasa.inilah yang telah direzekikan pada kita umat islam.tapi sayangnya hanya sedikit sahaja yang mengambil peluang ini.lebih malang lagi umat islam hari ini sudah kadak yakin lagi dengan sistem atau sakulah ini.ianya percuma kada payah bayar..alangkah ruginya amon kada di ambil peluang ini.kadak hindakah berguru dengan Allah yang maha mengetahui,kadak hindakah berguru dengan Rasullulah sebaik2 manusia dan sebaik2 ikutan,kadak hindakah berguru dengan para sahabat yang telah dipuji oleh Allah di dalam al quran sebaik2 umat yang pernah ada di muka bumi ini,kada hindakah berguru dengan para mujaddid yang tuhan utuskan untuk umat islam di setiap awal kurun,kada hindakah berguru dengan para2 ulama yang haq????ruginya ruginya....ianya percuma..free je...kalau dengan Allah, kita akur sebab Allah maha mengetahui..mengapa kena berguru pulak dengan Rasululah?okey Rasululah itu tempat turunnya wahyu,Rasululah itu al quran bergerak.mahu kada mahu kita mesti barguru dengan Rasululah.sebab itu salurannya.handak berguru dengan Allah mesti berguru dengan Rasululah.ada hadis Rasululah yang maksudnya"aku adalah gudang ilmu,Ali adalah kuncinya"yang membawa maksud Rasululah sumber segala ilmu dan para sahabat R.A itu saluran untuk kita mendapat ilmu....nanti sambung lagi..nak gi jemputan kawin

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Sat Jun 09, 2012 7:46 pm

baru bulik dari kulai..aruhan pengantinan..memang para sahabat itu hebat2 imannya,hebat2 ibadahnya,hebat2 pengorbanannya,hebat2 jihadnya dan hebat2 akhlaknya.perwatakan mereka adalah bayangan rasulullah iaitu guru mereka.memang sangat wajarlah kita mengambil mereka sebagai guru kita.bahkan Rasulullah pernah bersabda"sesungguhnya para sahabat ku itu ibarat bintang2 di langit,barangsiapa mengikuti salah seorang dari mereka,nescaya akan mendapat petunjuk"inilah jaminan dari rasul yang sodiqul masduq,kata-katanya benar lagi dibenarkan.mereka itulah para profesor-profesor kita.ikutlah salah seorang dari mereka,kamu akan dapat petunjuk dan kebenaran.terlalu banyak kitab-kitab yang menceritakan tentang peribadi mulia mereka,ketinggian ilmu mereka,bahkan sangat global ilmu mereka.insyallah dilain post kita bincang pula tentang kehidupan dan peribadi para sahabat R.A.mari kita bincang lagi dan kenali guru-guru kita agar kita menghargai dan mencintai mereka,dikerenakan mereka itu juga di cintai Allah s.w.t...mujadid..siapa mujaddid?sabda Rasulullah "setiap kurun Allah akan hantar seorang mujadid untuk memperbaharui urusan agama"..satu kurun barsamaan dengan seratus tahun.selepas kewafatan Rasulullah,setiap kurun tuhan akan hantar seorang ulama bertaraf mujadid untuk menguatkan agama diwaktu amalan agama sudah longar,umat sudah keliru dengan amalan islam,sudah bercangah pegangan.itu adalah kasihsayang Alllah kepada umat Muhammad s.a.w.kedatangan mujadid ini bersama-sama kaedah-keadah atau uslub terbaru yang sesuai dizamannya.perlu di ingatkan ia bukanlah membawa ajaran baru.,tetapi keadah terbaru.perkara-perkara yang asas tetap tidak berubah.masih tetap sama rukun islam dan rukun imannya.jadi siapa mujadid yang sudah pernah di utuskan tuhan ke muka bumi ini?sekadar menyebut beberapa nama,yang ulun ingat(andika buleh mencari di kitab2 tentang para mujadid ini)khalifah Umar ibnu Abdul Aziz,asy syeikh imam Shafie,asy syeikh imam al Ghazali,asy syeikh imam Bukhari,as syeikh imam as Sayuti dan lain-lain.inilah para pensyarah2 kita.tanpa mereka kita pasti keliru dalam soal agama.,sebagai contoh imam asy Shafie.atas jasa beliau kita difahamkan tentang ibadah khususnya dalam soal fikah.imam al Ghazali dalam tasawuf.imam Abu Hassan as Sha'ari.,dalam tauhid khususnya sifat 20..kemudian guru-guru kita yakni para-para ulama yang haq.sengaja ulun sebut ulama2 yang haq,sebab Rasululah pernah bersabda"apabila kamu terjumpa dengan ulama2 suq maka hendaklah kamu lari seperti mana kamu dari singa"...inilah rahsia didalam rahsia yang di beritahu oleh Rasululah kepada kita..nanti sambung..nak solat maghrib..

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Sun Jun 10, 2012 2:09 am

apakah rahsia di sebalik rahsia....kanapaan Rasulullah beritahu kita ada ulama suq?habis siapa pula ulama haq?...kanapaan pula Rasulullah kada menyambat tentang adanya mujadid haq,mujadid palsu?...ataupun sahabat yang haq atau sahabat yang palsu???kanapaan Rasulullah menyambat ulama,yang rangkingnya atau kedudukannya paling bawah dalam senarai guru-guru??banyaknya tanda soal!!!bila nak jawab nih....ulun pun kada tahu handak menjawab nih...kayak apa...ya Allah berilah kami kefahaman tentang perkara ini..jelaskanlah kepada kami,supaya kami kada tersesat didalam memahaminya..dengan keberkatan mu ya Rasulullah..dengan keberkatan para sahabat R.A...dengan keberkatan para mujaddid..dengan keberkatan para ulama yang haq,....dan juga dengan keberkatan kedua ibubapa kami...bantulah kami wahai tuhan...

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Sun Jun 10, 2012 3:28 am

ada ulama mentafsirkan ulama suq itu ulama yang cinta akan dunia,ada juga yang mengatakan ulama yang jahat..(cakap x serupa bikin)suruh urang ma'ulah kebaikan tapi inyak sendiri ma'ulah kejahatan.nyuruh urang bersedekah,tapi inyak kada suah bersedekah..dll..pada ulun samuan yang disambat di atas betul.tapi kanapaan jadi kayak itoh??sedangkan Rasululah pernah bersabda"sesungguhnya ulama dikalangan umat ku,ibarat nabi-nabi dikalangan bani israel"..didalam al Quran pun ada ayat yang menyebut tentang ulama.apa kata Allah tentang ulama,"sesungguhnya ulama itu adalah orang yang paling takut dengan Ku"dan ayat yang lain ada menyebut"apabila di sebut nama Allah maka gementarlah hati-hati mereka"terima kasih tuhan kerena menerangkan siapa sebenarnya ulama itu.baru kita faham bahawa yang dikatakan ulama itu ialah urang yang paling takutan dengan tuhan.takutan dengan tuhan dapat dilihat dengan jelas didalam kehidupannya sehari-harian.disiplin islam sangat dijaga.itulah yang sebenarnya ulama yang haq.amon ada urang yang mendakwa dirinya atau urang lain mengatakan dia ulama,tetapi ciri-ciri yang di sebut oleh Allah dan Rasul kadidak didalam dirinya,maka ternafilah dia sebagai ulama.kalau dia masih lagi mengatakan dia ulama,maka inilah gelaran yang Rasulullah bagi pada mereka,'ULAMA SUQ".mereka inilah racun masyarakat,mereka inilah perosak agama atas nama agama samaada mereka sedar atau tidak.sebab itulah Rasulullah suruh jauhkan diri dari mereka.bahkan suruh lari seperti mana lari dari seekor singa.kanapaan terjadi sedemikian?uma aii nih panjang amon handak di tarangkan...tapi cukuplah sekadar itu untuk kenal ulama.insyaallah nanti ulun sambung dilain post.yang ulun handak habarkan pasal sakulah nih..belum habis lagi.baru cerita pasal syarat-syarat masuk sakulah.baru manarangkan para-para pendidiknya.kemudian kita beralih pula kepada silibus yang digunakan didalam sakulah nih...silibusnya tak lain tak bukan ialah AL QURAN DAN HADIST(AS SUNNAH)ini kada payah di tarangkan,samuan dah tahu..tiap-tiap kali khutbah jumaat khatib ada menyambat hadist nih"aku tinggalkan kamu dua perkara,barangsiapa yang berpegang padanya nescaya tidak akan sesat selama-lamanya,ketahuilah ia adalah al quran dan al hadist"kemudian ko kurikulumnya ada dua iatu rukun islam dan rukun iman.ini juak kada payah handak di tarangkan.samuan dah tahu..rukun islam 5 perkara,rukun iman 6 perkara.inilah gerak kerja yang mesti di buat oleh para pelajar di dalam sakulah ini.kemudiannya tentang disiplin dalam sakulah ini mesti dipatuhi oleh para-para pelajar.apa itu disiplinnya?itulah dia hukum yang lima iaitu wajib,sunnat,harus,makruh dan haram.(amon bahasa urang indonesia mubah,merujuk kepada harus)sesiapa yang melanggar disiplin dalam sakulah ini.ia akan didenda,akan dihukum mengikut kesalahan.dan buleh juak di ampunkan uleh Mahaguru iaitu ALLAH S.W.T.didalam sakulah kada lengkap amon kadidak pengawas,sebab para pelajarnya ramai,berjuta-juta urang.kayak apa handak mangawalnya.jangan bimbang sebab setiap urang dibekalkan dua pengawas iaitu malaikat RAQIB DAN A'TID.dua malaikat inilah yang merekodkan setiap markah kita selama 24jam tanpa henti.sambung esuk pulang.handak guring nih

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Sun Jun 10, 2012 7:35 pm

salam kulaan...masa persakulahan kada terbatas dengan waktu.saumuran hidup pang..proses ko kurikulum berjalan tarus...disiplinnya tarus juak saumuran hidup..papariksaannya kayak apa?papariksaan juak bejalan hari-hari.sasakali papariksaan ganal.nih pang papariksaannya..firman Allah di dalam al quran.."jangan sesekali kamu mengatakan kamu telah beriman..sebelum kamu diuji"..oh ada ujian..ada papariksaan rupanya..bentuk papariksaan berbagai-bagai.mengikut tahap sasaurang toh.amon tinggi palajarannya,tinggi pang ujiannya.di antara ujian papariksaan toh,di uji dengan kesusahan.kepayahan,kemiskinan dalam hidup.ada juga urang di uji dengan kasanangan dalam hidup.sugih,banyak harta,banyak bini,banyak anak,banyak ilmu.samuan toh bentuk-bentuk ujian dari tuhan.tapi sayangnya ramai urang kada lulus dalam ujian nih..amon di uji dengan kasusahan ramai buleh sabar tapi di uji dengan kasanangan,ramai lingkup..sejarah telah membuktikannya.berapa ramai yang gagal.sekadar beberapa contoh,Tsa'labah di zaman Rasulullah,Qarun di zaman nabi Musa A.S.mari kata lihat apa kata Rasulullah dalam satu hadist"sesungguhnya ujian(musibah)ke atas anak Adam itu adalah penghapusan dosa dan peningkatan darjat".ada dua maksud penghapusan dosa dan peningkatan darjat(nanti kita huraikan lagi di lain post)sabda Rasulullah lagi"setiap anak Adam itu pasti di uji,ujian paling berat ke atas para Rasul,nabi-nabi,kemudian mengikut tahap iman masing-masing.aku(Rasulullah)adalah yang paling kuat menerima ujian"..jadi kita kena bersiap sedia untuk menerima ujian.sebab Rasulullah dah bagi tahu .kita pasti menerima ujian.ringan atau berat itu ikut tingkatan iman masing-masing.

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Mon Jun 11, 2012 4:38 am

sakulah nih kada idak sijil kah?.amon ada sijil, bulehkah mendapat gawian bagus?ganalkah gajinya?..jawabnya,ada aii sijilnya..naran sijilnya toh "TAQWA".itu je ke?ya lah itulah sijilnya.habis macamana dengan cerdik?katanya amon masuk sakulah nih dapat jadi cerdik.ya am.bujur toh.cerdik dapat,taqwa pun dapat.kada fahamlah!!cuba dijelaskan..okey,kayak ini pang,saurang yang cerdik itu,pastinya dia bertaqwa,dan urang yang bertaqwa itu pastinya dia cerdik.mana mungkin saurang yang bungul itu bertaqwa?..ya tak ya juga!!tapi masih kada berapa jelas lagilah...okey kainak ulun tarangkan.biar ulun jawab pertanyaan di atas pasal gawian.urang yang dah punya sijil taqwa nih,memang gawian dah menunggu.sijil ni mahal,tentulah gawiannya bagus.gajinya pun mahal.kada ada majikan yang mampu memberiik gaji yang semahal itu.apakah gawiannya?siapakah majikannya?naran gawiannya toh "KHALIFAH"dibumi Allah.khalifah nih amon handak tahuk,kayak penguruslah.amon urang putih cakap 'manager'.menguruskan bumi ini bukannya sanang,ngalih bangat.masakan kada ngalih!!handak membahagikan hasil kakayaan dengan adil dan saksama.samuan dapat,samuan puashati.pendek kata mengurus bumi dengan adil lah..hanya urang yang bertaqwa hajak yang mampu berlaku adil..habis urang yang kadidak sijil taqwa kada bulehkah menjadi khalifah?kada bulih andika aii!!!sebab Allah telah berfirman didalam al quran,'sesungguhnya aku(Allah) akan mewariskan bumi ini kepada orang yang bertaqwa."amon handak juak jadi khalifah,tapi kadidak sijil taqwa nih.tunggulah bala bencana datang.pasti gagal berlaku adil. oh patutlah wahinik macam-macam kadengaran urang berataan kada puashati awan khalifah(pemimpin/pengurus).makin lawas makin urang kada sabar lalu memberuntak.jatuhlah pemimpin tadi,tapi sayangnya yang manganti gin urang yang sama juak.kadidak bersijil taqwa.al hasil balik asal juak.malang-malang...majikannya siapa?majikannya Allah.urang bertaqwa begawik awan tuhan.gawian yang dah di tinggalkan uleh para nabi,para sahabat,para mujadid dan para ulama yang haq.kita nih lah yang kana mengisi gawian yang kusong toh.tapi syaratnya mesti ada sijil taqwa..gajihnya kayak apa?ganalkah?ganallah.amon handak dinisbahkan awan duit.kada tarkira pang...napayak toh?upah atau gajihnya toh tuhan memberiik syurga didunia dan syurga di akhirat..di dunia nih adakah syurga?,ada aii ,toh narannya syurga aljannah tul aji'lah,syurga yang di segerakan.

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Wed Jun 13, 2012 11:23 am

kanapaan amon di sambat taqwa,maknanya cerdik?amon di sambat cerdik ertinya taqwa?kanapaan saling kait mangait?marikit jer urang banjar..sabalom ulun handak manghabarkan lagi,mari kita lihat silibus,ko kurikulum dan disiplin dalam sakulah nih....kita sudah maklum silibusnya ialah al quran dan as sunnah.setiap panduan kita ambil dari sini.di dalamnya ada ayat suruhan dan ayat larangan.begitu juga as sunnah(hadist).setiap suruhan itu ada 2 samada wajib atau sunat.begitu juga dengan larangan,ada 2 juak,samada haram atau makruh.yang kada di sambat dalam al quran itu manurut ulama mengatakan hukumnya harus atau mubah.itu juak pang yang manjadi disiplin kita sebagai pelajar di dalam sakulah nih.yakni samuan yang di suruh musti di ulah.samuan yang di larang musti di tinggalkan.jadi pelajar itu senantiasa berjaga-jaga dan siap siaga untuk menunaikan setip suruhan dan larangan.ini manjadikan pelajar itu sangat sensitf dengan keadaan sekelilingnya.jika ada sesuatu perkara yang datang kepadanya samada sengaja atau kada,di rancang atau kada,sepontan inyak akan berfikir dan menimbang-nimbang,apakah ini jatuh wajib atau sunat.amon jatuh wajib tarus di ulahnya tanpa banyak sual lagi.amon sunat di ulah juak untuk mangharap markah bonus dari mahaguru iaitu Allah s.w.t.begitu juak amon perkara itu jatuh haram,di tinggalkan inyak tanpa banyak ngomel.amon makruh di tinggalkan juak untuk untuk mangharap perhatian mahaguru iaitu Allah s.w.t.dapat markah bonus lagi toh!!bila proses ini berjalan tarus dari sahari ke sahari,sabulan ka sabulan dan tahun ka tahun,menjadikan inyak terlalu sensitif,sangat berhati-hati,sangat memikirkan hak Allah dan juga hak manusia dan akhirnya jadi sangat cerdik.ini juak dipanggil proses taqwa.urang cerdik itu bertaqwa,urang bertaqwa itu juak cerdik.begitu juak dengan amalan-amalan harian yang termaktub dalam rukun islam dan rukun iman berjalan sarantak kada buleh amon tartinggal kacuali ada uzur syarie.jadi dalam silibus itu ada disiplin,dalam disiplin itu ada ko kurikulumnya.amon di itihi dalam pendidikan nih,saulah-ulah kada payahlah berguru pada ulama,kada payah berguru pada mujadid dan juga para sahabat..sebab islam dah lengkap dengan al quran dan hadist.tidak akan sesat selama-lamanya amon berpegang pada kedua-duanya kata rasulullah.kayak itu kah?kada buleh kayak itoh andika aii...sebab al quran dan al hadist itu perlu di tafsir dan di huraikan.yang paling tepat 100% pengamalan islam itu ialah baginda rasulullah sendiri.kemudian di ikuti uleh para sahabat r.a.urang yang paling hampir dengan rasulullah tentulah dapat lebih peratusan islam dalam diri mereka.itu pun dikalangan para sahabat,tingkatan iman mereka tidak sama di antara satu sama lain.sebagai contoh iman syaidina Abu Bakar.sabda Rasulullah"jika dunia ini di timbang beratnya,maka berat lagi iman Abu Bakar di sisi tuhan"inilah pengakuan rasulullah terhadap keimanan syaidina Abu Bakar as sidiq.amon handak di nisbahkan dengan peratusan iman syaidina Abu Bakar ini mungkin 99.999%.begitu juak dengan syaidina Umar,sabda rasulullah tentang syaidina Umar"andainya ada nabi selepas aku,maka Umarlah yang akan manjadi nabi,tapi zaman kenabian telah berakhir selepas aku"begitu sekali tahap keimanan para sahabat.memang patutlah kita kena merujuk islam pada mereka.kalau di gabungkan seluruh iman para sahabat,itulah dia islam yang pure,yang tulin.paling rendah tahap iman para sahabat itupun sekitar 80% ke atas.kemudian generasi selepas itu,imannya atau pengamalan islamnya sudah menurun sedikit kepada 70% ke 60%.inilah dia generasi tabiin dan tabiut tabiin.inilah zaman emas.sabda Rasulullah"kurun yang baik itu adalah kurun aku,kemudian selepas itu,kemudian selepas itu"maknanya satu kurun 100 tahun,rasul menyebut tiga kurun.maknanya 300 tahun yang baik dari segi keimanan dan keislaman.itulah zaman salafusoleh.kemudian generasi selepas itu mula menurun iman mereka.50% ke 35%.bila umat islam dah mula tercari-cari contoh islam pure atau islam tulin,maka dengan kasih sayang tuhan sesuai dengan janji rasul bahawa tuhan akan datangkan seorang ulama bertaraf mujadid dan mujtahid.tugas mujadid ialah membaharui urusan agama di zamannya.kemudian iman dan islam dengan kedatangan mujadid ini naik semula ke tahap 45% ke 55%.begitulah seterusnya dari kurun ke kurun.semakin jauh kita dengan zaman rasul, dengan zaman para sahabat dan zaman para2 mujadid.semakin menurun tahap keimanan dan keislaman kita.agak-agaknya berapa persen islam yang pure atau islam yang benar-benar tulin yang kita amalkan?di tambah lagi dengan berbagai-bagai aliran kepahaman dalam islam.yang rata-ratanya sesat lagi menyesatkan seperti fahaman syiah,wahabi,jabariah,qadiriah,muktazilah dan berbagai-bagai lagi.dan yang paling terbaru ini islam liberal.jika kita campurkan kesemua aliran ini maka inilah jawapannya.."umatku di akhir zaman akan berpecah kepada 73 firkah,72 firkah akan masuk ke neraka dan satu firkah akan masuk ke dalam syurga."maka sahabat bertanya "siapakah yang satu itu? maka dijawab rasululah "itulah ahlussunah waljamaah,orang yang mengikut aku dan orang yang selepas itu.inilah panduan kita untuk mancari islam tulin.Rasulullah,para sahabat khususnya generasi salafusoleh yang kita dah bincang di atas,para mujadid dan para ulama yang mengambil ilmu dari sumber yang tulin.bukan mengambil ilmu islam dari sumber selain dari yang di atas.lebih-lebih lagi kalau belajar islam dari urang bukan islam,lagi-lagilah rusak islam itu.di waktu ini bukan perkara yang janggal atau luarbiasa bila kita dengar ada urang islam belajar islam dari urang bukan islam.beratus malah beribu urang yang kada islam wihinik mengambil mata pelajaran islam di universiti-universiti di seluruh dunia.mereka ini mengambil jurusan ilmu islam untuk sijil ijazah,master bahkan phd,dalam bidang tertentu.ada yang mengambil bidang pengajian syariah,tasawuf,usuludin dan lain-lain.bila lulus mereka ini atas dasar pelajar cemerlang yang mendapat keputusan yang baik dalam pepariksaan,di ambil pula berkerja sebagai profesor2 dan pensyarah2 di universiti2 di seluruh dunia.inilah fenomena yang berlaku dan terus berlaku.sebab tu kada hairan kita mendengar urang islam yang baru tamat pengajian islam di universiti2 yang profesornya,pensyarahnya terdiri dari urang bukan islam,bila balik ke tanah air tiba-tiba membawa fahaman baru yang sangat bercanggah islam ahlisunnahwaljamaah.bulik menjadi ulama tapi ulama suq.sebab tulah kita kena masuk ka sakulah nih..sakulah yang para-para pendidiknya sudah kita cerita di atas .kita bukan sahaja dapat islam tulin dari sumbernya bahkan dapat jadi cerdik dan dapat taqwa sekali...

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Thu Jun 14, 2012 11:05 am

salam kulaan...apa kata Rasulullah mengenai kita umat islam akhir zaman?..sabda Rasulullah"umat islam di akhir zaman beriman diwaktu pagi,kafir di waktu petang,beriman di waktu petang,kafir pula di waktu pagi"..inilah gambaran kita umat islam di akhir zaman.takutnya kita mendengar kenyataan dari Rasulullah,bayangkanlah kita beriman di waktu pagi tapi petang kita kafir dan mati pula diwaktu itu.sudah pastilah kita akan masuk ke neraka salama-salamanya..ya Allah janganlah Engkau cabut nyawa kami ketika kami kafir,kasihanilah kami...dan sabdanya lagi"umat islam di akhir zaman nanti,dalam seribu kematian hanya seorang sahaja yang mati membawa iman".lagilah kita takut bila mendengar perkabaran ini dari Rasulullah s.a.w yang sodiqul masduq..benar lagi di benarkan.dalam seribu kematian,satu sahaja yang mati bawa iman.apa maksud seribu?kenapaan Rasulullah kada menyambat seratus.maksudnya dalam beribu-ribu umat islam yang mati,nak cari yang mati bawa iman seurang haja ngalih..lagilah kita kena bimbang dan takut.wahai kulaan samuan...itulah gambaran kita.inilah hakikat kita di akhir zaman.handak kada hindak kita kana terima.inilah yang sepatutnya kita kana mangingati senantiasa awan diri sendiri,awan anak-anak kita,awan disanak kita.awan masyarakat kita.firman Allah s.w.t di dalam al quran"nasihat menasihati,ingat-mengingati di dalam perkara kebaikan dan kesabaran"kanapaan umat islam jadi kayak itoh?kada lain lagi dah,pasal kita dah jauh bangat awan Rasulullah,awan para sahabat,awan para mujadid dan kita jauh bangat dari para ulama yang haq...iman kita umat islam di akhir zaman ini setipis kulit bawang,tahukah andika kayak apa nipisnya kulit bawang toh?ambil bawang di dapor toh..itihik kulitnya,tabalkah nipiskah?isinya pulang nipiskah tabalkah?amon kayak itoh nipisnya kulit yang handak menjaga isi yang tabal di dalam,memang kada idak peluang langsung.lagilah iman kita yang satumat ada satumat kadidak.satumat kuat satumat lamah.kayak apa inyak handak menjaga hati(ruh) supaya senantiasa patuh dan taat pada tuhan,senantiasa rasa hamba,kayak apa inyak handak menjaga akal supaya senantiasa berfikir ke arah yang tuhan redho,kayak apa inyak handak menjaga nafsu kita yang senantiasa liar dan ganas,kayak apa inyak handak menjaga setiap anggota badan kita dari membuat perkara-perkara yang tuhan kada redho???tentulah iman yang setipis kulit bawang itu kada mampu handak menjaga,mengawal kasamuannya.belum lagi handak di habarkan tentang halangan-halangan,tentangan-tentangan yang di ciptakan uleh musuh-musuh islam.hanyar je musuh islam menyuarkan hiburan haja kita sudah kalah dan hanyut dalam kasasatan.belum yang lain-lain lagi.dalam kebudayaan,dalam ekonomi,dalam kesukanan,dalam pentadbiran,dalam pendidikan,dan lain-lain lagi aspek kehidupan.terjerungkup hajak hari-hari kita nih.handak berhibur terjerungkup dalam kasasatan,handak berkebudayaan terjerungkup juak dalam kasasatan,handak berekonomi gin terjerungkup dalam kasasatan,handak bersukan(riadah) terjerungkup juak,handak mentadbir pun kayak ito,lagi-lagilah handak berpendidikan memang terjerungkuplah jawabnya.habis samuan kada buleh kayak apa nih?buleh hai andika aii!!!.amon handak berhibur,carilah hiburan islam,handak berkebudayaan,carilah kebudayaan islam,handak berekonomi,ikutlah ekonomi islam,handak bersukan,buatlah cara islam,handak mentadbir,tadbirlah cara islam,jangan tadbir cara diktator,cara komunis,cara sosialis,cara demokrasi.itu samuan sistem-sistem yang diciptakan uleh musuh-musuh islam.kononnya samuan sistem toh di ambil dari islam..itu hanya propaganda musuh-musuh islam juak.kita nih umat islam yang sedia maklum iman kada kuat,nipis setipis kulit bawang lagilah sanang tartipu.kayak apa kada tertipu?salah kita juak,kada cerdik!!lebih-lebih lagilah amon handak mengambil pendidikan,ambil pendidikan islam,bukan ambil pendidikan islam dari urang bukan islam atau dari sumber yang kada asli(tulin).kainak menjadi penyambung lidah musuh-musuh islam,samada sadar atau kada sadar.sebab itulah kita kana masuk ka sakulah nih..yang ulun dah habarkan di atas..ayuh kulaan berataan,kita dekatkan diri kita kapada para-para pendidik kita,kapada guru kita ulama-ulama yang haq,kapada pensyarah kita para-para mujadid,kapada profesor kita para-para sahabat r.a,kapada censelor kita Rasulullah s.a.w,kapada mahaguru kita Allah .s.w,t.dengan satu tujuan untuk mencapai kecerdikan..

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Fri Jun 15, 2012 11:08 am

dah habiskah?kayak dah ampih haja tajuk nih?banyak lagi yang masih kurang faham.tiba-tiba hajak dah ampih...hampeh!!!ada aii lagi,belum ampih lagi tajuk nih.sabarlah andika aii..ulun balum habarkan tantang kelebihan2 cerdik nih.mungkin ada urang yang berkata,sekali pun berkata dalam hati,takkan nak berlajar ilmu islam je...kita pun nak juga belajar ilmu-ilmu lain.contohnya ilmu-ilmu akedemik,sains teknologi,sains komputer,angkasa lepas dll...yang kita sedia maklum wahinik tahap tahap ilmu akedemik ini terlalu tinggi dan canggih...belum lagi cerita tentang ilmu perubatan moden..alat-alat ketenteraan lagilah xterjangkau uleh kita.umat islam kalau nak maju kena menguasaai ilmu ini..betul ke???jawapnya betul..memang kita urang islam kena menguasai ilmu-ilmu itu..tapi dengan cara kita,dengan kaedah kita.iaitu dengan kaeadah islam,dengan cara islam.kayak apa pulang?kan lagi sanang belajar je tarus awan mereka..boleh apa belajar awan urang kafir tantang ilmu-ilmu toh...kada salah pang awan syariat..ya amm..bujur toh.tapi cuba andika lihat dan itihik bujur-bujur..pencapaian kita umat islam wahinik dimana-mana pun di dunia nih masih jauh ketinggalan walaupun kita dah hantar anak-anak kita berlajar awan mereka.bukan hanyar nih,dah lawas dah kita belajar.anak kita,kita sendiri,generasi sebelum kita,ayah-ayah kita,bahkan datuk-datuk kita pun suah belajar awan mereka.amon di kira dah berapa tahun toh?.dah hampir seratus tahun!!ulun ulangi lagi dah SERATUS tahun kita belajar awan inyak,tapi pencapaian kita umat islam wahinik SERATUS tahun juak terkebelakang dari mereka..ya tak ya juak!!..selama ini kada suah tafikir...kenapaan kita masih jauh tertinggal?kanapaan jadi kayak itu?nih ngalih banar handak menjawap...jangan bimbang kulaan samuan!kita ada jalan penyelesaiannya..inilah yang handak kita bincangkan dalam forum nih.TERIMA KASIHLAH PADA MYPBM YANG MENYEDIAKAN RUANGAN INI UNTUK KULAAN SAMUAN..nanti sambung lagi..handak guring dahulu.malam tadi sampai rumah pukul 3.00 pagi.ngantuk pang...

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Sat Jun 16, 2012 4:25 am

samuan ilmu yang ada di dalam dunia ini,kada kiralah ilmu apa sekalipun ada yang empunyanya.siapa toh?siapa lagi kalau bukan Allah yang punya.ilmu-ilmu akedemik itu Allah yang punya?ya amm...Allah yang punya.ilmu sains dan teknologi tu pun Allah yang punya?ya....samuan toh Allah yang punya..sebutlah apa pun itu semuan tuhan yang punya.Allah adalah pemilik mutlak apa-apa yang ada dimuka bumi,dibawah bumi,diatas bumi dan mana-mana sahaja Allah yang punya..oh amon kayak itoh belajar awan tuhan hajak lah...pandai pun jawab!.dah mula nak cerdiklah nih!!alhamdulillah.kada sia-sia ulun bawakan tajuk nih..ada juak menafa'atnya.habis kanapaan wahinik ilmu samuan toh dikuasai uleh urang bukan islam?kanapaan kada di beriik kapada umat islam hajak?kayak ini macam kada adil haja.ialah kita yang menyambah tuhan siang dan malam,tapi ilmu toh di beriik kapada urang kafir..wah dah makin cerdik punya soalan...tapi yang sebenarnya urang cerdik kada menyambat soalan kayak ini..hehehe.okey ulun tarangkan satu-satu..tuhan bagi ilmu pada urang kafir atas usaha mereka.tapi tuhan bagi ilmu pada umat islam atas ketaqwaan mereka kepada Allah..faham ke??kayak kada faham haja?maklumlah dah bertahun belajar awan urang bukan islam,jadi kayak itoh lah...hehehe..jangan marah lah...ulun gurau je..yang sebenarnya dah ngantuk nih..handak guring nih.samalam bulik pukul 3.00 pg.hari ni cepat cikit sampai rumah pukul 1.30..cubalah bertahan lagi 10 minit lagi ke..apa tadi ye..oh pasal urang islam kerana taqwa baru tuhan bagi ilmu.suah kah andika mandangar firman Allah dalam al quran yang bermaksud"BARANGSIAPA YANG BERTAQWA,MAKA ALLAH AKAN AJAR KAMU APA-APA YANG KAMU TIDAK TAHU"..dan dalam ayat yang lain Allah mengistiharkan'SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA MENGATAHUI SEGALA SESUATU"kada payah di sambatlah ayat berapa,surah apa.dah biasa sangat kita mendengarnya.dalam masjid,dalam radio,dalam tv dll..ulun ni bukannya perawi hadist yang hafal siapa perawi dengan sanad-sanadnya..bukan juga tahfiz al quran yang hafal setiap ayat-ayat dan nama-nama surah.dah buleh baca dan faham makna,kira okeylah tu.moga tuhan maafkan ulun.setiap rumah wahinik samuan ada kitab tafsir al quran.buka dan carilah ayat-ayat yang ulun sambat nih..bukan ngalih pun.bebalik yang tadi toh,kanapaan tuhan bagi ilmu pada urang kafir tanpa taqwa pun buleh dapat tapi dengan urang islam syarat handak dapat ilmu musti bertaqwa...beratnya!!!inilah yang di namakan KASIH SAYANG TUHAN..kerja-kerja tuhan hanya urang yang cerdik haja dapat faham.kenapa tuhan buat itu,kenapa tuhan buat macam ini..kadang-kadang kayak negetif tapi hasilnya positif.kadang-kadang kayak positif tapi hasilnya negetif..ok dah ngantuk handak guring

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Sat Jun 16, 2012 11:29 am

salam kulaan...wagaskah awak?kadidak penyakitan?alhamdulilah...minda kayak apa?okey juak kah?okeylah cikit-cikit...napaan kayak itoh?ya lah..minda lawas dah ada...ni pulang masuk minda baru..adalah sa'ikit pening-pening lalat...satumat lagi hilanglah toh miniknya..okey kita sambung lagi pasal ilmu nih..kanapaan tuhan tuntut awan urang islam amon handak pandai berilmu musti kana bertaqwa dahulu baru tuhan ajar apa-apa yang kita kada tahu..sabalom ulun handak manghuraikan lagi..mari kita pahamkan tentang makna "AR RAHMAN AR RAHIM".dua sifat Allah yang di gandingkan dalam kalimah basmalah.hari-hari juak kita baca.maknanya pun kita sudah sedia maklum,AR RAHMAN YANG MAHA PEMURAH,AR RAHIM YANG MAHA MENGASIHANI.apa maksud yang maha pemurah?pemurahnya tuhan tidak terbatas.kayak urang sugih yang pemurah,kada kira siapa haja amon ada urang yang handak pertolongan,tarus haja di beriik.kulaan kah, kada kulaan kah,disanak kah,kadak disanak kah,urang yang pinandu kah,urang yang kada pinandu,.samuan diberiik pertolongan.bahkan urang yang jadi musuhnya juak di tolong.itu amon manusia yang tahap pemurahnya luarbiasa.tapi ini tuhan,Allah s.w.t yang maha maha maha pemurah.sudah tentulah setiap makhluknya di beriik rezeki..kada kiralah makhluk itu taat atau kada taatkah,islam atau kafirkah, tatap diberiik rezeki..ehh napaan rezeki pulang?lain je bunyinya?sabar...ulun balom habis lagi..rezeki itu berbagai-bagai bentuk,ada yang dalam bentuk harta,duit,umur yang panjang,keluarga yang ramai dan lain-lain lagi.termasuklah ilmu.maknanya ilmu pengetahuan juga tuhan beri pada urang kafir.tetapi dalam keadaan "istidraj".apa tu?kada suah mendengar..istidraj ialah tipuan atau kemurkaan Allah.na'uzubillah.rupa-rupanya tuhan bagi ilmu yang banyak,yang canggih tu pada urang bukan islam berserta kemurkaan Allah.maknanya ilmu itu tiada keberkatan.yang selama ini kita dok hairan dan takjub dengan ilmu mereka,rupanya tiada nilai sedikit pun di sisi Allah.yang kita nih pulak berlumba-lumbalah belajar dengan mereka.siap bangga siut!!anak i belajar kat oversea..canang satu kampung.urang kampung pun tumpang bangga,siap kembang-kembang hidung bila ditanya wartawan,masuk tv beb!!!mana tak gempak..aduhai...apa pun tak boleh!!.ya Allah ampunkan kami,selama ini kami tidak tahu,kami tidak faham,rupa-rupanya ilmu yang kau beri pada mereka dalam kemurkaan mu,maknanya kami yang belajar pada mereka juga termasuk didalam kemurkaan Mu...ampunkan kami...ampunkan kami ya Allah....patutlah engkau biarkan kami ketinggalan di dalam semua hal..kami pandai tapi mereka jauh lebih pandai...kami membangun tetapi mereka lebih jauh membangun..bahkan mereka terus dan terus meninggalkan kami dalam semua hal..ampunkan kami wahai tuhan..selama ini kami telah membelakangkan engkau dalam hal menuntut ilmu..sedangkan engkau telah lama memujuk dan merayu pada kami,seolah-olah engkau berkata pada kami "marilah,marilah belajar dengan Ku..Aku ini maha mengetahui,ilmu yang ada pada mereka itu,Aku yang punya..datanglah padaKU,Aku akan ajar pada kamu ilmu yang lebih hebat dari itu."..tapi sayangnya kita tak peduli pun..buat pekak je.alangkah sombongnya kita dengan tuhan..marilah kita bertaubat dari dosa yang selama ini kita tidak sedar..habis macamana dengan mereka yang sedang dan telah habis belajar?ada yang pulang membawa kejayaan yang cemerlang.??jangan bimbang islam ada jalan penyelesaiannya.nanti ulun habarkan di lain post.AR RAHIM macamana pulak?esok boleh?ada kerjalah....

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Sat Jun 16, 2012 5:40 pm

alhamdulillah ada masa kosong nih buleh hai nyambung sa'ikit..kita dah bincang pasal AR RAHMAN, nih handak bincang pasal AR RAHIM pulang.maknanya dalam bahasa melayu ialah yang maha mengasihani atau yang maha penyayang.sifat tuhan yang satu ini sangat berbeza dengan ar rahman.apa perbezaannya?amon arrahman,tuhan maha pemurah.tuhan bagi apa sahaja yang hambanya minta.sekali pun hambanya itu sangat derhaka dan kafir padaNya.tapi bagi dalam bentuk kemurkaan.tapi ar rahim ini hanya urang islam yang taat haja dapat.makin taat makin sayang tuhan awan inyak.makin taat makin kasih tuhan awan inyak.rupa-rupanya inilah maknanya bacaan basmalah yang kita hari-hari baca.kada tahu salama nih tuhan sangat sayang awan kita.apa bukti tuhan sayang awan kita?buktinya ialah tuhan turunkan agama untuk kita.agama ini peraturan hidup.bila kita beragama maknanya kita berperaturan dalam hidup.kita beragama ertinya kita berdisipin dalam hidup.kan cantik kehidupan beraturan,berdisipin.suka kah amon hidup kadidak berperaturan?tuhan ada aii menyambat di dalam al quran tantang urang yang hidup kada berperaturan nih(kada beragama,hidup ikut nafsu haja)
'"kayak binatang ternak,bahkan lebih hina dari itu"itulah gambaran yang tuhan bagi pada urang yang kada beragama.hina tak?hina lah.cuba ada urang yang manghiyau ikam,hoi binatang!!!rasa hina tak??tentulah rasa hina.tentulah sarik.silap haribulan kana timpas!!jangan cuba-cuba..kalau handak cuba,silakan!.ampih dululah handak solat dulu.lapas ni handak ka juhur pulang.amon ada rezeki esuk pagi sambung

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by Sponsored content Today at 7:50 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum