kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Sun Jun 17, 2012 12:20 pm

salam kulaan..hanyar bulik dri juhur.malam tadi guring di juhur.patang nih tulak lagi ka juhur.ada gawian sa'ikit.jadi kita dah tahu ilmu-ilmu yang ada pada mereka itu samuan tuhan yang punya.di beriik dengan murka tuhan.amon urang islam handak pandai,handak maju dari mereka kita kana belajar mengikut saluran yang lain dari mereka.memanglah apa yang kita handak ulah ini memang sangat menongkah arus daripada kebiasaan.tapi itulah jalannya.kadidak jalan yang lain lagi.kana masuk sakulah nih lah.sakulah nih ada kah mangajarik ilmu sains?ada aii...ilmu perubatan?ada aii juak.samuan ilmu itu ada.tapi macam balom puas hati lagilah,sebab balom ada bukti?bukti napanya lagi andika aii....samuan ilmu yang di kuasai mereka yakni urang-urang barat itu asalnya di ambil dari ilmu urang-urang islam.sebagai contoh asas ilmu perubatan moden yang ada wahinik itu di ambil dari ibnu sina,iaitu ahli perubatan islam.ini sejarah samuan urang tahu.termasuklah ilmu-ilmu yang lain-lain.sewaktu mereka telah mengalahkan kerajaan islam andalusia(sepanyol)mereka telah merampas risalah-risalah,kitab-kitab rujukan ilmu-ilmu tersebut dan membawa pulang ke negara mereka.selepas itu dikaji uleh para-para sarjana mereka dan hasilnya mereka telah mencipta berbagai penemuan baru(yang sebenarnya bukan baru tapi mereka hanya meneruskan apa yang telah dimulakan uleh urang islam).perkara ini bukan rahsia lagi.baru-baru ini telah di bongkar satu penemuan risalah lama bertulisan arab siap dengan dengan gambarajah tentang asas-asas pembinaan helikopter kayu,asas pembinaan helikopter moden.risalah ini telah di jumpai di itali.kereta kebal tayar berantai yang menjadi asas pembinaan kereta kebal moden.dan kita percaya ada bermacam-macam lagi yang masih di sembunyikan uleh mereka.hanya sahajalah kebetulan ibnu sina itu telah merekodkan atau telah mengkitabkan ilmu-ilmu perubatan beliau maka mereka tidak boleh menipu sejarah.yang lain-lain itu hanya penemuan risalah-risalah yang tidak di rekodkan.jadi dengan mudah mereka mengatakan bahawa itu adalah penemuan mereka.itulah kehebatan para-para ilmuan islam.seperti kebiasaan yang kita tahu,semua pemerintah islam contoh seperti khalifah Harun ar Rashyid telah menyeru kapada rakyat beliau untuk mencipta alatan-alatan baru untuk negara.siapa ciptaan yang terbaik akan diberi hadiah.semua ciptaan itu ada yang di buat dan ada juga yang di simpan risalahnya.mungkin ciptaan itu belum boleh diterima waktu itu,atau dirasakan tidak perlu.iyalah di waktu itu kada perlu kereta kebal dan helikopter.mungkin khalifah fikir masih banyak perkara yang lebih mustahak daripada membuat perkara yang memakan belanja besar.mari kita lihat lagi sejarah pembinaan masjid biru di istanbul.masjid biru ini adalah salah satu benda buatan manusia yang sangat unik di dunia.diantaranya yang masih lagi sampai wahinik urang mengkaji ialah sistem bunyi tanpa dengung di dalam masjid ini.bayangkanlah waktu khatib membaca khutbah jumaat di atas mimbar tanpa sistem pembesar suara seperti wahinik,tapi masih boleh di dengari dengan jelas uleh jemaah yg luar kaki lima masjid,bahkan urang di luar juak dapat mendengar dengan jelas suara khatib saolah-olah khatib berada di depannya.sewaktu pembinaan masjid sultan Salahudin Abd.Aziz shah alam.apabila masjid hampir siap dibina.timbul masaalah iaitu sistem bunyi terlalu berdengung.pihak pengurusan telah melantik satu firma dari barat untuk mencari penyelesaiannya.mereka ini adalah pakar dalam sistem bunyi.mereka telah pergi ke masjid biru untuk mengkaji sistem bunyi dimasjid itu siap dengan peralatan modennya.hasil kajian mereka telah mendapati ada beberapa ruang kubah perlu dibina dan di tambah.apabila siap masjid di shah alam,hasilnya masih lagi tidak memuaskan.akhirnya mereka kata,kami dah kaji setiap pantulan bunyi dan ruang lingkup masjid biru,tapi bila kami buat seperti mana yang ada di dalam masjid biru,ianya tetap gagal.masjid biru ini telah dibina dengan keajaiban kata mereka.lihatlah urang wahinik yang bertaraf profesional pun masih gagal mencari rahsia arkitek islam.tahukah andika siapa arkitek yang bertanggungjawab mangulah masjid biru?dia adalah seorang askar biasa.bila tamat perang setelah dapat menawan kota konstantinopel dari urang rom.kerja inyak hanyalah penjaga kuda!cuba tuan-tuan bayangkan bila pula dia belajar ilmu arkitek?siapa yang ajar dia?dimana universitinya?tidak lain tidak bukan dia belajar di universiti kehidupan dan mahagurunya ialah Allah yang maha mengetahui.setiap kali waktu malam dia bangun menghadap tuhan memohon petunjuk dari tuhan bagaimana handak mengulah masjid yang lebih hebat dari Aya Sophia.esuknya tuhan campakan ilham atau ilmu itu kedalam hatinya.hasilnya sebuah masjid yang paling indah hingga sekarang urang masih kagum.ada juak diceritakan terdapat para pelancung dari barat bila melihat keindahan masjid biru ini,terus dia dapat merasakan keindahan islam itu sendiri.dan akhirnya dia masuk islam hanya kerana melihat sebuah masjid.oh macam itu je nak pandai rupanya.bertaqwa dan tuhan akan ajar kamu...

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Mon Jun 18, 2012 10:15 am

mari kita lihat lagi tentang kehebatan ilmuan islam dalam penciptaan.Ulubeg ialah seorang pakar astronomi unggul islam.beliau telah mencipta alatan untuk menyukat dan mengukur perjalanan masa(waktu)dengan mengunakan cahaya matahari.kompleks yang dibina oleh beliau masih utuh sehingga sekarang di uzbekistan.yang lebih menakjubkan ialah ukuran masa,hari dalam setahun hanya di bezakan beberapa minit sahaja daripada pengiraan dengan mengunakan alatan moden sekarang.beliau juga orang pertama yang mencipta balai cerap untuk mengesan dan mencari kedudukan bintang-bintang di langit.yang handak ulun nyatakan di sini ialah di mana mereka belajar?mana universitinya?siapa professornya?sudah tentulah belum ujud lagi universiti di waktu itu yang mengajarkan ilmu astronomi.jadi dimana beliau belajar.?tentulah sumber ilmu ini dari tuhan yang telah mengurniakan padanya dari jalan yang tidak di duga oleh kita.cuba pula kita lihat apa yang berlaku pada zaman para sahabat semasa Rasululah masih hidup.satu ketika datang gembala kambing menceritakan satu hal yang pelik yang telah berlaku pada saekor kambingnya yang di lihat cukup ganjil pada Rasulullah.maka Rasulullah menyuruhnya berjumpa kepada syaidina Ali,maka diceritakan hal ini kepada syaidina Ali,katanya"aku ada saekor kambing yang cukup pelik aku lihat"kata gembala itu.kata syaidina Ali"apa yang pelik"?.kata gembala"aku ada seekor anjing yang turut sama menjaga kambing-kambing tuan ku,yamg menjadi kehairanan aku ialah ada seekor kambing ini berperangai pelik.kadang-kadang macam kambing,kadang-kadang macam anjing.kata syaidina Ali,"bagaimana bunyinya.?kata gembala,kadang-kadang mengembek,kadang-kadang menyalak..tanya syaidina Ali lagi,"bagaimana tidurnya?kata gembala"kadang-kadang tidur waktu malam,kadang-kadang tidur waktu siang.bagaimana cara makannya,tanya syaidina Ali.kadang-kadang maragut,kadang-kadang ia makan daging.,jawab gembala.maka syaidina Ali menyuruh gembala itu menyembelih kambing itu sambil berpesan,jika kamu dapati hatinya hati kambing maka halal dimakan,jika didapati hatinya bukan hati kambing maka haram dimakan.sampai begitu sekali tahap ilmu syaidina Ali.ada ke dia belajar dimana-mana universiti waktu itu?habis dimana dia mendapat ilmu tersebut?tidak lain tidak bukan tuhan lah yang telah mengajarkannya tentang ilmu-ilmu tersebut.kalau handak di cerita lagi terlalu banyak lagi, yang kada termampu ulun handak manulisnya lagi.inilah bukti bahawa kita urang islam buleh mendapat ilmu-ilmu yang berbagai dari tuhan tetapi dengan satu syarat yang tuhan telah tetapkan iaitu taqwa."barang siapa yang bertaqwa,Aku akan ajar kamu apa-apa yang kamu tidak tahu"inilah janji tuhan pada kita umat islam...

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Fri Jun 29, 2012 5:11 am

dah lama tak sambung..sebelum ini saya pernah janji nak ceritakan kelebihan cerdik ni..kalau pandai letaknya di akal.tapi cerdik letaknya di hati.orang yang cerdik,kalau berkata-kata sangat berhati-hati,kalau bertindak sangat berhati-hati.tidak pernah kita dengar orang berkata bercakap itu kena berakal-akal atau bertindak tu kena berakal-akal..itu menunjukan bahawa cerdik itu memang terletaknya dihati.apa itu hati?hati itu ialah ruh kita,atau juga disebut jiwa.pernah dengar orang cakap,berlaku kemalangan yang mengakibatkan beberapa jiwa terkorban?biasakan?dalam tv selalu sebut...cuba sesekali kita sebut pada orang.".ada kemalangan dasyat,beberapa ruh terkorban".tentu orang itu tersenyum kambing atau pun senyum sumbing.bagi mereka yang faham tak ada masalah.pernah dengar orang mengeluh "boringlah...kalau macam ni lama-lama aku boleh sakit jiwa"..tapi cuba sesekali kita test kat orang "kalau macam ni lama2 aku boleh sakit ruh"orang yang dengar dia akan cakap apa agaknya?"orang ni memang sakit ni".begitulah masyarakat kita sekarang sangat tidak ambil kisah langsung dengan ruh,selalu sebut tapi kita kaitkan dengan benda lain seolah2 tiada kaitan langsung dengan ruh.ruh,jiwa dan hati hakikatnya adalah sama.kalau tidak mahu hati kita sakit,jagalah ruh kita,kalau tidak mahu jiwa kita sakit,jagalah ruh kita.macamana nak jaga?cerciter?ruh kita ini sebelum di tiupkan kedalam jasad,telah berada di alam ruh.iaitu satu alam yang dipenuhi oleh semua ruh-ruh para manusia yang pertama hinggalah yang terakhir.begitu juga ruh-ruh para jin,syaitan dan malaikat.begitu juga ruh para haiwan.semua dikumpulkan dalam satu alam iaitu alam ruh.ruh-ruh ini sangat mengenali tuhannya.diceritakan didalam alquran bahawa Allah telah bertanya pada semua ruh-ruh ini "siapakah Aku?maka dijawablah oleh semua ruh-ruh ini bahawa Engkau adalah tuhan kami".maknanya ruh kita ini sudah kenal siapa tuhannya.bukan ruh kita saja,bahkan ruh firaun,abu jahal,abu lahab,hamam,namrud dll sudah kenal dengan tuhannya.tapi bila mereka ini menolak tuhan iaitu Allah sebagai tuhan mereka,apa jadi pada mereka?mereka ini semua sakit jiwanya,sakit hatinya,matilah ruhnya(gelap dan hitam)tanpa cahaya.orang macam ini telah diperlihatkan kehebatan mukjizat pada nabi2 itu pun masih tidak nampak kebenaran.disebabkan hati mereka mati gelap.rupa-rupanya nak jaga ruh ialah kena kenal kembali pada tuhannya,kena merasakan tuhan adalah segala-galanya,hidup mati untuk tuhan.barulah ruh kita sihat,hidup,celik,bercahaya.ohh gitu je rupanya nak jaga ruh!!senang jer...ye ke senang?kenapa kau tanya macam ni?...ialah sebab aku tengok ada orang yang sembahyang tak tinggal tapi selalu cakap boringlah,jemulah,sakit hatilah dan macam-macam lagilah...ada pulak tu buat benda tak elok lagi...kau biar betul ni?ia aku tengok ada kuat sembahyang tapi tenguk wayang,kuat sembahyang tapi gi dating pegang-pegang tangan..macamana tu?entah..aku pun tak tau...nak tau?nanti kita sambung lagi..

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Sat Jul 14, 2012 2:30 am

kenapa sembahyang tapi masih lagi buat maksiat?maksiat ini ada 2 bentuk.satu maksiat lahir,lagi satu maksiat batin(hati).maksiat lahir ini mudah utk kita kesan dan tegur.contohnya mengumpat,mencaci,bergadoh dll.kalau seseorg itu sudah terbiasa dgn perangai buruknya dia tidak langsung menunjuk rasa malu di depan org ramai.oleh kerana sudah jadi kebiasaan mengumpat,selamba je buat sekalipun baru lepas solat.kadang2 tu telekung pun belum sempat buka,ini biasanya org perempuan la.tapi org lelaki pun apa kurangnya.sama je 2x5..biasanya dihujung2nya selepas mengumpat,ada macam keluhan seolah2 macam perihatin je.nak tau macam mana ayatnya?"kau tau tak? anak sibedah tu, kawin cepat sgt...kesian budak tu?katanya nak belajar lagi,tapi dah disuruh kawin pulak..memanglah itu hak makbapak dia...tapi timbang rasalah sikit dgn anak2.kalau anak aku,aku tak buat macam tu..tak taulah apa nak jadi dgn makbapak sekarang ni.."dihujung tu keluhan yg macam perihatin.inilah yg selalu kita terperangkap.kadang awal2 lagi nak buka sesi mengumpat,guna perkataan "kesian aku tengok dia"...kita terpancinglah"siapa dia yg kesian2 ni?"lepas umpan dah mengena,apa lagi masuk gearlah...begitulah kehidupan kita hari2.sukar kita nak membezakan mana mengumpat dan mana yg dibolehkan kita bercakap.disinilah perlunya kecerdikan hati itu..org yg cerdik,awal2 lagi dia dah boleh baca apa yg nak disampaikan...bila org itu pasang umpan dgn kata"kesian aku tengok dia".kita pun tanya.."siapa dia?".."itu hah anak sibedah,kawin cepat sangat".org cerdik dah tau lepas ni mesti sesi ngumpat..jadi cepat2 dia potong stim"oh si Ani tu...baguslah kawin cepat,lagi pun nak sambung belajar lepas kawin pun boleh.kalau aku pun risau juga anak dara lambat kawin ni"mesti kawan tu hilang punca nak sambung ayat..dalam apa topik sekalipun kita siap siaga sebab tipuan halus syaitan supaya org syok mengumpat ni kena potong awal2.kalau tak kita pun tumpang semangkok.boleh berbual,bukannya tak boleh berbual.tapi sentiasa usahakan perbualan itu kearah kebaikan.dari negetif jadikan kepada positif..begitu juga dgn maksiat batin..ini lebih susah dan rumit utk menanganinya..kerena dia bersifat maknawiyah.bersifat ruh..dahlah sukar nak membuangnya..nak mengesannya pun dah susah..maksiat ini tak perlu ramai atau pun ada kawan.dia dudk sorang2 pun boleh buat maksiat batin.kalau mengumpat perlukan kawan utk berbual,tapi maksiat batin ini tak perlu kawan lahir sebab dia dah ada kawan batin iaitu nafsu dan syaitan.ikut je lah bisikan2 atau lintasan2 hati yg kotor. ia perlukan latihan seta sentiasa menyelusuri perjalanan hati.bila dtg perasaan sombong dia ckp sorang2 kat diri dia sendiri,,"siapalah aku ini...aku ini hanyalah hamba pada tuhan..bila2 masa sahaja aku boleh dicabut nyawa,bila2 saja aku ni boleh jadi miskin dan papa.tak ada apa2 yg istimewa pun aku ni..itulah yg selalu kita bisik2kan di hati kita..kena selalu buat,sebab bisikan syaitan dan nafsu tak pernah rehat dlm diri kita.kalau kita rehat sekajap je kita dah tertipu dgn syaitan dan nafsu..sebab itu ramai org solat tapi mulut masih jahat lagi..sebab tak pernah buat latihan utk hati..dosa batin ini ramai yg tak sedar sebab susah nak kesan.bila tak sedar,macamana kita nak bertaubat?itulah dosa yg kita selalu lupakan..sebab tak perasan..yg sebenarnya sedetik terlupa tuhan saja sudah diangap berbosa.kalau sepuluh detik?dah 10 dosa.kalau satu jam?satu hari?bahkan dlm solat pun kita lupa tuhan,sedangkan waktu itu kita tengah menyembahnya?mudah tak nak buat latihan ini?mudah??...ya kena buat latihan lah..hendak memahirkan sesuatu itu perlulah latihan..tapi aku dah usahakan juga,tak pernah berjaya pun?..."oh itu kau kena cek balik solat engkau"...eh napa pulak dgn solat?solat aku ok je..semua syarat sah batal aku paham dan aku buat"...kalau macam tu baguslah..tapi kau harus ingat!!syarat sah,batal dlm solat itu terbahagi pada 2 juga?"syarat sah.batal lahir,dan syarat sah batal yg batin"..pelik je bunyinya..tak pernah dengar pun selama ni?"ya...syarat sah batal solat yg lahir mestilah kita kena faham utk melakukan solat.tapi syarat sah batal yg batin ini org selalu abai...tak diusahakan utk sah solat lahir dan batinya.. lahir sah solatnya tapi yg batin tidak sah sebab itu tuhan sediakan neraka wail utk org yg solat tapi hati(batin)nya lalai.apa dia solat batin(ruh)?nanti ada masa lagi kita sambung ok...

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Sat Jul 14, 2012 10:05 pm

Inilah proses awal untuk mendapatkan hati yang cerdik..solat adalah ibu segala ibadah.tanpa solat segala amalan yg lain tidak memberi apa2 erti.bahkan solatlah yg mula2 sekali di periksa dan ditanya di akhirat nanti.kalau lulus barulah amalan2 lain dikira...oleh kerana solat ini penting dan utama,maka kenalah kita dapatkan solat yg terbaik.inilah solat batin.solat batin ialah solat yg khusyuk.yg khusyuk itu hati,ruh,jiwa.solat yg cukup rukun2nya sah.tapi tuhan tak pandang yg itu.tuhan pandang hatinya.kalau hati tidak khusyuk waktu solat,jadi yg solat tu siapa?jasad je yg solat tapi hatinya kelain.melilau pergi pasar lambak,merayau tak tentu hala.yg paling best boleh cari barang dlm solat..sebelum solat terlupa letak kunci kereta kat mana...dlm solat ruhnya melilau mencari kunci,akhirnya jumpa.."oh kat atas peti ais rupanya"...habis solat cakap Alhamdulillah sebab jumpa kunci dlm solat.solat macam ni gerenti tuhan tak terima..tuhan anggap solat yg kita lakukan tidak sah!!sebab tu org yg rasa solatnya tidak khusyuk,dia ulang lagi solatnya.kalau kita boleh dptkan solat yg khusyuk,ruh kita terhubung dgn tuhan didlm solat maka ruh ini juga mudah berhubung dgn tuhan diluar solat..kalau dlm solat ruh tidak terhubung dgn tuhan,diluar solat lagi susah utk terhubung ruhnya dgn tuhan.biasa kita dengar orang bercakap"saya buat ni ikhlas kerana tuhan"betul waktu itu ruhnya terhubung dgn tuhan?saya berani katakan "tidak".sebab dlm solat waktu angkat takbir kita niat dlm hati"sahaja aku solat ini kerana Allah"lepas angkat takbir hati dah tak ingat tuhan pun!..kadang2 waktu lafaz kerana Allah tak sampai ke hati pun..buktinya..firman Allah dlm Al Quran"Sesungguhnya hati orang yang beriman itu apabila di sebut nama tuhan,bergegarlah hatinya"org yg beriman hati sentiasa terhubung dgn tuhannya..pantang dengar nama tuhan disebut,bergegar,gementar dan takut hatinya.inilah buktinya.kalau mulut sedap je cakap "saya ikhlas kerana tuhan"sambil senyum2 pandang kemera.fikir sendirilah..sekarang ni dah jadi trend.."insyallah,Alhamdulillah"dah jadi seperti biasa je..artis2 pun selalu sebut.yg paling gelihati dgr tu bila wartawan tanya"bila lagi nak jadi model muka depan majalah fesyen?sebab peminat dah tanya2,masa you jadi model pakaian tidur tu,sambutan begitu mengalakan"..dgn muka penuh confident dia jawab"insyallah minggu depan ni dah masuk studio utk ambil photo""kali ini nak meragakan pakaian apa"?tanya wartawan.."Alhamdulillah, kali saya diberi peluang utk meragakan pakaian mandi"..."insyaallah saya akan buat yang terbaik"...agak-agaklah waktu dia sebut nama tuhan tu,bergegar tak hatinya?..ataupun gementar dan takut?..korang jawablah sendiri.inilah yg disebutkan jahiliah..jahiliah moden.tahu tak makna jahiliah?jahiliah itu ialah org yg percaya dgn tuhan tapi tak mahu tunduk,patuh dgn suruhan dan larangan tuhan.buktinya..lihat apa firman tuhan didlm Al Quran"wahai Muhamad,kalau engkau tanya mereka siapa yang menjadikan langit dan bumi?nescaya mereka akan menjawab,Allah lah yang telah menjadikan".sebab tu masa arab jahiliah dulu kalau bersumpah pakai nama Allah.bila ada larangan dari tuhan,dia cakap lecehlah..ini tak boleh,itu tak boleh..bila bertembung dgn suruhan tuhan dia kata.."apa ni tutup2 kepala?rimaslah..lagipun cuaca kita kat sini mana sesuai..lainlah kat padang pasir tu.dia org tutup sebab nak cover rambut dan muka diaorg dari kena ribut padang pasir"...inilah watak jahiliah akhir zaman.moga watak ini tiada pada kita.kalau ada cepat2 buang..buat malu kaum je..nanti sambung lagi..

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Mon Aug 06, 2012 8:19 pm

asalamualikum.apa khabar? wagas kah kualaan?lawas dah kadak menyambung..dibulan baik dan penuh barakah ini saya nak ambil berkatlah utk sambung sikit moga ada menafaatnya..oleh kerana kita dah tau fungsi hati/ruh itu sgt penting dlm semua hal.lebih2 lg dlm ibadah/hubungan kita dgn tuhan dan hubungan kita dgn manusia.jd hati/ruh itu perlu disihatkan dan disuburkan utk dia hidup dan berperanan.sebab itu kita biasa dgr org cakap buta mata hati,busuknya hati org tu dll..maknanya hati itu sgt perlu dijaga supaya jangan jadi buta,busuk dan yg paling bahaya ialah hati mati.jadi bagaimana utk jadikan hati itu hidup dan sihat?tidak ada cara lain,ia mesti melalui jalan/keadah tasawuf atau sufi..hari ini kita biasa dgr org mengatakan tasawuf/sufi itu tiada dlm islam..nabi tak pernah ajar pun..sahabat tak pernah amalkan sufi atau ajaran tasawuf..betul ke dakwaan itu?mari kita lihat asas ajaran islam itu sendiri.dlm satu hadist yg panjang ada menceritakan tentang hal ini.satu ketika nabi sedang duduk di masjid bersama sahabat2 baginda tiba2 dtg seorg lelaki yg tidak dikenali duduk betul2 didepan nabi dan bertanya"apakah itu islam"apakah itu iman?dan apakah itu ihsan?.tapi nabi jawab yg bertanya lebih tahu.maka lelaki tadi menjawab semua soalan yg ditanya kpd nabi.itulah malaikat jibrail yg dtg mengajarkan tentang islam iman dan ihsan.kita semua sudah maklum tentang rukun islam dan rukun iman.jd tak perlulah sy menceritakan lg.cuma saya nak cerita tentang ihsan itu.nanti sambung dah buka puasa ni..

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by UTUH HALUI on Mon Aug 06, 2012 9:31 pm

ehsan itu ialah kamu menyembah ALLAH SEOLAH2 KAMU MELIHATNYA,KALAU KAMU TIDAK MELIHATNYA MAKA RASAKANLAH BAHAWA ALLAH MELIHAT KITA.sembah Allah seolah2 melihatnya.lihat disini bukan dgn mata lahir tetapi dgn mata hati/ruh.tapi kalau mata hati/ruh belum mampu utk melihat Allah,cukuplah hati/ruh merasakan Allah melihat kita.itulah dia ajaran tasawuf atau ajaran sufi.tasawuf atau sufi ini hanyalah istilah sahaja.tasawuf dan sufi ini menjurus kpd hati/ruh.kenapa org sufi atau tasawuf itu banyak berzikir?itulah latihan bagi hati.bukankah Allah telah berfirman didlm Al Quran"ketahuilah dengan zikir(mengingati Allah)itu akan menjadikan hati tenang"jadi dgn berzikir hati akan tenang.patutlah org sufi ini banyak berzikir.kadang2 sampai beribu kali dan macam2 jenis zikirnya..sambung lg.dah masuk isyak

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: kayak apa handak menjadi cerdik(pintar)???

Post by Sponsored content Today at 6:15 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum