SEJARAH NABI-NABI

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Thu Jun 14, 2012 11:16 am

jum kita kongsi-kongsi cerita nabi....

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by nora on Thu Jun 14, 2012 4:29 pm

UTUH HALUI wrote:jum kita kongsi-kongsi cerita nabi....
bagusnya..teruskan menulis..

nora
Gurkha

Posts : 10
Points : 12
Join date : 02/11/2011
Age : 47
Location : sungai petani

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Sat Jun 16, 2012 12:55 pm

terima kasih puan Nora kerana memberi perangsang untuk ulun menulis lagi.yang sebujurnya ulun nih bukannya penulis pun..tapi saja gatal-gatal tangan nak menaip..yang ini sangaja ulun letak tajuk sejarah nabi-nabi..bukannya ulun handak manulis cerita nabi-nabi toh,sebab dah banyak sangat kitab-kitab dan buku-buku tantang nabi-nabi nih.lagi pun ini ruangan forum.biasalah bila sebut forum, semacam perbincanganlah.kata-kata hukamak ada menyambat ilmu itu hidup(berkembang) bila dimuzakarahkan...muzakarah dibolehkan,tapi bermujadalah dilarang.apa maksud mujadalah?berdebat...kada boleh berdebat sebab inyak boleh membunuh ilmu(membantutkan)ilmu.biasalah dalam berdebat nih,masing-masing mempertahankan hujah masing-masing.kadang-kadang diluar batasan ilmu.dan yang paling menakutkan kita ialah bila dibawa hujah al quran dan hadist,demi nak mempertahankan hujah kita secara sengaja atau tidak kita menolak hujah itu.tolak hujah al quran??...apa hukumnya?takutlah nak sebut..jadi dalam ruangan ini amon handak muzakarah..ahlanwasahlan..dipersilakan.tapi kalau handak bermujadalah atau berdebat,ulun kada layan..dalam tajuk sejarah nabi-nabi ini,dibuka pada samuan kulaan untuk membuka cerita atau soalan tantang nabi atau sejarah nabi yang kurang faham atau kurang jelas.contohnya,kurang faham dengan istilah ummiy pada Rasululah,ataupun tantang kelahiran,ataupun tantang hijrah atau apa sajalah...dipersilakan.kita kongsikan ilmu sama-sama.hidup kulaan...

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by nora on Mon Jun 18, 2012 11:14 am

alhamdulillah..sekurang2nya kita saling ingat mengingatkan sesama muslim..maklumlah bukan senang nak ke kuliah atau mendengar kuliah agama, bagawi siang malam...amun kadak ketarlaluan bolehkah andika manarangkan dimanak andika mengajik, bukan sambarangan urang boleh bermuzakarah bab2 agama..tarang lagi bersuluh..

nora
Gurkha

Posts : 10
Points : 12
Join date : 02/11/2011
Age : 47
Location : sungai petani

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Tue Jun 19, 2012 10:34 am

ya amm..bujur toh...ingat-mengingatkan.amon kadidak urang yang mengingatkan buleh hanyut kita nih.ada ulama menghabarkan bahawa amon 40 hari kada mendangar atau mengikuti kuliah/majlis ilmu,kainak hati jadi gelap/mati kerana kadak diberiik makanan,kadak bercahaya.kayak pokok bunga amon kada diberiik air/baja,kadak dapat cahaya 40 hari lawasnya,buleh layu,kuning dan tarus hitam daunnya.cuba dihandak pokok bunga tu di dalam kotak kedap cahaya,pas tu biarkan selama 40 hari!lihatlah hasilnya!!...begitulah hati/roh kita ini,perlu diberi makanan.makanan bagi hati ialah ilmu..bila mendapat ilmu hati akan hidup.hati yang hidup ia bercahaya.dengan cahaya itu dia buleh menerangkan dirinya dan diri urang lain.bahkan yang paling penting ialah dengan cahaya itu dia dapat menilai sesuatu perkara itu baik atau buruk.cuba bayangkan urang yang duduk di bilik yang gelap gelita.kemudian dia handak minum air.dalam gelap gelita itu terpaksalah berhahar jer urang banjar.meraba-raba dalam kegelapan, terpegang botol air dan tarus haja minum.rupanya yang diminum itu minyak bukan air!dah terminum baru tau itu minyak bukan air.itulah gambaran urang yang hati gelap.sukar untuk dia menilai sesuatu itu baik atau buruk.bila dah terbuat atau terambil yang buruk baru dia tahu bahawa perkara itu tidak bagus untuk dirinya.tapi apa buleh buat,nasi dah menjadi bubur.tapi yang lebih malang lagi urang yang hatinya gelap atau mati ini tidak menyedari langsung perkara yang dibuat itu salah,bahkan rasa okey je...bila dilihat uleh urang yang hatinya bercahaya,buleh sesak dada dibuatnya..memang wahinik kita selalu sibuk dengan tugas-tugas.ada urang begawik siang,ada urang begawik malam.ada juga urang yang begawik siang dan malam.walupun terdapat kuliah dimana-mana,dimasjid ada,di surau ada,di dalam radio/tv pun ada.itu pun kita kada sawat handak mendengar..mencari ilmu itu wajib tapi mendapat ilmu itu rezeki,kenapaan ulun menyambat rezeki,sebab ada yang direzekikan dapat ilmu sikit,ada juga yang di rezekikan dapat ilmu banyak.itu terpulang pada tuhan.berapa banyak yang dia handak beriik pada kita.bukan soal cikit atau banyak ilmu yang kita dapat,tapi yang paling mustahak disini ialah kefahaman tentang ilmu itu sendiri.belajar ilmu tapi kada faham?pelik bunyinya....ya amm bujur toh...mari kita lihat apa kata tuhan mengenai perkara ini."barangsiapa yang tuhan kehendaki(memberi) kebaikan pada seseorang itu,maka tuhan akan fahamkan ia tentang agama".hadist qudsi.maknanya ada ilmu kada cukup kalau inyak kada faham.ilmu bukan untuk di hafal,tapi untuk di amalkan.handak mengamalkan ilmu itu mesti dengan kefahaman.kada buleh main agak-agak je.kalau kita sudah ada ilmu,mintalah pada tuhan semuga kita difaham-fahamkan tentang ilmu tersebut.insyallah tuhan akan respon...tentang sualan andika toh,di manak mengajik?...ngalih juak handak dijawab..cuba andika cari dalam forum betimpas,tajuk kayak apa handak menjadi cerdik?kainak andika dapat jawaban.itulah sakulah ulun!!kada percayakah?..kana percayalah..memang itu pang sakulah ulun.tapi yang ini andika musti percaya apa yang ulun handak habarkan,iaitu ulun belum dapat sijil taqwa lagi..belum bertaqwa maknanya,belum cerdik,belum cerdik maknanya belum pandai.itulah sebabnya ulun handak bermuzakarah(berbincang-bincang)untuk mendapat dan berkongsi-kongsi ilmu...dah jelas?dah tarang?dah bersuluh?...

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by nora on Tue Jun 19, 2012 2:27 pm

aduhai..kadak sawat ulun handak membaca semua nukilan andika..maap hajak amun ulun ni kadak bisak bertimpas..kadak bisak berkongsi ilmu..muzakarah..ulun pun juak hanyar bajinak2 menganal hukum Allah,hanyar balajar mengulah yang sunat2..kemanaan lagik kita nanti..kesitu juak..ni amun ulun bertakun buleh ka mengupasnya..aruah umak ulun bidan kampung,amun mengurut kah,tarsaliuh kah..urang datang mencari ik..imbah meninggal riuh urang mengata umak membala saka..ulun kadak percaya..bagi ulun ilmu itu datang dari Allah...napanya dikaitkan awan syaitan..sakit hati ulun..aruah umakku urang baik2..kuat agamanya..

nora
Gurkha

Posts : 10
Points : 12
Join date : 02/11/2011
Age : 47
Location : sungai petani

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Wed Jun 20, 2012 12:56 am

kasihan juak ulun mandengar...kaito pang kita hidup memang kada sunyi dari ujian.lebih-lebih lagi ujian itu datang menimpa kapada urang yang kita sayang,daripada dialah kita dilahirkan dan dibesarkan.tentu hebat ujian perasaan nih...sementalahan urang yang kita sayang itu sudah tiada..yang menangung beban perasaan itu tentulah warisnya.sualan ikam nih ngalih handak dijawab.mudah-mudahan kita ini dibantu tuhan,sekurang-kurangnya redalah sa'ikit perasaan sedih dihati kita.sabujurnya ulun mengharapkan soalan ini hanya berkisar tentang sejarah nabi-nabi.tetapi hanya soalan ini yang hadir.maka ulun cubalah untuk berbaik sangka dengan apa yang telah tuhan taqdirkan ini..bismillahirahmanirahim..sebelum itu mari kita lihat sejarah kejadian makhluk-makhluk tuhan dimuka bumi ini.tuhan telah menciptakan manusia,jin,syaitan dan malaikat.tentang makhluk2 yang lain itu kada payahlah disambat.tentang makhluk manusia,jin,syaitan dan malaikat ini,kejadiannya kada sama dan tempat(alam) mereka juak kada sama.malaikat,jin dan syaitan di alam ruh(alam ghaib).manakala manusia di alam nyata.walaupun berlainan alam,tetapi selalu berlaku pertembungan sesama mereka.samada sengaja atau tidak.maka berlakulah konflik diantara sesama makhluk tadi.konflik ini kadakala menjadi perseteruan permusuhan dan kada kurang juak menjadi kawan atau sahabat.siapa yang menjadi khalifah tuhan di muka bumi ini sebelum datangnya nabi Adam a.s.?.ya sudah tentulah jin dan malaikat yang semuanya tunduk dan patuh kepada ketua mereka yang dilantik uleh tuhan,iaitu AZAZIL.inilah dia ketua para malaikat dan jin.tetapi apabila tuhan menciptakan nabi Adam a.s dan memmerintahkan semua makhluk termasuk malaikat,jin dan Azazil sendiri untuk tunduk dan sujud tanda hormat kepada nabi Adam,bukan untuk menyembah nabi Adam,tetapi sebagai kehormatan dgn keagungan ciptaan Allah.memang manusia itu sebaik-baik ciptaan.kada ada makhluk lain yang di ciptakan sebegini sempurna.waktu itu berlakulah ujian terhadap Azazil,akibat keenganannya untuk tunduk dan sujud kepada nabi Adam maka Allah turunkan kutukan kepada Azazil sehingga berubah wajahnya dari cantik berseri-seri menjadi hodoh sehodohnya,haruk seharuknya.semuan makhluk yang hadir diwaktu itu kada tahan melihat wajah baru Azazil,mengerunkan dan menjijikan.bartambah-tambah terhinalah Azazil di hadapan semua malaikat dan jin yang selama ini sangat hormat dan patuh awannya.maka di beri gelaran baru uleh tuhan iaitu iblis laknatullah.inilah musuh utama dan pertama kepada umat manusia.jangan lupa juak tentang lafaz sumpah iblis laknatullah dihadapan tuhan bahawa dia akan pastikan setiap anak adam itu menjadi kafir dan derhaka kepada tuhan.maka tuhan izinkan sumpah itu tetapi tuhan mengingatkan kepada iblis laknatullah itu bahawa bukan semua manusia akan dapat disesatkan ulehnya.bila mendengarkan firman tuhan itu tersenyumlah iblis bahawa inyak tahu akan ada manusia yang akan disesatkannya.cuma sebilangan sahaja yang termasuk dalam peliharaan tuhan yang dia kada mampu untuk disesatkan.kita sedia maklum bahawa kejadian iblis sama dengan kejadian jin.berasal dari api.sama jenis sama puak,tentulah mudah untuk berkerjasama.iblis juak sangat menjadikan jin itu seteru rapatnya untuk mengangu dan memperdaya dan memyesatkan manusia.perkahwinan di antara iblis laknatullah ini dengan jin,lahir satu generasi baru yang bernama syaitan.syaitan-syaitan ini sangat berkembang biak dengan banyaknya.di ceritakan di dalam kitab,bahawa bilangan jin itu melebihi bilangan manusia,bilangan syaitan pula melebihi bilangan jin,manakala bilangan malaikat melebihi bilangan syaitan.ada juga ulama menyatakan bilangan malaikat ini terlalu banyak hanya Allah sahaja yang maha mengetahuinya.bahkan bilangannya sentiasa bertambah dari masa kesemasa.begitu juga manusia jin dan syaitan juga bertambah dari masa kesemasa.maha hebat tuhan!!!jadi kita sudah tahu sedikit sebanyak tentang makhluk-makhluk ini,maka nak sambung lagi tentang bagaimana iblis syaitan dan jin yang bersekongkol untuk memperdaya dan menyesatkan umat manusia...kita sambung esuk lah...handak guring nih.sabarlah sualan ikam masih belum dijawab..

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Wed Jun 20, 2012 10:16 am

salam...bagaimana jin dan syaitan dapat memperdaya manusia?sebelum kedatangan nabi Muhammad .s.a.w.pintu langit pertama belum dijaga dengan ketat uleh para malaikat.jadi setiap berita-berita dari langit mengenai perkara-perkara yang belum terjadi dan akan terjadi di bumi sudah di ketahui uleh penduduk-penduduk dilangit.maka dengan longarnya penjagaan pintu langit ini dengan mudah iblis dan kuncu-kuncunya naik kelangit untuk mencuri dengar berita-berita ini.berita yang sudah diketahui uleh iblis ini kemudian di olah dan di manipulasi uleh iblis.berita positif di olahnya hingga menjadi negetif,begitulah sebaliknya berita negetif di olah hingga menjadi positif.inilah perangai iblis..wahinik ramai yang jadi pengikutnya.walaupun mengaku islam tapi bila lihat perangainya sebijik macam perangai iblis.mengadu domba,buat fitnah,memburuk-burukan urang,membawa cerita negetif yang dia sendiri pun kada tahu berita itu betul atau kada..jadi kita kena berhati-hati dengan urang yang bersikap begini.inilah nasihat kita buat umat islam,firman Allah di dalam al quran maksudnya"jika seorang fasik membawa berita janganlah kamu terus menerimanya"inilah panduannya.tuhan kata urang fasik..apa makna fasik?mengikut pendapat imam as syafie,fasik itu ialah urang yang mengekalkan dosa-dosa kecil.hanya mengekalkan dosa-dosa kecil sahaja kata-katanya,penyaksiannya sekalipun betul-betul dia menyaksikannya tetap kada buleh di terima pakai.apa lagilah urang yang mengekalkan dosa-dosa besar,lagi-lagilah langsung kada buleh di pakai.inilah ketetapan hukum dan panduan kita.panduan ini dari tuhan,kena terima.mari kita lihat apa yang kada kena dengan urang fasik ini hingga penyaksiannya kada buleh dipakai.urang yang fasik ini selalu membuat dosa dan tidak pula bertaubat.maka hatinya jadi gelap hingga tidak buleh menilai sesuatu perkara itu betul atau tidak.berbeza dengan urang yang bertaqwa,sentiasa berjaga-jaga dari terbuat dosa,kalau terbuat juga dosa cepat-cepat bertaubat (hanya nabi sahaja yang maksum,terpelihara dari dosa)maka hati dia sentiasa bersih dan terang bercahaya.bila hati bersih,apa sahaja yang di lihatnya samada buruk atau baik tetap dia bersangka baik dengan tuhan.lebih-lebih lagilah kalau yang di lihatnya itu memang perkara baik.dengan perkara yang buruk pun tetap dia dia bersangka baik!!pelikkan??tapi inilah sikap urang yang bertaqwa.untuk lebih faham mari kita lihat cerita ini...cerita ini saja je ulun karang..kada ada mengena langsung dengan sesiapa.sebab nak bagi faham sungguh-sungguh tentang hati urang fasik ini.takut-takut ianya berlaku juga pada kita.jika ada kena bertaubatlah sungguh-sungguh.....pada suatu hari(katalah berlaku pada ulun sendiri)ulun pergi ke pasar,tiba-tiba ulun terpandang dari belakang,susuk tubuhnya dan pakaiannya macam ulun kenal.dalam hati mula berkata-kata,"eh itu macam usman je!..dengan siapa tu?kada pinandu ulun.setahu ulun bininya tengah sakit di hospital.tapi bebini nih kayak suah ulun melihat"...handak kata urang yang berjualan di sitoh,kayak mustahil.sebab mesra sangat,siap pegang-pegang tangan lagi..lepas tu ulun pun bulik ka rumah..cuba kita lihat hati urang fasik ini dari dekat.apakah peristiwa yang di lihat tadi habis kat situ juga?..tidak.. hatinya sentiasa memikirkan peristiwa tadi dengan penuh bersangka buruk dan negetif.sebab ini memang jadi amalan urang fasik.eh..jangan-jangan si usman ni pasang dua tak,sebab bini dia tuh dah lawas sakit.dahlah selalu keluar masuk hospital,mandul pulak toh!!!..inilah dia hati urang fasik,di tambah lagi dengan hasutan syaitan-syaitan.tambah parahlah.kada cukup dengan itu,sampai rumah terus cerita pada bini.bini pulak 2x5 je dengan suami..fasik+fasik jawabnya memang jadi syaitanlah."yalah bang,ulun tengok si usman nih memang miang sikit!,pantang tengok urang bebinik!lagi pun wahinik ulun lihat inyak rapat benar awan si poah janda toh!.siapa?tanya ulun yang pura-pura kada tahu.."itulah yang hanyar pindah berdiam di rumah hujung toh"ujar bininya..apa lagi si suami macam dapat satu ilham tambahan lah pulak"patutlah ulun melihat bebinik toh kayak si poah"..cerita nih habis di sini je ke?kada habis lagi.biasa lah kalau di kampung nih selalu ada aruhan.bila ada aruhan,jumpalah geng-geng bersekutu dia.tengah rancak berpandir,mula-mula cerita pasal diri sendiri,pastu pasal anak-anak,pastu pasal suami,pastu pasal gawian,pastu pasal pasal pasal pasal uranglah yang paling ditunggu-tunggu.lebih-lebih lagi cerita panas dan sensasi...tiba-tiba dengan kada semena-mena suasana menjadi sepi..macam malaikat maut datang!!!.usman dan poah janda lalu depan dia..oh patutlah senyap..apa lagi bini ulun pun main perananlah..sambil mencuit pingang makcik minah latah."toh si usman, hari tuh laki ku ka pasar, melihat usman bukan main mesra lagi awan si poah,sambil pegang-pegang tangan lagi.kasihannya aii awan bininya dahlah sakitan hajak,ditambah lagi dengan perangai laki kayak ini.amon tahu pang bininya toh,kayak apalah?.ujar bini ulun menambah real lagi ceritanya."amon laki ku kayak itoh aku timpas hajak awan lading!...eh awan parang"tersasul pulak bini ulun nih.ulun memang faham benaran bini ulun nih,amon inyak tengah sarik memang selalu tersasul..maka tibalah saat si usman bersuara"nih kulaan samuan!..ulun handak menganalkan ini ading ulun poah yang bediam di K.L.lepas suaminya meninggal,ulun suruh kemari tinggal awan ulun untuk meragui kakaknya toh yang kada hingkat bergarak."macam halilintar membelah bumi bila usman cerita yang sebenarnya.inilah yang berlaku di tengah-tengah masyarakat hari ini.cerita yang kada jelas asal usulnya akhirnya jadi fitnah dan perpecahan dikalangan umat.lihatlah betapa kejinya peranan hati urang yang fasik.patutlah islam kada membenarkan segala penyaksian mereka.hati mereka penuh dengan syak wasangka,penuh dengan sangkaan2 yang buruk...ini sangat berbeza dengan hati urang bertaqwa.urang bertaqwa sangat berhati-hati dalam menilai sesuatu.apa yang dilihat itu kalau baik akan dihebah-hebahkan pada urang ramai supaya jadi teladan,tapi kalau sesuatu yang buruk dan negetif akan di simpan rapat-rapat,dan mendoakan pula supaya tuhan beri petunjuk dan hidayah serta mengampunkan dosa urang itu.untungnya kalu kita dapat berjiran dan berkawan dengan urang yang bertaqwa.kalaulah semua urang mengusahakan taqwa ini,semua urang akan selamat,bahagia.tiada fitnah,tiada hasad dengki,tiada mengadu domba.inilah kerja-kerja syaitan yang selama ini merosakan manusia secara kita kada sedar.okey kita dah bincang tentang bagaimana iblis dan syaitan tadi mencuri-curi berita dari langit.kemudian mengolahnya mengikut kehendak mereka.tetapi selepas kedatangan Rasulullah s.a.w kebumi,maka penjagaan pintu langit di perketatkan..

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Wed Jun 20, 2012 10:51 am

walaupun penjagaan langit di perketatkan,namon syaitan masih dapat mencuri berita itu dengan cara memintas berita dari langit,walaupun risikonya sangat tinggi iaitu akan di lontarkan panahan petir dari malaikat yang menjaga langit.jadi berita yang belum sampai kebumi sudah di pintas uleh jin dan syaitan dan terus ianya disebarkan dengan cara spekulasi dan propaganda uleh kuncu-kuncunya.diolah berita itu seperti sebuah ramalan.yang sebenarnya ia sudah di tentukan,tapi sengaja di olah jadi ramalan uleh puak mereka.bila kejadian ini berlaku maka urang yang kada beriman ini terus percaya awan puak-puak ini bahkan melantik pula jadi penasihat.ada yang jadi penasihat politik,ada yang jadi penasihat ekonomi dll...ini berbeza dengan kata-kata para nabi2 dan para wali2 yang biasa kita dengar dan baca dalam kitab2.mereka menghabarkan pada kita sesuatu yang akan berlaku tapi pada masa yang sama di suruh kita mengusahakannya supaya berlaku.contoh..sabda Rasulullah s.a.w,kota konstaninopel akan jatuh ke tangan umat islam,maka diusahakan oleh para2 sahabat r.a.tapi tidak berjaya hinggalah ratusan tahun selepas itu baru berlaku di tangan Sultan Muhammad Al Fateh..berbalik pada cerita jin dan syaitan ni..memang berlaku ada di kalangan kita umat islam yang mengunakan jin dan syaitan untuk tujuan2 tertentu.masalahnya bolehkah kita umat islam ini mengunakan jin ini?sebelum ulun jawab.mari kita cerita tentang kisah nabi Sulaiman a.s..tapi bukan sekarang...kainak.sebab ada gawian sa'ikit nih..

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Thu Jun 21, 2012 6:22 am

salam...sambung cikit sementara menunggu subuh..sengaja ulun bawakan kisah nabi Sulaiman a.s,sebab dalam sejarah baginda ada diceritakan tentang jin-jin yang bertugas sebagai khadam(kuli).membuat kerja-kerja yang kada termampu di ulah uleh manusia biasa.kerana takut dan gerun kepada nabi Sulaiman a.s mereka membuat kerja-kerja siang dan malam tanpa henti dan tanpa upah.disamping itu juga Allah telah menurunkan malaikat kebumi untuk menjaga/menyelia kerja-kerja para jin.barang siapa yang engkar dan kada taat akan perintah nabi Sulaiman maka mereka akan dihukum dengan berat uleh malaikat.apa kerjanya?yakni mereka diarahkan membuat banggunan yang tinggi-tinggi,kota-kota,mahligai-mahligai,dan juga tempat ibadah.antara binaan para jin ini masih boleh dilihat hingga sekarang,kebanyakannya ada di palestin/israel sekarang,termasuklah masjid baitulmaqdis.untuk pengetahuan kita,nabi Allah Sulaiman ini mempunyai 1,000 urang isteri.maknanya ada seribu buah mahligai.belum lagi istana-istana untuk para-para menterinya,pegawai-pegawainya,dan semua rakyat jelata mempunyai rumah yang tarafnya macam istanalah.begitulah kakayaan kerajaan nabi Sulaiman a.s(urang barat memangil king solomon)sebuah kerajaan yang paling kaya yang pernah wujud dimuka bumi ini.bukan sahaja para jin tunduk kepada nabi Sulaiman bahkan semua makhluk juga tunduk kepadanya,termasuklah angin,air,haiwan-haiwan,tumbuh-tumbuhan bahkan para-para syaitan kada terkecuali.sebab barang siapa engkar para malaikat yang menjaga mereka akan memukul dengan cemeti dari api neraka.kerja-kerja para jin ini berbagai-bagai,ada yang buat bangunan,ada yang jadi askar,penjaga istana,pekerja ladang,nelayan,pelombong emas dan permata.semua itu untuk di serahkan kepada kerajaan nabi Sulaiman.habis apa yang di buat uleh rakyat jelata kalau semua kerja-kerja di ulah samuan uleh para jin?semua manusia waktu itu mereka di perintahkan hanya untuk beribadat kepada Allah .s.w.t sahaja.maknanya samuannya bertaqwa..firman Allah didalam Al quran maksudnya"barangsiapa bertaqwa kepada Allah nescaya Allah akan memberinya rezeki dari sumber yang tidak di duga"inilah sumber rezeki yang kada di duga!!duduk beribadat tapi makan minun,tempat tinggal semua telah di sediakan uleh para jin.ini bukan cerita dongeng,, cerita karut!!ini semua telah di ceritakan di dalam al quran. rupa-rupanya para jin pernah berkhidmat kepada manusia di zaman nabi Allah Sulaiman a.s.maknanya jin ini boleh berkhidmat kepada manusia tetapi dengan syarat iaitu musti BERTAQWA...macam mana pulak tuh?kalau kita bertaqwa,nanti apa saja yang kita perlukan tuhan akan beri tetapi melalui makhluk-makhluknya.termasuklah manusia,jin dan haiwan2 juga kada ketinggalan untuk memberi khidmat pada kita.apa buktinya?buktinya banyak sangat...kada larat amon handak menulis semuanya toh....nanti sambung lagi..dah pukul 5.10.satumat lagi masuk subuh...

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Thu Jun 21, 2012 9:47 am

amon kada ditulis cerita tentang makhluk2 yang memberi khidmat pada urang yang bertaqwa kayak kada real lah...kadidak fakta ngalih urang handak percaya...ya amm bujur toh..sekadar berapa contoh..secara ringkaslah.kalau handak detail lagi bolehlah andika cari sendiri dalam kitab sejarah para wali.pernah berlaku didalam satu peperangan antara tentera islam dan tentera rom masa zaman sahabat yakni selepas Rasulullah,ada seorang tentera islam yang cedera parah,tangan dan kaki beliau telah putus di tetak uleh musuh.tetapi tidak mati cuma pengsan.bila tamat peperangan.masing2 tentera berundur,tetapi tentera islam ini terlepas pandang uleh tentera islam..bila dah sampai kota madinah,maka baru mereka perasan ada seorang tentera islam yang tertinggal.sebab biasanya kalau tentera yang dah gugur pun mereka akan uruskan kebumikan di situ juak.yang cedera akan di bawa bulik.tapi tentera islam ini saurang gin kada tahu kamanakah inyak.jadi ketua tentera islam terpaksa memberitahu kepada warisnya bahawa inyak telah gugur tapi kada tahu dimana jenazahnya.yang peliknya ujar bininya dia sangat yakin bahawa suaminya masih hidup,sebab katanya suaminya ada berjanji handak menyampaikan sesuatu kepadanya.isterinya yakin bahawa suaminya itu sangat berpegang pada janji.dia amat yakin bahawa tuhan pasti akan tunaikan hajat suaminya itu.kerana apa?kerana diketahui uleh isterinya bahawa suaminya itu sangat bertaqwa.jadi akhirnya dikirimkan satu pasukan untuk mencari tentera tersebut.bila sampai sahaja di lokasi pertempuran,dari jauh lagi mereka dah melihat ada satu objek yang menyerupai manusia yang sedang berbaring.bila saja mereka mendekati objek tersebut memang sah inilah urang yang mereka cari.tetapi yang peliknya disekeliling tubuh tentera tadi di penuhi ribuan semut2.tentera tadi bila tahu ada manusia mendekatinya lalu dia pun bukalah matanya dan dilihatlah individu2 yang dia kenal.terperanjat mereka bila di dapati tentera islam ini masih hidup.sedangkan keadaannya sangat tidak memungkinkan ia hidup.bayangkanlah kedua kakinya dan kedua tangannya telah putus.kada mampu handak membuat apa2.tapi buleh hidup dan bertahan selama 3 bulan.jarak masa masa peperangan hingga operasi mencari itu selama 3bulan!!!maka ditanyalah uleh kawan2nya bagaimana dia buleh hidup sedangkan untuk duduk sahaja dia tidak mampu.dari mana dia dapat rezeki makan dan minum?maka dijawab uleh tentera tadi bahawa yang menguruskan makan dan minum selama dia kesaurangan itu adalah ribuan semut2 yang menghurungnya.bukan saja menjaga makan minumnya dengan cara menyuapkan makanan kedalam mulutnya bahkan menjaga daripada binatang2 yang berbisa seperti ular padang pasir yang bila malam akan keluar dari dalam pasir,kala jengkingnya dan juga serigala liar.bila datang ular,beribu2 semut tadi mengigit dan menghurung ular tersebut.begitu juga dengan kala jengking.detail tentera tadi menerangkan.maha besar tuhan!!kemudian di bawa pulang ke rumah.begitulah cara tuhan memberi pertulongan melalui makhluk2Nya.cukuplah ini jadi bukti,sebenarnya banyak lagi cerita2 yang kada mampu ulun handak menulis

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by nora on Thu Jun 21, 2012 10:03 am

terima kasih atas penghuraian yang pjg lebar,menarik sekali untuk dikongsikan kepada semua muslim muslimah di luar sana..sapak lagik yang membacanya silalah quote dan ambil peluang ini sementara ada insan mulia dihujung sana yang sudi berkongsi ilmu...ulun handak batakun lagi..ilmu yang ulun ada umpama lumut dipinggir lautan hajak..seperti yang tertulis di kitab nabi Muhammad s.a.w lahir pada 570 Masehi..sapak yang mula mengira tahun masehi ini?.kalau dalam sejarah nabi2 ada nabi yang hidup sehingga 1000 tahun..sadangkan nabi Muhammad yang terakhir..kurang faham ulun nik..saintis pulak mengatakan dunia wujud berjuta2 tahun..mintaklah andika yang cerdik pandai ni menghurai..mudah2an kita semua diberkati Allah..

nora
Gurkha

Posts : 10
Points : 12
Join date : 02/11/2011
Age : 47
Location : sungai petani

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Thu Jun 21, 2012 10:18 am

bagaimana pula dengan jin? adakah jin juga membantu apa bila kita dalam kesusahan?untuk pengetahuan kita jin ini ada yang islam ada juak yang kafir.yang islam sudah tentulah saudara kita.saudara seagama.jin ini pula dia akan membantu pada urang2 yang dia suka haja.macam kitalah juak.amon suka awan sesaurang toh, handak aii kita membantu tapi kalau kita kada berkenan dengan urang tu ngalih saikit handak membantu.kalau urang bertaqwa ini tuhan suka, maka setiap makhluk tuhan di bumi dan di langit gin suka.termasuklah jin,mereka ini sangat suka dengan urang yang bertaqwa.jadi kada peliklah amon ada urang yang di bantu uleh jin samada dia sedar atau tidak.contoh,jika dia berladang,ladangnya walaupun jarang2 dia melawat.tapi kelihatan bersih dan tanamannya kada di rusakan uleh tikus dan sebagainya.inilah yang dinamakan rezeki urang bertaqwa.tapi kalau kita kadak bertaqwa..ladang pun kada suah melihat tapi bersih dan kadidak rusak tanaman toh!!hati2 ada yang kada kena..dikuatiri yang menjaga ladang toh jin kafir atau jin jahat yang minta di bayar upahnya menjaga ladang dari tuan ladang.inilah yang jadi saka ini..ada perjanjian antara jin.ini contoh.bulehlah kiaskan dengan yang lain2..bukan berladang je urang gunakan jin,dalam meniaga pun ada,tuh yang gunakan pelaris tuh,guna jin tu...harus di ingat jin islam membantu urang yang bertaqwa secara sukarela..kerana mengharapkan pahala dan kasih sayang tuhan.mereka pun handak jadi jin yang bertaqwa.sebab dalam al quran tuhan berfirman"sesungguhnya syurga itu hanyalah untuk orang-orang yang bertaqwa"maknanya hanya urang yang bertaqwa sahaja yang buleh dapat syurga.jin pun tahu kalau mereka handak syurga Allah,mereka juak kana bertaqwa.okey nanti kita bincang lagi pasal saka dan akibatnya pada waris...

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Thu Jun 21, 2012 10:33 am

banyaknya soalan!!...insyallah jika dizinkan tuhan ulun akan cuba jawab..cuma pasal saka nih belum habis lagi.kainak urang kada faham,cerita tergantung..sabarlah..yang penting kita kongsi2 ilmu.yang baik dari Allah yang buruk dari ulun...

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by nora on Thu Jun 21, 2012 1:18 pm

hehe..ayuhak bergamat2 saikit..tapik umakku kadak mengingun saka..lah..kebolehannya datang dlm mimpi..mungkin jin yg baik2 tu gin menumpang pahalak umakku..wahinik anak cucunya kedadak yang bisak kayak inyak..

nora
Gurkha

Posts : 10
Points : 12
Join date : 02/11/2011
Age : 47
Location : sungai petani

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Fri Jun 22, 2012 9:00 am

aslm.kita sambung lagi tentang saka.apa itu saka?wahinik urang biasa dengar saka.bahkan di filemkan urang juak.saka itu ialah dari perkataan pusaka.diringkasan jadi saka.kalau pusaka urang faham ialah tentang pembahagian harta peninggalan simati.jadi urang dulu-dulu kada hindak menyamakan pusaka harta dengan pusaka yang bukan harta ini.pusaka yang bukan harta ini di nisbahkan urang dengan perkataan saka.kalau kita dapat harta tapi harta pusaka,maka urang tahu bahawa kita dapat harta dari ayah atau ibu kita yang telah meningal dunia.maka harta itu jatuh pada warisnya.yang asalnya bukan harta kita.tetapi dapat dengan secara percuma.ada juga diantara kita yang mendapat harta yang diwasiatkan uleh urang yang kadang-kadang kita kada kenal atau saudara jauh.ini jarang berlaku di kalangan masyarakat kita,tapi kalau di negara barat berlaku.kadang-kadang pelik pun ada,harta di wariskan pada saekor anjing pun pernah kita dengar....saka ialah harta yang kada dapat dilihat,tapi dia ada.cara dia diwariskan juak berbeza.mengikut perjanjian tuan punya asal harta itu.ada yang berjanji akan mewariskan pada anak,ada juga yang mewariskan pada cucu,kadang-kadang pada cicit.sebab tu kadang-kadang kita dengar ada kejadian berlaku pada seseurang tu macam kena rasuk pun ada,macam tak siuman pun ada,tapi kadang okey kadang tak.bila jumpa dengan urang yang boleh merawat sakit2 pelik ni,baru tau rupanya datuk atau moyangnya dia dulu ada saka(pusaka)yang pewarisnya jatuh padanya.tapi tak usah bimbang sebab saka ini boleh di rawat dan di buang.macam kita yang tak mahu menerima wasiat yang meningalkan harta yang kita tidak mahu,contohnya ada seorang itu telah mewariskan hartanya pada kita iaitu sebuah kilang arak(contoh).bila urang itu mati,datang peguam jumpa kita,saudara telah diwariskan harta dalam bentuk ini,tapi dengan syarat saudara tidak boleh menukarkan status kilang tersebut,jika setuju boleh tandatangan..kita boleh tolak wasiat semacam ini.jadi saka itu ialah perjanjian seseurang itu dengan jin kafir/syaitan.sebab jin islam kada buat macam itu,kalau pun berlaku perjanjian,tapi dalam bentuk atau perkara kebaikan.firman Allah dalam al quran"bantu-membantu di dalam kebaikan"..jin islam ini pun baca al quran juak macam kita.kitab al quran inilah rujukan mereka. pernah berlaku jin kafir handak masuk ke rumah urang islam dan menggangu penghuninya,tapi telah ditangkap dan di pukul uleh jin islam.kerena dia merasakan kita ini saudara seagama dengannya.tapi bagaimana pula dengan khadam?pernah dengar?nanti kita cerita pasal khadam pulang...

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Fri Jun 22, 2012 5:21 pm

khadam ialah pembantu..ia adalah hadiah bagi urang yang bertaqwa.makin tinggi tahap taqwa seseurang itu makin banyaklah pembantu,pembantunya pula dari berbagai-bagai golongan dan berbagai jenis.ada dari kalangan manusia,jin,malaikat,para ruh2 yang suci iaitu rijalullah(ruh para nabi,syuhadak dan ruh urang2 soleh)bahkan dari kalangan haiwan pun ada yang di jadikan pembantu.tahap paling rendah untuk dapat khadam atau pembantu ialah sekurang-kurangnya tahap soleh(urang yang taat beragama),tapi pembantu bagi mereka taklah banyak dan kerap,kadang-kadang di bantu kadang-kadang tidak...tapi bagi urang yang bertaqwa,luarbiasa...belum angkat tangan untuk berdoa minta bantuan dari tuhan,dah didatangkan bantuan dari sumber tak di duga...jika kita ingin untuk dapatkan pembantu rumah pun ada kelayakan tertentu,barulah boleh untuk memohon dari agensi pembekal pembantu rumah.kelayakannya sudah tentulah berdasarkan pendapatan seisi rumah.paling minima pun rm5000 baru boleh mohon.kalau kurang dari itu tentulah tidak layak.kalau nak juga,dapatlah pembantu yg tidak terlatih.yang kualitinya jauh berbeza dari yang terlatih.itu pembantu yang lahir pun mesti ada kelayakan,inikan pula pembantu yang tuhan sediakan khusus untuk orang yang bertaqwa lagilah ada tahap2 kelayakannya.bukan semua urang boleh dapat.bila kelayakan tiada tapi nak juga pembantu,itulah yang selalu terjadi iaitu dapat pembantu dari golongan yang tiada kualiti atau pun dari kalangan yang tuhan tiada redho.itulah dari kalangan jin2 kafir dan syaitan2.dahlah dari kalangan yang tuhan tidak redho,bahkan mereka minta pula upah dari urang itu.biasanya upahnya yang pelik2 dan memang boleh menjerumuskan manusia itu kepada sirik dan sesat.kalau pembantu dari kalangan orang yang bertaqwa,bukan sahaja Allah redho bahkan mereka tidak minta upah langsung.percuma sahaja...tapi dengan syarat bertaqwa la...firman Allah dalam al quran"SESUNGGUHNYA BANTUAN(PERTOLONGAN) ALLAH SANGAT HAMPIR BAGI ORANG-ORANG YANG BERTAQWA".setiap huruf ayat-ayat al quran itu ada penjaganya(khadam)barangsiapa yang selalu membaca dan mengamalkannya,maka khadam atau penjaga ayat tadi sentiasa bersamanya.mari kita lihat satu peristiwa yang benar2 berlaku yang pernah keluar ceritanya dalam sebuah majalah.ulun dah lupa apa nama majalah itu.sebab dah lama sangat,kalau tak silap tahun 80an.kisah seorang pencari rotan,ketika dia masuk hutan bersaorangan.tiba2 dia rasa yang mengantuk sangat,waktu itu dia dah rasa ada sesuatu yang tidak kena.cepat2 dia membaca ayat kursi,belum habis dia membaca keluarlah dari pokok2 di sekelilingnya beberapa makhluk yang menyerupai mawas yang amat besar dan mengelilinginya dan cuba untuk menangkapnya.tapi dia teruskan juga membaca hingga habis.habis sahaja ayat tadi tiba2 keluar dari sisinya seorang lelaki yang gagah dan lebih besar dari makhluk yang berupa mawas tadi.maka berlakulah bergelutan dengan makhluk2 mawas tadi.yang peliknya mudah sahaja di tewaskan makhluk2 itu.akhirnya semua makhluk tadi melarikan diri kedalam hutan.dalam ketakutan dan terkejut,orang tadi bertanya kepada lelaki besar itu,saudara ini siapa?dari mana datang?maka di jawab oleh lelaki tadi ,"saya adalah teman rapat kamu,saya adalah khadam yang menjaga ayat kursi yang selama ini kamu tidak pernah putus membacanya.ketika ini tuhan telah memerintahkan saya untuk menolong saudara.barulah dia teringat bahawa dia tidak pernah dalam satu hari tidak membaca ayatul kursi... jelaslah bahawa kita ini semua ada pembantu yang tuhan dah sediakan.tapi kita tak pernah dapat pun...sebab syarat tidak ada iaitu taqwa.. taraf soleh pun tak ada...macamana tuhan nak bagi pembantu(khadam)tapi perlu di ingat khadam atau pembantu ini tidak perlu di minta,ia datang sendiri.kalau minta-minta tapi solat selalu tingal,puasa pun lingkup,tutup aurat pun tengok tempat,kadang tutup kadang tidak..nanti yang datang pembantu dari kalangan jin dan syaitan yang kafir..mangkin jauh kita dengan tuhan.berkenaan dengan ibu puan Nora yang ikut pengakuan puan Nora sendiri,bahawa ibunya urang baik2 dan kuat beragama sudah tentulah dia direzekikan uleh tuhan yang berupa khadam(pembantu) yang mengajarkan dia sesuatu yang baik dan memberi manafaat pada manusia.muga-muga ruhnya dicucuri rahmat...amin..tentang kata2 urang yang mengatakan ibu puan ada membela saka,tidak payah di layan,sebab ulun sudah nyatakan di atas tentang perangai/hati urang fasik ini...kalau pun mereka masih mengatakan sesuatu yang buruk,ketahuilah itu adalah sumber pahala yang percuma yang ibu puan masih dapat lagi sekali pun telah meningal dunia.jangan kata pahala terhenti bila mati..urang yang meninggalkan ilmu yang bermanafaat yang masih di amalkan urang,harta yang di wakafkan,anak-anak yang soleh.umumnya kita hanya tahu pahala tidak putus hanya berkisar bab ini sahaja..tapi sebenarnya luas lagi...walahu'alam...sekian

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Sat Jun 23, 2012 6:47 am

nora wrote:terima kasih atas penghuraian yang pjg lebar,menarik sekali untuk dikongsikan kepada semua muslim muslimah di luar sana..sapak lagik yang membacanya silalah quote dan ambil peluang ini sementara ada insan mulia dihujung sana yang sudi berkongsi ilmu...ulun handak batakun lagi..ilmu yang ulun ada umpama lumut dipinggir lautan hajak..seperti yang tertulis di kitab nabi Muhammad s.a.w lahir pada 570 Masehi..sapak yang mula mengira tahun masehi ini?.kalau dalam sejarah nabi2 ada nabi yang hidup sehingga 1000 tahun..sadangkan nabi Muhammad yang terakhir..kurang faham ulun nik..saintis pulak mengatakan dunia wujud berjuta2 tahun..mintaklah andika yang cerdik pandai ni menghurai..mudah2an kita semua diberkati Allah..
S.M.0007,0006,0005,0004,0003,0002,0001>0000<0001,0002,0003,0004,0005,0006,0007,S.M

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Sat Jun 23, 2012 7:57 am

salam kulaan....angka-angka di atas itu ialah perkiraan tahun....S.M ialah sebelum masihi dan sesudah masihi.yang dikatakan sebelum masihi ialah sebelum kelahiran nabi Isa .a.s,sesudah masihi ialah sesudah kelahiran nabi Isa a.s.tahun sesudah masihi ialah tahun pertama kelahiran nabi Isa dikira 0001-hinggalah sekarang 2012.tahun sebelum masihi dikira 0001 hingga seterusnya secara menggundur.insyallah boleh faham...manakala tahun bagi umat islam di kira dari peristiwa hijrah Rasulullah ke madinah 0001-hingga sekarang 1433.maknanya peristiwa hijrah itu telah berlalu selama 1433 tahun,manakala peristiwa kelahiran nabi Isa a.s telah berlalu selama 2012 tahun.siapa urang pertama yang merekodkan kelahiran nabi Isa a.s ulun kada tahu pang sebab kada suah melihat dimana2 kitab pun atau kada di catit urang.amon ada sesiapa yang dapat fakta ini buleh hai berkongsi awan ulun.manakala urang yang bertanggung jawab dalam membuat perkiraan tahun islam sebab kada hindak mengunakan tahun masihi yang di dalamnya mengunakan bulan-bulan yang ada unsur-unsur dewa2 urang yunani,ialah Syaidina Ali bin Abi Talib.didalam tahun hijrah ini mengunakan nama bulan-bulan dalam kelender arab iaitu muharam,safar,rabiulawal,rabiulakhir,jamadilawal,jamadilakhir,rejab,sya'ban,ramadhan,syawal,dzulkaedah dan dzulhijjah.tentang kelahiran Rasulullah itu di catat di dalam kitab2 pada tahun 570 masihi itu betul.kerena jarak antara nabi Isa a.s dan nabi Muhammad s.a.w lebih kurang 500 tahun.satu jarak yang sangat lama.kada pernah berlaku sebelum ini.sebab jarak antara nabi-nabi sebelum ini sangat rapat,bahkan ada dalam satu-satu masa dua urang nabi sekaligus.contoh nabi Musa a.s dan nabi Harun a.s.bahkan waktu itu ada seurang nabi lagi iaitu nabi Syuib a.s yang menjadi bapa mertua kepada nabi Musa a.s.ada juga ayah nabi, anak pun nabi,contoh nabi Zakaria a.s dan anaknya nabi Yahya a.s,begitu juga nabi Daud a.s dan anaknya nabi Sulaiman .a.s.nabi Ya'kub dan anaknya nabi Yusuf a.s.ada yang adik beradik jadi nabi,contohnya nabi Ismail a.s dan nabi Ishaq a.s walaupun berlainan ibu tetapi masih di anggap adik beradik kerana berkongsi satu ayah iaitu nabi Ibrahim a.s.begitulah rapatnya jarak di antara satu nabi ke satu nabi..tapi kali ini tuhan sengaja menjarakkan kedatangan nabi terakhir dan nabi penutup segala nabi iaitu nabi kita Muhammad Rasulullah s.a.w.apa rahsianya?apakah hikmahnya tuhan buat begitu?insyallah ada masa nanti kita bincang....

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Sat Jun 23, 2012 7:37 pm

500 tahun zaman kosong tanpa nabi,adalah satu zaman yg sangat mencabar bagi semua umat waktu itu.ia juga satu zaman yang sangat di tunggu2 uleh semua bangsa dan agama samawi(agama dari langit)kerana setiap kitab2 yg diturunkan kepada nabi2 sebelum ini ada di ceritakan akan perihal kedatangan nabi penutup,nabi untuk umat akhir zaman.sebelum itu ulun handak cerita tentang umur dunia dahulu.menurut ulama,umur dunia ini di kira daripada kedatangan nabi Adam a.s ke dunia.yang kita sudah maklum iaitu dunia ini sudah wujud lama sebelum kedatangan manusia ke muka bumi ini.bumi tempat tinggal makhluk-makhluk selain manusia.didalam al quran hanya di ceritakan tentang para jin dan malaikat yang menghuni bumi.mereka dilantik menjadi khalifah dimuka bumi ini.bila tuhan mahu menciptakan manusia untuk dijadikan khalifah baru di bumi,para malaikat telah mengadu tentang kerisauan mereka,mereka tahu akan berlaku kerosakan di muka bumi ini bila manusia yg menjadi khalifah.sebab mereka telah menyaksikan kerosakan demi kerosakan yang di lakukan uleh bangsa jin di bumi ini yang sentiasa berperang di antara satu sama lain.bayangkan jin berperang macamana agaknya.mereka ini boleh terbang dan menyerupai berbagai-bagai bentuk.mereka boleh menguasai api dan mengunakan sebagai senjata.kita lihat ketika Rasulullah di israq mikrajkan.ketika Rasulullah sedang menungang buraq bersama dengan malaikat jibrail melalui ruang angkasa di antara mekah dan baitulmaqdis,telah di kejar uleh jin afrit serta melontarkan bebola api kepada Rasulullah.berkerja keras buraq untuk mengelak dari terkena api tersebut.kita tahu bahawa kelajuan buraq ini selaju cahaya perjalanannya.tapi dapat di kejar uleh jin afrit.macamana agaknya kelajuannya .nak ukur dengan apa ye?.bila semakin hampir jin tersebut kepada rasulullah,maka malaikat jibrail telah mengajarkan kepada baginda satu doa dan terus di baca.waktu itu juga jin afrit itu telah hangus terbakar.inilah teknologi jin yang boleh mencipta senjata dari api.bayangkanlah macamana kerosakan di bumi waktu itu bila mereka sentiasa berperang sesama mereka .siapa yang hafal doa ini boleh kongsi2.mengikut ulama2 yang mentafsirkan umur dunia ini dari nabi Adam hingga kepada Rasulullah sekitar 7000 tahun.kalau di campurkan dengan 1433+umur hijrah baginda 51=8484 tahun dah umur dunia ini sejak nabi Adam a.s.tetapi ada juga ulama yang berpendapat umur dunia lebih dari 7000,juga di kira sejak kedatangan nabi Adam.perselisihan pendapat ulama ini kada menjadi masalah kepada kita umat islam.ikut saja pendapat salah satu dari mereka.tidak menjadi kesalahan pun.jadi umur dunia sebelum itu kita tidak tahu cuma sekarang ini,ahli2 sains dengan ternologi canggih dapat mengesan umur dunia dengan mengkaji struktur batu batan bawah tanah.kalau berjuta tahun pun umur dunia ini kada menjadi masaalah pada kita.yang kita nak bincang nih tentang umur dunia yang dah handak sampai kepenghujunnya,iaitu kiamat..nanti sambung lagi.

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Sat Jun 23, 2012 10:58 pm

oleh kerana semua golongan menunggu-nunggu akan kedatangan nabi akhir zaman...maka mereka sangat mengharapkan kedatangan nabi akhir zaman itu dari kelompok mereka.bagi bangsa israel mereka sangat konfiden bahawa nabi akhir zaman itu akan lahir dari kalangan mereka.begitu juga bagi bangsa nasrani mereka sangat yakin nabi penutup itu lahir dari kalangan mereka,kerana didalam kitab injil(bible) ada menyebutkan nabi akhir zaman yang bernama Ahmad akan lahir.antara tempat yang akan didatangi oleh nabi akhir zaman ini ialah Baitulmaqdis di palestin.jadi mereka menungu di situ,dari satu generasi ke satu generasi.memang betul Rasulullah datang ke Baitulmaqdis dan bersembahyang bersama-sama ruh-ruh para-para nabi yang terdahulu yang bilangannya sebanyak 240,000 orang yang memenuhi setiap ruang kawasan masjidil Aqsa.peristiwa ini terjadi di malam israq miqraj.macamana dia orang nak jumpa?,Rasulullah datang hanya untuk menziarahi masjidil Aqsa dan solat di situ kemudian naik ke langit sidratulmuntaha..bagi kaum bani israel pula,agak detail menceritakan tentang nabi akhir zaman ini yang di sebut dalam kitab taurat(kitab yang di turunkan kepada nabi Musa a.s..)tentang bandar kelahirannya,temat hijrahnya,peperangan yang akan dihadapinya,penentangan dari kaumnya,ciri-ciri pengikutnya dan akan diberi kitab yang akan membatalkan kitab-kitab yang sebelumnya.perkara ini selalu disyarahkan oleh para rabbai mereka.maka bertaburanlah mereka ini ke tempat yang telah disebutkan itu.ada yang menunggu di bandar kelahiran nabi ,ada yang menunuggu di tempat hijrah nabi.mereka berkampung dan bermastautin di tempat itu hingga generasi kesatu generasi semata-mata untuk menunggu kedatangan nabi akhir zaman.yang begitu teruja sangat,yang begitu beriya-iya sangat menunggu ialah bani israel.kerana mereka sangat benci dengan kaum nasrani dan kaum-kaum selain mereka.mereka mengharapkan dengan kedatangan nabi akhir zaman nanti mereka akan berperang bersama-sama nabi untuk memerangi kaum-kaum lain yang di anggap menjadi musuh mereka dan musuh kepada nabi baru itu nanti.inilah doktrin para rabbai yang sentiasa di asak kedalam pemikiran mereka kaum yahudi.perkara ini dapat kita lihat dalam satu peristiwa yang berlaku di madinah yang waktu itu di kenali sebagai Yatrib,cerita orang-orang yahudi mengertak-gertak dan mengugut-ugut orang-orang arab diwaktu itu dengan mengatakan bahawa bila datang nabi kami di akhir zaman ini kamu semua akan di sembelih...inilah yang di ceritakan oleh saorang sahabat dari kaum ansar yang mula-mula memeluk islam iaitu syaidina Abu Barak r.a..katanya"aku selalu mendengar akan kata-kata orang-orang yahudi bahawa semua orang arab akan disembelih bila datangnya nabi akhir zaman nanti..satu hari aku mengikuti satu rombongan umrah ke mekah,sampai di mekah aku mendengar tentang ada seorang lelaki yang mengaku menjadi nabi..maka timbullah kegerunan di hati aku bahawa kami orang2 arab akan disembelih beramai-ramai.dalam aku menyelidik dari orang ramai tentang nabi itu,aku bertanyakan tentang pengikutnya,maka dikhabarkan bahawa pengikutnya hanyalah sedikit,itupun hanya dikalangan orang-orang miskin dan hamba-hamba.lantas aku terfikir kalau inilah nabi yang di maksudkan oleh orang2 yahudi itu,lebih baik aku dulu yang jadi pengikutnya.sebab mustahil para nabi memerangi pengikutnya sendiri..akhirnya aku berjumpa nabi .s.a.w dan memeluk islam dan berbai'ah.selepas itu aku cepat-cepat pulang ke madinah untuk memberitahu orang-orang arab disana supaya cepat-cepat berbai'ah dengan nabi.nanti kita cerita apakah peristiwa penyembelihan beramai-ramai itu?bagaimana ia terjadi?siapakah yang kena sembelih?setiap orang islam yang cintakan nabinya mesti tahu perkara ini,ini sejarah..sebab kebelakangan ini ramai orang islam tidak tahu dan tidak faham tentang peristiwa ini dengan mudah sahaja ditipu dan dipesongkan cerita ini..

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by nora on Wed Jun 27, 2012 2:17 pm

salam..ulun kadak sawat membaca huraian andika lalu ulun print saja, sambil2 bagawi ulun baca sa ikit2..kawan2 ulun tumpang sekali..nampaknya ramai yang bertanya..buleh kah di translate ke bahasa melayu ..maksudnya buleh ka andika menghurai dlm bahasa melayu..ulun kedadak masalah,paham hajak bahasa ibunda..malah rindu nak mendengar urang berpandiran..cuma kalau tidak keberatan bab2 ilmu tu kita guna bahasa melayu supaya ia boleh lebih difahami oleh org2 kedah nii..berelaan lah..

nora
Gurkha

Posts : 10
Points : 12
Join date : 02/11/2011
Age : 47
Location : sungai petani

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Thu Jun 28, 2012 8:09 am

salm..maaf dah lama tak menulis..banyak keja.memang ada yg minta sy tulis dlm bahasa melayu supaya dpt kongsi sama2.tapi sy ni bukanya penulis pun.malu pun ada,rasa tak layak pun ada.insyallah sy cuba..

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by nora on Fri Jun 29, 2012 10:36 am

UTUH HALUI wrote:salm..maaf dah lama tak menulis..banyak keja.memang ada yg minta sy tulis dlm bahasa melayu supaya dpt kongsi sama2.tapi sy ni bukanya penulis pun.malu pun ada,rasa tak layak pun ada.insyallah sy cuba..

bagi saya ok jer, bahasa yg tuan gunakan mudah difahami dan ilmu yang cuba tuan sampaikan dengan gaya penulisan tuan sangat menarik, seperti kata2 tu datang dari percakapan seharian, tidak membosankan dan kdg2 ada unsur2 jenaka.. alhamdulillah itulah kurniaan Allah kepada tuan dan saya amat berharap tuan teruskan menulis..dan terus berdakwah dengan pelbagai cara. Mudah2an terus berjaya dan dipermudahkan Allah segala urusan. Amin..

nora
Gurkha

Posts : 10
Points : 12
Join date : 02/11/2011
Age : 47
Location : sungai petani

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Thu Jul 12, 2012 4:59 am

salam..lawas dah dah kadak menaip disini..wagaskah samuan?banyak gawian pang..nak sambung apa ya?...rasanya soalan puan nora saya dah jawab kan?tentang umur bumi...kalau ada soalan lain boleh juga kita kongsi2 maklumat..

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by Sponsored content Today at 10:22 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum