SEJARAH NABI-NABI

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by UTUH HALUI on Fri Jul 13, 2012 12:15 pm

nora wrote:terima kasih atas penghuraian yang pjg lebar,menarik sekali untuk dikongsikan kepada semua muslim muslimah di luar sana..sapak lagik yang membacanya silalah quote dan ambil peluang ini sementara ada insan mulia dihujung sana yang sudi berkongsi ilmu...ulun handak batakun lagi..ilmu yang ulun ada umpama lumut dipinggir lautan hajak..seperti yang tertulis di kitab nabi Muhammad s.a.w lahir pada 570 Masehi..sapak yang mula mengira tahun masehi ini?.kalau dalam sejarah nabi2 ada nabi yang hidup sehingga 1000 tahun..sadangkan nabi Muhammad yang terakhir..kurang faham ulun nik..saintis pulak mengatakan dunia wujud berjuta2 tahun..mintaklah andika yang cerdik pandai ni menghurai..mudah2an kita semua diberkati Allah..
RALAT....Nabi Muhamad tidak lahir pada tahun 570 masihi..nabi Muhamad lahir pada tahun 527 masihi.baginda hijrah ke Madinah pada tahun 579 masihi ketika baginda berumur 52 tahun.tinggal di Madinah hingga tahun ke 0011 hijrah.baginda wafat ketika berumur 63 tahun.mudah je nak kirakan??sekarang 2012 masihi tolak 1433 hijrah=579.ajaib tapi benar Rasulullah lahir pada hari isnin 12 rabiulawal,wafat juga hari isnin 12 rabiulawal.baginda berjuang dan berdakwah di kota Makkah 12 tahun dan di Madinah 11 tahun.orang islam yang mula2 hijrah ke Madinah tidak ramai,tak sampai pun seratus orang.dicampur dengan orang islam di Madinah semuanya lebih kurang 300 lebih keluarga.yang terlibat dengan peperangan pertama iaitu perang Badar ialah 313 orang.70 ekor unta (tunggang gilir2)yang lain jalan kaki dan 2 ekor kuda sahaja.bukan semua bersenjata.maknanya tangan kosong je..ada dua remaja adik beradik yang paling muda berumur 15 tahun Muaz bin Afra dan abangnya 16 tahun Auf bin Afra(mereka berdua inilah yang menyerang dan mencedera parahkan ketua tentera kafir Quraisy Abu Jahal yang nabi gelarkan Firaun umat akhir zaman)berhadapan dengan tentera kafir Quraisy seramai 950 orang lelaki yang lengkap bersenjata.200 ekor kuda(kuda arab baka terbaik.nanti kita cerita tentang kelebihan kuda arab ini)yang lainnya berkenderaan unta,tidak termasuk unta yang dibawa utuk disembelih dijadikan makanan dalam perjalanan.yang lebih ialah golongan wanita yang turut serta dalam peperangan ini.sebab itu dicatatkan dalam sejarah tentera kafir Quraisy sebanyank 1000 orang.perang Badar ini berlaku pada tahun kedua hijrah.kemudian setelah kalah dalam perang badar,pada tahun ke 3 hijrah berlaku peperangan uhud.tentera kafir Quraisy seramai 3000 orang,manakala tentera islam seramai 700 orang.bila nabi periksa dalam barisan tentera islam,didapati ramai anak-anak yang ikut serta.tapi nabi suruh pulang kerana mereka terlalu muda.ada yang berumur 10 tahun,syaidina Abdulah bin Umar (anak syaidina Umar al Khatab)berumur 12 tahun juga nabi suruh pulang.kalau kita awal2 lagi suruh pulang,tapi syaidina Umar tak macam kita pun,kalau anaknya terkorban pun tak apa yang penting utk Allah dan Rasul.syaidina Usamah bin Zaid (anak syaidina Zaid bin Haritsah anak angkat nabi)masih terlalu muda bawah 10 tahun waktu itu juga disuruh pulang.ada dua orang lagi yang berumur 13 tahun yang nabi suruh pulang,tapi mereka merayu pada nabi nak ikut serta dan beritahu nabi yang mereka ini pandai memanah.atas dasar inilah nabi benarkan mereka ikut serta.saya lupa siapa nama remaja ini.jadi bila sudah ditolak bilangannya sudah berkurang,tak sampai pun 700.pada tahun kelima hijrah berlakunya perang khandak(parit) atau ahzab(gabungan tentera-tentera berbagai kabilah)seramai 10,000 orang.waktu itu tentera islam tak sampai pun 1000 orang,kalau tak silap 700 lebih.dicelah-celah tiga peperangan yang besar ini,ada beberapa siri peperangan antara orang islam dengan kabilah-kabilah yang sentiasa iangin menyerang Madinah.maknanya tahun pertama hijrah hingga tahun kelima tidak henti-henti orang islam mempertahankan diri.tak ada rehat..kadang dlm sebulan terpaksa berhadapan dua peperangan dgn kabilah2 arab yg sgt memusuhi islam.begitulah tuhan proses hati2 mereka supaya sangat bergantung dgn tuhan.ujian itu perlu rupanya.supaya hati sentiasa dgn tuhan.kalau duduk dlm zon selesa biasanya hati mula lalai dan suburlah mazmumah dlm diri.kalau kita ada saja masalah dan ujian tak henti2,itu tandanya tuhan sayang pada kita.ada maksud yang baik dari tuhan yang kita susah nak faham,tapi sangka baik sajalah.selesai sahaja perang ahzab berakhir,maka bermulalah nabi menyusun pasukan utk menyerang mana-mana kabilah2 yg turut serta dlm perang ahzab.nabi nak hukum mereka yg terlibat dlm perang ahzab.yg pertama sekali ialah yahudi bani Quraizah yg belot dan khianat dgn perjanjian dgn nabi.nanti kita ceritakan bagaimana mereka ini telah belot.kemudian bani hamlatul kharta',bani Asad.bani Lahyan,bani tsa'labah,bani Sulaim dan bani Mustaliq.selepas itu pada tahun ke 6 hijrah berlaku perjanjian Hudaibiah.dlm masa perjanjian Hudaibiah inilah Rasulullah menghimpunkan tentera seramai 1400 orang utk menghukum yahudi bani Nadhir yg telah dihalau keluar dari Madinah akibat pengkhianatan mereka dgn nabi.sekarang mereka menetap di Khaibar.mereka inilah yg telah menghasut pemimpin2 kabilah2 arab yg memusuhi islam bergabung dlm perang Ahzab.merekalah pengerak utama.maka mereka jugalah target utama Rasulullah sebab kalau dibiarkan nanti mereka mengumpulkan semula kekuatan utk menyerang org islam.ini terbukti setelah org islam dpt menawan kubu2 mereka didapati kubu mereka penuh dgn senjata2 berat seperti manjanik,kereta kebal kayu berperisai.bila ditanya utk apa mereka menyiapkan ini.maka jawab mereka utk kegunaan bila menyerang Madinah nanti.Khaibar itu terletak 70 batu diarah utara Madinah.disitu juga berkumpul bani Qainuqa juga dari Madinah yg telah dihalau kerana khianat.semuanya 11000 tentera yahudi siap dgn kubu2 mereka.peristiwa ini berlaku pada tahun ke 7 hijrah.setelah selesai peperangan dgn yahudi Khaibar,operasi diteruskan kepada kabilah2 yg terlibat dlm perang Ahzab yg masih belum dihukum.antaranya bani Hawazin,bani Khuzarah,bani Kilab,bani Murrah dan bani A walik.tahun ke 8 hijrah mengerjakan umrah di Makkah.selepas itu nabi menghantar utusan2 ke negara2 Yaman,Rom,Parsi dan lain2.selepas itu terjadi peperangan dgn kerajaan Ghasinah(syiria sekarang ini).Ghasasinah ini dibawah naungan kerajaan Rom waktu itu.tentera islam seramai 3000 org berhadapan dgn tentera Ghasasinah seramai 100,000+100,000 dari tentera Rom.jumlah 200,000 org.tentera berkuda sahaja seramai 50 ribu.bayanglah macam mana nak menghadapi oleh tentera islam cuma 3000 org.peperangan ini berlaku di medan Muktah(sekarang ini di negara Jordan)kesan2 perang Muktah ini masih kekal hingga sekarang.setelah selesai perang Muktah.nabi siapkan tentera seramai 300 org utk menyekat kabilah Khudhoah yg sedang mara ke utk menyerang Madinah.kerana disangkakan org islam telah kalah dlm peperangan di Muktah.300 org berhadapan dgn beribu2 tentera Khudhoah.selepas itu nabi menyusun pula 300 org utk menghukum kabilah Juhainah,kabilah yg telah sama2 menyerang Madinah ketika perang Ahzab.kemudian pada tahun ke 8 hijrah adalah tahun pembukaan Makkah.Rasulullah masuk ke Makkah dgn 10,000 tentera islam yg sebahagiannya baru masuk islam.begitulah cepatnya islam berkembang dari tahun pertama hijrah cuma seramai 313,tahun ke 3 dan ke 5 hijrah 700,kemudian tahun ke 6 hijrah 1400,tahun ke 7 hijrah 3000 dan tahun ke 8 hijrah 10,000 org dlm operasi ke Makkah tahun yg sama terlibat dgn satu peperangan yg besar selepas pembukaan kota Makkah,iaitu perang Hunain.pengerak utama perang Hunain ini ialah kabilah Hawazin.bergabung dgn mereka ialah kabilah Saqif,bani Bakar,bani Nasr dan bani Jusyum.terkumpul tentera seramai 20,000 org utk menyerang tentera islam seramai 10,000 org ketike itu berada di Makkah.selesai perang Hunain.nabi pulang ke Madinah.di Madinah tidak henti2 berdatangan kabilah2 arab ingin masuk islam.masing2 berlumba2 siapa cepat,sebab mereka tidak mahu tertinggal.kerena mereka melihat semua bangsa arab yg telah islam dpt kemuliaan.pada tahun ke 9 hijrah nabi mengumumkan utk menyerang Rom.ini kerana kaisar Rom yg telah berjanji tidak akan menyerang org islam dlm pertemuan dgn wakil Rasulullah itu telah khianat dgn menghantar bantuan tentera kepada kerajaan Ghasasinah.kali ini Rasulullah pergi dgn tentera seramai 30,000 org ke Tabuk(Jordan sekarang ini).tetapi kaisar Rom iaitu Hiraqle tidak mahu berperang dgn tentera islam kerana dia tahu yang sedang dihadapinya sekarang ini ialah seorang nabi.kalau berlaku peperangan dia pasti kalah.kerana mustahil utk menang dlm menghadpai seorang nabi.Hiraqle ini bukan sahaja dia maharaja Rom,tetapi juga ulama dikalangan yg mahir dgn kitab injil.nabi menunggu selama tiga bulan di Tabuk.dgn itu tersebarlah berita bahwa kuasa besar Rom takut utk menghadapi tentera islam.bila negara2 disekitarnya yg dibawah kekuasaan Rom semua mengambil kesempatan utk berbaiah dgn kerajaan islam Madinah.jadi empayar Rom di jazirah Arab semua terlepas kepada islam.insyallah kalau ada rezeki kita cerita satu persatu tentang setiap peperangan yg dilalui oleh org islam.ini penting kerana kalau kita faham dgn sejarah ini,org yg cuba utk memutar belitkan cerita tentang nabi sejarah kita boleh tangkis.sekarang begitu banyak buku2 mengenai sejarah nabi yg ditulis.tetapi kebanyakannya sgt bercangah diantara satu sama lain.antara yg di ceritakan ialah tentang seorg wanita tua yg bernama Umm Qirfa.telah dihukum bunuh oleh nabi.faktanya sgt bercangah dan ternyata itu cerita buatan.dari tarikh kejadian sahaja sudah bercangah.628 masihi kononnya nabi perintahkan syaidina Zaid bin Haritsah menyerang bani Faisarah di wadi Qura.bani Faisarah ini tidak wujud dlm sejarah.kalau wadi Qura itu ada,itulah tempat yahudi di Khaibar.nabi wafat pada tahun 587 masihi.kalau 628 masihi itu umur nabi sudah 102 tahun..kononnya diambil sumber dari kitab sirah nabi yg ditulis oleh seorg arab.tetapi itu sebenarnya ejen yahudi utk memburuk2kan nabi.hati2lah..dalam sejarah nabi tidak ada langsung cerita tentang seorg wanita tua yg bernama Umm Qirfa dihukum bunuh.yang ada ialah perempuan yahudi tua yg bernama Zainab binti Harist,isteri Sallam bin Musykin.raja yahudi di Khaibar.dia inilah yg telah meracun nabi di Khaibar.hasil dari pada perbuatannya itu seorg sahabat dri kalangan Ansar telah lumpuh.setahun selepas itu sahabat syaidina Bisyr ibnul Bara syahid,barulah nabi perintahkan dia dibunuh.itulah cerita yg sebenarnya

UTUH HALUI
Prebet

Posts : 57
Points : 63
Join date : 04/06/2012
Age : 49
Location : mersing johor

Back to top Go down

Re: SEJARAH NABI-NABI

Post by didin on Mon Aug 12, 2013 10:55 pm

UTUH HALUI wrote:
nora wrote:terima kasih atas penghuraian yang pjg lebar,menarik sekali untuk dikongsikan kepada semua muslim muslimah di luar sana..sapak lagik yang membacanya silalah quote dan ambil peluang ini sementara ada insan mulia dihujung sana yang sudi berkongsi ilmu...ulun handak batakun lagi..ilmu yang ulun ada umpama lumut dipinggir lautan hajak..seperti yang tertulis di kitab nabi Muhammad s.a.w lahir pada 570 Masehi..sapak yang mula mengira tahun masehi ini?.kalau dalam sejarah nabi2 ada nabi yang hidup sehingga 1000 tahun..sadangkan nabi Muhammad yang terakhir..kurang faham ulun nik..saintis pulak mengatakan dunia wujud berjuta2 tahun..mintaklah andika yang cerdik pandai ni menghurai..mudah2an kita semua diberkati Allah..
            RALAT....Nabi Muhamad tidak lahir pada tahun 570 masihi..nabi Muhamad lahir pada tahun 527 masihi.baginda hijrah ke Madinah pada tahun 579 masihi ketika baginda berumur 52 tahun.tinggal di Madinah hingga tahun ke 0011 hijrah.baginda wafat ketika berumur 63 tahun.mudah je nak kirakan??sekarang 2012 masihi tolak 1433 hijrah=579.ajaib tapi benar Rasulullah lahir pada hari isnin 12 rabiulawal,wafat juga hari isnin 12 rabiulawal.baginda berjuang dan berdakwah di kota Makkah 12 tahun dan di Madinah 11 tahun.orang islam yang mula2 hijrah ke Madinah tidak ramai,tak sampai pun seratus orang.dicampur dengan orang islam di Madinah semuanya lebih kurang 300 lebih keluarga.yang terlibat dengan peperangan pertama iaitu perang Badar ialah 313 orang.70 ekor unta (tunggang gilir2)yang lain jalan kaki dan 2 ekor kuda sahaja.bukan semua bersenjata.maknanya tangan kosong je..ada dua remaja adik beradik yang paling muda berumur 15 tahun Muaz bin Afra dan abangnya 16 tahun Auf bin Afra(mereka berdua inilah yang menyerang dan mencedera parahkan ketua tentera kafir Quraisy Abu Jahal yang nabi gelarkan Firaun umat akhir zaman)berhadapan dengan tentera kafir Quraisy seramai 950 orang lelaki yang lengkap bersenjata.200 ekor kuda(kuda arab baka terbaik.nanti kita cerita tentang kelebihan kuda arab ini)yang lainnya berkenderaan unta,tidak termasuk unta yang dibawa utuk disembelih dijadikan makanan dalam perjalanan.yang lebih ialah golongan wanita yang turut serta dalam peperangan ini.sebab itu dicatatkan dalam sejarah tentera kafir Quraisy sebanyank 1000 orang.perang Badar ini berlaku pada tahun kedua hijrah.kemudian setelah kalah dalam perang badar,pada tahun ke 3 hijrah berlaku peperangan uhud.tentera kafir Quraisy seramai 3000 orang,manakala tentera islam seramai 700 orang.bila nabi periksa dalam barisan tentera islam,didapati ramai anak-anak yang ikut serta.tapi nabi suruh pulang kerana mereka terlalu muda.ada yang berumur 10 tahun,syaidina Abdulah bin Umar (anak syaidina Umar al Khatab)berumur 12 tahun juga nabi suruh pulang.kalau kita awal2 lagi suruh pulang,tapi syaidina Umar tak macam kita pun,kalau anaknya terkorban pun tak apa yang penting utk Allah dan Rasul.syaidina Usamah bin Zaid (anak syaidina Zaid bin Haritsah anak angkat nabi)masih terlalu muda bawah 10 tahun waktu itu juga disuruh pulang.ada dua orang lagi yang berumur 13 tahun yang nabi suruh pulang,tapi mereka merayu pada nabi nak ikut serta dan beritahu nabi yang mereka ini pandai memanah.atas dasar inilah nabi benarkan mereka ikut serta.saya lupa siapa nama remaja ini.jadi bila sudah ditolak bilangannya sudah berkurang,tak sampai pun 700.pada tahun kelima hijrah berlakunya perang khandak(parit) atau ahzab(gabungan tentera-tentera berbagai kabilah)seramai 10,000 orang.waktu itu tentera islam tak sampai pun 1000 orang,kalau tak silap 700 lebih.dicelah-celah tiga peperangan yang besar ini,ada beberapa siri peperangan antara orang islam dengan kabilah-kabilah yang sentiasa iangin menyerang Madinah.maknanya tahun pertama hijrah hingga tahun kelima tidak henti-henti orang islam mempertahankan diri.tak ada rehat..kadang dlm sebulan terpaksa berhadapan dua peperangan dgn kabilah2 arab yg sgt memusuhi islam.begitulah tuhan proses hati2 mereka supaya sangat bergantung dgn tuhan.ujian itu perlu rupanya.supaya hati sentiasa dgn tuhan.kalau duduk dlm zon selesa biasanya hati mula lalai dan suburlah mazmumah dlm diri.kalau kita ada saja masalah dan ujian tak henti2,itu tandanya tuhan sayang pada kita.ada maksud yang baik dari tuhan yang kita susah nak faham,tapi sangka baik sajalah.selesai sahaja perang ahzab berakhir,maka bermulalah nabi menyusun pasukan utk menyerang mana-mana kabilah2 yg turut serta dlm perang ahzab.nabi nak hukum mereka yg terlibat dlm perang ahzab.yg pertama sekali ialah yahudi bani Quraizah yg belot dan khianat dgn perjanjian dgn nabi.nanti kita ceritakan bagaimana mereka ini telah belot.kemudian bani hamlatul kharta',bani Asad.bani Lahyan,bani tsa'labah,bani Sulaim dan bani Mustaliq.selepas itu pada tahun ke 6 hijrah berlaku perjanjian Hudaibiah.dlm masa perjanjian Hudaibiah inilah Rasulullah menghimpunkan tentera seramai 1400 orang utk menghukum yahudi bani Nadhir yg telah dihalau keluar dari Madinah akibat pengkhianatan mereka dgn nabi.sekarang mereka menetap di Khaibar.mereka inilah yg telah menghasut pemimpin2 kabilah2 arab yg memusuhi islam bergabung dlm perang Ahzab.merekalah pengerak utama.maka mereka jugalah target utama Rasulullah sebab kalau dibiarkan nanti mereka mengumpulkan semula kekuatan utk menyerang org islam.ini terbukti setelah org islam dpt menawan kubu2 mereka didapati kubu mereka penuh dgn senjata2 berat seperti manjanik,kereta kebal kayu berperisai.bila ditanya utk apa mereka menyiapkan ini.maka jawab mereka utk kegunaan bila menyerang Madinah nanti.Khaibar itu terletak 70 batu diarah utara Madinah.disitu juga berkumpul bani Qainuqa juga dari Madinah yg telah dihalau kerana khianat.semuanya 11000 tentera yahudi siap dgn kubu2 mereka.peristiwa ini berlaku pada tahun ke 7 hijrah.setelah selesai peperangan dgn yahudi Khaibar,operasi diteruskan kepada kabilah2 yg terlibat dlm perang Ahzab yg masih belum dihukum.antaranya bani Hawazin,bani Khuzarah,bani Kilab,bani Murrah dan bani A walik.tahun ke 8 hijrah mengerjakan umrah di Makkah.selepas itu nabi menghantar utusan2 ke negara2 Yaman,Rom,Parsi dan lain2.selepas itu terjadi peperangan dgn kerajaan Ghasinah(syiria sekarang ini).Ghasasinah ini dibawah naungan kerajaan Rom waktu itu.tentera islam seramai 3000 org berhadapan dgn tentera Ghasasinah seramai 100,000+100,000 dari tentera Rom.jumlah 200,000 org.tentera berkuda sahaja seramai 50 ribu.bayanglah macam mana nak menghadapi oleh tentera islam cuma 3000 org.peperangan ini berlaku di medan Muktah(sekarang ini di negara Jordan)kesan2 perang Muktah ini masih kekal hingga sekarang.setelah selesai perang Muktah.nabi siapkan tentera seramai 300 org utk menyekat kabilah Khudhoah yg sedang mara ke utk menyerang Madinah.kerana disangkakan org islam telah kalah dlm peperangan di Muktah.300 org berhadapan dgn beribu2 tentera Khudhoah.selepas itu nabi menyusun pula 300 org utk menghukum kabilah Juhainah,kabilah yg telah sama2 menyerang Madinah ketika perang Ahzab.kemudian pada tahun ke 8 hijrah adalah tahun pembukaan Makkah.Rasulullah masuk ke Makkah dgn 10,000 tentera islam yg sebahagiannya baru masuk islam.begitulah cepatnya islam berkembang dari tahun pertama hijrah cuma seramai 313,tahun ke 3 dan ke 5 hijrah 700,kemudian tahun ke 6 hijrah 1400,tahun ke 7 hijrah 3000 dan tahun ke 8 hijrah 10,000 org dlm operasi ke Makkah tahun yg sama terlibat dgn satu peperangan yg besar selepas pembukaan kota Makkah,iaitu perang Hunain.pengerak utama perang Hunain ini ialah kabilah Hawazin.bergabung dgn mereka ialah kabilah Saqif,bani Bakar,bani Nasr dan bani Jusyum.terkumpul tentera seramai 20,000 org utk menyerang tentera islam seramai 10,000 org ketike itu berada di Makkah.selesai perang Hunain.nabi pulang ke Madinah.di Madinah tidak henti2 berdatangan kabilah2 arab ingin masuk islam.masing2 berlumba2 siapa cepat,sebab mereka tidak mahu tertinggal.kerena mereka melihat semua bangsa arab yg telah islam dpt kemuliaan.pada tahun ke 9 hijrah nabi mengumumkan utk menyerang Rom.ini kerana kaisar Rom yg telah berjanji tidak akan menyerang org islam dlm pertemuan dgn wakil Rasulullah itu telah khianat dgn menghantar bantuan tentera kepada kerajaan Ghasasinah.kali ini Rasulullah pergi dgn tentera seramai 30,000 org ke Tabuk(Jordan sekarang ini).tetapi kaisar Rom iaitu Hiraqle tidak mahu berperang dgn tentera islam kerana dia tahu yang sedang dihadapinya sekarang ini ialah seorang nabi.kalau berlaku peperangan dia pasti kalah.kerana mustahil utk menang dlm menghadpai seorang nabi.Hiraqle ini bukan sahaja dia maharaja Rom,tetapi juga ulama dikalangan yg mahir dgn kitab injil.nabi menunggu selama tiga bulan di Tabuk.dgn itu tersebarlah berita bahwa kuasa besar Rom takut utk menghadapi tentera islam.bila negara2 disekitarnya yg dibawah kekuasaan Rom semua mengambil kesempatan utk berbaiah dgn kerajaan islam Madinah.jadi empayar Rom di jazirah Arab semua terlepas kepada islam.insyallah kalau ada rezeki kita cerita satu persatu tentang setiap peperangan yg dilalui oleh org islam.ini penting kerana kalau kita faham dgn sejarah ini,org yg cuba utk memutar belitkan cerita tentang nabi sejarah kita boleh tangkis.sekarang begitu banyak buku2 mengenai sejarah nabi yg ditulis.tetapi kebanyakannya sgt bercangah diantara satu sama lain.antara yg di ceritakan ialah tentang seorg wanita tua yg bernama Umm Qirfa.telah dihukum bunuh oleh nabi.faktanya sgt bercangah dan ternyata itu cerita buatan.dari tarikh kejadian sahaja sudah bercangah.628 masihi kononnya nabi perintahkan syaidina Zaid bin Haritsah menyerang bani Faisarah di wadi Qura.bani Faisarah ini tidak wujud dlm sejarah.kalau wadi Qura itu ada,itulah tempat yahudi di Khaibar.nabi wafat pada tahun 587 masihi.kalau 628 masihi itu umur nabi sudah 102 tahun..kononnya diambil sumber dari kitab sirah nabi yg ditulis oleh seorg arab.tetapi itu sebenarnya ejen yahudi utk memburuk2kan nabi.hati2lah..dalam sejarah nabi tidak ada langsung cerita tentang seorg wanita tua yg bernama Umm Qirfa dihukum bunuh.yang ada ialah perempuan yahudi tua yg bernama Zainab binti Harist,isteri Sallam bin Musykin.raja yahudi di Khaibar.dia inilah yg telah meracun nabi di Khaibar.hasil dari pada perbuatannya itu seorg sahabat dri kalangan Ansar telah lumpuh.setahun selepas itu sahabat syaidina Bisyr ibnul Bara syahid,barulah nabi perintahkan dia dibunuh.itulah cerita yg sebenarnya
alangkah lebih sempurna manakala andika mambuati sumber daripada hikayat nangini, tarimakasih dingsanak:) Smile Smile 

didin
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts : 3388
Points : 3399
Join date : 21/10/2009
Age : 49
Location : Banjarmasin-Palangka Raya

Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum