MUZIK GHAZAL JOHOR

Page 1 of 21 1, 2, 3 ... 11 ... 21  Next

View previous topic View next topic Go down

MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by *ROSMAH* on Wed Jul 01, 2009 2:28 pm

Ghazal merupakan kesenian tradisonal masyarakat Melayu Johor yang popular dewasa ini. Pada peringkat permulaan nya, seni muzik ghazal ini di sebut “Gamat” yang bererti nyanyian nya riuh-rendah yang di katakana berasal dari Tanah Arab.

Pada akhir abad ke-19, apabila Kerajaan Negeri Johor menjalin hubungan erat dengan Kerajaan Riau-Lingga, beberapa orang daripada golongan bangsawan Johor sering berulang-alik ke Riau. Mereka sering di hiburkan dengan permainan ghazal. Ada di antara mereka itu telah mempelajari lalu memperkenalkan kesenian ini di istana Sultan Johor yang pada ketika itu berada di Teluk Belanga, Singapura.

Bermula dari Istana Teluk Belanga, kesenian muzik ghazal ini telah mendapat perhatian daripada sultan, pembesar-pembesar negeri dan golongan istana. Justeru itu, perkembangan ghazal ke peringkat rakyat jelata menjadi cepat dan pesat. Apabila pentadbiran Johor berpindah dari Teluk Belanga ke Tanjung Puteri, kesenian ini turut di perkembangkan di tanah besar Johor.

Perkembangan seni muzik ghazal di negeri Johor sering di kaitkan dengan nama Allahyarham Datuk Bentara Luar, Mohd.Salleh bin Perang. Semasa membuka dearah-dearah baru di Johor , Datuk Bentara Luar turut juga memperkenalkan seni muzik ghazal. Muzik ghazal sering dimainkan di rumah-rumah penghulu dan juga pada hari-hari keramaian tertentu.

Selain dari Datuk Bentara Luar,ramai lagi pembesar istana yang turut menyumbangkan tenaga dalam memperkenal kan kesenian muzik ini, antara nya ialah Ungku Ahmad bin Mohd.Khalid (Ungku Chik), Ungku Mohammed bin Mohd.Khalid, Ungku Sulaiman bin Ungku Daud, Ungku Abdul Aziz bin Ungku Abdul Majid dan Encik Dapat.

Di tengah-tengah arus perkembangan seni muzik ghazal di Johor ketika itu, muncul lah Haji Musa bin Yusof atau lebih di kenali dengan panggilan Pak Lomak, Pak Lomak ialah cucu kepada Dato’ Bentara Luar. Sebagai seorang anak yang lahir di dalam keluarga yang mancintai seni ghazal, Pak Lomak juga tidak dapat memisah kan dirinya dari seni ini, beliau telah mempelajari seni muzik ghazal ini dengan lebih mendalam lagi.

Kerajaan Negeri Johor melalui Yayasan Warisan Johor telah mengadakan program pengembangan muzik ghazal Johor sejak tahun 1996 melalui sekolah2 rendah dan menengah, mana2 sekolah yang berminat untuk menubuhkan ghazal di sekolah, Yayasan Warisan Johor akan memberikan sumbangan alat2 muzik ghazal dan juga tenaga pengajar. Sejak itu Yayasan Warisan Johor juga telah mengadakan pertandingan ghazal bagi kategori terbuka, remaja, sekolah menengah dan sekolah rendah.
Very Happy
avatar
*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 60

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by *ROSMAH* on Wed Jul 01, 2009 2:49 pm

Kumpulan Ghazal Kastam DiRaja Mlaysia BP... Very Happy
avatar
*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 60

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by hasbima@abe on Wed Jul 01, 2009 3:01 pm

kumpulan tu salalu menadakan persembhan bila ada hari kebesaran kastam...suah di jemput ke kuantan pahang 2007 aritu
lagu timang banjar...tu urang banjarkah mangarang kak ros
avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by *ROSMAH* on Wed Jul 01, 2009 3:20 pm

Yang di Pahang hari tu bukan kumpulan kami..
Pamulaan mamang penguasa tu ada talipon kak ros inta buat persembahan di kuantan, Sultan pahang datang!!

tapi di sebab kan orang lain ambil alih pengurusan n kena protokol, tu nang ma'ambil orang lain gak nya..

Imbah Datuk Seri Abd.Rahman pencen, kami gin pindahan ka ganu!
Habis cerita ghazal..
Lagu timang banjar tu memang gasan banjar he.. tapi kak ros kada tahu pencipta nya..
avatar
*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 60

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by hasbima@abe on Wed Jul 01, 2009 3:22 pm

kana cari asal usul tu kak ros.......tapi tu lagu asli lu

Meggy Z tu urang banjar kah.........bisa nyanyi lagu banjar
avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by *ROSMAH* on Wed Jul 01, 2009 5:21 pm

Amun bisak nyanyi lagu2 banjar, tantu orang tu orang banjar...

ngalih slang nya amun kada orang banjar jua nang manyanyiakan..
avatar
*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 60

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by hasbima@abe on Wed Jul 01, 2009 8:19 pm

lagu samut merah tu mun di translit ka basa banjar
jadi samut habang

sadap jua tu bakara oke
avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by Dandan Setia on Wed Jul 01, 2009 10:15 pm



Cucu Imoh
manja
avatar
Dandan Setia
Mejar
Mejar

Posts : 1116
Points : 1203
Join date : 23/05/2009
Location : Epoh, Pirak

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by *ROSMAH* on Thu Jul 02, 2009 12:13 am

Peti Harmonium..
Iatu sejenis alat muzik yang berasal dari India.Peti Harmonium digunakan sebagai alat mengeluarkan melodi dalam lagu-lagu ghazal.

Gambus..
Sejenis alat muzik yang berasal dari nereri Arab, juga di kenali dengan sebutan Od. Alat ini menggantikan alat muzik sitar dari India. Alat muzik ini juga perlu ada dalam permainan muzik ghazal Johor.

Biola /violin..
Violin biasa di sebut biola. Sebenarnya biola lebih besar sedikit daripada violin.Biola tidak sesuai bagi permainan muzik ghazal tetapi violin lebih sesuai. Alat ini berasal dari Barat, Jepun dan Negeri China. Alat ini di gantikan dengan alat muzik sharinggi India.

Barang-barang ghazal termasuk maruas..
Maruas adalah gendang kecil yang di gunakkan untuk muzik zapin.

Tabla..
Sepasang gendang kecil yang berasal dari India, yang kecil di namakan Din dan yang besar di namakan Bam. Alat ini penting bagi memainkan rentak dan juga tempo.

Gitar..
Sejenis alat muzik dari negeri Barat.Alat ini juga perlu ada bagi memainkan melodi dan rentak muzik ghazal Johor.

Tamborin..
Sejenis alat muzik perkusi yang manggantikan alat keroncongan (India). Alat ini digunakan sebagai alat rentak dan tempo.

Marakas..
Sejenis alat muzik perkusi yang perlu ada dalam muzik ghazal Johor. Alat ini juga berperanan sebagai alat tempo dan rentak.
avatar
*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 60

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by *ROSMAH* on Thu Jul 02, 2009 12:57 am

PENGASAS GHAZAL JOHOR.

Pak Lomak adalah bapa ghazal melayu Johor.
Muzik ghazal sebuah muzik tradisional yang popular di Johor, dipercayai di bawa oleh orang-orang India ka Johor dalam tahun 1920'an. Pada mulanya,muzik ghazal di perkenalkan kepada anggota Pasukan Timbalan Setia Johor oleh pelatih-pelatih askar yang di bawa khas dari India. Kenyataan ini di buktikan oleh individu pertama yang memperkenalkan seni muzik ghazal kepada masyarakat Melayu Johor pada waktu itu iatu Haji Musa bin Yusof. Beliau merupakkan salah seorang anggota Pasukan Timbalan Setia Johor yang di kenali sebagai Pak Lomak atau Mejar Lomak.

Beliau di lahirkan di Batu Pahat pada 27 mac 1889. Bapa Allahyarham, Tuan Haji Yusof bin Mohd.Salleh ialah bekas Pesuruhjaya Tanah dan Galian Johor. Datuk Allahyarham. Dato' Mohd.Salleh bin Perang (Dato' Bentara Luar Johor) merupakan tokoh yang telah memgasaskan pembukaan dearah Batu Pahat dan Muar Johor.

Pak Lomak juga mencipta lagu-lagu melayu yang sangat terkenal sehingga sekarang iaitu Seri Mersing dan Gunung Banang. Pak Lomak pernah berkhidmat di daerah Mersing pada tahun 1923-1924 dan di situ lah beliau mencipta lagu Seri Mersing.

Pak Lomak telah kembali ke rahmatullah pada hari selasa 27 jun 1960. Beliau banyak meninggalkan jasa yang tetap menjadi kenangan dalam bidang kebudayaan dan kesenian Melayu Johor. Ghazal terus berkembang dan muncul lah pemuzik-pemuzik dan penyanyi-penyanyi
ghazal pada zaman itu seperti Ahmad Jusoh, Hamzah Dolmat, Rosiah Chik dan Kamariah Noor. Ramai lagi penggiat ghazal Johor seperti S.A.Aishah (guru kak Ros), Atan Ahmad, Datin Orkid Abdullah, Mokhtar Zamzam, Rokiah Ibrahim dan ramai lagi.
avatar
*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 60

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by RATUDUYUNG on Thu Jul 02, 2009 1:06 am



ramik leh.. mmg inak didangar lagu ghazal nih.
berentak zapin.
mun dapat manari lagi am.. huhu..
RD mmg minat.
mangincuk.
hahaha..



avatar
RATUDUYUNG
Mejar
Mejar

Posts : 1320
Points : 1380
Join date : 25/05/2009
Age : 97
Location : Sentul W. Persukutuan KUALA LUMPUR/Asal BKT. MERAH TAIPING PERAK.

http://tagged.com/ratuduyung

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by *ROSMAH* on Thu Jul 02, 2009 1:40 am



Gambar masa persembahan di Akademi Kastam Malaysia (AKMAL)..

Penyanyi lelaki tu anak angkat kak ros, ngaran Mohd.Akhmal, banjar jua.. Hanyar gradute dari USM Penang.

Nang main violin ngaran Alif, dah gradute dari UM, jurusan Law dan dah buat chambering di UIA tapi kada handak jadi peguam! kaina kada hingkat ba'ghazal lagi.. 5hb.july ni masuk UPSI Tanjung Malim gasan persediaan mengajar..
avatar
*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 60

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by *ROSMAH* on Thu Jul 02, 2009 5:29 pm



Nang subalah kiwa sisingut kayak hulk hogan nia Ramli Atan, ketua ghazal KDRM, pemain gambus, bisak banyanyi jua wan
merangkap
Laki kak ros he..he.. Pinandu lah HASBIMA?? mana tahu suah tatamu wayah kursus di AKMAL Melaka atau Langkawi kah!!

Subalah kanan, pemimpin juga guru ghazal anak2 buah ghazal kak ros ta'masuk malajari anak kak ros (cucu imoh) main tabla wan gitar.. Bisak main samuaan alat muzik ghazal, wahini bagawik wan Yayasan Warisan Johor jadi pemain harmonium..
avatar
*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 60

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by Atong on Thu Jul 02, 2009 5:42 pm

umakk ai!!!!

saja bujur bujur hulk hogan to

mahal sesingotnya to

kuat begusti gak kot

hehehhehe



~Atong~hayuuu la sapa meulah hual ngan kak ros
atong atong atong
avatar
Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 8268
Points : 8310
Join date : 22/05/2009
Location : Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by CTNor on Thu Jul 02, 2009 5:48 pm

Heheheh...banaran Tong...ni Hulk Hogan versi Melayu...

Ampun maaf kak Ros...heheh..kada wani ai mangarati Kak Ros nih, kaluko kana gusti... lol!
avatar
CTNor
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I

Posts : 634
Points : 640
Join date : 22/05/2009
Age : 47
Location : Pasir Gudang

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by *ROSMAH* on Thu Jul 02, 2009 5:48 pm



Nang ampah bahadap ka hadapan ni si Nas, pemain gitar..
Wahini belajar di Politeknik Penang..

Nang membalakang ni Amin,(ading Alif ).
Pemain peti harmonium, hanyar daftar masuk ke UM minggu lepas..
Kak ros handak anak2 buah ghazal kak ros jadi orang berilmu, muzik jadi hobi atau sambilan..

mz
avatar
*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 60

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by CTNor on Thu Jul 02, 2009 5:51 pm

Huhuhu...Kak Ros dah bisa ma'andak gambar....hehehe

Tahniah Kak Ros !! Suka aku malihat urang berwawasan kaya Kak Ros nih...
Kada ma'ampu kada... Very Happy Very Happy anakku gin halui lagi kak ai....
avatar
CTNor
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I

Posts : 634
Points : 640
Join date : 22/05/2009
Age : 47
Location : Pasir Gudang

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by Auma on Thu Jul 02, 2009 5:56 pm

dah bisa maandak gambar alih

Saing batakon ka anak luko Kak Ros lih?

Ampih sepet IT

Ulun ni magun ai kadada yang malajari

Sad

Auma
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts : 1713
Points : 1739
Join date : 25/05/2009

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by *ROSMAH* on Thu Jul 02, 2009 6:58 pm

Sisingut narai kayak hulk hogan tong'ai tapi hati baik, tu nang kak ros pilih inya,walau pun rambut dah di botak wan gigi dah kadada tapi kak ros tetap sayang jua!!
Rambut tu botak kajadian ma'elak *TUJU*, elak punya elak kana jua lah intang rambut subalah hadapan, habis botak!!
Gigi makaam kana santau! ropoyan! tinggal taring!
Jar kak ros :cubaam ba'olah gigi palsu!
Ujar laki kak ros: selamat amun siapa2 laki nang kada ba'gigi??
kada hingkat ma'igut!! guling
Lagi pun dah tuhak2 nia dah kada tapian handak bagusti lagi tong'ai, sisingut narai macam orang garang tapi penyayannggggg..
avatar
*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 60

Back to top Go down

MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by *ROSMAH* on Thu Jul 02, 2009 7:05 pm

Auma wrote:dah bisa maandak gambar alih

Saing batakon ka anak luko Kak Ros lih?

Ampih sepet IT

Ulun ni magun ai kadada yang malajari

Sad

Kak ros ni gin di paksa anak balajar! muyak jar, bila intak andaki gambar ba'hiyau!!

Tu gin magunai di manduri nya amun ma'andak gambar, kaluko salah..
avatar
*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 60

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by Dandan Setia on Fri Jul 03, 2009 10:28 pm



Kayaitu pang alih cara mangawi..
Sabigi dikapit awan batis..
Hanyar dihantak awan talapak tangan !!

Kalapong.. kalapong

:sillyk


avatar
Dandan Setia
Mejar
Mejar

Posts : 1116
Points : 1203
Join date : 23/05/2009
Location : Epoh, Pirak

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by Dandan Setia on Fri Jul 03, 2009 10:36 pm




Oohhhh..
Di andak intang puhun gulu lahai..
hanyar di gayat !!

ngeekkk ngek ngeekk jar bunyinya

manja



avatar
Dandan Setia
Mejar
Mejar

Posts : 1116
Points : 1203
Join date : 23/05/2009
Location : Epoh, Pirak

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by hasbima@abe on Fri Jul 03, 2009 10:40 pm

nang di picik macam piano tu
napa ngaran nya
harmoni bujur kah
avatar
hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts : 15609
Points : 15721
Join date : 13/06/2009
Age : 55
Location : tamaloh

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by Dandan Setia on Fri Jul 03, 2009 10:56 pm



Nang di picik kaya nia kah Hasbima !!
Tangan kiwa mangumpa lahai...

nia kudian sako'
kaya'apa bunyi alih...

korek telinga


avatar
Dandan Setia
Mejar
Mejar

Posts : 1116
Points : 1203
Join date : 23/05/2009
Location : Epoh, Pirak

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by *ROSMAH* on Fri Jul 03, 2009 11:27 pm



Ni gambar di rurungkuan tampat kukuar wan kalikir manyapong..
Hari tu anak kak ros wan ading2 ma'olah BBQ, jadi kakanakan ghazal di saruani anak kak ros si Cucu Imoh..

Di bawa'akan barang ghazal di kg.! pada rame'ai baghazalan..
Nang main gambus tu lah nang main tabla gambar kiriman kalikir di atas tu..
Nang bakumpa tu bukan akodian tapi peti harmonium.. Akodian nang di gantung di awak, urak2 wan di picik hanyar kaluar bunyi nya..

Nang mangayat violin dalam gambar nia pa' banjar jua, orang Yong Peng, umak nya banjar Pontian..
avatar
*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts : 6093
Points : 6137
Join date : 29/05/2009
Age : 60

Back to top Go down

Re: MUZIK GHAZAL JOHOR

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 21 1, 2, 3 ... 11 ... 21  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum