TAZKIRAH RAMADHAN

View previous topic View next topic Go down

TAZKIRAH RAMADHAN

Post by waksab_bb on Mon Sep 07, 2009 7:40 am

Sempena Ramadhan ini marilah kita merenung sedikit tazkirah pendek..Insaallah semoga kulaan barataan mendapat keberkatan bulan mulia ini..Kulaan jika ada tazkirah sila lah menambah tazkirah lain untuk mendapat keberkatan..Nya..AMin

RASULULLAH SAW BERSABDA:
"Sampaikanlah Pesananku Kepada Umatku Yang Lain Walaupun Dengan Sepotong Ayat"

Hadis : Mensyukuri nikmat
Hadis :
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:"Sesungguhnya Allah mengurniakan kepada sesuatu kaum itu nikmat yang kekal berada bersama mereka selagi digunakan untuk menunaikan hajat mereka yang memerlukan . Apabila mereka ini berpaling daripada berbuat sedemikian maka Allah akan pindahkan nikmat tersebut kepada kaum yang lain pula."
Riwayat Tabrani

Huraian :
i) Segala nikmat yang dikurniakan oleh Allah S.W.T kepada kita hendaklah digunakan bertepatan dengan tujuan ia diberikan. Itulah tanda kesyukuran yang dituntut oleh Islam.

ii) Setiap muslim janganlah bersifat kedekut untuk melakukan amal kebajikan dan bersedia memperbaiki segala amal perbuatannya kerana Allah akan memberi ganjaran walau sekecil mana pun amalan tersebut.

iii) Kita hendaklah mengambil pengajaran di atas kesusahan yang menimpa orang lain agar terbit rasa bersyukur di dalam diri dan supaya kita tidak mempersia-siakan nikmat yang diperolehi kerana nikmat yang tidak disalahgunakan dan tidak disyukuri akan ditarik balik oleh Allah S.W.T.

waksab_bb
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts: 169
Points: 195
Join date: 29/05/2009
Age: 47
Location: Bkt Beruntung

http://kulaanbktberuntung-sentosa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by *ROSMAH* on Mon Sep 07, 2009 2:59 pm

Sa kali ba dua ba olah Tazkirah Ramadhan..
Andih hasbima intang Cadangan & maklumbalas..
Bagus lah! sempena bulan puasa awan parak hari raya ni..

*ROSMAH*
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts: 6093
Points: 6137
Join date: 29/05/2009
Age: 57

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by hasbima@abe on Mon Sep 07, 2009 7:40 pm

habib Ali Al Jifri


hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts: 15609
Points: 15721
Join date: 13/06/2009
Age: 53
Location: tamaloh

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by waw on Tue Sep 08, 2009 12:44 am

Tarima Kasih di atas link nang baik itu

waw
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts: 15974
Points: 16046
Join date: 23/05/2009
Location: di pinggir Selat Melaka

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by UmaYani/UY on Tue Sep 08, 2009 9:43 am

IBADAH PUASA

Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Umatku telah dikurniakan dengan lima perkara yang istimewa yang belum pernah diberikan kepada sesiapa pun sebelum mereka. Bau mulut daripada seorang Islam yang berpuasa adalah terlebih harum di sisi Allah daripada bau haruman kasturi. Ikan-ikan di lautan memohon istighfar (keampunan) ke atas mereka sehinggalah mereka berbuka puasa".
Allah mempersiapkan serta menghiasi jannah yang khas setiap hari dan kemudian berfirman kepadanya: "Masanya telah hampir tiba bilamana hamba-hambaKu yang taat akan meninggalkan segala halangan-halangan yang besar (di dunia) dan akan mendatangimu."
Pada bulan ini syaitan-syaitan yang durjana dirantaikan supaya tidak menggoda mereka ke arah maksiat-maksiat yang biasa mereka lakukan pada bulan-bulan selain Ramadhan. Pada malam terakhir Ramadhan (orang-orang yang berpuasa ini) akan diampunkan." Maka sahabat-sahabat Rasulullah SAW pun bertanya: "Wahai Pesuruh Allah, adakah itu malam lailatul Qadar?" Dijawab oleh Rasulullah SAW: "Tidak, tetapi selayaknya seorang yang beramal itu diberi balasan setelah menyempurnakan tugasnya."

UmaYani/UY
Brigedier Jeneral
Brigedier Jeneral

Posts: 3505
Points: 3508
Join date: 22/05/2009
Location: Meru, Klang

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by Atong on Thu Sep 10, 2009 3:39 pm

Fadhilat bertaraweh Malam Kedua Puluh Satu

Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga daripada cahaya


malam nei bemula malam tujuh likor jer orang melayu

lalu pang memasang lampu

gasan roh roh hendak meilangi rumah kita jar

biaq terang!!!!!

misteri alam tol ler pemikiran melayu nei!!!!


~Atong~mon nak terang rumah baca quran banyak banyak
atong atong

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts: 8268
Points: 8310
Join date: 22/05/2009
Location: Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by hasbima@abe on Thu Sep 10, 2009 3:53 pm

bujur jar atong....jangan manggarut - bidaah

hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts: 15609
Points: 15721
Join date: 13/06/2009
Age: 53
Location: tamaloh

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by waw on Thu Sep 10, 2009 11:35 pm

Baca quran pun .....kalau tak betul nahu nya macam mana.

waw
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts: 15974
Points: 16046
Join date: 23/05/2009
Location: di pinggir Selat Melaka

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by hasbima@abe on Fri Sep 11, 2009 6:01 am


hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts: 15609
Points: 15721
Join date: 13/06/2009
Age: 53
Location: tamaloh

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by Atong on Sat Sep 12, 2009 11:27 am

waw wrote:Baca quran pun .....kalau tak betul nahu nya macam mana.

takper

kita niat belajaq

niatkan mendarasi

jadik dapat 2 pahala

pahala belajaq dan pahala membaca


atong

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts: 8268
Points: 8310
Join date: 22/05/2009
Location: Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by maey kambu on Sat Sep 12, 2009 12:25 pm

Ustaz Ismail Kamus: (Kesilapan / Ketidak kesempurnaan)

Kesilapan / Ketidak kesempurnaan dalam Ibadat & Amalan

Sejak sekolah rendah hinggalah sekarang, penceramah yg paling diminati dan dikagumi ialah Dato' Ismail Kamus..tak pernah jemu mendengar ceramah beliau..

Berikut adalah bahagian ke-3 himpunan kesilapan / ketidak kesempurnaan dalam ibadat yg dipetik daripada ceramah2 beliau:

1. Selalunya ketika kita sedang berpuasa sunat, apabila ada orang ajak makan kenduri, kita akan menolak..dengan alasan kita sedang berpuasa.. sayang sgt nak bukak puasa kononnya nak dapat pahala puasa penuh..Sebenarnya, kalau dlm keadaan macam ni, adalah lebih baik utamakan utk kita bukak puasa dan pergi kenduri tersebut.. kerana memperkenankan jemputan itu lebih utama daripada kita meneruskan puasa sunat tersebut... hmmm, bukak puasa pun boleh dapat pahala lebih..takkan tak nak?

2. Ramai yang menganggap Islam ini hanya pada ibadat sahaja.. hukum solat, puasa, haji dijaga sepenuhnya.. tetapi hukum2 yg lain langsung tak mau ikut cara Islam contohnya bab riba, rasuah, dan sebagainya. Islam itu syumul (menyeluruh).

3. Sesetengah masjid suka bertarhim (baca ayat al-Quran sebelum azan Subuh) dan dilaungkan kuat2 speaker tu sampai satu kampung dengar... kadang2 sejam atau setengah jam sebelum azan dah bunyi dah.. HARAM hukumnya kerana mengganggu orang tidur. Kena ambil kira orang di sekeliling tu mungkin ada orang tua, kanak2 baru lahir, orang sakit, orang yg tidur semula selepas bangun tahajjud, dsb ... buat apa nak kacau mereka tidur? Yang disyariatkan dalam agama adalah azan Subuh sahaja..kalau nak baca al-Quran pun baca sorang2 cukup..tak payah bagi sekampung dengar... rasa2 macam dapat pahala, rupa2nya dapat bala... Sebenarnya kalau kita sedang baca al-Quran sorang2, tiba2 kawan sebelah kita tertidur, kita kena berhenti membaca al-Quran sebab menghormati orang yg sedang tidur itu..inikan pulak sekampung?? Kalau nak bertarhim kuat2 pun agak2 dalam 10 minit atau 5 minit sebelum azan tu cukuplah..tak payah lama2... sempat la orang nk bangun bersiap2 utk ke masjid.. Kalau ada AJK masjid yg baca ! ni, please advise..

4. Apabila kita hendak sembahyang, tiba2 hidangan makanan dah disediakan, makanlah dulu..ini kerana bimbang kita tak khusyuk dalam sembahyang nanti. begitu juga jika kita terlalu mengantuk, tidurlah dulu baru sembahyang.. tapi dengan syarat masih di awal waktu lah..

5. Sesetengah orang menghadapi masalah ketika hendak bertakbiratul ihram. kadang2 angkat takbir berulang-ulang kali tapi masih tak masuk niat jugak..itu cumalah gangguan syaitan sahaja.. memang ada syaitan yg tugasnya khas hanya utk mengacau orang yg sedang bertakbiratul ihram sahaja.. pedulikan bisikan syaitan itu, yakin dengan diri sendiri... Berkenaan dengan niat pula; niat itu bukannya dibaca dlm hati, tapi hanya lintasan dalam hati sahaja..jika dibaca, itu yg menyebabkan susah nak masuk sebab panjang sgt nak dibaca..Apa yg dikhuatiri adalah berikut: Jika anda sudah bertakbiratul ihram kali pertama dan andainya ia sudah sah disisi Allah, tapi kemudian anda ragu2 lantas anda turun semula dan takbir utk kali kedua..Takbir kali kedua itu akan menyebabkan solat anda menerusi takbir pertama tadi terbatal..dan jika anda meneruskan solat dengan takbir kedua itu, bermakna anda meneruskan solat dalam keadaan solat yang terbatal. Melainkan anda melakukan takbir kali ketiga..! Jadi kesimpulannya, make yourself firm & confident ketika takbir seelok-eloknya dapat pada takbir pertama & jgn peduli dengan bisikan syaitan..

6. Terdapat segelintir imam yg berdoa selepas solat akan memulakan doa dengan "Hamdan hamidin", "Hamdan zakirin", atau "Hamdan syakirin".. Bunyinya memang sedap, tapi dari segi nahu bahasa arabnya salah. ini kerana terdapatnya huruf Alif Lam pada perkataan kedua di setiap bacaan tersebut. Jadi yg sebetulnya harus disebut begini: "Hamdal-hamidin", "Hamdaz-zakirin" dan "Hamdasy-syakirin". (p/s: huruf z adalah huruf zal).

7. Menurut mazhab Shafie, mesti terdapat 7 anggota yg menyentuh tanah ketika kita sedang sujud iaitu dahi, kedua2 tapak tangan, kedua2 lutut dan kedua2 PERUT ibu jari kaki (hidung sunat sahaja)..yang nak ditekankan di sini adalah berkenaan perut ibu jari kaki, bermakna ibu jari kaki mestilah dilentikkan ketika sujud barulah perutnya boleh mencecah tanah..terdapat ramai orang yg kakinya menegak sahaja tanpa dilentikkan. Ketika sujud..tak sah solat kalau macam tu..lagi satu yg selalu mesti diperhatikan ialah ketika sujud sebelum tahiyat akhir, ada yg dah standby siap2 dah kakinya disilangkan seperti tak sabar2 hendak duduk tahiyat akhir..itu pun tak sah juga solatnya..berjaga2. .jangan disebabkan hal yg kita anggap remeh camni menyebabkan solat kita tak diterima oleh Allah..

8. Di bulan puasa, orang kita rajin menghantar kuih2 atau juadah2 ke rumah jiran. memang bagus sekali. tapi silapnya di mana? Orang kita selalu mengharapkan dibalas juadah tadi. itulah silapnya. niat dah lari. Kalau menghantar kuih-muih ke rumah sebelah, niatlah kerana Allah. jangan mengharapkan dibalas. kalau dibalas itu rezeki lah..

9. Apabila kita bersolat di tempat yg limited space tapi ramai orang, contohnya di surau R&R, dalam kapal terbang, dan sebagainya, sesudah kita solat, terus aje bangun utk bagi ruang kpd orang lain utk solat..tak payah nak berwirid la, doa panjang2 la, sembahyang sunat ba'diah la, ape la..sebab lebih utama utk kita bagi orang lain peluang utk solat, menunaikan perkara wajib berbanding kita nak buat perkara2 sunat..lebih2 lagi kalau waktu maghrib sebab waktunya pendek..kat R&R ramai orang camni..

10. Menunaikan haji sememangnya adalah rukun bagi kita..tetapi kita kena pandai menyusun keutamaan..contohnya jika kita dah cukup duit nak pergi haji tahun ni, tiba2 ada saudara kita yg jatuh sakit memerlukan kos perubatan yg tinggi, kita kena tangguhkan dulu pergi haji tu..guna duit tu utk membantu saudara kita..itu yg dituntut dalam Islam..

11. Jika kita hendak sembahyang sunat, tiba2 ada tetamu datang rumah, kita kena tangguhkan sembahyang itu dan pergi layan tetamu dulu..itu yg lebih utama. contohnya apabila selesai solat zohor, kita hendak solat ba'diah, tiba2 ada tetamu datang. tangguhkan solat ba'diah tu dan pergi layan tetamu dulu. selepas dah selesai baru buat solat ba'diah. dan jika dah tak sempat, solat ba'diah zohor boleh diqada selepas solat asar.. walaupun selepas asar dah tak boleh solat sunat lagi, tetapi jika utk qada solat ba'diah zohor boleh..kerana ini pernah dibuat sendiri oleh nabi. tapi itu pun jika ada hal yg tak dapat dielakkan..kalau saja2 nak qada tak boleh.

Sebagai kesimpulan kepada point2 di atas, kita hendaklah pandai menyusun keutamaan dalam beribadat. utamakan yg lebih utama. jika kita gagal mengutamakan yg lebih utama boleh menyebabkan ibadat kita sia2 sahaja, malah sesetengahnya boleh mengakibatkan dosa pula.

Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tak
dihebohkan utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa.....
Renung-renungkanlah...

~makaseyyy!!!

maey kambu
Sarjan
Sarjan

Posts: 369
Points: 371
Join date: 27/07/2009
Location: 1 malaysia

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by utoh-Q8 on Sat Sep 12, 2009 1:31 pm

Salam nu Kulaan;
Rame maca Tazkirah Kulaan... akhir Ramadhan ada Lailatul Qadar... himong banar di siya... masigit panuh tumat jam 2:00... ba Qiyamulail... jam 4:10 hanyar suboh di siya...

Mudah-mudahan kawa kaponge Lailatul Qadar...ameeen...

utoh-Q8
Mejar
Mejar

Posts: 1350
Points: 1359
Join date: 16/08/2009
Location: Q8-->Turkmenistan-->Saudi Arabia

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by waw on Sat Sep 12, 2009 9:57 pm

mudah mudahan ai.....amin.

waw
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts: 15974
Points: 16046
Join date: 23/05/2009
Location: di pinggir Selat Melaka

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by hasbima@abe on Sun Sep 13, 2009 5:40 am


hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts: 15609
Points: 15721
Join date: 13/06/2009
Age: 53
Location: tamaloh

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by Atong on Mon Sep 14, 2009 10:40 am

hadiah gasan kulaan

http://www.quranflash.com/en/quranflash.html

"BUKU MANUAL MAKNUSIA"

baca

selalu rujuk manual

kalu boleh hafal, senang hidup depayah awor rujuk manual


~Atong~kalu kadak ikut manual rakai pang!!!!
atong

Atong
Mejar Jeneral
Mejar Jeneral

Posts: 8268
Points: 8310
Join date: 22/05/2009
Location: Alam Maya (Kuala Lumpur)

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by Auma on Mon Sep 14, 2009 12:12 pm

Di labuh raya jer
Amon kurita bertentangan flash lampo
Samuan nya picaya di hadap ada polis atawa JPJ maulah roadblock
Samuan mangamatkan kurita , makai talipinggang keledar sarabanya

Percaya wan patuh

Amon bab dosa, pahala syorga wan neraka
Tuhok dipadahi wan di tarbiah
Magun haja maulah
Napa??
Kada picaya kah???
Smile Panjang cerita bab ni. Tn Atong makaseyyy bagi hadiah.


Last edited by Auma on Mon Sep 14, 2009 12:13 pm; edited 1 time in total (Reason for editing : warna)

Auma
Leftenan Kolonel
Leftenan Kolonel

Posts: 1713
Points: 1739
Join date: 25/05/2009

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by APAI on Tue Sep 15, 2009 9:31 am

sambungan cerita panjang auma.

kita lahir haja udah islam, syukur. takoni percayakah awan quran?
jawapan : tu kan rukun iman, dah tentu aku percaya.

kalau kita hidup zaman rasulullah baharik, adakah kita akan percaya dgn nabi, dgn al-quran? apa yg kita akan kata kepada nabi muhammad s.a.w sekiranya kita hidup pd zaman baginda?
majoriti masyarakat masa tu nyambat nabi muhammad s.a.w GILA, PEMBOHONG, SESAT kerana nabi muhammad s.a.w seorang yg ummiy (buta hurup), tiba2 bercakap mengenai politik, astronomi, ekonomi, pentadbiran, dan lain2.
hari ini banyak penemuan2 yg membuktikan kebenaran al quran. sedangkan dah disampaikan lebih 1400 tahun lalu oleh nabi muhammad s.a.w.

panjang lagi cerita bab ni.

APAI
Lans Koperal
Lans Koperal

Posts: 180
Points: 189
Join date: 22/05/2009
Location: Miri

Back to top Go down

Re: TAZKIRAH RAMADHAN

Post by hasbima@abe on Tue Sep 15, 2009 8:12 pm


hasbima@abe
Leftenen Jeneral
Leftenen Jeneral

Posts: 15609
Points: 15721
Join date: 13/06/2009
Age: 53
Location: tamaloh

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum